Stelling: 'Religie zal verdwijnen in Nederland'

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

grischa

Re: Stelling: 'Religie zal verdwijnen in Nederland'

Bericht door grischa »

reactie op: "De rokjes zijn m.i een bijkomstigheid"
Als ik op zondagochtend m'n hondje uitlaat in mijn Veluwse dorp, lopen en fietsen er heel wat voorbij.
Het ziet er op zich wel mooi uit, iets feestelijks. Er zijn natuurlijk ook knappe meisjes bij. Ik ben echter bang dat ze niet positief over mij denken, zo zondags met een hond en niet in de kerk.

Dat die rokjes een bijkomstigheid zijn, geloof ik trouwens niet. De refo's komen voort uit de Nadere Reformatie, en de strekking daarvan was - even botweg gezegd - dat de Reformatie teveel in de theorie bleef hangen, bij de Nadere Reformatie gaat het ook om de praktische toepassing, beleving etc.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Geloof verdwijnt niet maar wordt meer een individuele zoektocht. De intervenierende Al/Al/AL-God met de witte baard op de wolk zal wel verdwijnen.
Volgens een artikel in AD-weekend (Een nieuw geloof, een nieuw leven), lopen de kerken leeg, maar de interesse in religieuze, spirituele stromingen groeit. Mensen zoeken persoonlijke verdieping op, geen religieuze leiders. En dat Nederlanders in staat zijn te geloven...35% gelooft dat het wellicht mogelijk is om in contact te komen met gestorvenen.
Een tip wordt ook gegeven. `Van God los, je geest in balans` te zien tm 30 maart 2014 museum het Dolhuys in Haarlem.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
podocnemis
Geregelde verschijning

Bericht door podocnemis »

Dat religie in Nederland zal verdwijnen, dat geloof ik niet. Dat religie steeds minder belangrijk zal worden en daardoor steeds meer "marginaal" zal worden en in een steeds snellere tgv-vaart, is volgens mij wel zeker.

De volgende link geeft de diverse problemen aan: http://www.refdag.nl/opinie/prof_verboo ... n_1_767222" onclick="window.open(this.href);return false;
In veel kerkelijke gemeenten is catechisatie geven een steeds zwaardere opgave, signaleert prof. dr. W. Verboom.
Zit ik er erg ver naast als ik constateer dat heel wat predikanten en catecheten moedeloos worden als ze denken aan de catechisatie? Zit ik er erg ver naast als ik denk dat steeds minder jongeren de catechisatie bezoeken en dat steeds meer ouders het erbij laten zitten om hen te sturen?
Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit in steeds meer gemeenten niet het geval is. En dan kan ik me voorstellen dat predikanten en andere catecheten de moed laten zakken. Waar doe ik het allemaal voor, denken ze. Catechisatie geven kost me heel veel voorbereiding, ik geef me voor honderd procent, maar als het erom gaat welke dingen mijn gemeenteleden belangrijk vinden, staat de catechisatie zo ongeveer onderaan. O, dat eenzame avontuur van catechese.
Er is over de hele linie sprake van een ernstige crisis als het gaat om verlangen naar geloofskennis.
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

podocnemis schreef:Dat religie in Nederland zal verdwijnen, dat geloof ik niet. Dat religie steeds minder belangrijk zal worden en daardoor steeds meer "marginaal" zal worden en in een steeds snellere tgv-vaart, is volgens mij wel zeker.

De volgende link geeft de diverse problemen aan: http://www.refdag.nl/opinie/prof_verboo ... n_1_767222" onclick="window.open(this.href);return false;
In veel kerkelijke gemeenten is catechisatie geven een steeds zwaardere opgave, signaleert prof. dr. W. Verboom.
Zit ik er erg ver naast als ik constateer dat heel wat predikanten en catecheten moedeloos worden als ze denken aan de catechisatie? Zit ik er erg ver naast als ik denk dat steeds minder jongeren de catechisatie bezoeken en dat steeds meer ouders het erbij laten zitten om hen te sturen?
Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit in steeds meer gemeenten niet het geval is. En dan kan ik me voorstellen dat predikanten en andere catecheten de moed laten zakken. Waar doe ik het allemaal voor, denken ze. Catechisatie geven kost me heel veel voorbereiding, ik geef me voor honderd procent, maar als het erom gaat welke dingen mijn gemeenteleden belangrijk vinden, staat de catechisatie zo ongeveer onderaan. O, dat eenzame avontuur van catechese.
Er is over de hele linie sprake van een ernstige crisis als het gaat om verlangen naar geloofskennis.
Ik denk wel dat religie ooit zal verdwijnen. Maar of ze eerder zal verdwijnen dan Nederland, is weer een andere vraag.
Ik wens u alle goeds
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Toevallig zag ik dit krantenartikel op internet:

Moeten refo-scholen worden verboden?

