'Zondagswet op de schop'
Moderator: Moderators
- Doppelgänger
- Bevlogen
Re: 'Zondagswet op de schop'
Kan me volledig in je argumenten vinden. Ik houd mijn werkweek graag zoals die nu is, met een za/zo weekend. Daarbij vind ik het ook helemaal niet erg dat de winkels een dag in de week in de week gesloten zijn. Ik woon in een redelijk grote stad en als de winkels gesloten zijn, is er ook veel minder verkeer en dus meer rust. Heerlijk. Daarbij wordt er al gruwelijk overgeconsumeerd, dus die extra dag winkelen hoeft er wat mij betreft niet bij. Maar daar zullen andere mensen ongetwijfeld anders over denken.
Waar het mij echter om gaat, is dat beslissingen over dit soort zaken genomen worden op rationele gronden, en niet op basis van tweeduizend jaar oude proza van nomadische geitenhoeders uit het Midden-Oosten.
Waar het mij echter om gaat, is dat beslissingen over dit soort zaken genomen worden op rationele gronden, en niet op basis van tweeduizend jaar oude proza van nomadische geitenhoeders uit het Midden-Oosten.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Dat ben ik volledig met je eens. Aan de andere kant merk ik dat de religieuze partijen zich storten op dit soort onderwerpen. En met rationele argumenten het betoog starten. Bijvoorbeeld het SP standpunt van de kleine ondernemer overnemen. En binnen hun traditionele kijkdoos, zoals reformatorisch dagblad en Nederlands Dagblad ach en wee roepen omdat de "Dag des Heren" wordt aangetast en ze hierdoor minder zichtbaar worden binnen de samenleving. En hun kroonjuwelen dreigen kwijt te raken. Maar ze hebben misschien wel door dat het begrip zondagsheiliging niet meer aanslaat in de tweede kamer. Dus dan maar een andere strategie.Doppelganger schreef: Waar het mij echter om gaat, is dat beslissingen over dit soort zaken genomen worden op rationele gronden, en niet op basis van tweeduizend jaar oude proza van nomadische geitenhoeders uit het Midden-Oosten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Daar ben ik het helemaal mee eens, en die argumenten zijn er ook.Doppelganger schreef:Waar het mij echter om gaat, is dat beslissingen over dit soort zaken genomen worden op rationele gronden, en niet op basis van tweeduizend jaar oude proza van nomadische geitenhoeders uit het Midden-Oosten.
Overigens lijden meer winkeldagen niet noodzakelijkerwijs tot meer consumptie.
In een vakblaadje bij een klant van ons, las ik dat supermarkten van de zondagtoeslagen afwillen, omdat er "minder omzet per dag" wordt gedraaid.
Zij stellen dat het handhaven van een "bijzondere toeslag" voor een "normale werkdag" eigenlijk een vreemde zaak is.
Volgens mij spannen ze daarmee het paard achter de wagen, want je zou ook kunen stellen dat je van de zondag pas een normale werkdag maakt, zodra je op die dag een midweeks loon gaat verstrekken.
Ook in het vakblad, weten winkeliers niet aannemelijk te maken dat het (economisch) noodzakelijk is om elke zondag open te zijn.
Eerder het tegendeel.
Wat mij betreft mogen ze de vrijheid hebben om op elke zondag open te zijn, maar dienen de toeslagen gewoon gehandhaafd te blijven.
Voor wie op een in principe vrije dag werkt, mag er best een extraatje zijn.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Het is zover. De wet is geschrapt. Vermoedelijk zal er in de Bible Belt weinig veranderen. De APV wordt heel snel aangepast om dit op te vangen.
ZONDAGSWET GESCHRAPT
Een derde onderwerp waarover is gestemd: het verbod op het verstoren van de zondagsrust. Ook deze wordt geschrapt. De Kamer stemde in met een motie van D66 en VVD.
De wet stamt uit 1953 en verbiedt het veroorzaken van ‘gerucht’ in de nabijheid van kerken of andere gebouwen die voor de openbare eredienst worden gebruikt. De wet legt daarbij onder meer beperkingen op aan het organiseren van ‘openbare vermakelijkheden’. Ook mag de openbare rust niet verstoord worden door ‘arbeid in bedrijf of beroep’.
D66-Kamerlid Kees Verhoeven vindt dat niet dat christenen door het schrappen van de wet iets wordt afgenomen:
“Iemand die op zondag een religieuze invulling aan de dag wil geven, wordt hier niet slechter van. Het gaat er om dat anderen niet worden beperkt bij wat ze op zondag willen doen.”
In de motie staat dat het gemeenten vrij staat om de zondagsrust te regelen middels een algemene plaatselijke verordening.
Voorlopig is er een motie.PietV. schreef:Het is zover. De wet is geschrapt.De Kamer stemde in met een motie van D66 en VVD.
....
In de motie staat dat het gemeenten vrij staat om de zondagsrust te regelen middels een algemene plaatselijke verordening.
En wel zoals ik ook voor zou staan.
Alhoewel ik dit best een goede regel vond en hier niet blij mee ben, als dat afgeschaft zal gaan worden.Ook mag de openbare rust niet verstoord worden door ‘arbeid in bedrijf of beroep’.
Ik heb nu al een hekel aan het feit, dat juist als het een keer mooi meer is en je rustig buiten kunt zitten, iedereen in mijn omgeving opeens het gras op zondagmiddag lijkt te moeten gaan maaien en/of zijn motor uit moet gaan testen, terwijl ze dat elke avond kunnen doen en de hele zaterdag.
Daar zal dan nu ook de drilboor van de kleine aannemer, die zelf dag en nacht wil werken, bij gaan komen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
De ruimte om te klussen in het weekend zal in sommige gemeenten toenemen. Dat kan ook voor particulieren die fulltime werken een verbetering zijn. In de huidige situatie kun je op zondagochtend een bekeuring krijgen als je even een muurtje staat te frezen. Nu woon ik een stad en ben natuurlijk wel iets gewend. Door de week werken, op zaterdag naar de kinderen kijken bij voetbal of hockey. En zondag die klus nog even doen die nog openstaat. En vergeet dat het patroon van 7.30 - 16.00 uur ook aan het verdwijnen is. Veel kennissen komen pas om 19.00 uur thuis en moeten dan nog het huishouden fatsoeneren. En persoonlijk heb ik liever een drilboor om zondagochtend 10.00 uur dan 's-avonds om 22.00 uur.Mariakat schreef: Daar zal dan nu ook de drilboor van de kleine aannemer, die zelf dag en nacht wil werken, bij gaan komen.
Met die kutkerkklokken elke zondagochtend was er toch al geen sprake van rust, dus ik nooit begrepen waar die gristenen zich druk om maakten.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)