religieuzen zijn tegen atheisme
dus zijn ze ook tegen geloof !

Aangezien het laatste NIET voor waar aangenomen kan worden, is de stelling verworpen !

Moderator: Moderators
Atheïsme is een negatie, kort maar krachtig.Doppelganger schreef:Op zich een goed stuk, maar af en toe wat warrig geformuleerd. Ik had graag gezien dat hij wat beeldender was geweest. Zo ben ik een grote fan van de uitspraken 'Atheïsme is een geloof zoals kaal een haarkleur is' en 'Atheïsme is een geloof zoals niet postzegels verzamelen een hobby is'.
Dat soort zaken had ik graag gezien. Verder een prima stuk.
Niet helemaal juist.biemer schreef:Als Relgieuzen beweren : Atheisme is (ook) een geloof.
religieuzen zijn tegen atheisme
dus zijn ze ook tegen geloof !![]()
Aangezien het laatste NIET voor waar aangenomen kan worden, is de stelling verworpen !
Het probleem van de atheist in noordierland:Vilaine schreef:Ik ben erg bijgelovig. Ik geloof namelijk niet in kabouters, elven en feeën. Je kunt dus zeggen dat ik akabouterist ben. En niet geloven in kabouters is ook een bijgeloof.
Ik ben overigens polyatheïst. Is dat erger dan monoatheïst? Wat ben je nu als je monotheïst ben. Ben je dan ook een polyatheïst omdat je niet in de vele andere goden gelooft? En dat is natuurlijk ook weer een geloof. En nog wel een niet geloven in meerdere goden. Dus niet geloven in meerdere goden is ook een geloof in meerdere goden. Zijn moslims daarom massaal in ernstige zonde omdat ze naast het geloof in één god nog een geloof hebben, waar vele andere goden bij betrokken zijn?
Of klopt er nu weer iets niet.
Je hebt gelijk...Jagang schreef:Niet helemaal juist.Volgens een Christen is Islam ook een geloof, maar het verwerpen van de Islam betekent voor een christen nog niet dat geloof dus verkeerd is: Het is ándermans geloof dat verkeerd is.
Het is net als Vim.Raphaëllus schreef:Zelf verwerp ik 99,99% van alle theïstische ideeën
Dus eigenlijk pantheïsme.Raphaëllus schreef:Wel kan ik me goed vinden in de analogieën van Spinoza die God gelijk stelt aan de alles omvattende natuur die zijn eigen oorzaak is zonder externe drijfveren. Hier rest slechts de keuze om dit God, natuur, universum of wat dan ook te noemen..
Volgens die redeneertrant, kan atheïsme werkelijk voor alles doorgaan, zolang er maar niet geschermd wordt met "god".Dus volgens zijn eigen redenering: atheïsme=gebrek in geloof in God + overtuiging dat toevalligheid/evolutie verantwoordelijk is voor leven etc.
Geloven op basis van bewijsmateriaal is iets anders dan "faith".en dus een wellicht op verscheidende wijzen verifieerbaar geloof, maar toch een geloof.
Om rekening te houden met de mogelijkheid dat er onbenoemde goden zijn, moet men er eigenlijk al van uit gaan dat er meer goden dan definitie's daarvan zijn.Ik ben het er volledig mee eens dat aan de hand van astrologie, natuurkunde en biologie de validiteit van het gros van de theïstische concepten beperkt kan worden tot een verwaarloosbaar minimum. Maar helaas stopt het hier niet voor velen. En net zoals theïsten vaak beschuldigd worden van de neiging tot het creëren van een monopolie op de waarheid, gaan veel atheïsten ook deze kant uit. Zij vergeten een cruciaal punt. De tot nu toe voorgestelde proposities voor het bestaan van een God kunnen wellicht onwaarschijnlijk gemaakt worden, echter geven deze proposities onmogelijk een afspiegeling van alle mogelijke proposities voor het bestaan van God (eg. evolutietheorie maakt scheppingsverhaal/adam eva onwaarschijnlijk, maar zegt weinig tot niks over de 'mogelijke betrokkenheid van een goddelijk wezen bij ontstaan van universum).
Dat mag zo zijn, maar iets kan niet "A" zijn, en tegelijkertijd "niet-A".Er zit dus hoe dan ook een relevante dosis onzekerheid in hun conclusie, een dosis die recht getrokken kan worden met geloof (in de juistheid). Verder kan de wetenschappelijke methode onmogelijk absoluut bewijs leveren voor het niet-bestaan van iets. Verdiep u zelf in het werk van Karl Popper en dit wordt duidelijk als het dat nog niet is. 30 gevallen van A met kwaliteit x, betekenen niet dat alle A's kwaliteit x hebben, maar dat er minimaal van uit gegaan kan worden dat er A's die deze kwaliteit hebben. Zo kan deze waarneming het bestaan van A met kwaliteit y nooit uitsluiten, echter is er ook geen basis om aan te nemen dat er A's zijn met kwaliteit y.
Bijzonder goed geformuleerde tegenwerping!Jagang schreef:Pantheïsme is materialisme met een kunstmatig toegevoegde spirituele connotatie.
Het heeft totaal geen zin om iets dat niet boven de natuurkundewetten uitsteekt, een "god" te noemen.
Tenzij je aangeeft een derde weg te kunnen bewandelen, zie ik niet in waarom ik je twijfel aangaande niet-gedefiniëerde godsconcepten serieus zou moeten nemen.