Homeopathie is kwakzalverij.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

R: Ik beperk me tot de werkzaamheid van de middelen. Dat een goed gesprek best ergens voor/tegen kan helpen is een open deur.
R: Wees zo goed zelfs deze uitspraak te onderbouwen: wat werkt wanneer en waarbij ?? Dat een bedrieger zijn bedrog niet erkent is triviaal.
Je beperken in deze is onnodig en doet ook geen recht aan de praktijk van 'het genezen'. Denk je dat een reguliere arts zijn behandeling enkel en alleen werkt door het medicijn dat hij voorschrijft in combinatie met het al dan niet aanwezige gesprek?
Naast effectieve werking van bijvoorbeeld een geneesmiddel, zoals een antibioticum dat een bacterie uitroeit, zijn er ook placebo- effecten, zoals een kruid voorgeschreven door een homeopaat dat de hoofdpijnlijder verlicht.
Naast deze twee zijn er de non- specifieke factoren zoals beschreven door Jerome Frank en Helmuth Kaiser (spelling van de laatste ben ik niet zeker van). Factoren in de praktijk van behandelen die altijd aanwezig zijn zowel bij reguliere als alternatieve behandelaar. Hieronder vallen volgens Frank wat hij noemt 1 place of healing (je gaat naar een daarvoor bepaalde locatie wat een verwachting oproept) een 2 socially santioned healer (door de sociale omgeving als genezer te boek staand persoon) die middels 3 een rationale werkt (theorie omtrent werking) en een 4 ritueel (procesmatige werking, bv rontgenfoto's maken of de regendans doen) en het feit dat er 5 een betaling volgt.

Veruit de meeste homeopaten hebben volgens mij niet het idee dat ze de kluit belazeren; bedriegen insinueert toch een vooropgesteld anders weten dan het handelen zich laat aanzien. Wat werkt en waarbij is niet zwart/ wit te stellen. Bij sommige mensen werkt homeopathie wel daar waar een ssri niet werkte; bij anderen werkt een ssri wel terwijl de werking ervan wetenschappelijk gezien ter discussie staat. Maar een behandelaar die zelf gelooft wat hij voorschrijft is effectiever dan een behandelaar die erbij zegt het 'zelf nog te moeten zien'. Daar is door medisch onderzoekers onderzoek naar gedaan. Twee groepen artsen gaven hetzelfde recept, maar één groep deed dit met geuitte twijfel, de ander met volle overtuiging. Ondanks dat de proefpersonen hetzelfde middel kregen voor dezelfde klachten, was de groep met de overtuigde arts de groep die er het meeste baat bij had.

Gezondheid is relatief. Genezen is geen wetenschappelijke activiteit maar een praktijkvak.
Windsurfer, zo houd je riskant wanen-bedrog in stand.
Vergeet niet dat iedereen zich homeopaat kan noemen. Een van de best geexploiteerde gezondheids-marketing-niches. Uiteraard gaan er wel millioenen om in de homeo; waarom tel je die niet mee ?
Als je dus behandelen puur ziet als het toepassen van een medicijn waarvan de werking aangetoond is voor de specifieke kwaal, begrijp ik je redenering om tot riskant wanen- bedrog te komen. Ik zie dat dus niet zo zwart/ wit.
Het feit dat iedereen zich homeopaat kan noemen zegt me niet zoveel; de titel 'therapeut' is ook niet beschermd. De miljoenen gaan toch wel om. Is het niet in de homeo, dan wel in de farmaceutenindustrie.
Zou jij jezelf naar de homeopaat begeven, of is die alleen goed genoeg voor "anderen" ?
Zonder de denigrerende toon uit deze zin over te nemen kan ik hierop zeggen dat homeopathie bij mij waarschijnlijk niet werkt. Ik wil echter anderen de kans op succes met homeopathie niet ontzeggen.
Onder de voorwaarde van betere samenwerking met het reguliere circuit die nu eenmaal diagnostisch beter uit de voeten kan en waardoor zo veiligheid beter gegarandeerd wordt, vind ik homeopathie een aanvulling binnen de gezondheidszorg.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

windsurfer schreef:Hebben jullie het wel over hetzelfde? ik zie mustafa islam steeds homeoepathie schrijven, en de rest homeopathie.

