Wat houdt moslims gevangen in de islam ?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Wat houdt moslims gevangen in de islam ?

Bericht door Peter van Velzen »

Jabba de Hut schreef:
vegan-revolution schreef:Het lezen van dit soort denkbeelden versterkt bij mij alleen maar de indruk die ik heb van hoe rijk mensen kunnen fantaseren. Het willen uitvoeren van een "eeuwige straf" komt op mij niet als "barmhartig" en dus ook niet als "goed" over. Het lijkt mij dus eerder een fantasie van een psychisch ziek mens met verwrongen denkbeelden.
Als je de totale inhoud van de koran in beschouwing neemt kan je het op twee manieren zien. A. Het is bij elkaar gefantaseerd. Kan. Sommige mensen zijn uitzonderlijk getalenteerd. B. Het is waarheid.

Noem het CD maar ik wil het op de volgende manier zien. God IS barmhartig. Dat in en in slechte mensen hun daden jaren kunnen blijven uitvoeren en God ze maar niet gelijk laat sterven komt omdat God ze iedere keer een kans geeft om hun leven te beteren.
De mensen die lijden onder de in en in slechte mensen: lijden en het leven op aarde is tijdelijk. De dood is het begin van het ware leven. In het paradijs word je perfect geschapen en kan je eeuwig in alle comfort leven. Zelfs iets als ontlasting bestaat niet meer.
Daarnaast krijg je voor iedere slechte daad 1 punt en voor iedere goede daad 10 punten.

Het is niet makkelijk om in de hel te komen.
Je kunt het best nog op heen groot aantal andere manieren zien. Het is deels overlevering, deels afgekeken van Christenen, Joden en de leer van Zoroaster. Deelns faniasie, deels wijsheid, deels traditie. En dat alles in meer of in mindere mate.

Je kunt ook de ene "slechte" daad als "slachter" beschouwen dan de andere, en de ene "goede" daad a;s "beter" dan de andere. Moraal is geen digitale rekenmachine, vermoed ik. Maar ik hang mijn moraal dan ook niet op aan de hoofdpersoon van een of ander boek.
Ik wens u alle goeds
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Jabba de Hut schreef:Het is niet makkelijk om in de hel te komen.
Jawel hoor, dat gaat ons allemaal lukken omdat we Mohammed niet als profeet zien.
Lees maar na.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Jabba de Hut schreef:Noem het CD maar ik wil het op de volgende manier zien. God IS barmhartig. Dat in en in slechte mensen hun daden jaren kunnen blijven uitvoeren en God ze maar niet gelijk laat sterven komt omdat God ze iedere keer een kans geeft om hun leven te beteren.
Dan wil ik je het volgende voorbeeld voorleggen :

Er is een geval opgetekend van een meisje dat zich gedroeg "alsof ze van de duivel bezeten was". Er werd van alles met dat meisje geprobeerd tot bezweringen en "duiveluitdrijvingen" aan toe. Niets hielp. Totdat uit onderzoek bleek dat dit meisje een hormoonstoornis had. Na een hormoonbehandeling werd dit meisje poeslief.

Er zijn uiteraard meer van dit soort voorbeelden. En dan lijkt het er toch op dat het gedrag van iemand (dus ook hoe iemand op de omgeving reageert) volledig bepaald wordt door de biochemische machinerie waaruit diegene is samengesteld? Dan valt er toch geen kans te geven als ieder mens zich onvermijdelijk als een soort biochemische robot moet gedragen en het er dus maar net vanaf hangt welk biochemisch lot jou getroffen heeft (gecombineerd met het lot van in welke omgeving je geboren werd)?

Vroeger zou men gezegd hebben dat zo'n meisje beslist in de hel terecht moet komen, maar dankzij de wetenschap weten we nu gelukkig wel beter.
Jabba de Hut schreef:De mensen die lijden onder de in en in slechte mensen: lijden en het leven op aarde is tijdelijk. De dood is het begin van het ware leven. In het paradijs word je perfect geschapen en kan je eeuwig in alle comfort leven. Zelfs iets als ontlasting bestaat niet meer.
De geschiedenis leert dat mensen zeer geneigd kunnen zijn tot "wishful thinking". Door dit dieper door te denken kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat dit soort (in mijn ogen valse) beloftes ongeloofwaardig zijn.
Jabba de Hut schreef: Daarnaast houd ik niet van de gedachte van geen leven na de dood. Het eeuwige leven na de dood in het paradijs trekt mij aan.
Begrijpelijk. De overlevingsdrang van een mens (en naar ik vermoed de meeste andere mensen) kan sterk zijn.
Jabba de Hut schreef:De interpretatie van de christelijke leer vind ik totaal onlogisch. Geen bij verstand zijnde christen zou nog een traditionele christen willen zijn. Vooral de drie-eenheid kan er bij mij niet in.
Je zult begrijpen dat als het gaat om kritiek op het christendom je hier veel medestanders zult vinden.
Jabba de Hut schreef:Vakantie. Jullie zullen de bullshit van de langstzittende gelovige op het FT forum een tijdje moeten missen. Ik kom terug in september.
Een goede vakantie toegewenst! Ook van "bullshit" valt altijd nog wel iets te leren. En niet alles dat aanvankelijk "bullshit" lijkt te zijn hoeft niet altijd (na nadere bestudering) "bullshit" te blijken.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Jabba de Hut schreef:
In het kort.
Lang geleden toen ik nog jong was twijfelde ik aan mijn geloof (door tegenslag en waarom ik dat moest ondergaan) en ben ik gaan nadenken over alles. Zonder dat ik ooit van agnotisme gehoord had ben ik uitgekomen op agnotisme. Een verdere studie van de meest andere belangrijke geloven volgde nog. Later weer mijn eigen geloof nog eens kritisch tegen het licht van wetenschap gehouden en tot de slotsom gekomen dat mijn geloof toch de waarheid is. In latere jaren heb ik mij nog verdiept in het spirituele en occulte. Bijvoorbeeld het kabbalisme, rozenkruisers, spiritualisme. Steeds meer kreeg ik het besef dat deze stromingen de klok hadden horen luiden maar niet wisten waar de klepel hangt. De nieuwe kennis bevestigde en sterkte mijn geloof, het was de beste "tovenarij" en overtrof de anderen. Over deze "tovenarij" ga en wil ik niet verder over uitwijden.
Daarnaast houd ik niet van de gedachte van geen leven na de dood. Het eeuwige leven na de dood in het paradijs trekt mij aan. Ook ben ik nieuwsgierig naar ALLE kennis en daar hoop ik daar achter te komen.
Twijfelen door tegenslag is niet de beste manier om tot kennis te komen. Als je kennis wilt vergaren zijn daar andere opties voor welke we je graag verschaffen hier. Maar als jij je zo gelukkig voelt met het idee dat je een leven na de dood hebt, dan moet je je helemaal niet gaan verdiepen in de werkelijkheid. Dan is jou droomwereld een prima werkelijkheid.
Je schrijft over tovenarij. Ik denk dan aan Mohammed op zijn gevleugelde paard.
Wat ik alleen zou willen meegeven: Laat evt. je kinderen zelf een keuze maken. Want je zit gevangen in de Islam, of je wilt of niet. En ik denk dat jij dit wilt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Complot

Bericht door Complot »

Misschien omdat de Islam de waarheid is voor Moslims? :?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Complot schreef:Misschien omdat de Islam de waarheid is voor Moslims? :?
De islam is niet de waarheid. Integendeel.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Complot

Bericht door Complot »

Cluny schreef:
Voor mij en 100e miljoenen andere broeders en zusters wel. :wink:
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Complot schreef:
Cluny schreef:
Jouw vader en moeder zijn wel heel erg actief geweest.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Complot

Bericht door Complot »

Cluny schreef: Jouw vader en moeder zijn wel heel erg actief geweest.
Nee hoor , ben niet eens islamitisch opgevoed.
Me vader bijv bid pas een jaar of 10..

En je hebt ook zo iets als bekeren..
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Complot schreef: En je hebt ook zo iets als bekeren..
Je hebt vast wel een mooi verhaal te vertellen hoe jij gevangen raakte.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Complot schreef:
Cluny schreef:
Dát is moeilijk te snappen voor sommigen. :)
Werelden van onbegrip... én onwil.
https://cdn.nos.nl/image/2025/10/12/128 ... 4x576a.jpg
De ergste misdaden vergen ultieme straffen. O, dacht ik dat?.... O, wist ik dat nog niet?
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Complot schreef:

Zpel- en taalfauten zijn kenmerken van een troll.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Complot schreef:

Hoe kom je dan aan zoveel broeders en zusters ? En ben jij de jongste en wie komt er boven je ?
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Waarheid geldt voor iedereen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Complot

Bericht door Complot »

Cluny schreef:
Complot schreef: En je hebt ook zo iets als bekeren..
Je hebt vast wel een mooi verhaal te vertellen hoe jij gevangen raakte.
Het stap voor stap praktiseren van de Islam heeft me juist bevrijd .
Plaats reactie