24 sep 2013

ELSPEET – - De SGP Jongeren en de SGP Kiesvereniging Elspeet slaan de handen ineen en
houden op vrijdagavond 27 september een debatavond over Bijzonder Onderwijs. Het
thema is Bijzonder Onderwijs, bijzonder genoeg?! Onder andere Tweede Kamerlid voor de SGP Roelof Bisschop zal op deze avond debatteren over de toekomst van reformatorische scholen.
Reformatorische scholen staan al enkele jaren onder druk. Momenteel wordt gewerkt aan een
initiatiefwet voor het afschaffen van de enkele feit-constructie. Dit moet ervoor zorgen dat scholen
in het bijzonder onderwijs geen leerkrachten en leerlingen meer mogen weigeren op grond van hun seksuele geaardheid. Bovendien is de laatste jaren de kritiek op het bijzonder onderwijs
toegenomen. Reformatorische scholen zouden te weinig ruimte laten voor de keuzes van leerlingen
en de opvoeding zou te eenzijdig zijn, zo luidde de aanklacht. Veel politieke partijen vinden de
afschaffing van Bijzondere Scholen dus geen probleem, maar is dat terecht? Op deze debatavond staat deze vraag centraal. Het Bijzonder Onderwijs staat onder druk en reformatorische scholen verliezen voor een deel hun vrijheid. Het thema vraagt dus zeker onze aandacht. Maar wat vind u/jij? Kom naar deze avond en en luister onder meer naar Roelof Bisschop (SGP), Jasper van Dijk (SP) en André Verwijs (directielid op een reformatorische VO-school).
Bron: http://www.deweekkrant.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou eerlijk gezegd wel vóór het verbieden van dat soort scholen zijn hoor! Ik moet niks hebben van al die streng gelovigen! En zoals we eerder al bespraken, zou het sowieso beter zijn als religie helemáál uit Nederland zou verdwijnen, toch? Nou denk ik eerlijk gezegd niet dat het gaat lukken, dat soort scholen verbieden. Maar wat zou het prachtig zijn zeg...!!!!...
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
hotmail
Geregelde verschijning

Bericht door hotmail »

ook religie evolueert.

van jodendom naar christendom
van jodendom naar islam
van christendom naar roomskatholiek
van roomskatholiek naar protestants
van protestants naar hervormd
van christendom naar illuminati

en dat laatste is nu een beetje waar de jeugd vooral achteraan loopt.
het geloof in aliens.
en ook dat zal wel weer veranderen na een jaar of 20/30
alleen zijn er altijd mensen die blijven steken in de tijd
en tussendoor zijn er weer aftakkingen.

een leuke vind ik zelf is scientology, die erg eerlijk is in het feit dat het een hersenspinsel is van een sf schrijver.
of satanisme, die ook toegeeft de hele boel bij elkaar gejat te hebben van elke religie/filosofie die de wereld op dat moment bekend was.

maar religie op zich zal nooit verdwijnen, het is gewoon filosofie van een hoge plank.
zo hoog dat in elk geval de kinderen niet door hebben dat het symbolisch is, en daarom super bruikbaar om de kids te weerhouden van wat het ook moge zijn dat de ouders niet willen dat het kind van op de hoogte is.

maar het zou zo moeten zijn zoals wij het sinterklaasfeest kennen.
wanneer het kind door krijgt dat er is goed fout zit met de sint, toegeven en genieten van het spelletje met de nog jongere, die het heus niet erg vinden om in een fantasiewereld te leven.

maar zo te merken wordt over het christendom het fijne te lang geheim gehouden en schijnt het alleen het vrouwenvolk te zijn (of vaders van dochters) die het recht hebben te weten waar nu de klepel hangt.

