In de discussie werd verwezen naar een artikel waarin aangegeven werd dat wij mensen onverbeterlijke dualisten zijn. Dat heb je misschien altijd met twee hersenhelften. De dualiteit lichaam-geest, waarbij de geest dan verbonden wordt met het begrip van de ziel, daarbij is de geest geen separaat iets. Als je probeert, hoe moeilijk dat ook is, iets van de dualiteit weg te denken die rondom het begrip ziel bestaat, dan zal ergens toch iets concreets (zoals het lichaam concreet is) verbonden zijn met dat begrip. Ik heb me bedacht dat het begrip wil of wilskracht op zich concreet genoeg is om met het begrip ziel verbonden te worden. Op zich weten we nog niet echt wat wil of wilskracht nu precies is. Het zou iets mechanisch kunnen zijn, energie, beweging en dat soort dingen. Verbranding van voedsel, genetische drive et cetera.dikkemick schreef:De ziel is een overdrachtelijk begrip en is volgens mij altijd weer terug te voeren op de geest...de hersens!
Mensen willen bezield zijn, maar zijn gewoon primaten met een wat grotere neocortex.
En leg eens uit waarom wilskracht eeuwig en onsterfelijk is?
Ik zie dus wilskracht als iets dat verbonden is met een fysische werkelijkheid van wet van behoud van energie, eeuwig en onsterfelijk energietransformaties. Vraag me niet wat energie precies is, dan wordt het heel speculatief.