Heidegger

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Antiscience
Banned
Berichten: 1145
Lid geworden op: 13 feb 2006 13:46

Heidegger

Bericht door Antiscience »

marc aka controle schreef:
Erik schreef:
marc aka controle schreef:De wetenschappelijke definitie van God is niet te geven aangezien Hij niet te bewijzen valt, dus niet hengelen naar de bekende weg.
Dus kan 'god' geen antwoord zijn op welke vraag dan ook!

Zie je, het kan makkelijk in een paar postings!
Voor de wetenschap niet nee. Maar de wetenschap heeft met beperkingen te maken. Daarom kan zij het ontstaan van alles niet verklaren.

BINGO, marc :!:
Over wetenschappelijke beperkingen gesproken.
Wetenschap denkt niet, en wetenschap kan niet denken !
Denk daar maar eens over na Erik, mocht je weten wat
Heidegger met denken bedoeld. :idea:
Gebruikersavatar
Erik
Bevlogen
Berichten: 4109
Lid geworden op: 02 mar 2005 18:06
Contacteer:

Bericht door Erik »

AS schreef:Over wetenschappelijke beperkingen gesproken.
Geef eens aan waar de grens van de wetenschap ligt en waar die van afhangt.
Ligt de grens van de wetenschap nu bijvoorbeeld op een andere plek dan die van de wetenschap 200 jaar geleden?

Nogmaals het nog niet kunnen verklaren van iets is geen vrijbrief om dat als bewijs te zien dat er dan 'god' moet bestaan !
AS schreef:Wetenschap denkt niet, en wetenschap kan niet denken !
Klopt, wetenschappers denken.

We denken, daarom bestaan/zijn we!

Heidegger's zijn verkeert in de twilightzone samen met 'god'.
Heidegger denkt niet, net zoals 'god' niet denkt, ze kunnen niet denken omdat ze niet zijn.

God/Heidegger is dood!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Antiscience
Banned
Berichten: 1145
Lid geworden op: 13 feb 2006 13:46

Lees maar eens Peter Sloterdijk.

Bericht door Antiscience »

Erik schreef:
AS schreef:Over wetenschappelijke beperkingen gesproken.
Geef eens aan waar de grens van de wetenschap ligt en waar die van afhangt.
Ligt de grens van de wetenschap nu bijvoorbeeld op een andere plek dan die van de wetenschap 200 jaar geleden?

Nogmaals het nog niet kunnen verklaren van iets is geen vrijbrief om dat als bewijs te zien dat er dan 'god' moet bestaan !
AS schreef:Wetenschap denkt niet, en wetenschap kan niet denken !
Klopt, wetenschappers denken.

We denken, daarom bestaan/zijn we!

Heidegger's zijn verkeert in de twilightzone samen met 'god'.
Heidegger denkt niet, net zoals 'god' niet denkt, ze kunnen niet denken omdat ze niet zijn.

God/Heidegger is dood!
Lees maar eens na in Groene Amsterdammer-interview met filosoof Peter Sloterdijk
over de actualiteit/diepgang Martin Heidegger, of heb je niks met filosofie ? :wink:

http://www.groene.nl/2000/0018/rh_sloterdijk.html

http://www.filosofiemagazine.nl/artikel ... ECAC830079
Gebruikersavatar
cymric
Bevlogen
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 dec 2005 22:40

Bericht door cymric »

Ik zie in beide interviews bitter weinig over de actualiteit van Heidegger, hooguit dat Sloterdijk een ideetje van Heidegger heeft geleend en dat heeft uitgewerkt. Het eerste interview gaat veel meer over een storm in een glas water omdat een bekend joods filosoof tijdens een toespraak opstond en wegliep om een telefoontje te beantwoorden. Het tweede interview gaat over Sloterdijks eigen schrijfsels, waar ik zo vluchtig lezende het woord Heidegger niet in terugvond.

Tekenend vond ik de stuitende arrogantie van Sloterdijk toen hij over een collega-filosoof zei:
Door sommige critici is gesuggereerd dat Sloterdijk zijn toespraak heeft gebruikt om Habermas en de aanhangers van de kritische theorie aan te vallen. Met een lichte zucht verklaart Sloterdijk dat ook dit grote onzin is: 'Ik denk bij het schrijven van zo’n rede toch niet aan Habermas, wat denkt men wel? Degenen die dat hebben geschreven zijn geestesziek. Hij is voor mij een filosoof die al minstens tien jaar intellectueel dood is. Ik lees zijn werk bewust niet meer, want het is filosofisch gezien onbeduidend, en stilistisch is het gewoon slecht. Hij is geen tijdgenoot meer, hij houdt zich niet langer meer bezig met relevante problemen en heeft dit alleen aangegrepen om weer in de schijnwerpers te komen.
Blijkbaar is de ander een 'gepasseerd station' waaraan geen aandacht meer hoeft te worden besteed. Wellicht is het inderdaad een gepasseerd station, maar dat maken we niet op uit de tekst en ik krijg de indruk dat Sloterdijk om heel andere redenen de ander negeert.

Hoe dan ook, Heidegger blijft een ontstellend warhoofd waar je geen fuck mee kunt behalve zelf toevoegen aan de warhoofderij.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Gebruikersavatar
lanier
Superposter
Berichten: 6824
Lid geworden op: 14 sep 2004 23:20

Bericht door lanier »

Alles over Heidegger kan men kwijt in dit topic.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Gebruikersavatar
Erik
Bevlogen
Berichten: 4109
Lid geworden op: 02 mar 2005 18:06
Contacteer:

Bericht door Erik »

Dank lanier!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Antiscience
Banned
Berichten: 1145
Lid geworden op: 13 feb 2006 13:46

Bericht door Antiscience »

cymric schreef: Ik zie in beide interviews bitter weinig over de actualiteit van Heidegger, hooguit dat Sloterdijk een ideetje van Heidegger heeft geleend en dat heeft uitgewerkt. Het eerste interview gaat veel meer over een storm in een glas water omdat een bekend joods filosoof tijdens een toespraak opstond en wegliep om een telefoontje te beantwoorden. Het tweede interview gaat over Sloterdijks eigen schrijfsels, waar ik zo vluchtig lezende het woord Heidegger niet in terugvond.

Tekenend vond ik de stuitende arrogantie van Sloterdijk toen hij over een collega-filosoof zei:
Door sommige critici is gesuggereerd dat Sloterdijk zijn toespraak heeft gebruikt om Habermas en de aanhangers van de kritische theorie aan te vallen. Met een lichte zucht verklaart Sloterdijk dat ook dit grote onzin is: 'Ik denk bij het schrijven van zo?n rede toch niet aan Habermas, wat denkt men wel? Degenen die dat hebben geschreven zijn geestesziek. Hij is voor mij een filosoof die al minstens tien jaar intellectueel dood is. Ik lees zijn werk bewust niet meer, want het is filosofisch gezien onbeduidend, en stilistisch is het gewoon slecht. Hij is geen tijdgenoot meer, hij houdt zich niet langer meer bezig met relevante problemen en heeft dit alleen aangegrepen om weer in de schijnwerpers te komen.
Blijkbaar is de ander een 'gepasseerd station' waaraan geen aandacht meer hoeft te worden besteed. Wellicht is het inderdaad een gepasseerd station, maar dat maken we niet op uit de tekst en ik krijg de indruk dat Sloterdijk om heel andere redenen de ander negeert.


Hoe dan ook, Heidegger blijft een ontstellend warhoofd waar je geen fuck mee kunt behalve zelf toevoegen aan de warhoofderij.
Kleuterklasniveau cymric,

je probeert op een wel heel doorzichtige manier mensen te beschadigen,
die je niet plaatsen kunt in een enge natuurwetenschappelijke kijk op de wereld.
Misschien is het je uit het bovenstaande groene Amsterdammer interview nog
niet duidelijk geworden Peter Sloterdijk heeft grote bewondering voor Heidegger.
Ik zou zeggen lees de andere relevante berichten
betreffende Sloterdijk eens na :arrow:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=pet ... DcountryNL
Gebruikersavatar
Erik
Bevlogen
Berichten: 4109
Lid geworden op: 02 mar 2005 18:06
Contacteer:

Bericht door Erik »