Daarnaast vind ik de discussie weer getuigen van het soort ongenuanceerdheid dat de meeste kwakzalvers én de meeste sceptici nu eenmaal eigen is.

Feiten:
1. homeopathie is wetenschappelijk gezien niet werkzaam langs de weg die men claimt. Althans, dat is niet bewezen ondanks hele bergen onderzoek.
2. in de praktijk kan homeopathie wel werkzaam zijn: er worden mensen mee geholpen
3. is homeopathie onzin? de sceptici zeggen van wel, de homeopaten worden hierop boos.
4. het is zeer moeilijk om na een jarenlange praktijk van homeopathisch behandelen te accepteren dat homeopathie wetenschappelijk gezien onzin is. Dat wíl je dan niet geloven. Dat is ook wel weer goed: dit soort therapie werkt het beste bij gelovige mensen en overtuigde behandelaren

Kortom: Laat de homeopaten de mensen die er baat bij hebben vooral helpen. Die mensen drukken niet op de reguliere zorg, en de middelen hebben geen nadelige bijwerkingen. Iedereen gelukkig.
beste windsurfer,

eindelijk een beetje genuanceerdheid
toch ga ik niet helemaal mee met jouw conclusie die ik tussen de regels door lees
iemand die openminded is hoeft nog niet onvoorwaardelijk ergens in te geloven
ik heb het over een zieke die het wel eens met homoeopathie wil proberen
je hoeft er niet bij voorbaat in te geloven
jouw verhaal lijkt dit te suggereren
ik heb zelf zien gebeuren hoe een klein kindje dat nog nauwelijks praten kon en erge oorpijn had, binnen tien minuten genas na toediening van een homoeopathisch middel
de doorslaggevende indicatie voor de geneesmiddelkeuze was dat het kind die middag gezwommen had
in bed lag het alsmaar te huilen, minstens een uur lang
ik was op bezoek bij de moeder, die het kind steeds troostte, en ik stelde uiteindelijk voor om het kind er iets voor te geven
de toediening van het in water opgeloste middel gebeurde met behulp van een lepel
na tien minuten hield het huilen op en het kind viel in slaap
de pijn was over!
moest dat kind eerst in homoeopathie geloven?
nee, dat is in zo'n geval niet aan de orde
maar goed, ik snap de discussie wel en zoals eerder geschreven, het moet op wetenschappelijk vlak worden uitgevochten en asjeblieft geen sharia op het gebied van gezondheidszorg, laat de mensen zelf kiezen
ook hier demokratie!

groeten,

mustafa

p.s.:
wat ik nog kwijt wil is dat ik als het erop aan komt bereid zou kunnen zijn mijn zienswijze op homoeopathie te wijzigen, d.w.z. ik heb genoeg gezien om de leer van de homoeopathie (nog) niet in twijfel te trekken, maar voor wat betreft de opvatting dat het gelijksoortigheidsbeginsel altijd opgaat daar heb ik ook nog zo mijn bedenkingen over
maar dit is een behoorlijk diepgravend onderwerp waarover ik in mijn studie een scriptie aan heb gewijd
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

ik heb zelf zien gebeuren hoe een klein kindje dat nog nauwelijks praten kon en erge oorpijn had, binnen tien minuten genas na toediening van een homoeopathisch middel
de doorslaggevende indicatie voor de geneesmiddelkeuze was dat het kind die middag gezwommen had
ik was op bezoek bij de moeder, die het kind steeds troostte, en ik stelde uiteindelijk voor om het kind er iets voor te geven
de toediening van het in water opgeloste middel gebeurde met behulp van een lepel
de pijn was over!
Interessant, nou is natuurlijk iedereen héééééél nieuwsgierig naar dat medicijn en natuurlijk zijn verdunning.
Maar toch nog bedankt dat je een tweede succesbehandeling van je uit je eigen homeopathiepraktijk met ons wilt delen.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

