Megalithische bouwwerken
Moderator: Moderators
Megalithische bouwwerken
Over de gehele wereld waren er in de oudheid verschillende culturen, die grote bouwwerken oprichtten bestaande uit bijzonder grote en zware stenen. Alhoewel vaak wordt geredeneerd dat, voor de Precolombiaanse tijd, de oude culturen aan beide kanten van de Atlantische Oceaan geen contact met elkaar zouden hebben gehad, delen zij echter opmerkelijke overeenkomsten met elkaar dat er op wijst dat deze verschillende culturen op z'n van een eerdere beschaving af zouden kunnen stammen waar men gezamenlijke gewoontes, bekwaamheden en gebruiken deelde.
http://www.mythenenmysteries.nl/bouwwerken/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mythenenmysteries.nl/bouwwerken/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Bram Kaandorp
- Ervaren pen
Re: Megalithische bouwwerken
Waarom een gemeenschappelijke oudere cultuur?Phonioer schreef:Over de gehele wereld waren er in de oudheid verschillende culturen, die grote bouwwerken oprichtten bestaande uit bijzonder grote en zware stenen. Alhoewel vaak wordt geredeneerd dat, voor de Precolombiaanse tijd, de oude culturen aan beide kanten van de Atlantische Oceaan geen contact met elkaar zouden hebben gehad, delen zij echter opmerkelijke overeenkomsten met elkaar dat er op wijst dat deze verschillende culturen op z'n van een eerdere beschaving af zouden kunnen stammen waar men gezamenlijke gewoontes, bekwaamheden en gebruiken deelde.
Waarom niet aliens?
De site die je noemt geeft al info over aliens, dus waarom zouden ze dan gaan schipperen met het idee van een gemeenschappelijke cultuur?
Maar in alle ernst: Mensen denken meestal hetzelfde als ze een probleem voor zich krijgen, dus is het dan zo raar dat ze op elkaar gelijkende oplossingen bedenken? In dit geval is evolutionaire psychologie een veel betere plek om te zoeken naar een uitleg dan Atlantis.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Douglas Adams
Douglas Adams
Het is geen wetenschappelijke link.Phonioer schreef:Over de gehele wereld waren er in de oudheid verschillende culturen, die grote bouwwerken oprichtten bestaande uit bijzonder grote en zware stenen. Alhoewel vaak wordt geredeneerd dat, voor de Precolombiaanse tijd, de oude culturen aan beide kanten van de Atlantische Oceaan geen contact met elkaar zouden hebben gehad, delen zij echter opmerkelijke overeenkomsten met elkaar dat er op wijst dat deze verschillende culturen op z'n van een eerdere beschaving af zouden kunnen stammen waar men gezamenlijke gewoontes, bekwaamheden en gebruiken deelde.
Bijzonder boeiende site.
Geeft heel veel info over prehistorische gegevens, die verder te onderzoeken zijn.
Dankzij de verklaringen, toegedicht aan de helderziende, weten we nu ook waar de fantasie, de gegevens koppelt tot een sluitend verhaal.
Dit weglatend is dat sluitende verhaal er dus niet en reden voor verder onderzoek,
of de gegevens nemen voor wat ze waard zijn.
Blijft:
fascinerende zaken, waarvan we meer niet weten dan wel.
Geeft heel veel info over prehistorische gegevens, die verder te onderzoeken zijn.
Dankzij de verklaringen, toegedicht aan de helderziende, weten we nu ook waar de fantasie, de gegevens koppelt tot een sluitend verhaal.
Dit weglatend is dat sluitende verhaal er dus niet en reden voor verder onderzoek,
of de gegevens nemen voor wat ze waard zijn.
Blijft:
fascinerende zaken, waarvan we meer niet weten dan wel.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Wel het is vrijwel zeker dat alle mensen afstammen van een beperkte groep van hoogstens 6000 personen die rond 70.000 jaar geleden leefden en verder in de tijd terud, stammen we mogelijkerwijs zelfs af van één enkele vrouw.
