Ik ben verbaasd! Ik kan heel veel tinten onderscheiden waarvoor ik totaal geen naam heb, dus waarom zouden de Himba dat niet kunnen? Is dit serieus een taaleffect, of is er iets anders aan hun kleurreceptoren of de ververwerkinng in de visuele cortex Ik neig er eerlijk gezegd toe om het niet te geloven. Tn de groentinten die in het filmpje werden gebruikt, en waar de Himba verschil zagen, zag ik juist absoluut geen verschil, zelfs niet als de "afwijkende" werd aangewezen. Het feit dat de himba-proefpersoon naar rechtsboven wees en de comentator naar linksboven, stemt me slechts sceptischer. Houdt men mij voor het lapje? Een analyse van het feitelijke spectrum ontbrak, dus weet ik niet wat er eigenlijk te zien zou kunnnen zijn.Halmatrix schreef:Bij het lezen van deze draad moest ik direct denken de Himba stam, die (gelukkig) reeds gemeld bleek te zijn door Krautsjo:
In deze video, een BBC documentaire Do You See What I see, komt de Himba stam in beeld.Krautsjo schreef:http://m.brainpickings.org/brainpicking ... 716946e829 dit en de Afrikaanse stam wordt de Himba genoemd.
Korte samenvatting voor hen die woorden boven beelden prefereren: De Himba stam benoemt kleuren heel anders dan westerlingen dat doen. De interessante conclusie: als je een volk hebt wat één woord gebruikt voor wat wij blauw en bruin noemen, wat voor ons duidelijk andere kleuren zijn, hebben ze erg veel moeite het verschil tussen deze kleuren te zien. Het werkt ook andersom: wat wij geel noemen, kan door een ander volk zonder aarzeling in een paar voor hen overduidelijk verschillende kleuren verdeeld worden.
De hardware is hetzelfde, de software is ander geprogrammerd. Ik hoop nog dat het onderzoek voortgezet wordt met een stel adoptiekinders
zie ook de Sapir-Whorf-hypothese
Kleuren zien is aangeleerd
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Kleuren zien is aangeleerd
Ik wens u alle goeds
Dat is nou net het hele idee. Het brein lijkt bij de interpretatieslag van de informatie die het van de ogen doorkrijgt het vermogen om onderscheid te maken tussen golflengtes die hetzelfde 'kleurlabel' krijgen te verliezen. Aan de ogen zelf ligt het niet, want voor zover ik weet hebben we dezelfde staafjes, kegeltjes etc in onze ogen als de Himbanen.Peter van Velzen schreef:Ik kan heel veel tinten onderscheiden waarvoor ik totaal geen naam heb, dus waarom zouden de Himba dat niet kunnen? (...) Tussen de groentinten die in het filmpje werden gebruikt, en waar de Himba verschil zagen, zag ik juist absoluut geen verschil, zelfs niet als de "afwijkende" werd aangewezen.
Ik zou er graag meer van weten. Meer details over het onderzoek zouden inderdaad welkom zijn....
He, who will not reason, is a bigot; he, who cannot, is a fool; and he, who dares not, is a slave.
Wat je hier doet is niet goed. Je maakt van een paar simpele onderdelen van een systeem (input en output) een systeem wat verwerkt. In feite is er in dat systeem sprake van interactie binnen een web van neuronenfuncties. Dit web krijgt daarmee eigenschappen, die niet toegekend kunnen worden aan parallel of geschakelde neuronensystemen. Zo interacteren de functies omtrent cognitieve functies (omzetten van alles wat met de leerfuncties te maken heeft in stroom en weer terug naar het geleerde) en de functies mbt de input (omzetten van golflengten in stroom) met elkaar. Zodoende kun je zien / horen / herinneren wat je geleerd hebt te verwachten of belangrijk te vinden om te onderscheiden, en onopgemerkt laten wat je niet geleerd hebt te verwachten, belangrijk te vinden / onderscheiden.Halmatrix schreef: Dat is nou net het hele idee. Het brein lijkt bij de interpretatieslag van de informatie die het van de ogen doorkrijgt het vermogen om onderscheid te maken tussen golflengtes die hetzelfde 'kleurlabel' krijgen te verliezen.
Hartstikke handig als je grapjes wilt uithalen, maar de eigenschappen van een draad, verwarren met de eigenschappen van een web, is een voorbeeld van onjuiste reductie.
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Wat ik het leukste vind...tenminste zoals ik het begrepen heb, zie je de kleur die het object als enige niet absorbeerd en dit dus eigenlijk niet de werkelijke kleur is...DaFunk schreef:Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en/of jullie mening.
Wij hebben namelijk van jongs af aan geleerd wat kleuren zijn.
Gras is groen, de lucht is blauw etc.
Nu vraag ik mij het volgende af:
Stel nu dat bij iemand de kleuren anders aangeleerd worden.
Gras is rood en de lucht is groen.
Met andere woorden, de kleuren die ik zie als zijnde groen en blauw, ziet iedereen dit hetzelfde?
Bij iedereen heet de kleur van gras groen, maar ziet iedereen dit ook als mijn kleur groen?
Kleurenblindheid hierin niet meegenomen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Stel ik voor dat we het zwart min kleur gaan noemendikkemick schreef: Wat ik het leukste vind...tenminste zoals ik het begrepen heb, zie je de kleur die het object als enige niet absorbeerd en dit dus eigenlijk niet de werkelijke kleur is...
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Of juist wel, aangezien dit de afspraak is die we over "kleur" hebben gemaakt.dikkemick schreef:Wat ik het leukste vind...tenminste zoals ik het begrepen heb, zie je de kleur die het object als enige niet absorbeerd en dit dus eigenlijk niet de werkelijke kleur is...
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Jaja, daar kan ik mee leven. Maar het is frapant, dat je denkt dat een plant groen is, terwijl dat eigenlijk de golflengte is welke de plant niet kan pruimen en terugstuurt. Tenminste...als ik het goed begrepen heb...Jagang schreef:Of juist wel, aangezien dit de afspraak is die we over "kleur" hebben gemaakt.dikkemick schreef:Wat ik het leukste vind...tenminste zoals ik het begrepen heb, zie je de kleur die het object als enige niet absorbeerd en dit dus eigenlijk niet de werkelijke kleur is...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick