Britse moslimleider: islam is niet vredelievend

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: Britse moslimleider: islam is niet vredelievend

Bericht door Vilaine »

Bregje schreef:
fish:
PS: Uit naam van het atheïsme is trouwens nog nooit iemand vermoord.
Nee athiesten zijn o zo geweldig.
http://tasmedes.wordpress.com/2012/01/0 ... et-geweld/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antispace.nl/Mephobian/index ... newsid=262" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee, atheïsten zijn ook niet geweldig, maar dat scheef fish ook niet. Er zijn genoeg atheïsten die uit naam van het communisme of nazisme of wat voor geloof dan ook misdaden incl. vervolging van gelovigen hebben gepleegd, maar niet uit naam van het atheïsme.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Met atheïsme is wereldvrede niet gegarandeerd.
Wereldvrede is er gegarandeerd niet met religie.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

Jagang schreef:
Je kan twee werkelijke gebaren maken: Of je gaat mee met de fundamentalisten, of je hangt de koran aan de wilgen.
Oh jij wilt me een kant opduwen? Nou, dat is niet zo moeilijk kiezen voor mij hoor.
Met fundamentalisme is niets mis, zolang het islamitisch is.
Aan extremisme deelnemen zou ik weigeren, maar aan fundamentalisme niet. Beste optie van de 2 die jij biedt.
Dan zal ik inderdaad concessies moeten doen t.o.v. hoe ik nu in het leven sta.
Maar de Koran aan de wilgen hangen en jouw levensvisie delen is geen optie voor mij.
Dus dan moet ik maar veranderen.
Ik zal mijn best gaan doen.
Dan begin ik nu met stoppen met deelnemen aan een atheistisch forum.
Want dat is dan not-done.
Bregje vindt de Islam wel vredelievend
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bregje schreef:Aan extremisme deelnemen zou ik weigeren, maar aan fundamentalisme niet.
Dat is een onderscheid dat niet noodzakelijkerwijs bestaat.
Dan begin ik nu met stoppen met deelnemen aan een atheistisch forum.
Want dat is dan not-done.
Je kan altijd vragen of de moderatoren je een handje willen helpen.
Dat wisten we al, hoewel dit de eerste keer is dat je zelf toegeeft je niet geheel aan de Islam te houden.
Ingekopt voor Petals.
Laatst gewijzigd door Jagang op 01 nov 2012 00:08, 5 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Bregje schreef:[ en jouw levensvisie delen is geen optie voor mij.
Enlighten us? De levensvisie van Jagang, hoe is die?

Freethinker is niet per definitie een atheistisch forum, dit forum wel.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =17&t=9638" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

Aan extremisme deelnemen zou ik weigeren, maar aan fundamentalisme niet. Beste optie van de 2 die jij biedt.
Jagang schreef: Dat wisten we al, hoewel dit de eerste keer is dat je zelf toegeeft je niet geheel aan de Islam te houden.
Ingekopt voor Petals.
Fout. Ik geef slechts toe dat ik geen fundamentalist ben.
Wel voor wat betreft geloofskwesties, maar niet voor wat betreft oude arabische cultuurgebruiken van 1400 jaar geleden. Juist de Islam heeft destijds vernieuwing gebracht. De profeet vzmh was een hervormer bij uitstek! Dat voorbeeld moeten we volgen, zonder ons geloof te verliezen. De Islam is immers bedoeld voor alle tijden en alle mensen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bregje schreef:
Jagang schreef: Dat wisten we al, hoewel dit de eerste keer is dat je zelf toegeeft je niet geheel aan de Islam te houden.
Ingekopt voor Petals.
Dus een fundamentalist en een niet-fundamentalist houden zich even goed aan de Islam?
Wat is het categorische verschil tussen die twee dan precies?

Ps. Een perfecte, volmaakte religie voor alle tijden hoeft nooit "hervormd" te worden.
Moet dat wel, dan is ze kennelijk niet perfect.
Henry Ford
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

Jagang schreef:
Bregje schreef: Fout. Ik geef slechts toe dat ik geen fundamentalist ben.
Dus een fundamentalist en een niet-fundamentalist houden zich even goed aan de Islam?

Ps. Een perfecte, volmaakte religie voor alle tijden hoeft nooit "hervormd" te worden.
Moet dat wel, dan is ze kennelijk niet perfect.
Dit stond er (en dat is gelijk het antwoord op de vraag wat het verschil is):
Wel voor wat betreft geloofskwesties, maar niet voor wat betreft oude arabische cultuurgebruiken van 1400 jaar geleden. Juist de Islam heeft destijds vernieuwing gebracht. De profeet vzmh was een hervormer bij uitstek! Dat voorbeeld moeten we volgen, zonder ons geloof te verliezen. De Islam is immers bedoeld voor alle tijden en alle mensen.

