Jagang schreef:Hmm, als je ziet hoe bescheiden de bijdrage is van conventionele kernenergie aan de totale produktie van elektriciteit (dat is echt maar wat procenten.. Windmolens en zon leveren in sommige gebieden nu al meer),
Hoe afhankelijk van kernenergie is de wereld? De Europese Unie drijft qua elektriciteitsproductie voor 28 procent op kernenergie, blijkt uit gegevens van de Europese Commissie. Daarmee is die belangrijker dan kolen en gas. Het aandeel kernenergie in de brandstofmix verschilt echter sterk per land. Frankrijk is met 80 procent kernenergie koploper binnen de EU, gevolgd door België (56 procent), Duitsland (21) en Engeland (16).
Nederland produceert zelf 3,5 procent kernenergie, maar het importeert daar bovenop nog eens 4,1 procent uit Frankrijk en Duitsland. Door de bouw van nieuwe kolen- en gascentrales die onder meer staan gepland in de Groningse Eemshaven, verwacht Energie Onderzoekscentrum Nederland (ECN) dat de import van kernenergie de komende jaren zal afnemen. http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... ales.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is iets meer dan een paar procentjes. En je ziet in Frankrijk dat het blijkbaar wel degelijk rendabel is/kan worden gemaakt. Wat betreft Thorium weet ik te weinig om inhoudelijk te reageren. Ik zal me eens wat inlezen.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Dat is iets meer dan een paar procentjes. En je ziet in Frankrijk dat het blijkbaar wel degelijk rendabel is/kan worden gemaakt. Wat betreft Thorium weet ik te weinig om inhoudelijk te reageren. Ik zal me eens wat inlezen.
Het opvallende is dat alle verlossende vondsten steeds nog even op zich laten wachten.
Off topic maar hoorde vanmorgen op radio 1 een item over nieuw soort warmtewisselaar, waarbij je middels gebruikmaking energie die vrijkomt bij faseverandering van water je huis kan verwarmen (en douchen). Een soort waterbed met 3 kuub water zou volstaan voor een woning. Kan er nu even geen info op internet over vinden, maar het was geen luchtfietserij en kan in bestaande situaties worden ingebouwd. Voor de grote bulk aan energie denk ik toch aan thorium
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ik ga vooral voor een minder energie-intensieve toekomst, met veel meer feedback van de omgeving, zodat we veel sneller merken wat het effect van ons handelen is.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang schreef:Wat is dat, de "faseverandering van water"?
Ik ga vooral voor een minder energie-intensieve toekomst, met veel meer feedback van de omgeving, zodat we veel sneller merken wat het effect van ons handelen is.
De overgang van vloeibaar naar vast en vice versa herbergt veel energie. Zo zou met drie kubieke meter water in een kunststof zak in bijv kruipruimte een huis van verwarming en warm water worden voorzien. Eigenlijk lowtech maar je moet er maar op komen. Voordelen je wekt lokaal je eigen energie op geen transportverlies en geen energiebedrijf. Er schijnt wereldwijd belangstelling voor te zijn. Het was een item in het programma vroege vogels deze ochtend. Het toeval wil dat ik hierover van een vriend van de bedenkers een week eerder al hoorde. Vandaar dat het mij opviel. Op zich denk ik dat er in de vorm van de zon meer dan genoeg energie is en dan niet via wind maar via elektriciteit door verbeterde zonnecellen. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Faseovergang" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ik lees echt: " middels gebruikmaking energie die vrijkomt bij faseverandering van water ".
Men spreekt van faseverandering als water van vast naar vloeibaar naar gas gaat.
Ik neem niet aan dat men een groot blok ijs van1 bij 1 bij 3 meter in de kelder heeft staan. En ook niet dat 3 kubieke meter water in gasvorm aanwezig is. Het is pseudo-tech gebabbel.
Wat wel kan, maar dat klink minder technisch, is een hoeveelheid water in de zomer verwarmen.
Maar met 3 kuub kokend heet water kan je echt niet lang je huis in de winter verwarmen.
Ga er maar eens aan rekenen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Ik vertaal slechts hetgeen ik vanochtend vernam. Luister even via uitzending gemist alvorens mijn wellicht gebrekkige vertaalslag serieus te beoordelen. http://vroegevogels.vara.nl/gemist" onclick="window.open(this.href);return false;