Na ja... Gewoon even voorstellen!

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: Na ja... Gewoon even voorstellen!

Bericht door PietV. »

Borna schreef:Mijn vader weet al dat ik geen bahai meer wil zijn, hierover heb ik bijna elke dag ruzie/een discussie met hem. Hij zegt dat als ik echt geen bahai meer ben, (Dus bij mijn 15e.) ik hem (Hij is voorzitter van de NGR, zie openings-bericht.) en de rest van mijn familie (mijn oom is CFO van "De Poort" - zoek maar eens op Google - en mijn oma is lid van een van de 3 PGR's) te schande zet. Daarom weet alleen mijn gezin en 2 vrienden dat ik bij mijn 15e ervoor kies om geen bahai meer te zijn.
En nu dus ook een paar duizend vrijdenkers. Maar het lijkt me een kwestie van wennen. Het kan een drukmiddel zijn om je keuze te beïnvloeden. Maar op het moment dat de familie ziet dat jouw mening vastligt dan gaan ze het waarschijnlijk verder negeren. En af en toe komt er nog een soort discussie waar je veel van hetzelfde kan zeggen. En zo gaat het leven weer verder ook voor een Bahai.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Kun je je aanvaarding of afwijzing van het bahai zijn ook uitstellen of is het verplicht met 15 jaar?
Wat zou er gebeuren bij jullie thuis denk je, als je zou zeggen, dat je nog wat meer bedenktijd wil hebben?

Misschien niet met mijn geloof, dat was toen nog niet zo aan de orde, maar met alles wat ik anders wilde en dacht als mijn vader, was het:
"Wacht maar tot ik 21 jaar ben en niet meer (financieel) afhankelijk ben". Dat was toen nog 21 jaar en ik wilde en ging ook nog studeren.
Zonder toestemming van ouders werd dat niet betaald.

Maar ook dat is geen ideale situatie, want ik heb me toen getraind om altijd in de toekomst te kijken voor het uitvoeren van mijn eigen wensen en moest dat later op harde wijze weer afleren.

Je moet nu doen, wat je eigen hart je ingeeft, maar ook je verstand.
Want dat is wijsheid.
Veel sterkte, met wat je ook doet en besluit.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom Borna, een jong mens met een eigen wijsje zie ik. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Ik wens je heel veel sterkte Borna. Het is niet niks om op jouw leeftijd zo onder druk te staan vanwege je niet-geloven. Je bent wel dapper dat je toch de confrontatie aan gaat. :thumbleft: :thumbright:
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Mariakat schreef: Misschien niet met mijn geloof, dat was toen nog niet zo aan de orde, maar met alles wat ik anders wilde en dacht als mijn vader, was het:
"Wacht maar tot ik 21 jaar ben en niet meer (financieel) afhankelijk ben". Dat was toen nog 21 jaar en ik wilde en ging ook nog studeren.
Zonder toestemming van ouders werd dat niet betaald.
Ik vind dit wijze raad van Mariakat. Ik kan mij voorstellen dat je ouders je op jouw leeftijd nog niet voor "vol" aan zien en dat ze je niet oud genoeg vinden om deze beslissing te maken. Je kunt het altijd nog op latere leeftijd 'afzweren' en dan in de tussentijd een goede relatie met je ouders behouden. Dat is ook belangrijk!

Succes!
Daantje
I was thirsty for everything, but water wasn't my style (Eddie K.)
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Hallo Borna,

Grappig dat iemand van 14 dit forum heeft gevonden. Bahai weet ik de basis van, ooit eens een pocketboekje gekregen van iemand. Ik moet zeggen, het leest alleen als ik tijdens het lezen Jet Pilot van System of a Down luister. Wat je leeftijd betreft past je naam er goed bij. Maar als je borna(jong) bent hoor je (vind ik) alles te onderzoeken!

Heb je programmeer vragen, aarzel dan niet om me te storen via een privébericht. Ik heb kennis van Basic, c(#), c++, python, PHP en Javascript.

Welkom op het forum,
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Hi Borna,

Welkom op het forum! Ik ken het Bahai geloof alleen van naam, de de doelstellingen die je noemt zijn niet verkeerd. Dit jaar ben ik in aanraking gekomen met Yiguan Dao (I-Kuan Tao) wat ongeveer hetzelfde principe heeft: streven tot globale harmonie en acceptatie van leringen uit alle godsdiensten. Overigens is een religie meer dan haar doelstellingen alleen en daar kan 'm de kneep zitten, zeker als je vrijheid van denken wenst.

Wat zit je precies dwars in het Bahai geloof dat je er geen deel (meer) van uit wilt maken? Zijn het bepaalde verplichtingen of gewoon omdat je niet in iets bovennatuurlijks kunt geloven?

