Freefighter schreef:Samante schreef:
God zegt simpel tegen de mens "Jouw wil is Mijn wil". En daarmee is aangetoond dat een vrije wil ook echt vrij is. Vrij van elk gebod. En daarmee is de wil van de mens nooit in strijd met de wil van God.
Als Gods wil de wil van alle mensen inhoudt, hoef ik deze God niet. Dan zou het een God zijn die ik niet vertrouwen kan, een God die mij daadwerkelijk teleursteld.
Hoe dan ook kan ieder voor zich zijn/haar wil uitvoeren. Er is geen goddelijke interventie en de wereld wordt getekend door vele mensen die ieder voor zich, soms eendrachtig, hun wil doen.
Niet gehinderd door enig gebod. Ieder mens kan daden uit liefde doen en daden uit haat. Er is geen God die ze tegenhoudt, zelfs niet als ze moorden in Zijn/Haar naam.
Kennelijk is dat wat een onvoorwaardelijk vrije wil inhoudt.
Mensen doen gewoon wat ze goeddunkt.
Natuurlijk kunnen mensen die elkaar uitmoorden, ook bedenken wat liefde zou doen. In dat geval sluiten ze misschien vrede met elkaar. Maar goed, een echt vrije wil heeft gevolgen. Alleen is het niet zo dat achteraf (in het hiernamaals) een score blijkt te zijn bijgehouden, dat achteraf een rekening wordt gepresenteerd. Nee, ook dan blijkt een vrije wil echt vrij te zijn.