Atheïsten hebben geen idee waar gelovigen in geloven?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Henk
Banned

Re: Re:

Bericht door Henk »

Storm schreef:
Henk schreef:Je praat met gelovigen, waarvan je de indruk hebt dat ze niet eerlijk zeggen wat ze geloven? Ja, dan kun je inderdaad maar beter stoppen. De basis van een discussie is natuurlijk, dat je er van uitgaat, dat de ander ook meent wat hij/zij zegt. Als je daaraan twijfelt dan heeft praten eigenlijk geen enkele zin.
Hoi Henk, we kennen elkaar nog van de atheïsten hyve. :) Ja ik ga er ook van uit dat gelovigen of dat nu christenen zijn of moslims in de discussie eerlijk zeggen wat ze geloven. Ik ben er van overtuigd dat jij dat in ieder geval probeert. De discussies op vrijdenkers en christen sites gaat voor een groot gedeelte over het christendom en atheïsme, ik denk dat de meesten hier dat niet zullen ontkennen. Je mag dan ook verwachten dat jij mag zeggen wat je gelooft. Ik ben het eens met mijn voorgangers dat, alleen al in het christendom 'en dan heb ik het nog niet over andere geloven' dat nogal verschild. Ik herinner me uit het verleden dat je het vaak over 'wij christenen geloven' had. Van reformatorisch, rooms-katholiek tot vrijzinnig... een wereld van verschil.
Schrijf hier wat jij gelooft, een andere gelovige kan schrijven wat hij/zij gelooft .Van boeddhist tot hindoe, moslim etc, of wil je alleen dat christenen hier schrijven wat ze geloven? #-o Misschien best een leuk topic, ik doe mee, want het is altijd nog beter dan dat anderen denken te weten wat men gelooft. :wink:
En Henk ik merk dat je ook Renske wordt genoemd, een nick name is niet zo heel kwalijk zeker niet als facebook Freethinker bestaat uit veel familieleden. Er heten er nogal wat Freethinker van achteren.
Henk schreef: A.s. Woensdag is er weer zo'n debat, waar twee theologen aan meedoen, maar ook Herman Philipse. Ik hoop en verwacht, dat deze laatste het op een wat hoger niveau voert en niet begint en eindigt met kretologieën, zoals Floris dat deed (die ik overigens als persoon best sympathiek, maar ook een beetje meelijwekkend vind).
Waarom is Floris meelijwekkend. :?
Dag Storm, eerlijk gezegd kan ik mij jouw naam niet herinneren van de Atheistenhyve. En ook je gezicht komt mij niet bekend voor. Hoe heette je toen dan?
Ja, de naam RenskeBerghkans (een anagram van HenkKarssenberg) had ik nog liggen uit die tijd. Toen ik op de Facebookpagina van Freethinkers werd verbannen heb ik onder deze naam daar een poosje geschreven, totdat ik door de mand viel. De blokkade is nog niet opgeheven door de Vrijdenkers. Ik zou daar nog wel als Renske kunnen schrijven, maar dat wil ik niet meer.

Floris meelijwekkend? Nou, dat is een groot woord. Ik had een beetje met hem te doen, toen hij daar zo alleen achter die tafel zal in dat VU-bolwerk. Maar dat was alleen mijn gevoel misschien. En hij wist, waar hij aan begon. Ik vind hem wel sympathiek en hij doet mij een beetje denken aan een predikant, die ik goed ken. Zijn houding dan, niet zijn standpunten, haha.
heeck
Ontoombaar

Re: Atheïsten hebben geen idee waar gelovigen in geloven?

Bericht door heeck »

Henk schreef:De gedachten van Swaab leiden mijns inziens tot een situatie, waarin van menselijke verantwoordelijkheid uiteindelijk niets overblijft.
Hoe kom je daar nu weer bij?
"Mijns insziens" is echt onvoldoende onderbouwing voor je uitspraak.

Verder heb ik met mijn ontvankelijke geloofloze blik vanaf het begin meegelezen en je zendingsboodschap lijkt me om twee heel bekende scharnierpunten te draaien:

1) Omdat niet kan worden aangetoond dat mijn god net als alle andere goden niet bestaat kan ik er dus best in geloven. *)
2) En verder is er nog heel erg veel wat ik niet snap, noch kan overzien en dat zou ik ook toe kunnen schrijven aan mijn god.

Kan je aangeven waar en hoe mijn beeld van jouw geloven, dat je zelf hebt neergezet, niet klopt met dat waar jij in jouw soort van geloven in gelooft?