mustafa schreef:ik heb zelf zien gebeuren hoe een klein kindje dat nog nauwelijks praten kon en erge oorpijn had, binnen tien minuten genas na toediening van een homoeopathisch middel
de pijn was over!
Mijn oudste zoon had toen hij 14 maanden oud was na zijn middagslaapje op een zaterdag verschrikkelijke oorpijn. Niets kon zijn huilen en het pakken naar zijn oor stoppen. Omdat het al een uur duurde en ik nog geen telefoon had, sprong ik op de fiets en reed naar de huisarts. Omdat ik nog nooit voor een zieke bij hem was geweest, bedacht de dokter zich geen moment en zei me direct naar huis te gaan. Hij zou alvast met de auto naar mijn zoon en vrouw gaan. Toen ik zeven minuten later thuis kwam, zat mijn zoon te spelen en waren mijn vrouw en dokter in gesprek. 2 minuten nadat ik het huis had verlaten was de oorpijn spontaan genezen. De dokter kon niet eens roodheid in het oor vaststellen. Het enigen dat ons restte was excuus aanbieden(en het consult betalen).
Wat ik kan concluderen is dat homeopatische geneesmiddelen best zouden kunnen weken, want hij heeft evenveel van de “geheimzinnige” stof binnen gekregen als het hierboven genoemde kind. Het blijft een kwestie van geloven, geloof ik.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Volgende keer gewoon deze beslissingsboom volgen: doktertje spelen.
Ni dieu, ni maître.
FW
Forum fan

Bericht door FW »

mustafa schreef:
FW schreef:
mustafa schreef:ik ben tegen sharia
Andere fase, Mustafa? Vorig jaar was je nog een enthousiast pleitbezorger van de sharia!
je liegt en op een ander forum heb ben we het hier al uitgebreid over gehad
ik ben tegen sharia
Ook al is dit off-topic: ik laat me niet onterecht voor leugenaar uitmaken.

Mustafa Islam schreef dit:
Mustafa Islam schreef:Geplaatst: Ma Nov 28, 2005 6:59 pm Onderwerp:
we leven ook nog in een rechtsstaat gefundeerd op onze demokratisch staatsbestel
vrouwe justitia wordt altijd afgebeeld met een blinddoek

beter zou zijn toepassing van een sharia gebaseerd op theokratie
Te controleren op:

http://www.godornot.nl/forum/viewtopic. ... c&start=45

Maar meer on-topic is het natuurlijk om hardop te lachen om Mustafa's ultieme argument voor de homeopatie op dezelfde pagina:
Mustafa Islam schreef:vrouwen die homoeopathie toepassen zijn geen heksen maar empirici en ieder die in de empirie staat is een discipel van de waarheid
Rede
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

cluny schreef:
de pijn was over!
Interessant, nou is natuurlijk iedereen héééééél nieuwsgierig naar dat medicijn en natuurlijk zijn verdunning.
Maar toch nog bedankt dat je een tweede succesbehandeling van je uit je eigen homeopathiepraktijk met ons wilt delen.
beste cluny,

dit verhaal stond ook al op het GBN(RVU)-forum
het middel was belladonna in potentie C30

mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

FW schreef:
mustafa schreef:
FW schreef:Andere fase, Mustafa? Vorig jaar was je nog een enthousiast pleitbezorger van de sharia!
je liegt en op een ander forum heb ben we het hier al uitgebreid over gehad
ik ben tegen sharia
Ook al is dit off-topic: ik laat me niet onterecht voor leugenaar uitmaken.

Mustafa Islam schreef dit:
Mustafa Islam schreef:Geplaatst: Ma Nov 28, 2005 6:59 pm Onderwerp:
we leven ook nog in een rechtsstaat gefundeerd op onze demokratisch staatsbestel
vrouwe justitia wordt altijd afgebeeld met een blinddoek

beter zou zijn toepassing van een sharia gebaseerd op theokratie
Te controleren op:

http://www.godornot.nl/forum/viewtopic. ... c&start=45

Maar meer on-topic is het natuurlijk om hardop te lachen om Mustafa's ultieme argument voor de homeopatie op dezelfde pagina:
Mustafa Islam schreef:vrouwen die homoeopathie toepassen zijn geen heksen maar empirici en ieder die in de empirie staat is een discipel van de waarheid
FW,

je liegt wél, want ik heb later uiteengezet wat ik idealiter onder sharia versta
en je hebt selectief gequoted en dat is een halve waarheid en je weet dat dat nog veel erger is dan een leugen
en je weet nog steeds geen antwoord op ene door mij op datzelfde forum gestelde vraag:
http://www.godornot.nl/forum/viewtopic. ... ght=#10409
en FW< wanneer ga je hierop eens reageren?
in een andere topic ben ik ingegaan op hoe ik sharia idealiter zou zien, maar ik weet het niet en-twee-drie terug te vinden
het staat in ieder geval ergens in een van mijn berichten:
http://www.godornot.nl/forum/search.php ... 3&start=15
je kent mij al langer en je zou moeten weten dat ik soms de neiging heb om te provoceren juist om iedereen eens in de gelegenheid te brengen wat dieper op de essentie in te gaan en jij doet altijd maar net alsof je er helemaal niets van begrijpt
want als je goed leest dan zie je dat ik ook het begrip theokratie heb gebruikt en dat bedoel ik dan letterlijk
en wat zou dat nou eens kunnen betekenen, FW?
liefde, naastenliefde!
dat zou de leidende rol moeten spelen in de samenleving i.p.v.machtspolitiek en denken in geld
ik weet dat je iets meegemaakt hebt waardoor je aversie hebt ontwikkeld ten opzichte van alles wat met religie te maken heeft maar is dit nou de manier om dit te verwerken en er mee om te gaan?

groet,

mustafa
Laatst gewijzigd door mustafa op 27 aug 2006 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

mustafa schreef:
cluny schreef:
de pijn was over!
beste cluny,

dit verhaal stond ook al op het GBN(RVU)-forum
het middel was belladonna in potentie C30

mustafa
O, ik kende deze wonderbaarlijke genezing uit jouw 30-jarige praktijkervaring al?
Sorry dan, dat ik het middel en potentie al weer vergeten was.
Maar doe dan aub een ander verhaaltje.
2 wonderbaarlijke genezingen in 30 jaar is nogal magertjes.
Gek hè?
Mij overtuigen ze nog niet, sterker nog door deze 2 verhaaltjes die je met veel tegenzin prijsgeeft, krijg ik nog meer zekerheid dat homeopaten allemaal kwakzalvers zijn.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

beste cluny,

ik begrijp je reserves en je hebt wat mij betreft nog wel een beetje gelijk ook
maar dat neem niet weg dat de genoemde ervaringen voor mij duidelijk maken dat ik nooit zomaar zal beweren dat homoeopathie per definitie kwakzalverij zou zijn
wetende dat ik anderen met alleen maar deze voorbeelden niet zal kunnen overtuigen
op GBN(RVU)-forum heb ik ook aangevoerd hoe omstreden onderzoeksresultaten nog steeds zijn en jammer dat dit forum nu uit de lucht is want ik moet het opnieuw weer van internet zien te halen(noorderlicht, vpro) en ik gun me daar nu geen tijd voor
en in het werkveld heb je ook kwakzalvers, daar heb je ook gelijk in, maar de werkwijze in de homoeopathie is wel degelijk op systematiek gebaseerd

mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ik heb een nieuwe sign.
Ik heb vandaag een nieuwe titel ontdekt.
Skeppiaan.
Wat denk je Mustafa, zal ik die er ook bij zetten?

Ik ben Skeppiaan.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

cluny schreef:Ik heb een nieuwe sign.
Ik heb vandaag een nieuwe titel ontdekt.
Skeppiaan.
Wat denk je Mustafa, zal ik die er ook bij zetten?