Heidegger's Philosophy of Being: A Critical Interpretation
Herman Philipse schreef:Vier jaar lang werkte Philipse aan zijn monografie, aanvankelijk met een zo open mogelijke geest, maar hoe langer hoe meer vervuld van een hevige scepsis. 'Er bleef steeds minder en minder van Heideggers filosofie overeind', zegt Philipse, 'ook van zijn veelgeroemde Sein und Zeit. Achteraf denk ik: vergelijk zo'n Heidegger nu eens met iemand als Bertrand Russell, iemand die het wat mij betreft veel meer verdient om als grootste denker van deze eeuw de geschiedenis in te gaan. Alleen al in doodgewone intelligentie blijft Heidegger ver achter bij Russell, laat staan wat betreft politiek benul en liefde voor de waarheid.'
Wat vindt u er nu van dat Heidegger momenteel op de Nederlandse faculteiten wijsbegeerte de meest bestudeerde filosoof is?
Philipse: 'Het is dood- en doodzonde dat er zoveel geestelijke energie in deze denker gaat zitten. Verspilde moeite.'
Janssen Perio's afkeer geldt natuurlijk in de eerste plaats het uiterst dubieuze leven en werken van Heidegger, maar eigenlijk richt zijn woede zich vooral op de devote gelovigen. Zij vereren Heidegger als de grootste filosoof van de voorbije eeuw, terwijl velen van hen diens werk slechts uit tweede of derde hand kennen. De vroomheid waarmee de naam van Heidegger veelal genoemd wordt staat volgens Janssen Perio in schril contrast met de betekenis van diens werk. De vraag is natuurlijk of het allemaal iets uithaalt, of het de moeite waard is geweest. Wie heilig gelooft in het katholieke leerstuk der transsubstantiatie zal zich door een bakker evenmin van zijn ongelijk laten overtuigen als door een hoogleraar in de organische scheikunde.
http://www.groene.nl/2001/0106/rh_heidegger.html
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
bad_religion

Bericht door bad_religion »

'k Zou iedereen willen aanbevelen nooit iemands lievelingsfilossof willen aanvallen, vooral niet als wanneer de aanhanger van deze filosoof zelf nog in de "niet kritische" hobby fase zit. In het algemmeen kan men dan stellen dat deze filosofen tot god zijn verworden met nog een extra tintje "waarheidsgehalte want hij/zij is een filsoof en een groot denker".

Dat geld dus ook voor de mislukte nazi filosoof Heidegger, dezelfde man die eigenlijk de filosoof van het derde rijk wou worden. Typerend aan deze grote "denker" dat hij hier na de oorlog nog nooit is op teruggekomen maar wel doorgegaan is met z'n verzinsels.
Gebruikersavatar
Sararje
Superposter
Berichten: 5994
Lid geworden op: 11 jul 2005 15:35

Bericht door Sararje »

weet iemand toevallig waarom Heidegger vrijuit is gegaan terwijl Rosenberg aan de galg is geregen?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Antiscience
Banned
Berichten: 1145
Lid geworden op: 13 feb 2006 13:46

Bericht door Antiscience »

http://www.leidenuniv.nl/mare/2002/06/0101.html
leidenuniv.nl schreef: Voor wat betreft de positie van de Leidse filosofie tegenover die elders in den lande erkent hij dat Leiden ?vrij onmodieus? is: ?Zowel Philipse als ik nemen een buitenstaanderspositie in. Een overweldigend percentage van de promoties in de Nederlandse filosofie gaat over Heidegger. Het Heideggerianisme is bijna virulent. Philipse is een Heideggerkenner bij uitstek, maar geen gelovige Heideggeriaan, integendeel juist.?
?Je merkt dit voor een deel uit het feit dat wij zelden geluk hebben bij NWO. De laatste tien aanvragen zijn op één na gesneuveld. Dat hoeft geen oneerlijkheid te betekenen, maar kennelijk is het zo de selectiemechanismen zodanig zijn dat de mainstream automatisch gehonoreerd wordt.
http://www.filosofiemagazine.nl/artikel ... E124503F2C
filosofiemagazine schreef: Het overschatte postmodernisme
De lijst van meest overschatte filosofen wordt aangevoerd door de zwaar omstreden, want met de nazi's sympathiserende Martin Heidegger: 'De manier waarop hij politieke issues aansneed, vermoordt elk filosofisch debat', licht een van de hoogleraren toe. Hij wordt op de voet gevolgd door de Franse postmoderne filosoof Jacques Derrida, die ook hoog scoort bij de vraag naar de belangrijkste nu nog levende filosoof. Deze twee gegevens bij elkaar maken hem blijkens deze enquête in elk geval de meest controversiële denker - wat al een compliment op zich is. De manier waarop de postmoderne denkers voortdurend proberen om begrippen en betekenissen te ondermijnen, wordt door het huidige hooglerarencorps blijkbaar toch niet al te zeer gewaardeerd, want de derde plaats is ex aequo voor Foucault, Lyotard, Rorty en Nietzsche - 'hoewel die erg goed is maar toch'. En ten slotte, verrassend maar ook meerdere malen genoemd als overschat, Hegel en Wittgenstein. Een van de opmerkelijkste antwoorden bij de vraag naar de meest overschatte denker was 'Plato: de meeste van zijn dialogen zijn niet te pruimen.'
Gebruikersavatar
sjun
Ervaren pen
Berichten: 937
Lid geworden op: 27 jul 2006 22:14
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door sjun »

