Plebs en vieze armoedzaaiers

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Plebs en vieze armoedzaaiers

Bericht door Kitty » 12 sep 2013 16:39

Hè bah, allemaal vieze armoedzaaiers en vuil plebs in mijn winkel, die wil ik niet zien en ik wil ook niet weten dat ze bestaan vond Monique Burger toen gewone en ook minderbedeelde mensen hun gratis droomboek af kwamen halen in haar boekwinkel. En ze kopen verder ook al niks!

http://www.boekblad.nl/monique-burger-d ... 8110.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;

Na dit artikel zou ook haar winkel ook niet meer bezoeken, en jij?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Cluny
Banned

Re: Plebs en vieze armoedzaaiers

Bericht door Cluny » 12 sep 2013 16:45

Ik wel.
Trouwens de ( verontwaardigde ) reacties op het artikel zijn ook wel interessant om te lezen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 12 sep 2013 17:48

Ze zegt "geschokt" te zijn door de armoede.
In werkelijkheid is ze geschokt dat er arm publiek in haar winkel staat.

Klassiek gevalletje van een niet-expliciet uitgesproken NIMBY.

Het was vast niet zo bedoeld, zoals ze zegt, maar arrogantie kan ook onbewust voortkomen uit naïviteit.
Wie niet weet vieze handen te kunnen krijgen, zal een afkeer voelen jegens degenen die ze wel (dagelijks) vies krijgen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 12 sep 2013 18:06

Kitty schreef:Na dit artikel zou (ik) ook haar winkel ook niet meer bezoeken, en jij?
Alleen heel misschien als jij langs bent gegaan om te vertellen dat je er nog nooit was geweest en dat daar geen verandering in komt.

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 12 sep 2013 18:16

heeck schreef:Alleen heel misschien als jij langs bent gegaan om te vertellen dat je er nog nooit was geweest en dat daar geen verandering in komt.

R.
Maar dat klopt niet meer hé, als je daarvoor langs de winkel gaat. :-P
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 12 sep 2013 19:46

Jagang,

Bedoel je dáárvoor of daarvóór?
En in geval van beide, voor wat of wanneer.
Want er is ruim voldoende ruimte in Kitty haar vraagstelling en mijn reactie om daar samengenomen geen enkele tegenspraak in te hoeven zien.
Laat staan een premature MinPee.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 12 sep 2013 19:56

Kitty schreef:Na dit artikel zou ook haar winkel ook niet meer bezoeken, en jij?
Dat deed ik sowieso al niet, aangezien ik niets te zoeken heb in het westen des lands. Maar de betreffende blogpost zou me er ook zeker niet van weerhouden. Afgezien van de nogal generaliserende beschrijving van haar klandizie (kan me niet voorstellen dat al haar klanten aan die beschrijving voldeden) heb ik niet het idee dat ze opzettelijk beledigend probeerde te zijn. De reacties zijn wel weer vreselijk voorspelbaar: één en al selectieve verontwaardiging. Mensen vallen over elkaar heen om er schande van te spreken.

Gaap.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Jinny

Bericht door Jinny » 12 sep 2013 20:03

Beetje domme dame....
Ze zit in Bos en Lommer, aan de andere kant van de A10 heb je Amsterdam West, klein Marokko.
De plek waar je als vrouw alleen niet fatsoenlijk over straat kan....
Ze is echt blind......

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 12 sep 2013 20:17

Om het gepeupel te ontlopen koop ik mijn boeken online of leen ze bij de bibliotheek. Natuurlijk het laatste onder etenstijd als het gemene volk aan de speklappen zit. :)
En dat gratis boek blief ik niet :downtown:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 12 sep 2013 20:25

Volgens mij is deze mevrouw echt geschrokken van wat ze aantrof, wat best kan als je je buurt niet zo vaak uitkomt. Wat is er mis mee dat ze dit redelijk open beschrijft. Was het correcter geweest als ze had gedaan of ze zo vreselijk begaan was met die mensen en ze graag in haar winkel heeft i.p.v. klanten die meer geld uitgeven?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 12 sep 2013 20:59