Ik ben Skeppiaan.
neem een voorbeeld aan mij en blijf consistent en verander niet steeds je signs
nu heb je ook weer iets over steiner in je signs
moet ik daar soms ook op reageren?
straks denkt iedereen op dit forum dat ik er weer over ben begonnen
nu ik erover nadenk, vind ik eigenlijk dat skepsisme een gevangenis is van de geest
je ogen sluiten
als je je ogen open doet kun je tenminste nog het licht zien en dan verbind je je met het universum
verbinden =religare

:lol:
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
bad_religion

Bericht door bad_religion »

mustafa schreef:neem een voorbeeld aan mij en blijf consistent.....
Toegegeven, je bent heel consistent, maar dan m.b.t. het uitbraken van gebakken lucht!
Samante

Bericht door Samante »

mustafa schreef: verbinden =religare

:lol:
Religare?
Is dat iemand die halfgaar is geworden van religie? Lijkt me een leuke definitie.

Religare:
de persoon die halfgaar is geworden van religie door relischimmel of relifungus.

relischimmel/relifungus:
Relischimmel of relifungus verhindert het logisch nadenken en doordenken door dwangmatige vasthoudendheid aan tegenstrijdige en onzinnige religieuze aannames die de spirituele evolutie van een persoon zeer hinderlijk in de weg staan.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

windsurfer schreef:
R: Ik beperk me tot de werkzaamheid van de middelen. Dat een goed gesprek best ergens voor/tegen kan helpen is een open deur.
R: Wees zo goed zelfs deze uitspraak te onderbouwen: wat werkt wanneer en waarbij ?? Dat een bedrieger zijn bedrog niet erkent is triviaal.
Je beperken in deze is onnodig en doet ook geen recht aan de praktijk van 'het genezen'. Denk je dat een reguliere arts zijn behandeling enkel en alleen werkt door het medicijn dat hij voorschrijft in combinatie met het al dan niet aanwezige gesprek?
Dat bedoel ik niet: het punt is dat de homeo stelt niet zonder haar middelen te kunnen. Ik splits de rest van de homeo af van de kraanwater-middelen en concludeer dat de homeo suggestie-gelimiteerd is.
Windsurfer schreef: Naast effectieve werking van bijvoorbeeld een geneesmiddel, zoals een antibioticum dat een bacterie uitroeit, zijn er ook placebo- effecten, zoals een kruid voorgeschreven door een homeopaat dat de hoofdpijnlijder verlicht.
Naast deze twee zijn er de non- specifieke factoren zoals beschreven door Jerome Frank en Helmuth Kaiser (spelling van de laatste ben ik niet zeker van). Factoren in de praktijk van behandelen die altijd aanwezig zijn zowel bij reguliere als alternatieve behandelaar. Hieronder vallen volgens Frank wat hij noemt 1 place of healing (je gaat naar een daarvoor bepaalde locatie wat een verwachting oproept) een 2 socially santioned healer (door de sociale omgeving als genezer te boek staand persoon) die middels 3 een rationale werkt (theorie omtrent werking) en een 4 ritueel (procesmatige werking, bv rontgenfoto's maken of de regendans doen) en het feit dat er 5 een betaling volgt.
Allemaal dus geheel niet specifiek aan de homeo verbonden.
Winmdsurfer schreef:Veruit de meeste homeopaten hebben volgens mij niet het idee dat ze de kluit belazeren; bedriegen insinueert toch een vooropgesteld anders weten dan het handelen zich laat aanzien. Wat werkt en waarbij is niet zwart/ wit te stellen. Bij sommige mensen werkt homeopathie wel daar waar een ssri niet werkte; bij anderen werkt een ssri wel terwijl de werking ervan wetenschappelijk gezien ter discussie staat. Maar een behandelaar die zelf gelooft wat hij voorschrijft is effectiever dan een behandelaar die erbij zegt het 'zelf nog te moeten zien'. Daar is door medisch onderzoekers onderzoek naar gedaan. Twee groepen artsen gaven hetzelfde recept, maar één groep deed dit met geuitte twijfel, de ander met volle overtuiging. Ondanks dat de proefpersonen hetzelfde middel kregen voor dezelfde klachten, was de groep met de overtuigde arts de groep die er het meeste baat bij had.
Hoe intenser je aan je homeo-waan overgeeft hoe beter genezer; nou ja wat een argument.
Het belangrijkste punt blijft dat iedereen zich homeo mag noemen en daarmee buiten praktische vervolging staat als hij/zij wat teveel voorrang heeft gegeven aan het al dan niet bewust beduvelen.
Uit dit betoog van je concludeer ik dat je ook voorstander moet zijn van Bicom-diagnoses, oorkaarsen, Biostabil-hangers, edelstenentherapie enzomeer.
Windsurfer schreef: Gezondheid is relatief. Genezen is geen wetenschappelijke activiteit maar een praktijkvak.
Windsurfer, zo houd je riskant wanen-bedrog in stand.
Vergeet niet dat iedereen zich homeopaat kan noemen. Een van de best geexploiteerde gezondheids-marketing-niches. Uiteraard gaan er wel millioenen om in de homeo; waarom tel je die niet mee ?
Windsurfer schreef: Als je dus behandelen puur ziet als het toepassen van een medicijn waarvan de werking aangetoond is voor de specifieke kwaal, begrijp ik je redenering om tot riskant wanen- bedrog te komen. Ik zie dat dus niet zo zwart/ wit.
Het feit dat iedereen zich homeopaat kan noemen zegt me niet zoveel; de titel 'therapeut' is ook niet beschermd. De miljoenen gaan toch wel om. Is het niet in de homeo, dan wel in de farmaceutenindustrie.
Je "Als" past mij niet. Dat je die vrijheid van doktertje spelen niet als bedreiging ziet verbaast me, vooral met het daarop volgende kwasi-arhument. Het geld zou beter besteedbaar zijn aan bijvoorbeeld de geestelijke gezondheidszorg/ondersteuning. Twee vliegen in één klap: minder kwakbedrog en verbeterde reguliere zorg.
Heeck schreef:Zou jij jezelf naar de homeopaat begeven, of is die alleen goed genoeg voor "anderen" ?
Windsurfer schreef: Zonder de denigrerende toon uit deze zin over te nemen kan ik hierop zeggen dat homeopathie bij mij waarschijnlijk niet werkt. Ik wil echter anderen de kans op succes met homeopathie niet ontzeggen.
Onder de voorwaarde van betere samenwerking met het reguliere circuit die nu eenmaal diagnostisch beter uit de voeten kan en waardoor zo veiligheid beter gegarandeerd wordt, vind ik homeopathie een aanvulling binnen de gezondheidszorg.
Denigrerend doe ik dan ook tegenover mijn tandarts, die vraag ik ook altijd wat hij voor zichzelf zou beslissen.

