Het is natuurlijk altijd een kwestie van perceptie en ik weet niet hoe lang perceptie duurt. Hoe lang duurt de zwaartekracht ?heeck schreef:Wat vind je van deze opvlammende vlaag van . . . .Krautsjo schreef:Het was een opvlammende vlaag van inzicht die nu na vijven weer is gaan liggen, daar heb ik wel vaker last van de laatste tijd. Zal de leeftijd wel zijn in combinatie met ADD, ik verwacht er vandaag niet veel meer van dus verwacht ook niet te veel meer aan reacties van mijn kant vanavond .
Ik lees nog wel mee.
"Tussen welke tijdsgrenzen mag een toevalsfenomeen zich afspelen om nog als toevallig te worden aangemerkt."
Nu gaan we beiden liggen doorgronden . . .
Roeland
Ik denk ook dat toevallig een andere betekenis heeft dan wat men wetenschappelijk bij de verschillende disciplines er onder verstaat en dan heb ik het niet alleen over de exacte wetenschappen.
Er zal wel ook wel over geschreven zijn in de literatuur en epilepsie wordt ook wel een toeval genoemd. Zo'n toeval moet denk ik niet te lang duren

Etymologisch is het dat wat toe valt, daar spreekt al een soort idee uit van iets dat gebeurt zonder dat we een idee hebben hebben dat we weten waar het vandaan komt en waarom het daar waar het vandaan lijkt te komen, vandaan komt .
Ondertussen ben ik blij dat we een enkel woord verzonnen hebben om iets duidelijk te maken, in plaats van iedere keer hele zinnen te moeten gebruiken om datzelfde duidelijk te maken.
Toeval kent dus meerdere betekenissen en kent naast die betekenis ook nog verschillende interpretaties van die betekenis en ook nog zoals wel vaker ook een heleboel associaties die weer kunnen leiden tot verhitte discussies over en jawel daar is het weer " De vrije wil"
Of dat alles een geloof is, maar die lijkt me overal inzetbaar en daardoor geheel betekenisloos te worden.
Het kan al een interessante discussie zijn op zichzelf.
Toeval lijkt namelijk in al haar facetten nogal ongrijpbaar te zijn en dat is eng voor de meeste mensen, je hebt er geen vat op want het gaat alle kanten op, tot je het tegenkomt. Het is ook eigenlijk niet echt een proces, maar iets dat heel erg aanwezig is en pas opgemerkt wordt als het jouw richting opgekomen is , terwijl het net zo goed of zo slecht de andere richting op had kunnen gaan. De wegen van het toeval zijn ondoorgrondelijk, je kunt het alleen maar constateren.