Is God de schuldige?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Is God de schuldige?

Bericht door Maria »

Freefighter schreef: Heb je God wel eens uitgenodigd Zichzelf aan jou te bewijzen en heb je je hart helemaal voor Hem opengesteld? Zonder vooroordelen, alleen maar vasthoudend aan Zijn belofte "Wie in Mij geloofd, heeft eeuwig leven"?
Mijn antwoord en andere antwoorden, zou je kunnen lezen hier op dit forum, als je werkelijk interesse had in hoe andere mensen denken.
Ik heb het je al gemakkelijk gemaakt door je te verwijzen naar het forum getuigenissen hier.

Nu een eerlijke en persoonlijke vraag van mij aan jou.
Werkelijk serieus bedoeld nu. :)

- Waarom vind jij een eeuwig leven zo'n geschenk?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Nee. Roodkapje ook niet.
Maar iedereen mag langskomen. Bedenk alleen dat genocide niet verjaard.
Blijft mijn vraag staan. Een getuigenis van een persoon is niet een bewijs dat God bestaat, of dat hij niet op vakantie is.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Freefighter »

Samante schreef: God zegt simpel tegen de mens "Jouw wil is Mijn wil". En daarmee is aangetoond dat een vrije wil ook echt vrij is. Vrij van elk gebod. En daarmee is de wil van de mens nooit in strijd met de wil van God.
Als Gods wil de wil van alle mensen inhoudt, hoef ik deze God niet. Dan zou het een God zijn die ik niet vertrouwen kan, een God die mij daadwerkelijk teleursteld.
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Mariakat schreef: - Waarom vind jij een eeuwig leven zo'n geschenk?
Het gaat om een eeuwig leven mét God, waar de volmaakte liefde is, die Hij vertegenwoordigd en waar Hij de Bron van is.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Freefighter schreef:
Samante schreef: God zegt simpel tegen de mens "Jouw wil is Mijn wil". En daarmee is aangetoond dat een vrije wil ook echt vrij is. Vrij van elk gebod. En daarmee is de wil van de mens nooit in strijd met de wil van God.
Als Gods wil de wil van alle mensen inhoudt, hoef ik deze God niet. Dan zou het een God zijn die ik niet vertrouwen kan, een God die mij daadwerkelijk teleursteld.
Hoe dan ook kan ieder voor zich zijn/haar wil uitvoeren. Er is geen goddelijke interventie en de wereld wordt getekend door vele mensen die ieder voor zich, soms eendrachtig, hun wil doen.
Niet gehinderd door enig gebod. Ieder mens kan daden uit liefde doen en daden uit haat. Er is geen God die ze tegenhoudt, zelfs niet als ze moorden in Zijn/Haar naam.
Kennelijk is dat wat een onvoorwaardelijk vrije wil inhoudt.
Mensen doen gewoon wat ze goeddunkt.

