Geen toeval dat het volk van Israël nu nog bestaat

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Geen toeval dat het volk van Israël nu nog bestaat

Bericht door Peter van Velzen »

Ik veronderstel dat het inderdaad geen toeval is. Het feit dat er nog altijd Joden bestaan en dat ze zich nog altijd vebonden voelen met de stad Jerusalem en omgeving, heeft ongetwijfeld een oorzaak. De belangrijkste oorzaak lijkt mij de Thora te zijn. Als deze verzameling van boeken niet had bestaab, was de idee "Israel" en het idee :Jood" ongetwijfeld lanf gelede nopgehouden te bestaan, Maar deze geschriften zijn er wel, en ze hebben daardoor deze ideeen levend gehouden tot op de dag van vandaag,

Uiteraard zijn er nog enkele bijkomstigheden, zoals het feit dat er een taboe was onder Christenen en Moslims met betrekking tot de woeker, waardoor het voortbestaan van "Joden" een enkelconomische noodzakelijkheid was. Ook de hpgere gemiddelde scholing en de nadruk die de schrift legt op hygiene, heeft ongewtijfeld de overlevinngskansen geen kwaad gedaan.

Een ander belangtijk aspect is dat men zich over het gehele romeinse rijk en zelfs daarbuiten had verspreid. Was het een enkele natiestaat geweest ,beperkt tot een klein frondgebied. Het volk zou wellicht reeds lang verdwenen zijn. Het zijn ten alle tijden de diaspora geweest die het in leven hebben gehouden.

Het zou niettemin best een studie waard zijn om te onderxoeken, hot men zich - ondanks de talleoze vervolgingen - steeds weer heeft kunnen reddan. de geschiedenis is lnag, en zal heel wat pieken en dale hebben gekend.
Ik wens u alle goeds
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Peter van Velzen schreef:....... De belangrijkste oorzaak lijkt mij de Thora te zijn. Als deze verzameling van boeken niet had bestaan, was de idee "Israel" en het idee :Jood" ongetwijfeld lang geleden opgehouden te bestaan, Maar deze geschriften zijn er wel, en ze hebben daardoor deze ideeën levend gehouden tot op de dag van vandaag,
........
Blijft de vraag of het niet opmerkelijk is dat een volk zich zo vastbijt in oude verhalen en wetgevingen.
Ze hadden het verleden ook achter zich kunnen laten.
Ik weet niet of het een goed vergelijk is maar de Grieken en Egyptenaren hebben toch ook niets meer met hun goden van vroeger?
Is het geheim van de Joden dat hun godsdienst veel verder teruggaat?
De Soemeriërs hadden ook een eigen religie maar van hen is als volk bij mijn weten niets over gebleven.
Veel christenen halen uit de bijbel dat God zijn volk, de Joden, voor de voleinding der wereld bijeen zal brengen. (Anderen menen dat in de betreffende teksten niet de Joden worden bedoeld maar de gelovigen)
Is het niet opmerkelijk dat de Joden zich nooit echt vermengd hebben met andere "rassen"?
Zo kijken veel christenen nog tegen de Joden aan, een echte Jood kun je er zo uithalen wat van een Nederlander niet meer gezegd kan worden.
De hand van God zullen ze zeggen.
(Ik heb even gezocht naar een foto van het voetbalelftal van Israël om te controleren of het waar is wat ik hierboven tikte maar niet gevonden, ben geen voetbalfan)
Ik kan me indenken als het geloof een uitverkoren volk te zijn zijn ankers heeft in een 6000 jaar oude geschiedenis dat zo'n volk er alles aan doet om dat zo te houden.
Maar dat is toch niet meer van deze tijd en had al lang losgelaten kunnen worden.
Opmerkelijk?
Ook leeft er onder veel christenen dat Jeruzalem bij Israél hoort en dat Jezus daar zijn volk zou kunnen "vergaderen"
Opmerkelijk dat de Joden Jeruzalem niet willen opgeven?
Of willen ze met geweld bepaalde profetiën in vervulling doen gaan?
Zou ook de hand van God kunnen zijn!
Ik heb me in deze materie nooit zo verdiept maar je hoort wel eens wat om je heen :?
Ik kan me indenken dat christenen de werkelijke feiten over de Joden niet onder ogen willen zien om zo met een geloof in het unieke van de staat Israël hun christelijk geloof staande te houden.
Een mens zit ingewikkelder in elkaar dan hij denkt.
Laatst gewijzigd door writer op 16 jul 2014 08:33, 2 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... ozen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Aantallen veranderen steeds. Wat zegt een aantal over de waarheid omtrent een god? Verder vind ik het volk van Israel nogal vaak in de steek gelaten door "hun" God. Ik heb toch echt het idee dat de God (waar deze mensen in geloven) Nederland meer beschermd dan Israel.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Stampertje schreef:
lost and not found yet! schreef:
biemer schreef: Dat het huidige Israel een hoog levenspeil heeft, komt door de enorme financiële hulp uit westerse landen vanwege onze collectieve schuldgevoelens.
Ik denk niet dat de bloei van Israel alleen voortkomt uit het feit dat ze enorme financiele hulp kregen, het vereist namelijk ook een enorme fysieke inzet om zoiets tot stand te brengen.
Wat voor werk een persoon kan verzetten in de naam van zijn religie, is verbazingwekkend groot. Je ziet dit in alle religies, in alle tijden terug.
Ik weet niet of jullie bekend zijn met het begrip "gaan helpen in een Kibboets", zoals dat in de jaren 60 hier bekend was.
De eerste mogelijkheden vaak georganiseerd door een christelijke instelling.
In mijn omgeving hebben verschillende christenen daarvan gebruik gemaakt en zijn een jaar naar Israel geweest om te helpen.
Dat zou voor de opbouw zijn van het land.
Alles daarin was geregeld als een soort commune.
Wat niet werd gezegd of zich werd gerealiseerd was dat de ideologie erachter een puur communistische was, maar dan zonder het atheïsme.
Een jaar werken voor alleen kost en inwoning met een klein zakcentje.
Alle inkomsten gingen naar de Kibboets.
Voor postzegels voor een brief naar huis moesten ze nog aankloppen bij de leiding.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kibboets" onclick="window.open(this.href);return false;

