Ignace Demaerel over godsdienst en sex

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Daniel
Geregelde verschijning

Ignace Demaerel over godsdienst en sex

Bericht door Daniel »

Via een Vlaamse Facebookvriend dit http://www.knack.be/opinie/columns/igna ... 472790.htm artikel onder ogen gekregen.
Een klein fragment:
Zo is het ook met geestelijke armoede die typisch is voor het “moderne” westen: enkele eeuwen rationalisme hebben onze geestelijke zintuigen versmoord, onze spirituele fijngevoeligheid verschroeid. We zijn dan wel trots op onze Verlichting, maar zien niet in dat onze koude wetenschappelijk-technische ingesteldheid onze behoefte aan spiritualiteit verplettert, ja, zelfs verdacht maakt. We leven als het ware in een geestelijke woestijn: waar hoor je nog echt praten over geloof en levensbeschouwing, over de zin van het leven? Alleen privé en in de kerk!? Maar thuis wordt daar bijna nóóit over gepraat, en steeds minder mensen gaan naar de kerk, en in de kerk mogen mensen alleen passief luisteren: zo verleren we collectief onze spirituele dimensie, en als ze wel ter sprake komt, voelen we ons als een olifant in een porseleinkast. En dit geldt ook voor mensen die zich als niet-gelovig beschouwen, want on-geloof is ook een vorm van geloof, en atheïsten moeten evenzeer hun niet-geloof in vraag kunnen en durven stellen. Want evenzeer als er weinig gelovigen zijn die hun geloof zinvol kunnen verwoorden, ken ik ook weinig atheïsten die hun niet-geloof met steekhoudende argumenten kunnen verdedigen.
Maar als atheïsme ook een geloof is zou er voor de heer Demaerel niets aan de hand moeten zijn; Dan zijn wij toch ook lekker spiritueel bezig. Ergens krijg ik het idee dat hij alleen het katholieke geloof als ware invulling van spiritualiteit ziet. Wat een berg apekool is dit artikel zeg. Er is geen beginnen aan om er gaten in te schieten.
Als het leven geen zin heeft, dan máákt het maar zin!
Gertjan van Leeuwen
petals
Ervaren pen

Re: Ignace Demaerel over godsdienst en sex

Bericht door petals »

deze man verwart duidelijk niet-gelovig zijn met geestelijke armoede en totaal niet bezig zijn met enige vorm van zingeving. Hij discussieert diepgaand met moslims over christendom en islam, fijn voor hem, maar als je dat niet doet dan leid je volgens hem aan emotionele armoede en beleid je je zielige 'ietsisme' op zondagochtend wellicht in bed? Bedroevend niveau artikel inderdaad.

Waar haalt deze man het vandaan. Ik zal eens proberen zijn mailadres te achterhalen en hem uitnodigen om eens hier te komen lezen. Dan kan hij nog een paar meer van deze leren kennen:
Want evenzeer als er weinig gelovigen zijn die hun geloof zinvol kunnen verwoorden, ken ik ook weinig atheïsten die hun niet-geloof met steekhoudende argumenten kunnen verdedigen.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

verstuurd ;-)
geachte meneer Demaerel,

via een kennis werd ik attent gemaakt op uw artikel in Knack: Godsdienst is een even fundamentele discussie als sex.

Een heel interessant artikel, waarmee ik het op een aantal fundamentele punten niet eens ben. Met name uw typering van desinteresse in het godsgeloof als een geestelijke armoede vind ik niet correct. Niet geloven in God betekent nog niet dat je niet bezig kunt zijn met zingeving, integendeel, ik ken velen die juist nog meer bezig zijn met fundamentele levensvragen dan sommigen die gewoon geloven in de bijbel en daar nooit vraagtekens bij durven te zetten.

Vooral onderstaande stuk trof me: "want evenzeer als er weinig gelovigen zijn die hun geloof zinvol kunnen verwoorden, ken ik ook weinig atheïsten die hun niet-geloof met steekhoudende argumenten kunnen verdedigen".

Graag nodig ik u uit om op het forum van http://www.freethinker.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, een vrijdenkerswebsite, in discussie te gaan over uw artikel. Hier zult u zeker atheïsten vinden die hun niet-geloof met steekhoudende argumenten kunnen verdedigen. Ik hoop dat u op de uitnodiging in zult gaan. Ik zie u graag terug op http://www.freethinker.nl/forum" onclick="window.open(this.href);return false;. Een hele fijne dag toegewenst!

met vriendelijke groeten,
Daniel
Geregelde verschijning

Bericht door Daniel »

Dank Petals. Strakke actie!
Gertjan van Leeuwen
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Goede aktie. Indien de schrijver van het artikel zich hier aanmeldt zal er een goede discussie kunnen ontstaan.
Born OK the first time
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

antwoord van dhr. Demaerel:
Beste,

ik heb uw e-mail goed ontvangen en heb er al wat over nagedacht.
Ik ben het met een aantal van uw bedenkingen zeker eens; in een column ga je bijna vanzelf veralgemenen, en dan loop je gevaar dat een aantal mensen zich hierin niet herkennen.
Wat betreft uw uitnodiging voor het forum: op zich zou dat zeker leerrijk zijn, al is het maar om mekaar aan te scherpen. Maar de tijd is het grote probleem, want als ik iets doe, wil ik het goed doen, en dat zal algauw vele uren kosten. En op dit moment is dit niet mijn "core business" temidden van mijn vele activiteiten.
Vriendelijke groeten terug,
Ignace Demaerel
Mijn antwoord:
beste meneer Demaerel,

helaas.. maar begrijpelijk. Mocht u ooit de behoefte hebben om wel hierover van gedachten te wisselen, dan bent u uiteraard welkom.

