Wie is voor 1 wereldtaal?

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Wie is voor 1 wereldtaal?

Bericht door Rereformed »

De voordelen van het Fins zijn groot!
Geen lelijke g en ch meer! Mondt meteen uit in atheïsme!
Je hoeft nooit meer een lelijke B uit te spreken! Denk aan brombeer, bagger, brabbelen, blaasbeuk... bent er in een klap van verlost, want het Fins kent geen B.
Geen Z! Van zoemen, zuipen en zweren, zwitserse kaas en zwijnerij verlost!
Meer klinkers dan konsonanten! Klinkt mooi! Proef het eens op je tong, het prachtige meer Höytiäinen!
Of proef de ongeëvenaarde schoonheid van klanken in de aanvang van het Finse oer-epos de Kalevala:

Ilmatar laskeutuu veteen ja tekeytyy veden emoksi. Sotka munii hänen polvelleen. Munat särkyvät ja palasista syntyy maailma.

Hier kun je het beluisteren (de vertaling is onzin).

Nooit meer dan twee medeklinkers achter elkaar! Vergelijk nu eens het verschrikkelijke woord 'verschrikkelijk' met het prachtige en eenvoudige Finse equivalent 'kamala'. Of de aanval op je keel in het woord 'glas' met het geciviliseerde 'lasi'. Het agressieve 'prachtig!' met het hemelse 'ihanaa!' Of het naar diesel stinkende 'motorvoertuigenbelasting' met het poëtische 'ajoneuvovero'. Scheelt bovendien twee syllaben. En op de koop toe hoef je in het Fins je niet meer af te vragen of het nu syllaben of syllabes scheelt!
Geen domme woorden zoals 'aardappel' meer, maar in plaats daarvan een redelijk 'peruna', waar het land van oorsprong nog geëerd wordt. Geen 'oorlog', wat helemaal niets met oren of log te maken heeft, maar een redelijk woord 'sota'. Geen raar woord zoals 'vrede' dat al gauw met vreten geassocieerd wordt, maar een lyrisch woord dat geheel aan de eisen van het begrip beantwoordt: 'rauha'. 'Strand' is gewoon 'ranta'. Veel gemakkelijker. 'Kruis' is 'risti', helder als zuiver bronwater.
Geen leenwoorden meer om je aan te storen. 'Computer' is heel mooi Tietokone (Weetmachine).
De Nederlandse groet 'Moi!' is geaccepteerd in Finland!
Het engelse 'the same' is in het Fins een stuk eenvoudiger: 'sama'!
Geen ouderwetse domme letters zoals ph, c, x, q en griekse ygrec!
Geen te moeilijke klanken zoals ʃ θ ʒ ð ɫ t̬ ! Het Fins heeft enkel gemakkelijke klanken. Het maakt enkel gebruik van onschuldige stemloze medeklinkers t, k, p, zachte stemhebbende medeklinkers l, m, n, en v (uitgesproken als w) een ademzucht h, en nog een frisse s, en een r voor de pret.

Geen F! Zoiets bespaart een hoop lucht, flaters en fludders!
Geen vrouwelijk en mannelijk meer! Absolute gelijkwaardigheid van de geslachten!
Geen de en het en der die das un, une, een, a, the, le, la... allemaal volstrekt overbodig, tijdrovend en papierverspillend.
'Ananas' is geaccepteerd Fins! 'Radio' ook!
Nooit meer problemen met d en t en dt! Het Fins heeft geen woorden die beginnen of eindigen in een doffe en drammerige d!
Jin schreef:Klappertandend spreken.... :D
Een rollende r houd je nog warm bij min dertig!
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Rereformed schreef:De voordelen van het Fins zijn groot!
Dit heeft je toch enige minuten gekost? :lol: :lol:
Mariakat schreef:
http://www.suberic.net/~tahnan/finnish.html= [u][b]jouw link,[/b][/u] schreef:Learning Finnish builds confidence. If you can learn Finnish, then you can learn anything.
Wat moet ik hier nou mee? #-o

:wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Rereformed schreef:De voordelen van het Fins zijn groot!
!
11 of 12 naamvallen, achterklinkers, voorklinkers,medeklinkergradatie (sterk/zwak),uitgangen die op uitgangen gebouwd worden tot ge woorden van 2 regels krijgt,...
heb me ooit voor de fun eens in een avondcursus fins geïnteresseerd. heb het maar afgeblazen na een avondje informeren

Antwerps als wereldtaal zegt me wel iets, voor de rest pas ik
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Mariakat schreef:
Rereformed schreef:Ik stem voor het Fins!
http://www.suberic.net/~tahnan/finnish.html schreef:Learning Finnish builds confidence. If you can learn Finnish, then you can learn anything.
http://itre.cis.upenn.edu/~myl/language ... 00820.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Finnish is the coolest language. And I did use it, impeccably, at least once. It felt so great.
Moet jij toch wel overlopen van zelfvertrouwen :lol: :lol:
Doe mij dan toch maar Esperanto, om haar eenvoud.

Fins is een soort moeilijke yoga-oefening.
Hé, Rereformed? :D
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Zou het geen heerlijke gedachte zijn om het Esperanto weer te gaan gebruiken. Het was altijd al een stokpaardje van het atheïsme, dus wat let ons.....Het is volledig Open Source, niemands eigendom. Ik zou pleiten voor Open Source besturingssystemen, Esperanto als tweede taal voor iedereen en vrijheid van verplichte godsdienstige indoctrinatie.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Henry II schreef:Zou het geen heerlijke gedachte zijn om het Esperanto weer te gaan gebruiken. Het was altijd al een stokpaardje van het atheïsme, dus wat let ons.....Het is volledig Open Source, niemands eigendom. Ik zou pleiten voor Open Source besturingssystemen, Esperanto als tweede taal voor iedereen en vrijheid van verplichte godsdienstige indoctrinatie.
Het hoofdstuk Esperanto is vanwege het stelselmatig uitblijven van succes gesloten. Eigenlijk ook definitief.
En dat is maar goed ook.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Cluny schreef:Het hoofdstuk Esperanto is vanwege het stelselmatig uitblijven van succes gesloten. Eigenlijk ook definitief.
Ik ben het hier mee eens.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Henry II schreef:
Ik geloof niet dat het Esperanto achterhaald is door de joodse achtergrond.
Dit is niet wat ik zei.
Klopt.
Dat is wat ik schreef.
Dat het esperanto achterhaald is

Dit is wat jij schreef:
Zamenhof, die Esperanto bedacht, was een heel eind op weg met dit ideaal, maar was helaas (voor het esperanto dan) van Joodse achtergrond, wat niet werd geaccepteerd in die tijd.
En mijn commentaar:
Dat kan nauwelijks de reden zijn dat het Esperanto het niet redt.

Nu schrijf je:
Ik vermeldde dat Esperanto verdacht werd van Communistisch Zionistische politieke gedachten, mede omdat het door een Poolse Jood was bedacht. Hierdoor is het in 1936 door Himmler verboden. Niet achterhaald dus, maar als speelbal van de politiek gebruikt.

Interessant stukje geschiedenis.
Maar waarom zou dat een motivatie zijn voor de rest van de wereld om het Esperanto af te wijzen? :shock:

Er is een duidelijke opleving geweest in de jaren 50 en 60, maar daarna steeds verder dood gebloed.
Toen hoorde je er wel over.
De vader van een vriendinnetje was onderwijzer en gaf les in Esperanto na school voor wie dat wilde.
Nu hoor ik er nooit meer van.
De Esperantocultuur wil juist de volkseigenheid overstijgen en ziet haar taal als middel daartoe."
Precies.
En dat is na de geschiedenis met de 2e wereldoorlog alleen maar sterker geworden, ook al zul je nationalisme nooit uit kunnen roeien.
Het had net zulke bijeenkomsten voor kinderen internationaal, als dat de scouting vereniging dat had.
Jammer, dat het voor de meeste ouders niet was te betalen.
En daar sinds de jaren 6o het engels steeds meer geïntegreerd raakte, en die functie duidelijk aan het overnemen is, is het Esperanto ook steeds verder doodgebloed en dus achterhaald.
Mijn woorden. :wink: .
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Afgezien van de historische achtergrond is het Esperanto binnen het onderwijs nog steeds nuttig. Ik las een poosje terug een interessant onderzoek. Hierbij kregen de brugklasleerlingen in het eerste jaar alleen Esperanto als vreemde taal. In het jaar daarna kregen zij pas andere vreemde talen erbij. Doordat het Esperanto zo strak en helder is opgezet bleek de snelheid waarmee deze leerlingen andere talen konden leren veel sneller te zijn dan bij leerlingen die direct in het brugklasjaar werden overspoeld met meerdere vreemde talen. Dus ondanks dat het als taal nu geflopt is, heeft het pedagogisch nog steeds aanhang. Het kan dus nog best weer een revival krijgen.
Grima
Forum fan

Bericht door Grima »

Een wereldtaal lijkt me wel wat maar ik hoop dan niet dat de eigen talen vergeten gaan worden. Ik vind het juist enorm fascinerend al die talen en dialecten. :)
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Exact. En als iedereen slechts één vreemde taal hoeft te leren, die bovendien als goede opstap kan worden gebruikt voor verdere taalverwerving zo men dit wil, dan blijft er genoeg tijd over om te genieten van alle dialecten.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Henry II schreef:Hierbij kregen de brugklasleerlingen in het eerste jaar alleen Esperanto als vreemde taal. In het jaar daarna kregen zij pas andere vreemde talen erbij. Doordat het Esperanto zo strak en helder is opgezet bleek de snelheid waarmee deze leerlingen andere talen konden leren veel sneller te zijn dan bij leerlingen die direct in het brugklasjaar werden overspoeld met meerdere vreemde talen.
Is het ook vergeleken met brugklassen, die het eerste jaar alleen maar engels kregen?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Grima schreef:Een wereldtaal lijkt me wel wat maar ik hoop dan niet dat de eigen talen vergeten gaan worden. Ik vind het juist enorm fascinerend al die talen en dialecten. :)
Ieder kan zijn eigen moerstaal blijven spreken, als je niet streeft naar één wereldtaal, maar slechts naar één extra internationale taal.

Maar dat de moerstaal aan zeer sterke veranderingen onderhevig is, blijkt de laatste 20 jaar maar al te sterk.
Daar ontkom je niet aan, als je dat niet als belangrijk onderwijst op de scholen.
Laatst gewijzigd door Maria op 21 mar 2014 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Henry II schreef:Exact. En als iedereen slechts één vreemde taal hoeft te leren, die bovendien als goede opstap kan worden gebruikt voor verdere taalverwerving zo men dit wil, dan blijft er genoeg tijd over om te genieten van alle dialecten.
Mee eens.

Of de taal in het verleden wel of niet succesvol is geweest, lijkt me irrelevant ten aanzien van de bruikbaarheid an sich.

Gewoon blijven proberen, zou ik zeggen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Mariakat schreef:
Henry II schreef:Hierbij kregen de brugklasleerlingen in het eerste jaar alleen Esperanto als vreemde taal. In het jaar daarna kregen zij pas andere vreemde talen erbij. Doordat het Esperanto zo strak en helder is opgezet bleek de snelheid waarmee deze leerlingen andere talen konden leren veel sneller te zijn dan bij leerlingen die direct in het brugklasjaar werden overspoeld met meerdere vreemde talen.
Is het ook vergeleken met brugklassen, die het eerste jaar alleen maar engels kregen?
Dat staat me niet zo voor de geest. Wat ik daarvan wel weet is, het effect van Engels op de basisschool is vrijwel nihil. Aan het eind van de brugklas is het niveau van alle leerlingen hetzelfde, of ze nu wel of geen Engels hebben gehad op de basisschool. Dit dan vooral door het lage niveau van de leraren die Engels geven op de basisschool. De kracht van Esperanto is dat het volledig regelmatig is van opbouw. Iets wat je van Engels niet kan zeggen. Engels helpt dus niet echt om Frans of Latijn te leren. Esperanto kan daarbij wel helpen, doordat het simpel te leren is en een eenduidige structuur en spelling kent.
Plaats reactie