Homeopathie is kwakzalverij.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

FW schreef:
Sararje schreef:Mustafa: geef jij nu eens een methode aan die volgens jou zou moeten werken om onomstotelijk de werking van homeopathioe aan te tonen.
Ik heb er even naar moeten zoeken, maar hier vind je de onderzoeksopzet zoals Mustafa Islam die zich voorstelde op het RVU-forum.
Er zit een niet te bepalen zweem, potentie 90C ongeveer, in van realiteit ontwijkend realisme, namelijk zonder geleverd bewijs gewoon dóórgaan met bedrog.:
Verifieerbaar onderzoek op eenlingen, -los van het onderzoek op meutes-, is naast het bedenkelijke inzetten als ontwijkingstaktiek, niet helemaal krankjorum.

Zie mijn eerdere links daarover:
1)
http://www.annals.org/cgi/content/abstract/135/7/507
Vandenbroucke & de Craen
Alternative Medicine: A "Mirror Image" for Scientific Reasoning in Conventional Medicine
Vandenbroucke & de Craen

en
http://www.skepsis.nl/eriknoach.html

en
voor wie behoefte heeft aan empathie met een van de andere zienswijzen:
http://www.path-of-wisdom.com/hulpvrl/scepsis.htm

Roeland
PS
OVERIGENS VIND IK MUSTAFA EEN MEDIAMIEK GENIE:
Hij houdt zich gewoon bedriegelijk muisstil en dat "werkt voldoende" om zich niet zelf te hoeven verantwoorden.

Zullen we ophouden met ons als Mustafa''s slaven te gedragen ?
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

Ik hou het kort want ik heb de meest wazige dag gehad en diep nadenken is iets waar ik op dit moment effe geen zin in heb.
Maar ik heb, denk ik, wel iets bedacht wat de leer van de homeopathie min of meer zou kunnen bewijzen of weerleggen. De werkzaamheid wordt op ervaringen gebaseerd, de niet werkzaamheid weerlegd door onderzoeken dmv het bepalen van de werkzame stof. Over en weer worden bewijzen niet aanvaard en praten ze in een kringetje.

De idee achter homeopathie is het volgende: Het gelijke met het gelijke bestrijden. (toch?)
Vanuit de stelling dat die ene meneer ziek werd van een middel.

Nou zit ik dus te denken dat als iemand zich als proefpersoon wil opwerpen (ik effe niet, ben weer zwanger dus dan loop ik liever helemaal geen risico) om terwijl hij of zij gezond is homeo middelen te nemen en dan te kijken of hij of zij de ziekte/aandoening krijgt waartegen dat middel is, dan hebben we iets om vanuit te gaan.

Wordt de persoon niet ziek, dan werkt het dus niet omdat het principe van gelijke met gelijke niet werkt. Wordt de persoon wél ziek, dan ligt het hele discussie veld weer open.

Dit alles gebaseerd op Parmenides :wink:

Wie o Wie wil zich aanmelden?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Is er al niet eens een zelfmoordpoging gedaan door mensen van Skepp met homeopatische Belladonna??? Ze hebben het allen overleefd toch? En ze werden ook niet eens ziek.

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
heeck
Ontoombaar

MINI-KRYPTOETJE

Bericht door heeck »

Carla schreef:Ik hou het kort want ik heb de meest wazige dag gehad en diep nadenken is iets waar ik op dit moment effe geen zin in heb.
Maar ik heb, denk ik, wel iets bedacht wat de leer van de homeopathie min of meer zou kunnen bewijzen of weerleggen. De werkzaamheid wordt op ervaringen gebaseerd, de niet werkzaamheid weerlegd door onderzoeken dmv het bepalen van de werkzame stof. Over en weer worden bewijzen niet aanvaard en praten ze in een kringetje.

De idee achter homeopathie is het volgende: Het gelijke met het gelijke bestrijden. (toch?)
Vanuit de stelling dat die ene meneer ziek werd van een middel.

Nou zit ik dus te denken dat als iemand zich als proefpersoon wil opwerpen (ik effe niet, ben weer zwanger dus dan loop ik liever helemaal geen risico) om terwijl hij of zij gezond is homeo middelen te nemen en dan te kijken of hij of zij de ziekte/aandoening krijgt waartegen dat middel is, dan hebben we iets om vanuit te gaan.

Wordt de persoon niet ziek, dan werkt het dus niet omdat het principe van gelijke met gelijke niet werkt. Wordt de persoon wél ziek, dan ligt het hele discussie veld weer open.

