Freefighter schreef: Als God altijd direct doet wat wij maar vragen zou het min of meer onze marionet zijn of 'een automaat waar je een muntje ingooi en altijd prijs hebt'.
Ik neem aan dat je het hier hebt over die god waarvan veel mensen zeggen dat hij onvoorwaardelijk en oneindig van hen houdt en almachtig is ?
Van zo'n god kan ik me wel voorstellen dat de aanhangers inderdaad zo'n verwachtingspatroon hebben.
Als een god zulke eigenschappen worden toebedeeld heeft dat namelijk een aantal gevolgen.
Van zo iemand wordt verwacht dat hij ten allen tijde onvoorwaardelijk helpt.
Komen we terug bij de titel "is god de schuldige"
Aan wie ligt het dan dat die verwachtingen niet uitkomen en
waarom ?
Er zijn twee mogelijkheden:
1. Het ligt aan god: ofwel is zijn liefde niet oneindig, ofwel is hij niet almachtig. In beide gevallen voldoet hij niet aan zijn definitie.
2. Het ligt aan de mensen: het verwachtingspatroon van de mensen klopt niet. Dit betekent dat er niet wordt voldaan aan de verwachting dat de liefde van de god onvoorwaardelijk/oneindig is, of dat hij almachtig is. In beide gevallen voldoet de god niet aan de definitie.
Je ziet, de uitkomst is in alle gevallen dat de god niet aan zijn definitie voldoet en dus geen god is en dus niet bestaat.
Als god niet bestaat, is het dus de schuld van de mensen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)