[/quote]Tsjok45 schreef:Ja ,Heeft men ook deze petitie opgemerkt?
gelezen en getekend
Wetenschappelijke litatuur bemachtigen is meestal een dure grap .... het meeste zit achter een Pay Wall
Het spijt me ... maar professoren die een loon krijgen van de gemeenschap , verdienen een stuiver bij allicht ? ( en dat geldt zeker voor de wetenschappelijke magazines en de wetenschapsboeken uitgevers )
Tsjok, als je geinteresseerd bent kun je soms je interesse via mail mede delen aan de onderzoekers, meestal hebben ze wel een pdf-je in de aanbieding. Schat wel een beetje de auteurs in. De eerste naam in het rijtje is de junior. Deze wordt meestal voorop gesteld als geste. Zeg maar een steuntje in de rug bij verdere carriere. De laatste in de rij is de senior. Deze kent de publicatie, als het goed is, en is vaak ook toegankelijk. Staat er een hele rits tussenin, dan zou ik die niet benaderen. Simpelweg omdat er verschillende belangen spelen. Ooit een betrouwbaarheidsonderzoek gedaan, waarbij toen navraag gedaan werd bij de reeds beschikbare applicatie gemeld dat men best mee wilde helpen met e.e.a. maar dat er dan wel bepaalde namen in de auteurs moesten staan. In dit kleinschalige dingetje geen behoefte aan uitgebreide publicatie en allerlei co-auteurs, terwijl als het op het werk aan komt vanzelf weer bij jou op het bureau komt. Zijn er maximaal 5 auteurs, dan is er redelijke kans dat je via de eerste of de laatste auteur een pdf-je aangeleverd krijgt, is mijn ervaring. Is er een hele rits auteurs, dan is de vraag of een van de auteurs niet een ander belang heeft, en daar wordt in het verspreiden van literatuur nog welleens rekening mee gehouden. Maar of het nu gaat om LWW of elsevier, of wat dan ook, kleine onderzoeken en meta-reviews met 2 tot 5 auteurs zijn doorgaans aardig te krijgen via kort mailcontact. Moet je wel een beetje lef hebben, en laten zien dat je er echt baat en interesse voor is.
Tot zover de tip van flip.
Groet,
Bob