Toen een naast familielid dit eind jaren 70 wilde navolgen, kreeg ze in Nederland bij een soort uitzendbureau te horen, dat ze zo bij een Kibboets kon aankloppen.
Zonder verdere info dan een paar adressen ging ze....
Bij de poort (meerdere) aangekomen kreeg ze te horen dat "vrijwilligers" voortaan een klein salaris kregen, zelf voor eten en onderdak moesten zorgen en dat ze op dat moment geen mensen nodig hadden.
Toen is ze maar serveerster geworden in Eilat. :lol:

Toch lijkt het concept nog steeds te bestaan.
http://www.oppenheim.nl/israel/kibboets ... ie/details" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Weten jullie voorbeelden van andere volken die net zo ''hardnekkig' aanwezig blijven?
China en India, gaan ook al duizenden jaren mee, en hebben geschriften die even oud zijn als de bijbel. Alleen hebben zij niet het vreemde idee dat ze in religieuze zin een uitverkoren volk zijn
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

writer schreef:
Peter van Velzen schreef:....... De belangrijkste oorzaak lijkt mij de Thora te zijn. Als deze verzameling van boeken niet had bestaan, was de idee "Israel" en het idee :Jood" ongetwijfeld lang geleden opgehouden te bestaan, Maar deze geschriften zijn er wel, en ze hebben daardoor deze ideeën levend gehouden tot op de dag van vandaag,
........
Blijft de vraag of het niet opmerkelijk is dat een volk zich zo vastbijt in oude verhalen en wetgevingen.
Ze hadden het verleden ook achter zich kunnen laten.
Ik weet niet of het een goed vergelijk is maar de Grieken en Egyptenaren hebben toch ook niets meer met hun goden van vroeger?
Haha! Ze hebben net zoals de joden nu de monotheistische god! Dus wat dat betreft is er helemaal geen verschil. Er is wel een ander verschil. Grieken en Egyptenaren zijn voor het leeuwendeel woonachtig geweest buiten Griekenland en Egypte. De gevolgen van het buiten Israel vertoeven maar er toch aan vast houden, zijn ongetwijfeld groot geweest. Er zijn meer volkeren die over de aarde verspeid zijn, maar die hadden geen werkelijke bestaande plaats waar ze naar terug verlangcen.

