Ben jij slimmer dan een atheist?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Ben jij slimmer dan een atheist?

Bericht door vegan-revolution »

27 van 32

Waar ik fout ging :

- Ik wist niet dat de Joodse Sabbath op vrijdag begint
- Ik dacht dat de hostie en de wijn slechts symbolisch waren (ik had wel eens gehoord dat sommigen dit echt als lichaam en bloed van Jezus beschouwen, maar het leek me toch te gek als officieel standpunt van de katholieke kerk, maar ze zijn daar dus nog gekker dan ik al dacht)
- Dat protestanten traditioneel leren dat de verlossing door geloof alleen komt wist ik niet
- Dat je als docent op een openbare school niet met de klas mag bidden volgens het Amerikaanse Hooggerechtshof wist ik niet
- De naam van de priester tijdens de First Great Awakening wist ik niet

Met slimheid heeft deze kennis uiteraard niets te maken zoals Jagang al aangaf.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Mariakat schreef: Ja hier zijn het de fundamentalistische reformatorischen, die dit blijkbaar te figuurlijk nemen vlg. de katholieke leer. :shock:
Zie verder:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 63#p362763" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de achtergrond informatie. Nu ik zelfs de gematigden ga wantrouwen omdat ze mij uit de buurt houden van de officiële leer. Wat blijft er dan nog over?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Kairyu

Bericht door Kairyu »

29 goed.

Had de sabbath fout, las de vraag of de bijbel als literatuur mag worden gelezen fout, en had die vraag over uh.. Ma- nog iets fout. En de vraag over de eerste great awakening was een overwogen gok. :wink:

De macht van de rechtstaat laat zo te zien wat te wensen over als die supreme court uitspraken correct zijn..
Raymond

Bericht door Raymond »

Ik had alle 32 goed. Maar goe ik houd me er dan ook beroepsmatig mee bezig

Even een toelichting op een aan tal vragen, daarvoor maak ik gebruik van de post van vegan-revolution
vegan-revolution schreef:27 van 32

Waar ik fout ging :

- Ik wist niet dat de Joodse Sabbath op vrijdag begint
De joden tellen hun dag niet vanaf middernacht, maar vanaf 18:00. Dat betekent dus dat voor de Sjabbat op vrijdagavond om 18:00 begint en op zaterdagavond om 18:00 eindigt
- Ik dacht dat de hostie en de wijn slechts symbolisch waren (ik had wel eens gehoord dat sommigen dit echt als lichaam en bloed van Jezus beschouwen, maar het leek me toch te gek als officieel standpunt van de katholieke kerk, maar ze zijn daar dus nog gekker dan ik al dacht)
De officeële rk leer is de leer van de transsubstantiatie, wat wil zeggen dat na de consecratie van de hostie, het brood en de wijn qua substantie (niet qua vorm) letterlijk het bloed en het lichaam van Christus is. De leer van de transubstantiatie is officieel kerkleer geworden met het 4de Lateraanse concilie in 1215.

Deze in onze ogen idiote opvatting vind haar basis in het hylemorfisme van Arestoteles die door de kerk als haar filosofisch gedachtegeod is geaccepteerd.
- Dat protestanten traditioneel leren dat de verlossing door geloof alleen komt wist ik niet
Hier is de hele reformatie om begonnen. Protestanten geloven in Sola Fide (alleen door geloof).
- Dat je als docent op een openbare school niet met de klas mag bidden volgens het Amerikaanse Hooggerechtshof wist ik niet
Als je als Staat zegt dat alle door de overheid gefinancierde scholen levensbeschouwelijk neutraal zijn, dan is dit daar een logisch gevolg van. Dat je de bijbel wel mag voorlezen als voorbeeld van literatuur (en niet als heilig boek waarin je moet geloven) is dan ook weer begrijpelijk.
- De naam van de priester tijdens de First Great Awakening wist ik niet
De naam Jonathan Edwards ben ik ooit al eens tegengekomen doordat ik wat onderzoek doe naar het ontstaan van de Jehovah's Getuigen. Edwards was geen priester maar een predikant (dat is niet hetzelfde)
Met slimheid heeft deze kennis uiteraard niets te maken zoals Jagang al aangaf.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat de test in Nederland beter gemaakt zou worden (misschien met uitzondering van de vragen die over de Amerikaanse sitiuatie gaat). Of het met slimheid te maken heeft? Ik denk dat Nederlanders breder georiënteerd zijn dan de gemiddelde Amerikaan.
'Follow your bliss' - Joseph Campbell
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik wist dat ik iets dergelijk,s eerder had ingevuld.
Heb het nu gevonden via het steekwoord great awakening.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=8364" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik wist dat ik ergens met die sabbat de fout inging, en dat was die 1800 uur.
Knutselsmurf
Forum fan

Bericht door Knutselsmurf »

26
Correct 6
Wrong You answered 26of 32 questions correctly for a total score of 81%.

Er zaten te veel vragen over de Mormonen tussen.
Ik heb niets gezien over het geloof van de Indianen.
In Nederland hebben moslims meer vrijheid om hun versie van de islam
te volgen en te verspreiden als dat zij dat in de "islamitische" landen hebben.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

1 fout. Jonathan who?
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Oscardebest

Bericht door Oscardebest »

Ik heb er 30 goed, maar een aantal vragen waren gewoon gegokt. Ik dacht ook dat de protestantse verlossing toch echt daden nodig zou hebben en ik ken Joseph Smith niet. Toch wel grappig dat de katholieken bij dergelijke vragen zo weinig weten, ookal ligt de nadruk op het Christendom.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Fjedka schreef:1 fout. Jonathan who?
Mischien toch allemaal maar wat lezen over: Jonathan Edwards
Ik wens u alle goeds
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

You answered 28 of 32 questions correctly for a total score of 88%.

4 fout waarvan 1 een misser (die Sabbath had ik moeten weten) en 2 niet goed gelezen...
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
clark24

Bericht door clark24 »

Ik hou wel van gewaagde uitspraken. Vooral omdat ik in de comfortabele positie verkeer dat ik hoog opgeleid ben, op grond van inmiddels een redelijk ruime variatie aan onderzoeken weet dat ik qua intelligentie aan de, laten we zeggen atheïstische kant zit, en gelovig ben
clark24
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

clark24 schreef:Ik hou wel van gewaagde uitspraken. Vooral omdat ik in de comfortabele positie verkeer dat ik hoog opgeleid ben, op grond van inmiddels een redelijk ruime variatie aan onderzoeken weet dat ik qua intelligentie aan de, laten we zeggen atheïstische kant zit, en gelovig ben
Nog een klein stapje verder dan maar. Ben je school gegaan in het hooggebergte :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

1 fout, ik wist niet wat het supreme court te vertellen had over bidden op amerikaanse scholen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

Leuke kennistest. Ik had van 26 van 32 goed. Ik was lekker bezig met de test, toen ik halverwege werd onderbroken. Ging ik weer verder, had ik de eerste 5 allemaal fout. De scherpte was even weg en daardoor kon ik even niet meer logisch nadenken. Bij sommige was trouwens ook wel een beetje gokken en die heb ik dan goed gegokt.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
Plaats reactie