Filosofie Magazine bezie ik vooral voor een gepopulariseerde versie van filosofiebedrijving. Het moet allemaal niet te moeilijk zijn. Ik noem het maar de Volkskrant of de Telegraaf voor mensen die zich voor filosofie interesseren. Natuurlijk moet je ergens beginnen maar met enkele pennestreken even een Martin heidegger en zaijn betekenis voor de filosofie afserveren geeft mij toch te denken over de mate van diepgang in de materie die van de betreffende afserveerders verwacht kan worden. Na een begin is het de bedoeling dat je verder groeit in plaats van dat je je welhaast sektarisch, middels recitatie van oppervlakkig ongenoegen, meent te moeten mani(e)festeren ten koste van een reeds overleden filosoof.

Laat ik met een begrijpeleijk voorbeeld komen van waar ik me aan erger: De wijze waarop Heidegger tot definitief fout bestempeld wordt door mensen met een historische kennis die Heideegger op dat moment nog niet kon hebben omdat hij dacht in lotsbestemmingen. Hij meende daaraan actief vorm te moeten geven tijdens de jaren dertig voordat hij zich van de terecht in opspraak geraakte partij verwijderde.

Bij onze afserveerders wordt de kreet fout in de oorlog driftig gereciteerd alsof daarmee recht gedaan zou worden aan de man en zijn situatie en alsof daarmee meteen maar alles is gezegd over wat de man aan gedachtenconstructies bouwde over het zjin en en zijnde. Dat resolute oppervlakkige afserverenHet doet me wat denken aan een cartoonrel waarvan de deelnemers zichzelf ook graag achteraf als aan de goede kant staand hoopten te profileren terwijl doorheen de opwinding al vlot zichbaar werd dat deze mensen vooral kabaal maakten, trachtten zichzelf te overschreeuwen voordat de ander dat lawaai eens kritisch zou bevragen en ze het antwoord schuldig zouden moeten blijven. Een oudhollands spreekwoord komt met een vergelijking van holle vaten die het hardst klinken. Het spreekwoord zou wel eens bijzonder van toepassing kunnen zijn al kan ieder dat natuurlijk het beste voor zichzelf uitmaken zolang deze zich niet te zeer door een opzwellend ego laat hinderen.

De rode draad van Martin Heidegger laat zich kennen in de vraag hoe te leven in het tijds- of ‘zijnsperk' aan waarin 'God dood is' of waarin de bovenzinnelijke wereld van Plato en het Christendom leeg is geworden, waarin de werkelijkheid verschijnt als zinloos en doelloos, maar waarin een mens toch een weg moet vinden. Zijn belangrijkste werk Sein und Zeit kwam ruim voor de oorlog in 1927 uit. Om nu dit werk vanwege wat dan ook rondom die oorlog plaatsvond af te serveren zonder er een woord aan te wijden komt op mij stompzinnig over. Alsof er even een 'aanwezig' geroepen kon worden door een populair geachte mening zonder p0lichtplegingen te reciteren.

Wie zich eventueel aangesproken voelt hoeft zich niet ongerust te maken. In de wereld van het filisterdom is het amper iemand opgevallen. Men is er, bang om buiten de boot te vallen, vooral bezig om elkaar te bevestigen. Juist daarom zullen gelijkgestemden zich verzamelen om dit ketterse geluid vlot geridiculiseerd te krijgebn voordat het hun ego publiek treft.


Heidegger en de Nazi's

In 1928 werd Marin Heidegger hoogleraar in Freiburg en in 1933 werd Heidegger de eerste Nationaal Socialistische rector van sw Universiteit van Freiburg. In 1934 trad hij alweer af vanwege een conflict met de partij. Hij heeft nooit ondubbelzinnig afstand van het Nationaal Socialisme genomen. Heidegger zet zich af tegen de katholieke kerk, had angst voor het Communisme en bestreed dat het leven om de economie zou draaien. Verder was hij Ant-Marxistisch, Anti-Amerikaans en had hij het helemaal niet op de voortschrijdende techniek omdat deze wel eens ten koste kon gaan van betaalde banen en samenlevingsverbanden. Heidegger keerde zich tegen de hiërarchische verhoudingen in de maatschappij en op de universiteit. Hij maakte zich sterk voor kritische bevraging van maatschappelijke omstandigheden en veranderingsgerichte actie vanuit de jeugd.