Ik het stuk ook gelezen. Deze mevrouw observeert en geeft weer wat zij ziet. Verwondering en ook een gevoel van gene over wat er nu in haar boekhandel komt. Snap eerlijk gezegd de opwinding niet. En de boze reacties in haar richting. Binnen dit verhaal is er ook zelfreflectie. Ze geeft nog wat tekst en uitleg naar aanleiding van de vele negatieve reacties.
Monique Burger (De Nieuwe Boekhandel)
Ik zie dat mijn ingezonden brief veel reacties heeft opgeroepen. Ik schrik ervan. Natuurlijk vind ik niet dat iedereen die arm is, ongemanierd is, of andersom. Ook is het niet zo dat iedereen die pint, fatsoenlijk is, of dat iedereen die contant betaalt, onfatsoenlijk is. Ik heb me eerlijk gezegd nooit zo gerealiseerd dat niet iedereen kán pinnen. Ik heb niet bedoeld te zeggen dat je armoede aan mensen af kan zien. Veel mensen doen alles om hun armoede te verbloemen, uit trots of schaamte. Waar ik van schrik is wat jarenlang weinig geld hebben met mensen kan doen. Ik vind het heel erg dat armoede mensen zo in hun waardigheid kan aantasten. Het zijn mensen die misschien wel schuin boven me wonen, of aan de overkant. Ik prijs me gelukkig dat ik een rol heb in wat mensen graag willen hebben (het Droomboek) en wat dit land nog in overvloed kan uitdelen. Het is goed om te zien dat ze het graag willen hebben en er blij mee zijn.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 13 sep 2013 05:35

Doppelganger schreef:De reacties zijn wel weer vreselijk voorspelbaar: één en al selectieve verontwaardiging.
is de wereld ook niet te groot om niet-selectief verontwaardigd te zijn?
Mensen raken verontwaardigd als ze zich al dan niet terecht aangesproken voelen.
Wat is daar mis mee?

Wie had dezelfde verontwaardiging nog al te selectief gevonden als er in plaats van "armoede" "kleurlingen" had gestaan?
Henry Ford

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 13 sep 2013 07:59

Jagang schreef:is de wereld ook niet te groot om niet-selectief verontwaardigd te zijn?
Mensen raken verontwaardigd als ze zich al dan niet terecht aangesproken voelen.
Wat is daar mis mee?
Helemaal niets, maar dat is mijn punt dan ook niet. Zo ben ik weer selectief verontwaardigd vanwege de grote mate van voorspelbaarheid van de reacties en het hoge Telegraafgehalte daarvan. :lol:
Jagang schreef:Wie had dezelfde verontwaardiging nog al te selectief gevonden als er in plaats van "armoede" "kleurlingen" had gestaan?
Mijn punt was meer dat mensen elkaar bij dit soort berichten direct verdringen om hun superieure moraliteit tentoon te spreiden. Dat is iets wat bij mij snel irritatie opwekt. Daarnaast heb ik al aangegeven dat mevrouw Burger generaliseerde, dus je hoort mij niet zeggen dat ze geen kritiek verdient. Het gaat mij er meer om dat de intentie van het artikel niet was om een groep mensen te discrimineren. Dat gebeurde uiteindelijk wel, maar dat kwam m.i. voort uit de naïviteit van mevrouw Burger en niet uit kwaadaardigheid. Dat is een aspect dat wat mij betreft best mee mag worden gewogen.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 13 sep 2013 09:28

Ik denk ook dat het eerder oprechte schrik is van wat ze ziet dan dat ze er op neer kijkt:

Ze zegt ook:
Ik neem het ze niet eens kwalijk. Dit is echte armoede, zoals ik het eigenlijk nooit zie.

Dat is voor veel mensen zo. Die ene dakloze die je ziet en waarvan je het krantje niet koopt staat in geen verhouding met al die mensen die onder een bepaalde welstandsgrens leven.
Leuk om over te lezen in je luie stoel, maar ik kan me voorstellen dat je ervan schrikt in het echt. Veel reacties hierop zijn BS. Ik lees zelden reacties op artikels of yotube filmpjes, meestal BS.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 13 sep 2013 13:17

Kijk, daar heb je het al!
De ruiten versierd.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Plaats reactie