Ik heb herhaaldelijk contact te hebben gezocht met de JG om de details van dat 'zorgvuldige onderzoek' boven water te krijgen. Niets gehoord, tot een week geleden: een e-mail met daarin "U sprak een van onze broeders op straat aan over bewijzen voor god. Hier twee brochures die u wellicht interessant vindt, als u nog vragen heeft dan mailt u maar."Wachttoren, juni 2012, p.29 schreef:In de bijbel staan verschillende voorvallen die bevestigen dat bij God niets onmogelijk is. Hier volgen een paar voorbeelden. Een vrouw van negentig die Sara heette, moest lachen toen ze hoorde dat ze een zoon zou krijgen. Maar het volk Israël is het bewijs dat dat wel is gebeurd. Een man werd door een grote vis opgeslokt, zat drie dagen in zijn buik, en kon later zijn eigen verhaal opschrijven. De arts Lukas, die wist wat het verschil is tussen bewusteloos en dood, vertelde dat de jonge man Eutychus vanaf de derde verdieping naar beneden viel en stierf maar weer tot leven werd gebracht. Dit zijn geen sprookjes. Uit een zorgvuldig onderzoek van deze verslagen blijkt dat ze echt zijn gebeurd.
Ik heb gereageerd met bovenstaand citaat, en de vraag: "Kunt u me nadere informatie verschaffen over dat zorgvuldige onderzoek?"
Wat voor antwoord ga ik krijgen? (Zijn er hier forumleden met voorspellende gaven, of een robuust verwachtingspatroon?)
a) geen enkel
b) "we hebben de bijbel nog eens goed gelezen, en het staat er echt."
c) een irrelevant verhaal over vertrouwen en redding
d) anders, namelijk....
Indien het, zoals ik persoonlijk verwacht, optie b wordt, dan hebben we de situatie dat god bestaat, omdat dat de wonderen die in de bijbel staan verklaard, en die wonderen zijn echt gebeurd want de bijbel is intergraal waar, want god bestaat...
Vicieuze cirkelredenering™.
Interessanter is het gegeven dat onze vrolijk langs de deuren gaande vrienden met deze redenering groen licht zouden geven voor het geloof in Pinkeltje. De verhalen die zijn leven beschrijven zijn immers opgetekend door Dick Laan, die ze rechtstreeks van Pinkeltje zelf gehoord heeft. Diens boeken staan ook vol met wonderen, en wijze levenslessen. Pinkeltje liet zich nooit aan de bewoners van het Grote Huis zien, maar was altijd bereid ze te helpen.
Pinkelism? Pinkelarij? Pinkeltjes Getuigen?