of je bent echt intelligent en ontraffelt de mysterie op eigen houtje, zoals ik.
toen ik als jong kind begon te twijfelen testte ik het gewoon uit door te liegen tegen mijn moeder, die het niet door had en ik besefte dat god helemaal niet alles wist en de heilige geest haar helemaal niet alles vertelde.
het fijne kwam later pas, toen ik de taal op zich beter ging beheersen en begrijpen.
en natuurlijk de puzzelstukjes bij elkaar wist te vinden.
vooral omdat elke poging die gedaan werd te echtheid te bewijzen het geheel nog ongeloofwaardiger maakte.
de klapper kwam toen ik eens ging kijken bij de vijand en erachter kwam dat alles wat daar over gezegd werd gelogen was.

ik ben nooit opzoek gegaan naar een waarheid, maar naar leugens en daardoor nooit bevangen geraakt door de charisma van hun leiders.
en een leugen verteld wat er verborgen gehouden moet worden, indirect.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Lucy schreef:Toevallig zag ik dit krantenartikel op internet:

Moeten refo-scholen worden verboden?

24 sep 2013

ELSPEET – - De SGP Jongeren en de SGP Kiesvereniging Elspeet slaan de handen ineen en
houden op vrijdagavond 27 september een debatavond over Bijzonder Onderwijs. Het
thema is Bijzonder Onderwijs, bijzonder genoeg?! Onder andere Tweede Kamerlid voor de SGP Roelof Bisschop zal op deze avond debatteren over de toekomst van reformatorische scholen.
Reformatorische scholen staan al enkele jaren onder druk. Momenteel wordt gewerkt aan een
initiatiefwet voor het afschaffen van de enkele feit-constructie. Dit moet ervoor zorgen dat scholen
in het bijzonder onderwijs geen leerkrachten en leerlingen meer mogen weigeren op grond van hun seksuele geaardheid. Bovendien is de laatste jaren de kritiek op het bijzonder onderwijs
toegenomen. Reformatorische scholen zouden te weinig ruimte laten voor de keuzes van leerlingen
en de opvoeding zou te eenzijdig zijn, zo luidde de aanklacht. Veel politieke partijen vinden de
afschaffing van Bijzondere Scholen dus geen probleem, maar is dat terecht? Op deze debatavond staat deze vraag centraal. Het Bijzonder Onderwijs staat onder druk en reformatorische scholen verliezen voor een deel hun vrijheid. Het thema vraagt dus zeker onze aandacht. Maar wat vind u/jij? Kom naar deze avond en en luister onder meer naar Roelof Bisschop (SGP), Jasper van Dijk (SP) en André Verwijs (directielid op een reformatorische VO-school).
Bron: http://www.deweekkrant.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou eerlijk gezegd wel vóór het verbieden van dat soort scholen zijn hoor! Ik moet niks hebben van al die streng gelovigen! En zoals we eerder al bespraken, zou het sowieso beter zijn als religie helemáál uit Nederland zou verdwijnen, toch? Nou denk ik eerlijk gezegd niet dat het gaat lukken, dat soort scholen verbieden. Maar wat zou het prachtig zijn zeg...!!!!...
Nogmaals. Religie zou verplicht opgenomen moeten worden in ALLE scholen en dan ALLE hoofdstromingen. Hoe ze zijn ontstaan. Hoe ze zich hebben ontwikkeld, wat ze betekent hebben etc. Zomaar verbieden werkt wellicht averechts. Laat leerlingen maar zien dat de boeken elkaar EN zichzelf tegenspreken. Dat het alles behalve goddelijke boeken zijn. Dat de boeken multi-MULTI interpretabel zijn! Dat er vandaag de dag voor alles een betere verklaring is dan een god/allah etc...Alleen door onderwijs krijg je religie onder de duim.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
hotmail
Geregelde verschijning

Bericht door hotmail »

dikkemick schreef: Nogmaals. Religie zou verplicht opgenomen moeten worden in ALLE scholen en dan ALLE hoofdstromingen. Hoe ze zijn ontstaan. Hoe ze zich hebben ontwikkeld, wat ze betekent hebben etc. Zomaar verbieden werkt wellicht averechts. Laat leerlingen maar zien dat de boeken elkaar EN zichzelf tegenspreken. Dat het alles behalve goddelijke boeken zijn. Dat de boeken multi-MULTI interpretabel zijn! Dat er vandaag de dag voor alles een betere verklaring is dan een god/allah etc...Alleen door onderwijs krijg je religie onder de duim.
mee eens, wanneer alle religies de revu passeren ontstaat er ook geen extremisme maar eerder een groei van het intellect
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

hotmail schreef:
dikkemick schreef: Nogmaals. Religie zou verplicht opgenomen moeten worden in ALLE scholen en dan ALLE hoofdstromingen. Hoe ze zijn ontstaan. Hoe ze zich hebben ontwikkeld, wat ze betekent hebben etc. Zomaar verbieden werkt wellicht averechts. Laat leerlingen maar zien dat de boeken elkaar EN zichzelf tegenspreken. Dat het alles behalve goddelijke boeken zijn. Dat de boeken multi-MULTI interpretabel zijn! Dat er vandaag de dag voor alles een betere verklaring is dan een god/allah etc...Alleen door onderwijs krijg je religie onder de duim.
mee eens, wanneer alle religies de revu passeren ontstaat er ook geen extremisme maar eerder een groei van het intellect
Alle??? Dat is dan weer godsonmogelijk.
Einstein/Mick
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

dikkemick schreef:
Nogmaals. Religie zou verplicht opgenomen moeten worden in ALLE scholen en dan ALLE hoofdstromingen. Hoe ze zijn ontstaan. Hoe ze zich hebben ontwikkeld, wat ze betekent hebben etc. Zomaar verbieden werkt wellicht averechts. Laat leerlingen maar zien dat de boeken elkaar EN zichzelf tegenspreken. Dat het alles behalve goddelijke boeken zijn. Dat de boeken multi-MULTI interpretabel zijn! Dat er vandaag de dag voor alles een betere verklaring is dan een god/allah etc...Alleen door onderwijs krijg je religie onder de duim.
Ja, dat vind ik dus ook. Maar nu zit ik weer te denken: als je op elke school zou invoeren dat ze uitleggen hoe ze denken dat de religies zich hebben ontwikkeld, welke narigheid ze hebben veroorzaakt etc., zouden ze dan niet beschuldigd kunnen worden van haat zaaien? Of zie ik dat verkeerd?
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Lucy schreef:
dikkemick schreef:
Ja, dat vind ik dus ook. Maar nu zit ik weer te denken: als je op elke school zou invoeren dat ze uitleggen hoe ze denken dat de religies zich hebben ontwikkeld, welke narigheid ze hebben veroorzaakt etc., zouden ze dan niet beschuldigd kunnen worden van haat zaaien? Of zie ik dat verkeerd?
Als je je concentreert op de narigheid wel. Maar religie heeft voor de mens uiteraard ook wel wat betekent. En doet dit nog steeds. het zegt niets over het waarheidsgehalte van die religie maar mensen moeten leren begrijpen dat het wel HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL toevallig is, dat juist zij in het juiste gezin op de juiste plek op aarde op de juiste tijd geboren zijn en dus de juiste god aanbidden. Een beetje bescheidenheid zou de religieuzen onder ons soms sieren. En ik denk dat dat slechts mogelijk is middels goed onderwijs.
Einstein/Mick
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

dikkemick schreef: Als je je concentreert op de narigheid wel. Maar religie heeft voor de mens uiteraard ook wel wat betekent. En doet dit nog steeds. het zegt niets over het waarheidsgehalte van die religie maar mensen moeten leren begrijpen dat het wel HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL toevallig is, dat juist zij in het juiste gezin op de juiste plek op aarde op de juiste tijd geboren zijn en dus de juiste god aanbidden. Een beetje bescheidenheid zou de religieuzen onder ons soms sieren. En ik denk dat dat slechts mogelijk is middels goed onderwijs.
Helemaal mee eens! Amen! ;)
hotmail
Geregelde verschijning

Bericht door hotmail »

dikkemick schreef: Alle??? Dat is dan weer godsonmogelijk.
niet echt, ik weet nog dat ik een hoop voor mijn kiezen kreeg over Willem 1 t/m 72
dus dat andere zal ook wel te doen zijn in al die jaren die je op school verspilt.

je leert daar niets wat in 1 jaar kan, thuis
het is misschien ongewenst, maar dat is wat anders
Plaats reactie