Dag Storm, eerlijk gezegd kan ik mij jouw naam niet herinneren van de Atheistenhyve. En ook je gezicht komt mij niet bekend voor. Hoe heette je toen dan?Storm schreef:Hoi Henk, we kennen elkaar nog van de atheïsten hyve.Henk schreef:Je praat met gelovigen, waarvan je de indruk hebt dat ze niet eerlijk zeggen wat ze geloven? Ja, dan kun je inderdaad maar beter stoppen. De basis van een discussie is natuurlijk, dat je er van uitgaat, dat de ander ook meent wat hij/zij zegt. Als je daaraan twijfelt dan heeft praten eigenlijk geen enkele zin.Ja ik ga er ook van uit dat gelovigen of dat nu christenen zijn of moslims in de discussie eerlijk zeggen wat ze geloven. Ik ben er van overtuigd dat jij dat in ieder geval probeert. De discussies op vrijdenkers en christen sites gaat voor een groot gedeelte over het christendom en atheïsme, ik denk dat de meesten hier dat niet zullen ontkennen. Je mag dan ook verwachten dat jij mag zeggen wat je gelooft. Ik ben het eens met mijn voorgangers dat, alleen al in het christendom 'en dan heb ik het nog niet over andere geloven' dat nogal verschild. Ik herinner me uit het verleden dat je het vaak over 'wij christenen geloven' had. Van reformatorisch, rooms-katholiek tot vrijzinnig... een wereld van verschil.
Schrijf hier wat jij gelooft, een andere gelovige kan schrijven wat hij/zij gelooft .Van boeddhist tot hindoe, moslim etc, of wil je alleen dat christenen hier schrijven wat ze geloven?Misschien best een leuk topic, ik doe mee, want het is altijd nog beter dan dat anderen denken te weten wat men gelooft.
![]()
En Henk ik merk dat je ook Renske wordt genoemd, een nick name is niet zo heel kwalijk zeker niet als facebook Freethinker bestaat uit veel familieleden. Er heten er nogal wat Freethinker van achteren.Waarom is Floris meelijwekkend.Henk schreef: A.s. Woensdag is er weer zo'n debat, waar twee theologen aan meedoen, maar ook Herman Philipse. Ik hoop en verwacht, dat deze laatste het op een wat hoger niveau voert en niet begint en eindigt met kretologieën, zoals Floris dat deed (die ik overigens als persoon best sympathiek, maar ook een beetje meelijwekkend vind).
Ja, de naam RenskeBerghkans (een anagram van HenkKarssenberg) had ik nog liggen uit die tijd. Toen ik op de Facebookpagina van Freethinkers werd verbannen heb ik onder deze naam daar een poosje geschreven, totdat ik door de mand viel. De blokkade is nog niet opgeheven door de Vrijdenkers. Ik zou daar nog wel als Renske kunnen schrijven, maar dat wil ik niet meer.
Floris meelijwekkend? Nou, dat is een groot woord. Ik had een beetje met hem te doen, toen hij daar zo alleen achter die tafel zal in dat VU-bolwerk. Maar dat was alleen mijn gevoel misschien. En hij wist, waar hij aan begon. Ik vind hem wel sympathiek en hij doet mij een beetje denken aan een predikant, die ik goed ken. Zijn houding dan, niet zijn standpunten, haha.