Dit alles gebaseerd op Parmenides :wink:

Wie o Wie wil zich aanmelden?
Carla,

Het is allemaal al gedaan, je kunt gerust je zwangeren beleven zonder te worden belaagd door vrijdenkers en skep(p)tici die denken dat je om die reden een uitgelezen proefkonijn zou zijn.

1) De eerste is de demonstratie door SKEPP-BE-lgiërs die voor de televisie een jaartje of anderhalf geleden massale hoeveelheden homeo tot zich namen: Effect vanwege de alcohol oververdunning zeeer voorspelbaar.
2) De tweede is de uitdaging aan minister Hoogervorst en Kingma, de onlangs opgevolgde Hoofdinspecteur van de Gezondheidsinpectie om een homeo-middel in te nemen dat onvermijdelijk verschrikkelijke gevolgen zou hebben.
Deze publiciteitsstunt is uiteraard afgewezen, maar toen overgenomen door www.skepsis.nl , alwaar het volledige vervolg is terug te vinden.
3) Verder heb ik wat referenties naar zogenaamde "her-provings". Dat zijn strikt georganiseerde aktiviteiten waarbij de symptomen van bekende homeo-middelen op gezonde mensen weer eens opnieuw worden bepaald.

Vermaak je met het terugvinden van deze overduidelijke aanwijzingen en het achteraf voorspellen van de antwoorden uit de homeo-hoek (die ik ook in archief heb).

Dan ga ik weer hinnekend verder in "The Gospel of The Flying Spaghetti Monster".

Hinnikend omdat ik zelf een tinctuur heb vervaardigd uit een nabij gelegen paardenmelkerij en tot de potentie C12, een cruciale overslag tussen kennis en kolder, heb opgewerkt volgens de daartoe geldende homeo-voorschriften die ook door Biofarma ten behoeve van Vogel en het registreren in het politiek gedicteerd homeo-middelen-scherts-register, worden gehanteerd.

Roeland
heeck
Ontoombaar

HOMEO-ANALYSE & CAUSAL ILLUSION

Bericht door heeck »

Carla & Waarnemers van HOMEO-genezingen:

Dat ik FSM-lezend lig te hinniken heeft maar twee aanwijsbare oorzaken:

1) Het innemen van mijn zelfvervaardigde, maar wel volgens de regels der kunst, homeo-paardenmelkmiddel,
of
2) Mijn gevoel voor zelfgenezende "humor" (let op de homeo-verwijzing) dat ik altijd al had en periodiek opwelt. De tussenliggende periodes betreffen mijn geestelijke ongesteldheden. Vooral als die te zwaar gaan wegen grijp ik naar mijn paardenmiddel C13 en bij aanhoudend ongenoegen ook wel 90C.
Samen voldoende om mij op mijn gevoel naar mijn volgende bioritme te laten surfen.

Omdat de enige van mijn gewoonlijke gedrag afwijkende aktie de vervaardiging van en het innemen van mijn paardenmelk-middel was, moet het daaraan echt liggen. Boeken bestellen en lezen doe ik veel vaker; dat telt dus niet. Ook dat regelmatige opbloeien en indippen staat er echt buiten, want dat is gewoon.

Zonodig ga ik mijn paardenmiddel drogen op , . . . eens even kiezen, wat zal ik nemen. . Verdimme Hahnemann nog aan toe. . Mag je dat wel op van alles doen ?? Kan dat niet falikant averechts uitwerken als je het op iets anders dan melksuiker verdampt ??

Gewoon op mijn hand laten drogen en af en toe curatief aflikken en lekker niet wassen is toch ook wel goed ?

Roeland
Blueflame
Forum fan

Overdosis vergif

Bericht door Blueflame »

Inderdaad reeds gedaan.
Uit de gewrochten van de cache opgerakeld en nog naleesbaar : Collectieve zelfmoord SKEPP ( voor de geInteresseerden ).
Mvg.
111 111 111 x 111 111 111 = 12 345 678 987 654 321
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Gewoon op mijn hand laten drogen en af en toe curatief aflikken en lekker niet wassen is toch ook wel goed ?
Dan moet je wel heel erg uitkijken dat er dan geen sprake is van verzuurde verdampte paardenmelk, want het effect daarvan zou wel eens heel anders kunnen zijn. Wie weet vergaat je het hinniken dan.