Van mij mag je meegaan in elke geestelijke zelfbevrediging die bij je opkomt of je aan is geleerd, maar vanwaar die zendingsdrift van je??

Roeland
*) Bij Knevel en vd Brink hoorde ik Stefan Paas betogen dat alle goden in feite één ware omdat het niet om een god maar om het geloven zou gaan.
Daarmee loopt Paas mijlen voor de muziekkorpsen uit waar vele andere gelovigen mee in de maat lopen, maar niet ver genoeg om te stellen dat hij god en natuur identiek acht.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Henk schreef: Dat vind ik mooi om te lezen. Eigenlijk wil ik dat ook. Gelovigen worden nogal eens aangevallen in het algemeen en betiteld als dom en onlogisch. Aangezien ik zelf ook een gelovige ben vat ik dat soms op als een persoonlijke aanval (hoewel ik me beslist geen slachtoffer voel).
Omdat ik hier niemand persoonlijk ken dreigt de toon inderdaad wel eens wat abstract, en ook strijdbaar en korzelig te worden.
Vorige week heb ik kennisgemaakt met Floris van den Berg en even met hem gepraat. Hoewel we qua ideeën vierkant tegenover elkaar staan voel ik oprechte sympathie voor deze man.
De Bijbel leert ons om je vijand lief te hebben. Dat wil ik ook.
Ben je volgende week woensdag bij het debat in Amsterdam? Dan kunnen we kennismaken!

Ondertussen duurt het missvhien niet lang meer of we krijgen op de kop van een moderator, want we zijn bepaald niet meer on-topic. :(
Oke, we gaan terug on topic.
Ik zal er niet zijn op woensdag.
Dat komt omdat ik zeker weet dat op die dag mijn Tidafors zal komen.
Ik weet dat zeker omdat ik Tidafors al eens eerder heb gezien en aangeraakt.
Tidafors bood ondersteuning en verlichtte mijn pijn.
En ik werd onmiddellijk bevangen door zijn zachtheid en wilde hem voor altijd in mijn hart sluiten.
Daarom wendde ik mij tot één van Tidafors' vrienden en sprak:
"Gij daar. Hedentendage begeef ik mij aan het eind van mijn werkdag telkenmale bedroefd en vermoeid naar bed. Ik wil mij aan Tidafors overgeven, opdat hij mij verlichting brengt, ik neem hem mee".
De man sprak: "Zulks is niet mogelijk. Betaal gewoon en gaat heen, wees niet bevreesd. Ooit zal Tidafors tot U komen. De dag dat dit gaat gebeuren zult U zeker nog meemaken."

Kijk, en dat laatste dat gaat er bij niet in.
Dat vond ik een dom en onlogisch plan.
Daarmee wil ik niet zeggen dat die man dom en onlogisch is.
Hij bleek voor argumenten vatbaar.
En zonder dat er een derde partij aan te pas hoefde te komen, kwamen we tot overeenstemming.
Daarom is er een duidelijk contract opgesteld, waar beide partijen hun handtekening onder hebben gezet . Daar staat zwart op wit dat Tidafors woensdag komt.
Dat is wel zo duidelijk.

Dit ietwat geromantiseerde verhaal is om duidelijk te maken dat ik inderdaad geen idee heb waar gelovigen in geloven.
Maar Tidafors, die komt woensdag echt.
Dat weet ik zeker.

Overigens vind ik het jammer dat je niet op mijn voorbeelden uit Exodus bent in gegaan.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Henk schreef:
En de kans, dat de inrichting van de aarde en ons zonnestelsel door toeval, zonder ontwerp tot stand is gekomen is 0,000000000000000000000......... 1 %. Dan heb jij ook iets om je aan vast te grijpen.

Inrichting? Dit voorondersteld een bedoeling! Waarom eerst miljarden jaren wachten alvorens een aarde en mens te schapen?
Ontwerp? Idem!Wat een kutontwerp! Eten of gegeten worden. Natuurrampen. Armoede. 75% van het land dat niet bewoonbaar is.

Hoe kom je bij deze aannames?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Henk
Banned

Bericht door Henk »

Overigens vind ik het jammer dat je niet op mijn voorbeelden uit Exodus bent in gegaan.
Jammer, dat je niet kunt komen. Een fijne dag met Tidafors.
Jezus komt ook terug, dat staat ook zwart op wit. Het briefje is alleen wat langer geleden geschreven. Ik weet alleen niet, wanneer. Maar als het voor of op a.s. Woensdag is dan kom ik ook niet.
En ook, dat je geen idee hebt wat gelovigen geloven. Je hebt de Bergrede in ieder geval. En de 12 artikelen van de apostolische geloofsbelijdenis.
Ik heb een poging gedaan met het verhaal van de buurman.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Henk schreef:Jezus komt ook terug, dat staat ook zwart op wit.
Er staat ook zwart op wit wanneer: Binnen één generatie. In Handelingen begint men zich al af te vragen waar Hij blijft.
Die Bijbel als leidraad is niet zo sterk. Daarom is het goed de tegenstellingen te kennen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Henk
Banned

Bericht door Henk »

dikkemick schreef:Henk schreef:
En de kans, dat de inrichting van de aarde en ons zonnestelsel door toeval, zonder ontwerp tot stand is gekomen is 0,000000000000000000000......... 1 %. Dan heb jij ook iets om je aan vast te grijpen.

Inrichting? Dit voorondersteld een bedoeling! Waarom eerst miljarden jaren wachten alvorens een aarde en mens te schapen?
Ontwerp? Idem!Wat een kutontwerp! Eten of gegeten worden. Natuurrampen. Armoede. 75% van het land dat niet bewoonbaar is.

Dit vooronderstelt een bedoeling, inderdaad. Slim, hoor om dat meteen te doorzien!

Je bent nog niet helemaal los van de gedachte, dat alles al miljarden jaren geleden is ontstaan. Daarom bouw je nu je eigen vooronderstellingen weer in, zodat de aanname, die je er zelf eerst in stopt ('er is geen god') nu weer uitkomt.

Luister: deze aarde is niet ingericht, maar toevallig zo ontstaan. En al die ellende, daar moet je niet verder over zeuren, zo is het nu eenmaal gegaan. En als je toch nog wilt afreageren: er zijn nog wel een paar gelovigen, die denken dat er een God is die alles goed heeft geschapen, inclusief mensen met verantwoordelijkheid, maar die ervoor kiezen om er een puinhoop van te maken en het vooral zo te houden. Maar die mensen zijn ook nog zo gek om te geloven, dat er nog steeds heel veel lichtpuntjes zijn, zon en liefde en veel andere dingen om hun God voor te danken en die ze bovendien zien als een teken, dat het eenmaal anders zal worden.
Niet te geloven, zo naïef als die mensen zijn. En ze kunnen het niet eens bewijzen.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Het zou je inmiddels duidelijk moeten zijn dat jouw nagepapegaaide nepberekening helemaal niets waard is.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Hoe zorgen die mensen die er een puinhoop van maken voor een tsunami met 250.000 doden tot gevolg? Het lijkt mij een ontwerpfoutje van de Aarde, als die ontworpen is.
Wat zeg je nu eigenlijk? Is de aarde bij toeval ontstaan of is dat te onwaarschijnlijk?
En de karaktertrekken van de mensen, die komen toch van God? Als God die vrije wil geschapen heeft (en dat is weer een discussie op zich) had ie best een iets grotere voorkeur voor het goede in kunnen bouwen.

Ik ben het wel met je eens op één punt: ongelooflijk hoe naïef mensen zijn.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Verdi

Bericht door Verdi »

Henk schreef: . De wereld was behoorlijk verziekt, zoals je weet en daarom is God 3000 jaar geleden begonnen met het volk Israel en Hij wilde, dat het daar anders toeging dan in die landen eromheen, waar een verkracht meisje werd gedood of verlaten door iedereen. Dus om haar te beschermen en om die man al vooral erop te wijzen, dat hij als hij zich vergrijpt aan een meisje ook de gevolgen mag dragen, moet hij met haar trouwen en een bruidsschat betalen, die veel hoger is dan normaal.
3OOO jaar geleden wist god blijkbaar niet wat zijn wet bij een meisje kon veroorzaken . Ik verwijs hierbij naar recente gebeurtenissen in Marokko , waar diezelfde wet een meisje tot zelfmoord bracht .