Het lijkt me dan ook niet onmogelijk dat de neiging om grote stenen op elkaar te stapelen, samenhangt met eigenschappen van die beperkte groep. Er hoeft niet noodzakelijkerwijs een recentere beÏnvloeding te zijn geweest. Al kan het natuurlijk wel. Met name de vraag tot welke prestaties prehistorische vaartuigen in staat zijn geweest, is niet definitief te beantwoorden.
Ik ben dus geneigd, geen verregaande conclusies te verbinden aan deze overeenkomsten tussen culturen die ver van elkaar verwijderd waren.
Het lijkt me dan ook niet onmogelijk dat de neiging om grote stenen op elkaar te stapelen, samenhangt met eigenschappen van die beperkte groep. Er hoeft niet noodzakelijkerwijs een recentere beÏnvloeding te zijn geweest. Al kan het natuurlijk wel. Met name de vraag tot welke prestaties prehistorische vaartuigen in staat zijn geweest, is niet definitief te beantwoorden.
Ik ben dus geneigd, geen verregaande conclusies te verbinden aan deze overeenkomsten tussen culturen die ver van elkaar verwijderd waren.
Ik wens u alle goeds
Ik lees o.a.:
En levenskracht van moeder aarde? Dat klinkt pre-middeleeuws.
Begrijpelijk in de middeleeuwen. Nu niet meer. Wichelroedelopers doen het in wetenschappelijke testen zeer belabberd.In de middeleeuwen wisten wichelroedelopers al van het bestaan van energiebanen dat door de aarde zou lopen. Deze energiebanen zijn in wezen de meridianen van Moeder Aarde waardoor haar levenskracht stroomt.
En levenskracht van moeder aarde? Dat klinkt pre-middeleeuws.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik heb eens een bouwkundige horen spreken over dit soort bouwwerken. Het feit dat ze geen cement gebruikten was in zijn optiek vanwege het gebrek aan cement. Zo hoogstaand was hun technologie dus niet. En het bouwen van een piramide was volgens hem ook het gevolg van het niet hebben van cement, waardoor hoge gebouwen alleen blijven staan mits deze als piramide zijn neergezet. Veel andere pogingen, waaronder in Egypte, zijn ook ingestort omdat ze niet deze vorm hadden. Zo geldt ook voor de bouw van de grote piramide, dat er een interessant onderzoek is gedaan door een Franse bouwkundige. Deze heeft in een documentaire precies laten zien wat de werkelijke bouwmethode is geweest. De piramide werd van binnenuit gebouwd en niet van buitenaf. Het enige wat ik absoluut niet kan verklaren is onderzoek naar mummies in Egypte, waarbij cocaïneresten werden gevonden. Dit kan alleen daar gekomen zijn door handel met Zuid-Amerika. Dit toont aan dat er heel goed contact kan zijn geweest. Maar ook dat geen van de culturen elkaar kon vertellen over bouwtechnieken die ze beide niet hadden, zoals cement. Heeft een van jullie hier nog meer informatie over, dan graag.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Ik zou deze conclusie niet trekken.Henry II schreef:Ik heb eens een bouwkundige horen spreken over dit soort bouwwerken. Het feit dat ze geen cement gebruikten was in zijn optiek vanwege het gebrek aan cement. Zo hoogstaand was hun technologie dus niet.
Misschien is die juist zo hoogstaand omdat er geen cement was.
Achteraf hebben we gemakkelijk praten, dat we dan maar in piramide vorm moeten gaan bouwen.
Maar ook dat is vreemd. De bouwwerken zijn lang niet allemaal in piramide vorm.
En daar waar het rechter omhoog gaat hebben ze stenen in elkaar laten grijpen.
Misschien niet eens zo'n hoogstandje om dat verzinnen, maar wat denk je van de uitvoering ervan?
( Eerste blz. van de site achter de link.)