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
windsurfer
Diehard

Re: ERGER DAN EGELS

Bericht door windsurfer »

heeck schreef:Windsurfer, e.a uiteraard.

Zeker ook uit de werkelijkheid gegrepen is het volgende verslag.
Hopelijk een zeldzaamheid, maar ik vrees erger.
Het verslag laat (in het tweede deel {. . ik kom nu bij mijn patiënte XX} ) zien hoe je je eindeloos kunt bezeren aan wat je dacht dat zo goed bij je paste.
http://www.kwakzalverij.nl/php/display/ap/206/69

Roeland
PS
Inmiddels heb ik het volgende leeslijstje voor het los van homeo en andere te opwindende referenties doornemen van placebo-nuttigheden & inzetbaarheden:
http://www.geneeswijzen.net/nehoma/knipschild.html
Prof. dr. Knipschild
'Min of meer effectieve geneeskunde.'

http://www.annals.org/cgi/content/abstract/135/7/507
Vandenbroucke & de Craen
Alternative Medicine: A "Mirror Image" for Scientific Reasoning in Conventional Medicine
Vandenbroucke & de Craen {Vooral deze vind ik 2x lezen waard}

http://www.skepsis.nl/placebo-effect.html
Rob Nanninga
Bron: Skepter 15(4), december 2002
Schijn doet wonderen
De geneeskracht van placebo's

http://www.sfu.ca/psyc/faculty/beyerstein/articles.htm {Placebo effects.pdf}
Jittler, S., Beyerstein, D., & Beyerstein, B. (2003) Placebo effects: A conceptual analysis and a reply to Kienle and Kiene. The Scientific Review of Alternative Medicine. 7(2): 41-60.

http://www.sfu.ca/psyc/faculty/beyerste ... Biases.pdf
Beyerstein.
Social and Judgemental Biases That Make Inert Treatments Seem to Word.
Ik ben nog bezig daar wat samenvattende teksten bij te maken omdat zondermeer verwijzen naar leeslinks toch niet werkt: Bijna niemand leest ze.

Windsurfer, heb jij nog goesting vanuit je parate kennis, want daar wacht ik dan op.
r.

corr- 1+ 2: Laatste invitatie aan Windsurfer expliciet gemaakt.
Daar zitten aardige teksten tussen, ik ben doende ze te lezen. Het artikel van skepsis ken ik al, is wel aardig. Het artikel van kwakzalverij.nl vind ik mooi aangeven hoe de praktijk soms kan zijn. Had de huisarts moeten weigeren de injecties te geven, of niet. Ik vind dat de huisarts correct gehandeld geeft binnen de mogelijkheden van de situatie, maar kan me zijn gewetensconflict goed voorstellen. Homeopathie voor somatische ziekten die specifieke behandeling vereisen, kan niet. Maar het gaat hier om iets anders natuurlijk, en de huisarts beseft zich dat terdege. Typerend is wel dat de alternatieve genezers uit de kliniek het (zo uit de tekst op te maken) af laten weten als het moeilijk wordt.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

Na redelijk lang nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat homeopathie niet kan werken en dit vanuit mijn ervaring met kruiden. Kamille wordt gebruikt bij (o.a) koorts. Als ik geen koorts heb en kamille thee drink wordt ik er lekker ontspannen van; er ontwikkeld zich geen koorts. Hetzelfde gaat op voor pepermunt, salie en vlierbloesem. Dit zijn naar mijn idee voldoende treffers om de theorie als zijnde niet juist te verwerpen.
Toch nog iets geleerd hier.
Zo en dan nu terug naar het vliegend tapijtje 8)
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Carla schreef:Na redelijk lang nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat homeopathie niet kan werken en dit vanuit mijn ervaring met kruiden. Kamille wordt gebruikt bij (o.a) koorts. Als ik geen koorts heb en kamille thee drink wordt ik er lekker ontspannen van; er ontwikkeld zich geen koorts. Hetzelfde gaat op voor pepermunt, salie en vlierbloesem. Dit zijn naar mijn idee voldoende treffers om de theorie als zijnde niet juist te verwerpen.
Toch nog iets geleerd hier.
Zo en dan nu terug naar het vliegend tapijtje 8)
Natuurgeneeskunde met behulp van kruiden valt niet onder de klassieke homeopathie? of wel?
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

nee
en deze topic ook niet

:lol:
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
heeck
Ontoombaar

SNAP MUSTAFA's BEDROG

Bericht door heeck »

mustafa schreef:nee
en deze topic ook niet

:lol:
@Mustafa,
Interessante onderbouwing van je bedrog.
Ik weet nog veel en veel meer dingen die de ene homeo wel en de andere homeo geen homeo noemt.
Iedereen mag zich homeo noemen en zelf vinden wat dat is. :D