Wat je PS betreft: de religie hoefde ook niet hervormd te worden, de mensen en de gebruiken die tot dan toe gangbaar waren. De profeet hervormde door de boodschap te verkondigen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bregje, je zegt precies niets.
Bregje schreef:Dit stond er (en dat is gelijk het antwoord op de vraag wat het verschil is):
Fundamentalisme slaat per definitie op schrift, en niet op oude culturele gebruiken die daar niet in vermeld worden.
Van oorsprong is fundamentalisme zelfs een christelijke term: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundamentalisme" onclick="window.open(this.href);return false;

Je bent aan het draaikonten.

Er zijn twee optie's:
1. Je bent orthodox/fundamentalist, en houdt je consequent aan de Islamitische leer zoals die je door de geschriften en geleerden voorgezet worden.
2. Je bent geen fundamentalist, en dus minder religieus.
Wat je PS betreft: de religie hoefde ook niet hervormd te worden, de mensen en de gebruiken die tot dan toe gangbaar waren. De profeet hervormde door de boodschap te verkondigen.
Sinds wanneer zijn bekeren/onderwerpen en hervormen hetzelfde?

Ik erger me aan je gedraai, en je door elkaar husselen van begrippen die niets met elkaar te maken hebben.
Als je het gesprek niet op een eerlijke en consequente manier kan voeren, ben je niet interessant.
Henry Ford
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

Dat jij mij/het niet begrijpt, is jouw probleem.
Maar is goed hoor Jagang, als het niet interessant is reageer je toch gewoon niet?
Niemand die je dat verplicht hoor.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bregje schreef:Dat jij mij/het niet begrijpt, is jouw probleem.
Ik zeg gewoon hoe het zit.
Je "onbegrepen genie"-kaart is sleets.
Die trek je elke keer als je klem zit, en niets inhoudelijks te melden hebt.
Henry Ford
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ik kan niet ontkend worden, dat Mohammed met zijn islam grote veranderingen heeft gebracht. Voor sommige stammen ten voordele (bij sommige stammen waren vrouwen handelsobjecten) voor andere stammen ten nadele (bij sommige stammen konden vrouwen zelfs leider zijn).
Voor de omliggende volkeren waren de veranderingen een ramp. Vele culturen verdwenen in een bloedbad en er ontstond een islamitische eenheidsworst.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Maar hoe definieer jij dan wat onder extremisme valt en wat onder fundamentalisme?
Je hebt, nogmaals, slechts de bronnen om je op te baseren.
Je kent Mohammed niet, je kent de sahaba niet, je kent de islam niet behalve uit de islamitische bronnen.
Hoe kun je dan de moslims die zich wel aan de bronnen houden bestempelen als extremist?

Je moet dan toch toegeven dat je dat slechts doet op basis van je eigen wensen / menselijke moraal? Dat jij zelf vindt dat iets nu niet meer kan, en het dan projecteert op hoe Mohammed wel gehandeld zal hebben, want ergens heb jij vernomen dat Mohammed een lichtend voorbeeld was. Wat in de islam ook zo wordt geloofd inderdaad, maar je mag eigenlijk helaas niet gaan uitkiezen in wat je hem wilt volgen en in wat niet.
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

petals schreef:
Hoe kun je dan de moslims die zich wel aan de bronnen houden bestempelen als extremist?
Beste Petals, ik bestempel fundamentalisten absoluut niet als extremist.
Vandaar dat ik zei dat ik, als ik moet kiezen tussen wat Jagang bood, voor fundamentalisme zou kiezen en niet voor extremisme.

Extremisme is altijd fout. Indien jij inderdaad de Koran hebt gelezen, weet je ook dat dat in de Koran staat. "Overdrijf niet!". Extremisme is overdrijving.
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

Bregje schreef:
Jagang schreef:
Een fundamentalist probeert zo goed mogelijk te leven volgens wat de geleerden als het beste beschouwen.
Een niet-fundamentalist probeert zo goed mogelijk te leven volgens wat hij of zij zelf het beste beschouwt als gevolg vande combinatie studie via de geleerden en de tijd waarin we leven, omdat hij/zij van mening is dat de Islam van oorsprong die ruimte biedt. Ook veel moderne islamgeleerden zijn die mening toegedaan.

Een fundamentalist plaatst zich in een niet-islamitisch land nogal eens buiten de maatschappij. In een islamitisch land maakt hij wel volledig deel uit van de maatschappij.
Een niet fundamentalist probeert zo goed mogelijk religie/maatschappij met elkaar te verenigen en vindt dat wat hij/zij doet tussen hem/haar en God is en dat je als moslim midden in de maatschappij waarin je leeft behoort te staan.

Ik reken mezelf tot de laatste, beter gezegd: ik ben van mening als niet-fundamentalist dat ik verantwoording schuldig ben aan God en niet aan een mens.
Extremisten en fundamentalisten (zowel onder moslims als niet-moslims) bestempelen de wat vrijere denkers onder de moslims als niet-volgens-de-leer-van-de-islam levend. Dat valt nog te bezien, want de meeste moslims vinden dat dit juist is wat de Islam is: een richtlijn voor het leven, in alle tijden, in alle werelden, waarin vernieuwing van regels zeker wel mag, zolang er maar geen vernieuwing in de religie zelf wordt gebracht, zoals een nieuwe profeet toevoegen of een mens aanbidden etc.
Plaats reactie