Een verhaal dat hierop aansluit is het verhaal wat ik hoorde op de Canarische eilanden.Dit kan alleen daar gekomen zijn door handel met Zuid-Amerika. Dit toont aan dat er heel goed contact kan zijn geweest. Maar ook dat geen van de culturen elkaar kon vertellen over bouwtechnieken die ze beide niet hadden, zoals cement. Heeft een van jullie hier nog meer informatie over, dan graag.
Van oudsher is de cultuur zo dat zij hun doden niet begraven of cremeerden en ook niet opsloten in een grot, door er een steen voor te leggen.
Dit, omdat ze geloofden dat de opgesloten geest niet verder kan in het hiernamaals.
Daarom zetten zij hun doden bij in de ontelbare open grotten en spelonken die de eilanden rijk zijn.
Hetzelfde treft men aan bij de indianen.
Ook die sluiten hun doden niet op, maar veelal worden ze in bomen gelegd, zodat hun geest het snelst op zou kunnen stijgen/weg zou kunnen vliegen.
De Canarianen geloven dat tegelijk met het vergaan van Atlantis ook de scheiding is ontstaan tussen Zuid Amerika en Afrika.
Dat mensen voordien dus voordien vrij over en weer konden reizen.
Dat over dat reizen is wel een interessante opmerking. Wij als moderne mens zijn eerder bang voor de uitgestrektheid van de zee. Maar dat was heel vroeger heel anders. Daar was over water een veel makkelijker manier van reizen dan over land. Men herkende aan de golfslag en de sterren waar men was etc. Er was waarschijnlijk veel meer contact dan we nu denken.
Was ik nog vergeten te vermelden.
De Canarianen kenden geen boot cultuur.
Iets anders was dat met de Foeniciërs.
Die zijn waarschijnlijk verder geweest dan wij vermoeden.
Er is altijd aangenomen, dat ze niet veel verder kwamen dan door de straat van Gibraltar, in het Zuiden tot langs de kust van Marokko en langs de kust tot aan Zuid Engeland, maar er is ergens in de binnenlanden van Zuid Afrika een legende die spreek van witte mannen met kleding beschreven, zoals die van de Foeniciërs zou kunnen zijn.
Wie zal het zeggen dat zij ook niet de boodschappers zijn geweest naar Midden Amerika?
Ook is heb ik ooit eens gelezen dat de Denen al ergens in de middeleeuwen Amerika aangedaan hadden via Groenland.
Uiteraard nooit geweten, waar ze nou eigenlijk waren.
Ook niet opgeschreven.
Dus vnl. legendarisch en ook niet te verifiëren.
De Canarianen kenden geen boot cultuur.
Iets anders was dat met de Foeniciërs.
Die zijn waarschijnlijk verder geweest dan wij vermoeden.
Er is altijd aangenomen, dat ze niet veel verder kwamen dan door de straat van Gibraltar, in het Zuiden tot langs de kust van Marokko en langs de kust tot aan Zuid Engeland, maar er is ergens in de binnenlanden van Zuid Afrika een legende die spreek van witte mannen met kleding beschreven, zoals die van de Foeniciërs zou kunnen zijn.
Wie zal het zeggen dat zij ook niet de boodschappers zijn geweest naar Midden Amerika?
Ook is heb ik ooit eens gelezen dat de Denen al ergens in de middeleeuwen Amerika aangedaan hadden via Groenland.
Uiteraard nooit geweten, waar ze nou eigenlijk waren.
Ook niet opgeschreven.
Dus vnl. legendarisch en ook niet te verifiëren.
Dat was in Newfoundland, ongeveer. Er zijn wel gravenb gevonden dacht ik met inscripties.Ook is heb ik ooit eens gelezen dat de Denen al ergens in de middeleeuwen Amerika aangedaan hadden via Groenland. Uiteraard nooit geweten, waar ze nou eigenlijk waren. Ook niet opgeschreven.