Mvg, CXT
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Hallo Borna,

welkom op dit forum. En veel wijsheid toegewenst met je keuze, ook voor jouw familie.

Wat hier staat:
http://www.bahai.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

kan ik herkennen van mijn tijd als theosofie geinteresseerde. Die mensen menen ook dat alle religieuze leiders gestuurd zijn door een "godheid" om broederschap onder de mensen te bevorderen. Op zich een nobel streven, broederschap onder mensen.
Maar dit kun je ook als atheist/vrijdenker doen, zonder geloof in een bovennatuurlijke kracht. Als je gewoon het kind niet met het badwater weggooit komt het wel goed met jou :)

Nog een vraagje over jouw geloof: Hoe zien jullie dieren? Zijn dat wezens die na zoveel reincarnaties menselijk worden? Ik meen mij te herinneren dat de Bahai geen een dier wil doden en daarom paden schoonveegt voordat men gaat lopen. Klopt dit? Of is dat een andere religie?
elsje

Bericht door elsje »

hallo borna, leuk dat je mee gaat doen op dit forum. Ik heb de website bekeken van de bahai.
Probeer je niet gekwetst te voelen, maar het lijkt mij een beetje op een nieuw (150) jaar oud ) godsdienstclubje.
Een man heeft lang geleden, contact gehad met het goddelijke, en nu anno 2012 mooie kerken, heilige teksten studie, bidden etc, etc. Veel mensen staan zeer sceptisch tegenover dit soort kerken genootschappen.
Borna je bent nog jong en het is normaal dat je nu kritisch kijkt naar je ouders, soort opvoeding, ontdekt of je hetero of homosexueel bent. Dat je in een lastig parket zit begrijp ik. Maar omdat je hierover nadenkt en discussiert met je ouders krijg jij van mij een 10 en een hele dikke kus.
En veel mensen kunnen je advies geven of met je meedenken, maar denk eraan: IEDER leeft zijn eigen leven,
en is verantwoordelijke voor zijn of haar daden en beslissingen. En naar maar waar: als je ouders en tante hier niet meer zijn, dan als het goed is, heb jij nog minstens 40 jaar op deze aarde door te brengen en ik hoop voor jou met veel lol en geluk.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Aha, dus volgens jouw vader zet je de familie te schande als jij eruit stapt. Dat lijkt me behoorlijk gericht op zijn eigen club, en niet erg open naar jou toe als jij er een andere levensbeschouwing op na wilt houden. Misschien kun je hem eens vragen hoe hij dat rijmt met wat jij noemt als doel 1 van het Bahai-geloof:
Eenheid onder de mensheid brengen. (Dus ook geen lichamelijke ruzie meer.)
Geen ruzie meer maken is het gestelde doel, maar vervolgens in conflict raken als een ander niet aanhangt waar jij in gelooft. Hmmmmm.

Waarom kan hij jou niet accepteren met jouw mening? Is dat voor het Bahai-geloof niet mogelijk? ? Of bedoelen ze: eenheid is pas mogelijk als iedereen hetzelfde clubje aanhangt? Wat mij betreft een totaal verkeerd soort eenheid. Er zijn veel mensen, veel geloven en ook niet-religieuze levensbeschouwingen, en eenheid zou juist moeten zijn dat je zelf kan kiezen, met respect voor anderen die een andere keuze maken. Niet dat hokjesgedoe en behoor-jij-niet-tot-mijn-clubje-dan-ben-je-anders-en-een-schande.

Lijkt me een mooie uitdaging voor zowel jou zelf als je vader: jij bent al jong bezig met het vormen van je eigen mening, en durft die stap te zetten, waarvoor respect want het is niet niks. En hoe gaat jouw vader om met iemand uit de kern van zijn eigen kring die ervan af wil stappen..
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Welkom.
Waar komt dat Bahai-gebeuren vandaan?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Jagang schreef:Welkom.
Waar komt dat Bahai-gebeuren vandaan?
iran
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Hallo Borna, welkom op het forum!
veel vragen over Bahai, dus ik ga wat luchtiger te werk ;).
Je hebt interesse in programmeren (heel goed, niets aan doen :D ), wat programmeer je dan voornamelijk en welke talen gebruik je dan het liefst?

Heel veel plezier en succes op het forum!
PACMAN

Bericht door PACMAN »

Welkom :)
Alles wat je doet/denkt moet met zuivere (vrije) ratio gebeuren.
Getses
Forum fan

Bericht door Getses »

Welkom hier, Borna. Ik weet niets over Bahai, dus van mij geen last.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
Plaats reactie