Of de door mij aangevoerde zaken, voldoene oorzaak zijn voor het voorbestaan van de “Joden” als groep, weet ik niet. maar voor wat en hoe die groep is, lijken mij deze omstandigheden wel noodzakelijke voorwaarden.
Ik wens u alle goeds
siger

Bericht door siger »

Stampertje schreef:Mijn vraag: Is het, als we objectief naar de geschiedenis (van Israël) kijken, is het dan zo dat het volk Israël uitzonderlijke overlevingskansen heeft gehad? Weten jullie voorbeelden van andere volken die net zo ''hardnekkig' aanwezig blijven?
Er zijn er veel.
De Roemenen kozen hun naam naar de Romeinen.
De Belgen kozen hun naam naar een stam waar Julius Cesar wat goeds over schreef.

Maar ik vermoed dat de hedendaagse Joden niet meer afstammen van hun nbijbelse naamgenoten dan de Roemenen van de Romeinen of de Belgen van de Belgae. Het is allemaal negentiendeeeuwse nationalistische mythevorming. Dat is dus hoegenaamd niets, voor de volledigheid.

Je gebruikt de termen "het volk Israël" en "het volk van Israël". Wat is dat? De bevolking van de Israëlische staat? Groepen joodse gelovigen die zich in de loop van de geschiedenis bekeerd hebben en wiens voorouders nooit in Palestina waren?
DiMensie

Bericht door DiMensie »

Stampertje schreef:Mijn vraag: Is het, als we objectief naar de geschiedenis (van Israël) kijken, is het dan zo dat het volk Israël uitzonderlijke overlevingskansen heeft gehad?
Als geschiedschrijvers al objectief zijn moeten ze het toch doen met onderzoek van de geschriften die reeds bestaan. Vaak zijn het 'overwinnaars' die de geschiedenis schrijven, met name tijdens oorlog is het eerste wat sneuveld de waarheid. Wellicht is het zinvol om jouw vraag te beantwoorden door wetenschappelijk onderzoek in het HierNuMaals:
Trouw schreef:
DNA wijzigt joodse geschiedenis
Eildert Mulder − 01/02/10, 00:00

Het leek duidelijk. De Romeinen verdreven de joden uit Palestina, waarna de diaspora begon. Maar volgens historisch onderzoek stammen hedendaagse joden vooral af van bekeerlingen. Die conclusie trekt op zijn manier ook microbioloog Jits van Straten.
***knip***

Hij dacht ook dat de Joden zich maar weinig hadden gemengd met hun omgeving. Hoe konden die Indiase joden er dan zo Indiaas uitzien en zo weinig Midden-Oosters? Waarom zijn er zo veel blonde Asjkenazische, Oost-Europese joden? En waarom ogen Marokkaanse joden zo Marokkaans en Chinese joden zo Chinees? Hoe kunnen mensen, wier voorouders tweeduizend jaar geleden één volk vormden, zo verschillen?
***knip***

Sand schreef in 2008 in het Hebreeuws het boek ’Wanneer en hoe is het joodse volk uitgevonden?’ In 2009 volgde de Engelse vertaling: ’The Invention of the Jewish People’
***knip***

Jits van Straten wijst op de intrigerende genetische verwantschap tussen Jemenitische joden en Palestijnen. Genetisch onderzoek legt verder wezenlijk verschillen bloot tussen Marokkaanse, Tunesische en Jemenitische joden
***knip***

Genetisch onderzoek, mits goed uitgevoerd, bewijst dat joodse populaties afstammen van groepen bekeerlingen, en niet van een verdreven joodse oerbevolking uit Palestina.
***knip***

Bron
Het lijkt er op dat Palestijnen meer verwant zijn met het 'oude' Joodse volk dan de huidige Joodse bewoners van Israël. Heeft Hitler zich dan zo vergist?
Probeerde Hitler een ras uit te roeien welk niet eens bestond?
        • :?:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

DiMensie schreef:
Jits van Straten wijst op de intrigerende genetische verwantschap tussen Jemenitische joden en Palestijnen. Genetisch onderzoek legt verder wezenlijk verschillen bloot tussen Marokkaanse, Tunesische en Jemenitische joden
***knip***

Genetisch onderzoek, mits goed uitgevoerd, bewijst dat joodse populaties afstammen van groepen bekeerlingen, en niet van een verdreven joodse oerbevolking uit Palestina.
***knip***

Bron
Het lijkt er op dat Palestijnen meer verwant zijn met het 'oude' Joodse volk dan de huidige Joodse bewoners van Israël. Heeft Hitler zich dan zo vergist?
Probeerde Hitler een ras uit te roeien welk niet eens bestond?
:?:
Hier wordt volledig voorbijgegaan aan het gegeven dat bij de stam/volk opbouw uitgegaan wordt van het mannelijke hoofd van het gezin en bij de geslachtsvoortzetting wordt uitgegaan van de moeder.

Op die manier zijn er zelfs volslagen joodse negers bekend.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Negerjoden" onclick="window.open(this.href);return false;

Een overzicht van de verschillende manieren waarop mensen hier tegenaan kijken.
http://www.joodsleven.nl/Encyclopedie/W ... dendom.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Stampertje
Geregelde verschijning

Bericht door Stampertje »

Bedankt ondertussen alle bijdragen. Ik kan hier zeker wat mee. Het boek 'The Invention of the Jewish People’ staat nu zeker op m'n leeslijstje. Ik heb eerder al eens de gedachte gehad dat men eens een DNA test zou moeten doen onder de Joden en onder de Palestijnen. Blijkbaar is dus iets dergelijks al gebeurd. :)
Peter van Velzen schreef: Het zou niettemin best een studie waard zijn om te onderzoeken, hoe men zich - ondanks de talloze vervolgingen - steeds weer heeft kunnen redden. de geschiedenis is lang, en zal heel wat pieken en dalen hebben gekend.
Ja het is interessant. Bij mij is m'n interesse in geschiedenis, filosofie, religie, mythes, etc, opgelaaid sinds m'n 'afvalligheid'. Het helpt echter totaal niet met de focus op m'n studie geneeskunde. Ik moet dan ook afwegen waar ik m'n tijd, energie in wil steken. Ondertussen was de laatste tijd de schaal een (beetje) te ver doorgeslagen in het opbouwen van kennis, het onderbouwen van mijn argumenten mbt tot deze onderwerpen.
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Toch nog even een bijzonder volkje erbij: de Aboriginals van Australië, zij claimen dat hun mondelinge verhalen 40000 jaar terug gaan!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Stampertje schreef: Ja het is interessant. Bij mij is m'n interesse in geschiedenis, filosofie, religie, mythes, etc, opgelaaid sinds m'n 'afvalligheid'. Het helpt echter totaal niet met de focus op m'n studie geneeskunde. Ik moet dan ook afwegen waar ik m'n tijd, energie in wil steken. Ondertussen was de laatste tijd de schaal een (beetje) te ver doorgeslagen in het opbouwen van kennis, het onderbouwen van mijn argumenten mbt tot deze onderwerpen.
Je moet idd. prioriteiten stellen.
Toch werd vroeger een studie filosofie aangeraden naast de studie medicijnen.
Het helpt je je interesses af te wisselen en diepgang te krijgen in de "menskunde".