In de rectoraatsrede van 1933 ['Die Selbstbehauptung der deutschen Universität'] vinden we de bovenstaande zaken terug. Het nationaal-socialisme leek in het begin een beweging te zijn die de maatschappelijke verhoudingen zou veranderen. Het nationaal-socialisme leek de bedoeling te hebben het onrecht in de wereld te niet te doen, het nationaal-socialisme zou alles beter en anders maken. In het begin werd het nationaal-socialisme gezien als de oplossing voor de zwak functionerende republiek van Weimar. Mensen die zonder kennis van de levensomstandigheden in Duitsland in die tijd menen Heidegger om deze keuze in die tjid en setting te moeten afserveren maken op mji een behoorlijk oppervlakkige indruk. Niet dat het ertoe doet wat iemand op mij voor indruk zal maken, ik ben hier evenals elke andere deelnemer een van de vele deelnemende entiteiten.

Heidegger gebruikte in zijn rectoraatsrede ideeën van Plato. Waar Plato sprak over en Staat van politici (filosofen), krijgers en arbeiders sprak Heidegger over wetenschappers (Wissendienst), verdedigers (Wehrdienst) en arbeiders (Arbeitsdienst). Hji stelde met Plato: ¨Alles Große steht im Sturm...¨. Volgens Heidegger moest er een storm over het land gaan om te zien wat sterk is en wat zwak. Er moest zich volgens hem een selectieproces voordoen om uit het oude model een nieuw model gemodelleerd te kunnen krijgen en dat modelleren zou onvermijdelijk slachtoffers kosten. Je zou dit een religieuze overtuiging kunnen noemen...

Vanaf 1935 gad hij vorm aan zijn idee van de Westerse geschiedenis als geschiedenis van het Verval. Volgens Heidegger kwam die geschienis aan zijn einde met Friedrich Nietzsche en het technologisch tijdperk. Vanaf die tjid kleeft aan Martin Heidegger het etiektje nazifilosoof. Zijn invloed binnen de wetenschappelijke wereld lwerd nauwelijks minder, onder andere omdat wetenschappers in die tijd zelf durfden denken en het niet zozeer nodig hadden om zaken en mensen als zwart of wit voor te stellen. In die tijd werd middelmatighjeid nog uitgeselecteerd bij de poort met als gevolg dat voor bekrompen kleinburgelijkheid nauwelijks plaats was op de universiteit. Bijwerkingen van het verheven gelijkheidideaal dat nimmer werd bereikt hadden nog geen vat gekregen op de campus en bijgevolg kreeg sentimentalisering van een debat nog geen vat op het filosofische discours

Later maar eens meer. :)

"Das Land wird erst durch den Weg."
Laatst gewijzigd door sjun op 28 aug 2006 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Ridder
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 mei 2006 00:16

Bericht door Ridder »

Nog geen kwartier geleden heb ik een boek over Heidegger met in het bijzonder zijn Sein und Zeit besteld!
Gebruikersavatar
sjun
Ervaren pen
Berichten: 937
Lid geworden op: 27 jul 2006 22:14
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door sjun »

Ridder schreef:Nog geen kwartier geleden heb ik een boek over Heidegger met in het bijzonder zijn Sein und Zeit besteld!
Er is een 'goedkope' Nederlandstalige uitgave van Sein und Zeit verkrijgbaar.

Martin Heidegger: Zijn en Tijd. Vertaald en van een nawoord voorzien door Mark Wildschut. Uitgeverij SUN; ISBN: 906168675x, 560p.

Voor wie daarbij wat leeshulp wenst:
Jacob van Sluis: Leeswijzer bij "Zijn en tijd"van Martin Heidegger. Uitgeverij Damon, ISBN 9055731722., 128p.

Verder is er nog een hele aardige Nederlandstalige kritische toelichting op 'Zijn en Tijd' van Heidegger verschenen buiten wat ik al ergens in een andere draad aangaf:
Ad Verbrugge: De verwaarlozing van het zijnde: een ethologische kritiek van Heideggers Sein und Zeit. Uitgeverij SUN 2001, ISBN 9058750310, 588p.
Gebruikersavatar
MOODY BLUE
Diehard
Berichten: 1080
Lid geworden op: 22 apr 2006 19:10

Bericht door MOODY BLUE »

Ad Verbrugge was met toelichtingen op zijn boek in "zomergasten" van afgelopen zondag.

Heb toch moeite met zijn opvoedingsfilosofie, en vooral zijn overdreven aamndacht voor het ver doorgevoerde element van gestructureerdheid die jongeren nodig zouden hebben in de jeugd.
Dat juist dat werkt bij reeds moeilijke jongeren is duidelijk, maar met een normale opvoeding in een "gezin" waar enige mate van harmonie heerst zullen de structuren niet zo strak hoeven te zijn.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Plaats reactie