Wachttoren: Redenen Om In God Te Geloven

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Halmatrix

Wachttoren: Redenen Om In God Te Geloven

Bericht door Halmatrix »

Een paar maanden geleden kreeg ik een wachttoren in handen gedrukt, waarin een artikel stond getiteld 'Redenen Om In God Te Geloven':
Wachttoren, juni 2012, p.29 schreef:In de bijbel staan verschillende voorvallen die bevestigen dat bij God niets onmogelijk is. Hier volgen een paar voorbeelden. Een vrouw van negentig die Sara heette, moest lachen toen ze hoorde dat ze een zoon zou krijgen. Maar het volk Israël is het bewijs dat dat wel is gebeurd. Een man werd door een grote vis opgeslokt, zat drie dagen in zijn buik, en kon later zijn eigen verhaal opschrijven. De arts Lukas, die wist wat het verschil is tussen bewusteloos en dood, vertelde dat de jonge man Eutychus vanaf de derde verdieping naar beneden viel en stierf maar weer tot leven werd gebracht. Dit zijn geen sprookjes. Uit een zorgvuldig onderzoek van deze verslagen blijkt dat ze echt zijn gebeurd.
Ik heb herhaaldelijk contact te hebben gezocht met de JG om de details van dat 'zorgvuldige onderzoek' boven water te krijgen. Niets gehoord, tot een week geleden: een e-mail met daarin "U sprak een van onze broeders op straat aan over bewijzen voor god. Hier twee brochures die u wellicht interessant vindt, als u nog vragen heeft dan mailt u maar."

Ik heb gereageerd met bovenstaand citaat, en de vraag: "Kunt u me nadere informatie verschaffen over dat zorgvuldige onderzoek?"

Wat voor antwoord ga ik krijgen? (Zijn er hier forumleden met voorspellende gaven, of een robuust verwachtingspatroon?)

a) geen enkel
b) "we hebben de bijbel nog eens goed gelezen, en het staat er echt."
c) een irrelevant verhaal over vertrouwen en redding
d) anders, namelijk....

Indien het, zoals ik persoonlijk verwacht, optie b wordt, dan hebben we de situatie dat god bestaat, omdat dat de wonderen die in de bijbel staan verklaard, en die wonderen zijn echt gebeurd want de bijbel is intergraal waar, want god bestaat...

Vicieuze cirkelredenering™.

Interessanter is het gegeven dat onze vrolijk langs de deuren gaande vrienden met deze redenering groen licht zouden geven voor het geloof in Pinkeltje. De verhalen die zijn leven beschrijven zijn immers opgetekend door Dick Laan, die ze rechtstreeks van Pinkeltje zelf gehoord heeft. Diens boeken staan ook vol met wonderen, en wijze levenslessen. Pinkeltje liet zich nooit aan de bewoners van het Grote Huis zien, maar was altijd bereid ze te helpen.

Pinkelism? Pinkelarij? Pinkeltjes Getuigen?
He, who will not reason, is a bigot; he, who cannot, is a fool; and he, who dares not, is a slave.
Boskabouter
Ervaren pen

Re: Wachttoren: Redenen Om In God Te Geloven

Bericht door Boskabouter »

Mijn ervaring met de vrienden van de Wachttoren is:

- je krijgt altijd antwoord, ook al duurt het soms een tijdje
- bronvermelding is omgekeerd evenredig met de controleerbaarheid van de bron
- de Bijbel wordt gezien als bron, maar niet "omdat het er nu eenmaal staat". Men gebruikt redeneringen om vanuit de Bijbel de juistheid van de Bijbel aan te tonen. Vaak met drogredenen die niet eens heel erg erg opvallen als drogreden. Behalve dan als je al een drogreden verwacht had.
- men is niet zo dol op moderne wetenschap.
- Argumentatie loopt opvallend vaak via "tegenstanders". Niet alleen tegenstanders van de JG, maar bijvoorbeeld ook tegenstanders van het christendom uit de eerste eeuwen van onze jaartelling.

Een klassieker is de wijze waarop de Wachttoren om gaat met het historisch ondubbelzinnig aantoonbare feit dat de club geprobeerd heeft de nazi's op te vrijen. Dat historische feit wordt veelal weerlegd met de evenzeer feitelijke constatering dat nogal wat JG's in de kampen terecht zijn gekomen. Dat het ene het andere absoluut niet weerlegt, doet er in die argumentatie niet zo toe.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mijn ervaring met deze mensen is dat een discussie interessant wordt gevonden zolang er resultaat uit kan komen: iemand die toetreedt tot de club. De kans dat iemand die dit soort vragen stelt te bekeren is, lijkt gering dus ik verwacht niet dat ze er veel energie in gaan steken. Ik gok daarom op antwoord A.

Mocht dat wel zo zijn, dan verwacht ik antwoord B, de bekende cirkelredenering waarin de inhoud van een tekst bewezen wordt met de tekst zelf.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Ik denk d) anders.... Als je het ware geloof aannemt, wordt het je ingefluisterd en vind je het terug in de bijbel.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zelf heb ik een "vervelende" ervaring met een collega welke JG is. We waren lekker op dreef tot ik een pamflet toegestuurd kreeg m.b.t. de evolutietheorie. Voorgdrukt door de watchtower, dus kostte me niet veel moeite deze geheel te debunken.
Hierna niets meer gehoord.
Jammer. Blijven verstoppen voor het ware geloof.
Verder lezen ze mijn boesuggesties niet. Raymond Franz b.v. Een ex-JG uit de watchtower n.b. Verboden literatuur kennen ze echter niet (zeggen ze!). Door deze actie is religie nu voor mij een obcessie geworden . Ik snap het NIET
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Obcessie = Samenstelling tussen Abces en Obsessie ?? :lol:
Vindt het wel een goeie...!
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Plaats reactie