meningsuiting

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Raza schreef:In mijn ogen is gecomuniceerde informatie verdeeld in twee groepen: relevant, en irrelevant. Schelden/discriminatie/etc is zo goed als altijd irrelevant, en verdient verder geen aandacht of reactie.

Daarop gebaseerd vind ik dat als iemand daar toch op reageerd door zich beledigt te voelen het zijn of haar eigen schult is. Die persoon maakt iets negatiefs uit iets irrelevants.
Wellicht is dat iets om ergens in op te nemen:
Hoe zorgen we ervoor dat we ons niet meteen aangesproken en gekwetst voelen?
Een cursus op scholen bijv.

Theo van Gogh had het over geitenneukers. Ik weet niet hoor maar als ik moslim zou zijn, zou ik mij toch niet aangesproken voelen.

Dat is iets wat ik ook niet van mijn marokkaanse leerlingen begreep. Een marokkaan werd (om wat voor een reden dan ook) opgepakt. En vervolgens voelden zij zich aangesproken als we het over die persoon hadden. Begonnen zichzelf te verdedigen. Vond ik compleet overbodig. Zij deden dat immers niet.

Maar om even terug te komen op jouw visie Raza....
Ik blijf erbij dat je soms wel erg veel vraagt van mensen. Ik heb het al eerder gezegd: de meeste mensen staan denk ik niet zo sterk in schoenen.
En ik vind gewoon ook dat iedereen best wat terughoudender mag zijn in zijn/haar woordkeuze.
Devious schreef:
Ruby schreef:Ik begin me toch steeds ongemakkelijker te voelen als alles maar gezegd mag worden. Nu kan ik nog een keer de tv uitzetten als Hans Theeuwen er op is, maar straks praat iedereen zo (ik merk nu al een ommekeer op dit forum), daar heb ik geen zin in
Pardon? Ommekeer op dit forum? We zijn juist strenger geworden.
Dat weet ik wel en dat zegt ook meteen iets. Jullie zijn strenger geworden.. blijkbaar was dat nodig. Oftewel men "praat" idd anders.
Zien jullie zelf geen verandering? Bijv. op: Mag Hirsi Ali haar mening geven? M.i. ging het voor de dood van Theo van Gogh een stuk rustiger aan toe dan daarna.
Het zou natuurlijk ook aan mijn gevoel liggen... en dan komen we weer terug bij het antwoord van Raza. :-)
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ruby schreef: En ik vind gewoon ook dat iedereen best wat terughoudender mag zijn in zijn/haar woordkeuze..
Ja, dat vind ik ook. Maar ik vind niet dat dit afgedwongen moet worden. Het is een ieders vrije keuze om terughoudend te zijn in de woordkeuze, en ik vind dat dit zo moet blijven.
Dat weet ik wel en dat zegt ook meteen iets. Jullie zijn strenger geworden.. blijkbaar was dat nodig. Oftewel men "praat" idd anders.
Zien jullie zelf geen verandering? Bijv. op: Mag Hirsi Ali haar mening geven? M.i. ging het voor de dood van Theo van Gogh een stuk rustiger aan toe dan daarna.
Het is natuurlijk wel een gebeurtenis die de samenleving heel diep heeft geraakt. Het is logisch dat mensen dan emotioneel reageren. Hoezeer de moord op van Gogh ook te betreuren is, er komen in dit land discussies op gang die voorheen nooit gevoerd werden omdat er een soort taboe op lag. Dat vind ik positief.
Dat we strenger zijn geworden, dat is eigenlijk al begonnen voor die moord. Het is hier gewoon een stuk drukker geworden in zeer korte tijd.

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Devious schreef:Het is hier gewoon een stuk drukker geworden in zeer korte tijd.
Dat is zeker waar. Ik vind dat echt geweldig!
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Plaats reactie