Het is fijn om te horen dat u het eens bent met mijn bedenkingen. Maar veralgemeniseren lijkt me dan, ook in een column, over dit soort zaken niet gewenst. Het geeft naar de buitenwereld toe heel erg de indruk dat u uw eigen godsgeloof als DE manier ziet om met levensvragen bezig te zijn. Niet alleen ik, maar met mij ook een aantal anderen die uw column lazen, hadden die indruk. Ik spreek hierbij de bescheiden hoop uit dat u dit in de toekomst in uw verdere publicaties zou willen nuanceren.

Jinny

Bericht door Jinny »

Mooi Petals
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

petals schreef:verstuurd ;-)
Een heel interessant artikel,
Mág jij liegen? :D
Bedroevend niveau artikel inderdaad.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

interessant wil niet zeggen dat ik het ook goed vond, of het ermee eens was :wink:
Daniel
Geregelde verschijning

Bericht door Daniel »

Jammer dat Ignace het te druk voor ons heeft. Ik houd de Knack-site een beetje in de gaten maar het lijkt erop dat niemand daar ertegenin gaat. Bij de Volkskrant of NRC had hij er meteen vanlangs gekregen. Op deze manier komt hij wel erg makkelijk weg met z'n gezwatel.
Gertjan van Leeuwen
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Kortom, ik pleit voor mondige en bewuste gelovigen die weten wát ze geloven en waaróm, die hier open over kunnen praten zonder op te dringen. Het zal bevrijdend zijn voor iederéén.

Hiermee sluit meneer Demaerel zijn stukje af. Ik heb het stuk nog niet gelezen en zal dat na het commentaar hier waarschijnlijk ook niet doen, maar die laaste zin daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zou ook wel eens van gelovigen duidelijk willen weten waarom ze geloven. Diegenen die ik ken blijven hier toch erg vaag in als je even doorvraagt.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

vervolg, ook interessant in het licht van wat Blackadder hierboven citeert.

Reactie van de heer Demaerel:
Beste,

sorry dat deze mail wat is blijven liggen, maar ik wil hier toch twee dingen op zeggen: een column is iemands mening, een opinie, en soms moet je iets wat "straffer" zeggen opdat de bedoeling zou overkomen. Ten tweede, ik heb ook even door jullie website gesurfd en daar heb ik ook constant de indruk dat de vrijzinnige mening als DE mening geponeerd wordt. Ik denk dat in een wetenschappelijke context veralgemenen uit den boze is, maar in het dagelijkse leven is dit bijna onvermijdelijk als je "algemene tendenzen" wil benoemen. Ik denk wel dat ik nooit de bedoeling heb personen zelf aan te vallen of te ridiculiseren (wel meningen of ideeën).
Groetjes,
Ignace Demaerel
Mijn reactie:
beste meneer Demaerel,

ik ben dan zeer benieuwd naar welke 'algemene tendens' u bespeurt. en met name hoe u tot deze algemene tendens komt. Het is namelijk pertinent onwaar, en dat is juist mijn punt, dat atheïstisch mensen, of mensen die niet geloven in de Abrahamitische god, minder met spiritualiteit of zingeving bezig zouden zijn.

Het gaat mij erom dat u dit zo naar voren laat komen terwijl het niet klopt, en terwijl u eigenlijk de tijd ook niet neemt om dit goed uit te zoeken, bijvoorbeeld door hierover in discussie te gaan met mensen die hier een duidelijke mening over hebben - op het vrijdenkersforum. Als u deze tijd niet heeft, dan heb ik daar zoals eerder gesteld ten volste begrip voor, en alleen maar respect omdat u aangeeft dat u het grondig zou willen aanpakken. Maar zolang u dit niet grondig hebt uitgezocht, kunt u dus naar mijn mening ook niet oordelen over een algemene tendens, aangezien u deze algemene tendens slechts meent te bespeuren op grond van uw eigen ervaring, en niet op grond van serieus onderzoek of discussie.

Op het vrijdenkersforum is het juist de bedoeling om samen door discussie en onderzoek te komen tot een mening. Daar is dat inderdaad overwegend de vrijzinnige mening, maar de mensen die er deze mening op nahouden zijn daartoe gekomen door lange overweging en discussie, en als de feiten erop zouden wijzen dat ze die mening zouden moeten herzien, dan zouden ze dat zeker doen. Dat is de kern van het vrijdenken: discussie en argumenteren en meningsvorming op basis van feiten. Vandaar dat wij ook graag in discussie zouden zijn gegaan met u, en vandaar mijn uitnodiging.

lowflyer

Bericht door lowflyer »

Beste petals,

Een prima actie en een nog betere reactie van jou.
Ik denk dat het op dit forum geestelijk meer positief bruist dan in welke "geloofsgemeenschap" ook!
Wij (sorry dat ik misschien generaliseer) houden ons alleen meer met aardse en menselijke dan met bovennatuurlijke zaken bezig.
"Geen betere hemel dan een goed leven." Grt, Lowflyer.
Slechtweervandaag

Bericht door Slechtweervandaag »

Ergens krijg ik het idee dat hij alleen het katholieke geloof als ware invulling van spiritualiteit.
Eigenlijk schrijft hij zijn artikels vanuit protestantse achtergrond. Zeldzaam zijn de katholieke die de bijbel zo letterlijk nemen zoals Demaerel dat doet door deze week in de Knack te schrijven dat Abraham een zoon kreeg op 100-jarige leeftijd bij zijn 90-jarige vrouw Sarah en dat God gewacht heeft tot het moment dat haar menopauze voorbij was (sic). Katholieken geloven in andere mirakels.
Jinny

Bericht door Jinny »

Welkom,

Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier

FreeThinker op Facebook
Plaats reactie