Sorry , maar ik vind die krompraterij gewoon ziekelijk , Henk . Was jij niet diegene die kabouter-gelovers naar de psychiater wou sturen ?
Henk
Banned

Bericht door Henk »

Cluny schreef:Het zou je inmiddels duidelijk moeten zijn dat jouw nagepapegaaide nepberekening helemaal niets waard is.
Het was geen (nep)berekening, Cluny maar een reactie op een andere niet nader onderbouwde hypothese.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Henk schreef:
Inderdaad. Het is dan ook opvallend, dat die kabouteristen zo weinig aandacht krijgen van sites als Freethinker.
Kabouteristen krijgen de aandacht die zij verdienen maar mengen zich niet in morele kwesties in het publieke debat op grond van hun geloof. De enkeling die zich op dit forum waagt vallen spontaan de schellen van de ogen en gaan vanaf dan verlicht met het idee dat er geen kabouters zijn door het leven. Maar goedaardig en menslievend als deze ex-kabouteristen zijn willen zij ook anderen meehelpen om van hun kabouters af te komen. Dus al er iemand over zijn kabouter begint en deze God Jaweh of Allah noemt dan weet de ex-kabouterist dat er werk aan de winkel is.
kabouter
kabouter
download.jpg (9.59 KiB) 865 keer bekeken
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Henk schreef:
dikkemick schreef:Henk schreef:

Dit vooronderstelt een bedoeling, inderdaad. Slim, hoor om dat meteen te doorzien!

Je bent nog niet helemaal los van de gedachte, dat alles al miljarden jaren geleden is ontstaan. Daarom bouw je nu je eigen vooronderstellingen weer in, zodat de aanname, die je er zelf eerst in stopt ('er is geen god') nu weer uitkomt.

Luister: deze aarde is niet ingericht, maar toevallig zo ontstaan. En al die ellende, daar moet je niet verder over zeuren, zo is het nu eenmaal gegaan. En als je toch nog wilt afreageren: er zijn nog wel een paar gelovigen, die denken dat er een God is die alles goed heeft geschapen, inclusief mensen met verantwoordelijkheid, maar die ervoor kiezen om er een puinhoop van te maken en het vooral zo te houden. Maar die mensen zijn ook nog zo gek om te geloven, dat er nog steeds heel veel lichtpuntjes zijn, zon en liefde en veel andere dingen om hun God voor te danken en die ze bovendien zien als een teken, dat het eenmaal anders zal worden.
Niet te geloven, zo naïef als die mensen zijn. En ze kunnen het niet eens bewijzen.
Henk ik snap niets meer van je.
Hoe weet je dat god bestaat? Welke reden om dit te geloven heb je? Welke betrouwbare bronnen gebruik je voor die aaname? Wat zou je mij willen aanraden om de scheppende god te leren kennen? Welke betrouwbare bronnen?
Laatst gewijzigd door dikkemick op 24 jan 2014 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Henk schreef:
Cluny schreef:Het zou je inmiddels duidelijk moeten zijn dat jouw nagepapegaaide nepberekening helemaal niets waard is.
Het was geen (nep)berekening, Cluny maar een reactie op een andere niet nader onderbouwde hypothese.
Maar..............
Ben je er inmiddels achter dat dit door jou gebruikte argument niets waard is?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Henk
Banned

Bericht door Henk »

Verdi schreef:
Henk schreef: . De wereld was behoorlijk verziekt, zoals je weet en daarom is God 3000 jaar geleden begonnen met het volk Israel en Hij wilde, dat het daar anders toeging dan in die landen eromheen, waar een verkracht meisje werd gedood of verlaten door iedereen. Dus om haar te beschermen en om die man al vooral erop te wijzen, dat hij als hij zich vergrijpt aan een meisje ook de gevolgen mag dragen, moet hij met haar trouwen en een bruidsschat betalen, die veel hoger is dan normaal.
3OOO jaar geleden wist god blijkbaar niet wat zijn wet bij een meisje kon veroorzaken . Ik verwijs hierbij naar recente gebeurtenissen in Marokko , waar diezelfde wet een meisje tot zelfmoord bracht .

Sorry , maar ik vind die krompraterij gewoon ziekelijk , Henk . Was jij niet diegene die kabouter-gelovers naar de psychiater wou sturen ?

Ik heb het ook gelezen, van dat meisje in Marokko. Vanmorgen in het ND. Inderdaad verschrikkelijk. Maar in Exodus 22 staat het wel even anders. Het was niet de wet, die het meisje tot zelfmoord bracht, maar de houding van haar vader. Overigens vraag ik mij af, of Exodus in Marokko geldt.

Nee, ik stuur kabouteristen echt niet naar de psychiater. Ik heb er zelfs nog nooit één ontmoet. Astrologen, die aan horoscopen geloven mogen wat mij betreft ook vrij hun geloof belijden.
Gesloten