Strijdgewoel geeft gemakkelijk een verkeerde indruk van wat iemand te zeggen heeft. Voor iemand die opgewaaide stofwolken achter zich wil laten en de ware vruchten van Sigers geest wil proeven is zijn weblog een prachtige verstilde smultuin. Zelden of beter gezegd nooit zal Siger er zelf naar verwijzen, en hoewel er onder de avatar van iemand veelal een ikoontje is om aan te klikken om op iemands eigen webpage te komen vergaat het vele forummers wellicht op dezelfde manier als met mij en is dit terra incognita.
Bij deze dan een uitnodiging voor alle freethinkers: Sigers Weblog.
De oudste columns aldaar dateren uit 2007, 2008 en 2009, maar vanaf 2010 - toen hij zijn blog opzette - begon Siger zeer bedreven te worden in het schrijven van nieuwe columns, en de bedrijvigheid lijkt tot aan de dag van vandaag eerder toe dan af te nemen.
Vaak of misschien wel meestal gebruikt Siger de forumdiscussies om er zijn columns mee te slijpen. Ik herinner me ooit hier te hebben gemeld een boek gelezen te hebben over Spinoza en Leibniz, waarna Siger er als een tijger op sprong om er het fijne van te weten... en ziehier, een sublieme boekbespreking en overdenking van een uiterst boeiend onderwerp.
Af en toe gaat het andersom, hij leest een boek en begint er een discussie over op het freethinker forum. Veel forummers zullen zich de verwoede discussies over determinisme en vrije wil herinneren. Wat Siger in alle rust wil zeggen heeft hij hier staan.
Ik vind de veelzijdigheid van zijn interesses bewonderenswaardig. Je kunt Siger aanhoren over zowel Margaret Mead als Monseigneur Leonard, over wat Hannah Arendt te zeggen heeft of de oeroude Griekse sofisten.
Kostelijk geschreven is de overdenking over De Nieuwe Theologen... en ja, zo kan ik wel doorgaan.
Het enige wat er wat mij betreft nog aan ontbreekt zijn beschouwingen over de boeken van Nietzsche. Wat zou ik graag willen dat je je daar eens op zou werpen, Siger! Please.

Ik neem inmiddels mijn pet af voor de niet aflatende energie waarover je al jaren beschikt, en naar mijn bescheiden mening zijn je pennenvruchten boeiend en waardevol. Ik hoop ze nog lang te mogen volgen.