Verder heeft het wetsvoorstel om diagnoses voor te behouden aan regulieren het niet gehaald. Die veilgheidsklep was inderdaad nodig. Waarom de door jou geziene samenwerking zich zou moeten beperking tot een enkele kwakzalverij is me duister.

Graag nu eens een overzicht van de kwalen en narigheden waartegen homeo effectief zou zijn en welke zeker niet.
Dat zou het begin zijn van een verbeterde publieksvoorlichting & bescherming tegen bedrog.

Want vergeet niet dat nog veel meer homeo-geloof onverenigbaar is met de gewone kennis, zoals het gebruik van ampullen waar de "kracht" doorheen zou stralen en meer van zulks.
Een iemand die hierin gelooft is ronduit niet betrouwbaar, wat hij/zij zelf daar ook van vindt.

Gezondheidszorg mee bouwen op intense onbetrouwbaarheden en onafgrensbaarheid tegenover plat bedrog en oplichterij (waar jij wat minder oog voor lijkt te hebben), vind ik een slechte zaak.

Roeland
PS
Verder lijkt mij een meegaan in homeo-wonderwater een kwalijke stap omdat je dan ook moeilijker kritisch zal kunnen zijn tegenover allerlei andere alternatieve vondsten en geneeswateren, aardstralenkasten etcetera.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gesloten