ONTWIKKEL EIGEN (homeo-)GAVE
http://www.geocities.com/healthbase/homeopathic_booze.html schreef: An interesting response from Bob Grimes:

Oct. 24, 1999

I must confess that when in the university and studying clinical psychology I did a great deal of work on "suggestion." As a result, I did get a lot of people "drunk" on drinks that contained no liquor. One of my tricks was to mix a very strong drink, with fruit juice and grain alcohol, in front of my "subject." Then I would let the subject taste the real thing (the alcohol is virtually tasteless when prepared properly, just as is vodka) and prepare a second drink for the subject but would not put any alcohol in that drink; however, I would rub the rim of the glass with some alcohol so that the odor and a very slight taste was reassuringly there.

Invariably my subject would get as drunk as could be and put on a "drunk act" that would convince anyone they were very, very inebriated. Apparently the "excuse to become uninhibited" was all that most require as it was always very effective and it never failed me.

Once, much earlier when I was only eighteen and in the Navy, and while preparing to go on a double date with a friend, I had told a story of "placebo drunks" prior to our dates and he had demanded a demonstration. I did as described above, making us all great, large, "planter's punch" drinks. Our dates were sisters and, later in the evening, I was startled that my date (who had drank the fake drink) had become so "drunk" that she was out of control and kept attempting to take her clothes off and insisting that I "take her." My friend and I were laughing so much that her sister was sure we were out of our minds, especially as she was fearful that I would be "taking advantage" of her "drunken" sister's suggestive endeavors. Because I remained a gentleman (I couldn't take advantage of a lady who was not in control of her faculties) my buddy never questioned my ethical standards and my girl friend was later very apologetic about "getting drunk and losing control," as she had never had that reaction to a drink before...
ALLEMAAL UITPROBEREN !!
Aan getuigenissen zal de grootst mogelijke waarde worden gehecht !

Roeland :D
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

sommigen van jullie lezen ook niet goed
ik heb al eerder geschreven dat een forumn niet de plaats is om experimenteel de werking van homoeopathische middelen te onderzoeken
en ook laboratoriumsituaties buiten de mens om zijn minder tot geheel niet relevant
wat mij betreft is deze (non-)discussie allang gesloten
de beslissing over de zaak van de homoeopathie ligt in de allereerste plaats bij die patijenten die er baat bij blijken te hebben (dikwijls na jarenlange zoektochten in de medische wereld) en in de tweede plaats wellicht in grondig wetenschappelijk onderzoek
je kunt het een beetje vergelijken met het volk van mexico
(doordenkertje)
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
heeck
Ontoombaar

SUGGESTIE-TECHNIEKEN

Bericht door heeck »

DE INZET VAN SUGGESTIE-TECHNIEKEN
is zeker het bespreken waard voor het omgaan met suggestie-beïnvloedbare problemen.

Naast de homeo zijn er wel een 300 tot 400 verschillende oplichterij-methoden die van hun lang-zal-ze leven niet zullen toegeven dat hun claims de mogelijke suggestie-effecten ver te buiten gaan.
Juist met die suggestieve claims trekken ze hun clandisie.
Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 16 sep 2006 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

windsurfer schreef: Natuurgeneeskunde met behulp van kruiden valt niet onder de klassieke homeopathie? of wel?
Nee. Kruidenleer werkt in principe hetzelde als de reguliere geneeswijze met als verschil dat ook herbalisten bij ziekte, het hele lichaam zien als zijnde ziek en niet alleen (bijv) de maag. Maar tegenwoordig zijn er legio doktoren die hollistisch werken (het hele geheel meenemend) dus het verschil is kleiner geworden.

Het grootste 'verwijt' dat de medische wereld heeft, is dat een herbalist niet precies de dosering kan vastleggen (omdat de hoeveelheid werkzame stof in een kruid, per oogst kan verschillen).
Dat is trouwens ook iets raars op de homeo pagina die Roeland gelinkt heeft: Bij ieder middel staat dat 'de werkzame stof niet vast te stellen' is. Zelfs bij zoiets simpels als Kamille waarvan aan te tonen is dat er alpha-bisabolol in zit en wat een antisepticum is.
Gesloten