Natuurlijk kunnen mensen die elkaar uitmoorden, ook bedenken wat liefde zou doen. In dat geval sluiten ze misschien vrede met elkaar. Maar goed, een echt vrije wil heeft gevolgen. Alleen is het niet zo dat achteraf (in het hiernamaals) een score blijkt te zijn bijgehouden, dat achteraf een rekening wordt gepresenteerd. Nee, ook dan blijkt een vrije wil echt vrij te zijn.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Freefighter schreef:
En een veel belangrijker punt met de afschaffing van de hel is de uiteindelijk afschaffing van echte liefde. Hel geeft de mogelijkheid van een keuze tegen God. Dus ook een echte keuze voor God."
Ik kan deze gedachtegang niet helemaal volgen :?
Ik geloof niet in Smurfen maar ben dan automatisch tegen het blauwe volkje.
Er zijn tientallen goden waar jij waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt ben je daarmee automatisch tegen deze goden (bij Belenos)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Freefighter schreef:
Het gaat om een eeuwig leven mét God, waar de volmaakte liefde is, die Hij vertegenwoordigd en waar Hij de Bron van is.
Dat zie ik ook voor me, maar dan meer als een fase tussen levens in. Tussen levens, ofwel verschillende vormen. De eeuwigheid als Samante doorbrengen in de hemel met God lijkt mij zeer eentonig. Liefst zou ik na een kort verblijf in de hemel weer in een nieuwe vorm een nieuw avontuur leven waarbij ik alles van die God en die hemel weer vergeet. En misschien heeft iemand als Freefighter dan wél vat op me. We zullen zien.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Gaat dit een discussie worden of ben je aan het evangeliseren, FreeFighter?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Freefighter schreef:
Als ik in dit leven, ook toen ik dit allemaal 100% geloofde, niets van deze liefde van God gezien heb, ook al is wel constant die liefde beloofd.
Maar wel veel angsten en wanhoop en gevecht om en hoop op behoud van geloof bij gelovigen, waarom zou ik dan op die eeuwige liefde vertrouwen?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Freefighter schreef:[
Heb je God wel eens uitgenodigd Zichzelf aan jou te bewijzen en heb je je hart helemaal voor Hem opengesteld? Zonder vooroordelen, alleen maar vasthoudend aan Zijn belofte "Wie in Mij geloofd, heeft eeuwig leven"?
Van mijn vroege jeugd tot een jaar of dertig, toen moest ik, in het begin tot mijn spijt, toegeven dat de lijn dood was en altijd al dood geweest was, het was een richting verkeer op die lijn, god bestond alleen tussen mijn oren.
Nu, jaren later, kan ik niet meer begrijpen dat ik ooit in een god geloofd heb.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

iznogoodh schreef:Gaat dit een discussie worden of ben je aan het evangeliseren, FreeFighter?
Het zou mooi zijn als het samen kon. :)
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Fish schreef:god bestond alleen tussen mijn oren.
Mag ik vragen of je naast je oren ook je hart voor Hem geopend hebt?
Ik kan me goed voorstellen als ik niet gelovig opgevoed zou zijn dat ik allerlei vooroordelen zou hebben.
En ook nu wil ik vaak snel en zichtbaar resultaat op gebed. Maar, ik heb geleerd dat God verhoord op Zíjn tijd en Zijn manier. Dat het om overgave gaat en niet alles zelf willen snappen of willen opknappen.
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Mariakat schreef:
Freefighter schreef:
Als ik in dit leven, ook toen ik dit allemaal 100% geloofde, niets van deze liefde van God gezien heb, ook al is wel constant die liefde beloofd.
Maar wel veel angsten en wanhoop en gevecht om en hoop op behoud van geloof bij gelovigen, waarom zou ik dan op die eeuwige liefde vertrouwen?
God heeft gelovigen geen kalme reis beloofd, maar wél een behouden aankomst.
Jezus zegt "Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven" als je dat doet zal je Jezus' woorden ervaren "Want, Mijn juk is zacht en Mijn last is licht".
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bonjour schreef:Nee. Roodkapje ook niet.
Maar iedereen mag langskomen. Bedenk alleen dat genocide niet verjaard.
Blijft mijn vraag staan. Een getuigenis van een persoon is niet een bewijs dat God bestaat, of dat hij niet op vakantie is.
Christenen kunnen getuigen, maar de Heilige Geest overtuigd. Neem je de uitdaging aan, tegen de massa in, God Zichzelf te laten bewijzen? Durf je Hem je leven toe te vertrouwen?
Want wat baat het een mens als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel!
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Freefighter schreef: En ook nu wil ik vaak snel en zichtbaar resultaat op gebed. Maar, ik heb geleerd dat God verhoord op Zíjn tijd en Zijn manier. Dat het om overgave gaat en niet alles zelf willen snappen of willen opknappen.
Neen het gaat om rationalisatie. Om jezelf in een toestand te brengen dat om het even wat uitgelegd kan worden als God die op zijn tijd en op zijn manier je gebed heeft verhoord.

Als je bid voor de genezing van je zieke kind, dan heeft god hoe dan ook je gebed verhoord of het kind nu geneest, sterft of gehandicapt eruit komt. Op die manier verhoort het beeldje op mijn vensterbank ook mijn gebeden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie