Fresnich schreef:Misschien is die tendens toch bezig, maar wordt door de waan van de dag (zie het her en der toch wel tendentieuze geschreeuw van de media en publiek) enigszins aan onze waarneming onttrokken?
Dat lijkt mij vergezocht. In dit internet-tijdperk zouden gemakkelijk talloze voorbeelden van zo'n positieve tendens te geven moeten zijn
als ze er waren. Maar blijkbaar zijn die voorbeelden er niet.
Fresnich schreef:Dit is een botsing van culturen, die weliswaar in al haar verschijningsvormen zo oud als de mensheid al bestaat, in deze context pas een paar decennia oud is?
En het resultaat van deze botsing is tot nu toe over de hele linie een verslechterd mensenrechtenklimaat. En weinigen lijken zich daar echt zorgen om te maken.
Fresnich schreef:Westen-Oosten?
Ik denk dat hindoeïstische en boeddhistische culturen representatiever zijn voor het Oosten dan die islamisten, die bovendien allerlei oude oosterse culturen nagenoeg vermoord hebben, zoals bijvoorbeeld
zoroastristische culturen. Die oude oosterse culturen bestaan veel langer dan de islam. De islam is allesbehalve te vereenzelvigen met "het Oosten".
Fresnich schreef:Inclusief wat te denken van de rol die de grondstoffenbezitsdrang hierin speelt? Olie, gas....er gebeurt zoveel, wat (woestijn)stof op doet waaien, denkt u ook niet?
Voordat dat neer is gedwarreld?
Daar gaan wellicht een paar generaties (50-100 jaar?) overheen?
Voorlopig lijkt het er alleen maar op dat nieuwe generaties radicaler en inhumaner worden. Als we 50-100 jaar lang gewoon met de armen over elkaar in een blind optimisme denken dat alles vanzelf wel goed zal komen dan vrees ik dat de grote brutale schreeuwers wereldwijd de macht zullen hebben gegrepen. Het is daarom onverstandig om 50-100 jaar lang alles maar op zijn beloop te laten. Die grote brutale schreeuwers moeten aan alle kanten zwaar geboycot en geminacht worden.