Probeer het af te wisselen en de kennis evenwichtig tot je te nemen.
Dit geldt overigens ook, en zeker zo sterk, voor je lichamelijke energieverdeling cq. rust/inspanningen.
Ook daar gaat nuttige tijd inzitten. :wink:

Afgaande van de indruk die ik heb van jou op dit moment:
In perioden van sterke persoonlijke groei is dit bijna noodzaak om alle kennis een plaatsje te geven en het later ook op de juiste momenten op te hoesten en mee om te kunnen gaan.
Stampertje
Geregelde verschijning

Bericht door Stampertje »

Mariakat schreef:
Stampertje schreef: Ja het is interessant. Bij mij is m'n interesse in geschiedenis, filosofie, religie, mythes, etc, opgelaaid sinds m'n 'afvalligheid'. Het helpt echter totaal niet met de focus op m'n studie geneeskunde. Ik moet dan ook afwegen waar ik m'n tijd, energie in wil steken. Ondertussen was de laatste tijd de schaal een (beetje) te ver doorgeslagen in het opbouwen van kennis, het onderbouwen van mijn argumenten mbt tot deze onderwerpen.
Je moet idd. prioriteiten stellen.
Toch werd vroeger een studie filosofie aangeraden naast de studie medicijnen.
Het helpt je je interesses af te wisselen en diepgang te krijgen in de "menskunde".

Probeer het af te wisselen en de kennis evenwichtig tot je te nemen.
Dit geldt overigens ook, en zeker zo sterk, voor je lichamelijke energieverdeling cq. rust/inspanningen.
Ook daar gaat nuttige tijd inzitten. :wink:

Afgaande van de indruk die ik heb van jou op dit moment:
In perioden van sterke persoonlijke groei is dit bijna noodzaak om alle kennis een plaatsje te geven en het later ook op de juiste momenten op te hoesten en mee om te kunnen gaan.
Mariakat, dank je voor deze aardige, bemoedigende reactie. Ik waardeer het zeer dat er sites bestaan zoals deze (en ex-christian.net) waar je met je vragen en met je ervaringen terecht kunt.
Job
Banned

Bericht door Job »

”...If statistics are right, the Jews constitute but one percent of the human race. It suggests a nebulous dim puff of stardust lost in the blaze of the Milky way. properly, the Jew ought hardly to be heard of, but he is heard of, has always been heard of. He is as prominent on the planet as any other people, and his commercial importance is extravagantly out of proportion to the smallness of his bulk. His contributions to the world’s list of great names in literature, science, art, music, finance, medicine, and abstruse learning are also away out of proportion to the weakness of his numbers. He has made a marvelous fight in this world, in all the ages; and had done it with his hands tied behind him. He could be vain of himself, and be excused for it.

The Egyptian, the Babylonian, and the Persian rose, filled the planet with sound and splendor, then faded to dream-stuff and passed away; the Greek and the Roman followed; and made a vast noise, and they are gone; other people have sprung up and held their torch high for a time, but it burned out, and they sit in twilight now, or have vanished. The Jew saw them all, beat them all, and is now what he always was, exhibiting no decadence, no infirmities of age, no weakening of his parts, no slowing of his energies, no dulling of his alert and aggressive mind. All things are mortal but the Jew; all other forces pass, but he remains. What is the secret of his immortality?”

- Mark Twain
(“Concerning The Jews,” Harper’s Magazine, 1899
see The Complete Essays of Mark Twain, Doubleday [1963] pg. 249)

"Intolerance lies at the core of evil.
Not the intolerance that results
from any threat or danger.
But intolerance of another being who dares to exist.
Intolerance without cause. It is so deep within us,
because every human being secretly desires
the entire universe to himself.
Our only way out is to learn
compassion without cause. To care for each other
simple because that ‘other’ exists."

- Rabbi Menachem Mendle

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Volgens mij zijn er wel meer volkeren die nog steeds bestaan. Bestaan al die goden dan ooK? Zijn ook deze volkeren uitverkoren?
Nee, God heeft de Joden in 40-45 verlaten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie