Mag ik er even een aantal zinnen uitpikken en van commentaar voorzien?
Stampertje schrijft:
Belangrijk is wat er wordt verstaan onder evangelisatie.
Dat wat er in de bijbel onder wordt verstaan.
Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.
Een ander interpretatie is er niet. De bijbel is HET woord en ga daar maar eens tegenin. Ik zie er een soort van Jihad in!
- De boodschap gebracht door fundamentalisten, breng heel veel schadelijke gevolgen voort, op verschillende niveaus: persoonlijk, groep, maatschappij. (meerdere door o.a door mij en dickemick benoemd). Daarnaast is de boodschap (letterlijke interpretie van de bijbel) al opzich fout. Enkele voorbeelden; Evolutie versus creationisme. Verhalen uit het oude testament, die niet terug te vinden zijn aan de hand van de archeologie (bv uittocht van egygte).
Maar als evangelist zul je wel moeten! Je doet dit nl. met de bijbel in de hand! Dat en DAT alleen is gods woord. Aan veel passages kunnen de evangelisten zich wel ontworstelen, door taalacrobatiek toe te passen, maar de meeste passages in dit boek spreken voor zich. Hitler is een lievertje vergeleken bij de god uit de bijbel. Deze god is NIET te rechtvaardigen, ook niet met taalacrobatiek! Je belazert jezelf als je uit de bijbelboeken een goede god weet te filteren. En als je dit dan gaat overbrengen op ongelovigen ben je m.i. zondig bezig!
- Dat de basis waarop het geloof van vrijzinnigen hangt, vrij vaag is. De bijbel is niet meer letterlijk waar, maar moet 'geïnterpreteerd' worden. Wanneer ik het topic 'Waarom geloof ik', lees, krijg ik een filosofische constructie voor geschoteld, over waarom iemand in God geloofd, waarbij ik met een universitaire opleiding nog steeds niet kan uitmaken wat hij bedoeld. De vraag blijft trouwens nog hoe je van een algemeen God-concept bij het christendom uitkomt. Vaak zijn de vrijzinnigen wat milder ten opzichte van de wetenschap, wat milder tegenover andere religies. Maar toch blijven er nog steeds vele schadelijke gevolgen voor de persoon:
Als overtuigd Christen ben je m.i. verplicht de (onvertaalde) bijbel zo goed als letterlijk te nemen! Wie ben jij (de christen in dit geval) immers om er een draai aan te geven? Je buurman geeft er nl. weer een geheel andere draai aan! Godslastering dus!
Ik heb eerste hand meegemaakt hoe het voelt zondig te zijn. De wereld te zien vanuit een perspectief wat continue faalt. Het ervaren van een kloof tussen mij en ongelovigen. De tweestrijd waarbij je aan de ene kant door de maatschappij wordt verteld dat je moest streven om vrouwelijk, sexy, mooi te zijn, en aan de andere kant waarbij er door religie je als vrouw je je netjes moest kleden, niet teveel tijd aan je uiterlijk moest besteden.
Welkom in de wereld van de verdorven gespleten religie. God is algoed maar is de grootste massamoordenaar ooit! God is liefde maar werpt ons in de hel! God is vredig maar vind het sluipwespje uit.
God geeft ons de vrije wil, maar die mogen we niet gebruiken!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick