http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... loof.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;?

Moderator: Moderators
Als je geen groente eet, ben je dan ook een vegetarier?Doppelganger schreef:Op zich een goed stuk, maar af en toe wat warrig geformuleerd. Ik had graag gezien dat hij wat beeldender was geweest. Zo ben ik een grote fan van de uitspraken 'Atheïsme is een geloof zoals kaal een haarkleur is' en 'Atheïsme is een geloof zoals niet postzegels verzamelen een hobby is'.
Dat soort zaken had ik graag gezien. Verder een prima stuk.
Als het een ervaren forummer is dan pakt hij dat wel mee. Maar het kan gewoon niet genoeg benadrukt worden. De reacties zijn trouwens weer zeer hoopgevend. Ze slepen er graag van alles bij.Doppelganger schreef:Op zich een goed stuk, maar af en toe wat warrig geformuleerd. Ik had graag gezien dat hij wat beeldender was geweest. Zo ben ik een grote fan van de uitspraken 'Atheïsme is een geloof zoals kaal een haarkleur is' en 'Atheïsme is een geloof zoals niet postzegels verzamelen een hobby is'.
Dat soort zaken had ik graag gezien. Verder een prima stuk.
Dat is waar, maar dat geld voor elk woord. Je kunt het altijd door een synoniem of omschrijving vervangen. Daarom is het ook mogelijk om woordenboeken te vervaardigenKevin schreef: Ja, zo makkelijk is het. Het woordje geloof is nergens voor nodig.
http://vorige.nrc.nl/opinie/article1703659.ece" onclick="window.open(this.href);return false;Ik hoop dat de minister dit leest, want ik leg het nog één keer uit. Atheïsten weten wat ze waarnemen en niet meer dan dat. Atheïsten gaan conform de eerste meditaties van Descartes in allereerste begin alleen uit van zichzelf en stapelen dan praktische zekerheden, zoals het bestaan van andere mensen en natuurverschijnselen erbovenop om tot een praktisch bestaan te komen. Op geen enkel punt vertrouwt de atheïst op iets dat niet waarneembaar is, zoals alle gelovigen wel durven. Het kenmerk van atheïsme is zekerheid, dat van religie onzekerheid. Geloven is dapper, benijdenswaardig, geruststellend, maar ook een beetje dom. Het gebrek aan een geloof is dus geen geloof. Het niet hebben van een auto is ook niet een vorm van een auto hebben. Het niet hebben van raptalent is ook niet een vorm van raptalent.
Nu is het de Don niet aan te rekenen dat hij staat voor zijn opvattingen en misschien heeft hij ergens een punt wanneer hij zegt dat samenlevingen beter af zijn als ze gebouwd zijn op waarden, ook al zijn deze willekeurige waarden duizenden jaren geleden uiterst cryptisch opgeschreven door dronken apostelen.
Pure empirie in de zin van ‘dit is het dan en klaar is Kees’ lijkt hieraan voorbij te gaan. Ik denk dan ook dat niet alle seculieren zich herkennen in het wat klinische beeld dat Lubach van hen en zichzelf schetst. Ook zij moeten toch nadenken over ethiek, het wat en hoe in een samenleving, wat zij zelf voorstaan. Alleen worden zij hiertoe op andere wijze aangezet dan door religieuze bronnen. Seculier denken over de dingen is ook maar een van de vele overtuigingen. Noem dat voor het gemak ‘geloof’. God zal seculieren door deze term echt niet lastigvallen.
Denk aan een bevlogen man als Albert Schweitzer, die als vrijzinnig theoloog en medicus zijn ethische overtuiging concretiseerde door een ziekenhuis te stichten in Lambarene, Afrika, en zo pionier werd van kundige gezondheidszorg ter plaatse.