Sorry, maar ik heb geen idee waar je naar toe wil.axxyanus schreef:Het heeft te maken met de Van Dale definitie die jij aanhaalde om iets een straf te noemen. Een quarantaine is ook een vorm van vrijheidsberoving op grond van het algemeen belang, algemene of bijzondere veiligheid.Beagle1831 schreef:Wat heeft dat met die belgische meneer te maken ?axxyanus schreef: Maar men hoeft niets strafbaars gedaan te hebben om geïnterneerd te worden.
Wat met mensen die in quarantaine geplaatst worden? Zijn die ook gestraft?
Mij best hoor, indien er nog geen misdaad of wanbedrijf gebeurt is, noemen we het een gedwongen opname. Het is nog steeds een vorm van vrijheidsberoving op grond van het algemeen belang, algemene of bijzondere veiligheid en het gebeurt zonder dat er een misdaad of wanbedrijf is gebeurd.Beagle1831 schreef:"Internering, in België, is een juridische veiligheidsmaatregel voor wie als persoon met een psychische aandoening of geestesstoornis, een misdaad of wanbedrijf pleegde en hierbij een gevaar vormt voor de maatschappij."
België loopt voor op ons
Moderator: Moderators
- Beagle1831
- Ervaren pen
Re: België loopt voor op ons
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
M Smeets
Zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 45#p450945" onclick="window.open(this.href);return false;.Beagle1831 schreef: Sorry, maar ik heb geen idee waar je naar toe wil.
De man is niet gestraft. Hij is geïnterneerd. Als ze er in zouden slagen om hem van zijn aandoening te genezen, zou hij daarna gewoon vrijgelaten worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- Beagle1831
- Ervaren pen
Okee, dus jij vindt vrijheidsberoving naar aanleiding van een gepleegd misdrijf geen straf, ik wel.axxyanus schreef:Zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 45#p450945" onclick="window.open(this.href);return false;.Beagle1831 schreef: Sorry, maar ik heb geen idee waar je naar toe wil.
De man is niet gestraft. Hij is geïnterneerd. Als ze er in zouden slagen om hem van zijn aandoening te genezen, zou hij daarna gewoon vrijgelaten worden.
M Smeets
M Smeets
Inderdaad omdat er een belangrijk verschil is tussen wegens en naar aanleiding van. In dit geval heeft het misdrijf geleid tot een psychische evaluatie waarbij de man ontoerekeningsvatbaar werd verklaard. De reden dat hij opgesloten zit, is dat hij van wege zijn aandoening een gevaar is voor de samenleving, niet dat hij een misdrijf heeft begaan. Als de man morgen toerekeninsvatbaar wordt verklaart, is hij ook vrij. Zijn vrijlating is niet afhankelijk van het uitzitten van zijn tijd maar van de evaluatie van zijn gezondheidstoestand.Beagle1831 schreef:Okee, dus jij vindt vrijheidsberoving naar aanleiding van een gepleegd misdrijf geen straf, ik wel.axxyanus schreef:Zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 45#p450945" onclick="window.open(this.href);return false;.Beagle1831 schreef: Sorry, maar ik heb geen idee waar je naar toe wil.
Als morgen een psychiater een patiënt heeft met de zelfde aandoening en die psychiater oordeelt dat het risico op soortgelijk gedrag te groot is, dan wordt die patiënt gedwongen opgenomen. De voorwaarden om vrij te komen zijn dan gelijk voor die patiënt als voor de geïnterneerde. De behandelende psychiater moet oordelen dat de persoon in kwestie niet langer een risiko vormt voor de maatschappij.
- Beagle1831
- Ervaren pen
Ehh sorry maar dit ben ik niet met je eens, iemand die niets strafbaars doet/heeft gedaan, zit niet opgesloten.axxyanus schreef: De reden dat hij opgesloten zit, is dat hij van wege zijn aandoening een gevaar is voor de samenleving, niet dat hij een misdrijf heeft begaan.
En laten we de echte psychische patiënten er nu buiten laten, we hebben de man op tv gezien, hij was in staat om zich normaal uit te drukken, hij kon zomaar mijn buurman zijn. En wie weet, misschien is mijn buurman wel een gewelddadige pedofiel met kannibalistische trekjes, zolang hij daar niets mee doet of het uit en zich netjes aan de wet houd mag hij gewoon vrij rondlopen.
M Smeets
M Smeets
Of jij het met me eens zijn doet weinig ter zake. Gedwongen opnames zijn in België een van de mogelijkheden om iemands vrijheid in te perken.Beagle1831 schreef:Ehh sorry maar dit ben ik niet met je eens, iemand die niets strafbaars doet/heeft gedaan, zit niet opgesloten.axxyanus schreef: De reden dat hij opgesloten zit, is dat hij van wege zijn aandoening een gevaar is voor de samenleving, niet dat hij een misdrijf heeft begaan.
Jij bent niet bevoegd om een dergelijke beoordeling te maken, zeker niet van iemand die je enkel even op tv gezien hebt. Het lijkt erop dat je een nogal simplistische of stereotiepe kijk hebt op hoe psychische patiënten zich zouden gedragen.Beagle1831 schreef:En laten we de echte psychische patiënten er nu buiten laten, we hebben de man op tv gezien, hij was in staat om zich normaal uit te drukken, hij kon zomaar mijn buurman zijn.
Fout. Als een psychiater van oordeel is dat die persoon een beduidend risiko vormt voor de veiligheid en/of integriteit van zichzelf of de maatschappij dan wordt die persoon hier in België gedwongen opgenomen.Beagle1831 schreef:En wie weet, misschien is mijn buurman wel een gewelddadige pedofiel met kannibalistische trekjes, zolang hij daar niets mee doet of het uit en zich netjes aan de wet houd mag hij gewoon vrij rondlopen.
Die zit wel degelijk opgesloten. Tralies voor het raam, hoge muren en afgesloten gangen zeggen genoeg. Plus de nodige bewaking.Beagle1831 schreef:Ehh sorry maar dit ben ik niet met je eens, iemand die niets strafbaars doet/heeft gedaan, zit niet opgesloten.axxyanus schreef: De reden dat hij opgesloten zit, is dat hij van wege zijn aandoening een gevaar is voor de samenleving, niet dat hij een misdrijf heeft begaan.
En laten we de echte psychische patiënten er nu buiten laten, we hebben de man op tv gezien, hij was in staat om zich normaal uit te drukken, hij kon zomaar mijn buurman zijn. En wie weet, misschien is mijn buurman wel een gewelddadige pedofiel met kannibalistische trekjes, zolang hij daar niets mee doet of het uit en zich netjes aan de wet houd mag hij gewoon vrij rondlopen.
Het kan best iets zijn dat de toestand van die man ergens (van buitenaf?) wordt getriggerd.
Maar dat ie verder als 'normaal' er uitziet/is.
Dat is dan ook waarom het verblijf in zo'n inrichting als ondraaglijk wordt ervaren.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
- Beagle1831
- Ervaren pen
Leuk land ....axxyanus schreef:
Of jij het met me eens zijn doet weinig ter zake. Gedwongen opnames zijn in België een van de mogelijkheden om iemands vrijheid in te perken.
O ja hoor, ik ben zeker wel 'bevoegd' om de beoordeling te maken dat ik aan verreweg de meeste mensen met een psychische afwijking dat niet kan zien.axxyanus schreef:Jij bent niet bevoegd om een dergelijke beoordeling te maken, zeker niet van iemand die je enkel even op tv gezien hebt. Het lijkt erop dat je een nogal simplistische of stereotiepe kijk hebt op hoe psychische patiënten zich zouden gedragen.Beagle1831 schreef:En laten we de echte psychische patiënten er nu buiten laten, we hebben de man op tv gezien, hij was in staat om zich normaal uit te drukken, hij kon zomaar mijn buurman zijn.
Nee hoor helemaal niet fout, want de psychiater zal eerst met de desbetreffende persoon in contact moeten komen, er zal dus een reden moeten zijn dat de persoon onderzocht wordt, of gaat in België iedereen ( gedwongen ) naar een psychiater ?axxyanus schreef:Fout. Als een psychiater van oordeel is dat die persoon een beduidend risiko vormt voor de veiligheid en/of integriteit van zichzelf of de maatschappij dan wordt die persoon hier in België gedwongen opgenomen.Beagle1831 schreef:En wie weet, misschien is mijn buurman wel een gewelddadige pedofiel met kannibalistische trekjes, zolang hij daar niets mee doet of het uit en zich netjes aan de wet houd mag hij gewoon vrij rondlopen.
M Smeets
M Smeets
Wat bedoelde jij eigenlijk juist met "niets mee doen"? Dat hij zorgvuldig elk bezoek aan de psychiater vermijd? Dan zal je wel gelijk hebben maar dan ben je de zaak wel zo voorzichtig aan het verwoorden dat je gelijk hebt per definitie.Beagle1831 schreef:Nee hoor helemaal niet fout, want de psychiater zal eerst met de desbetreffende persoon in contact moeten komen, er zal dus een reden moeten zijn dat de persoon onderzocht wordt, of gaat in België iedereen ( gedwongen ) naar een psychiater ?axxyanus schreef:Fout. Als een psychiater van oordeel is dat die persoon een beduidend risiko vormt voor de veiligheid en/of integriteit van zichzelf of de maatschappij dan wordt die persoon hier in België gedwongen opgenomen.Beagle1831 schreef:En wie weet, misschien is mijn buurman wel een gewelddadige pedofiel met kannibalistische trekjes, zolang hij daar niets mee doet of het uit en zich netjes aan de wet houd mag hij gewoon vrij rondlopen.
- Beagle1831
- Ervaren pen
Bijvoorbeeld bij groot onrecht zoals die aanslag in parijs, dan denk ik wel eens een kort moment van 'schiet ze maar kapot', en met mij nog veel meer mensen vermoed ik.axxyanus schreef: Wat bedoelde jij eigenlijk juist met "niets mee doen"?
Hebben we allemaal niet af en toe zulke gedachtes?
Maar gelukkig is er maar een klein deel van de mensen die dat ook in praktijk brengt, er iets mee doet.
Ik ben van mening dat de meeste en meest gevaarlijke gekken niet opgesloten zitten, en dat komt volgens mij juist omdat ze zo moeilijk te herkennen zijn. Want hoe weet je wat er in iemand omgaat totdat hij/zij actie onderneemt ?
M Smeets
M Smeets
zie BreitvikBeagle1831 schreef:Bijvoorbeeld bij groot onrecht zoals die aanslag in parijs, dan denk ik wel eens een kort moment van 'schiet ze maar kapot', en met mij nog veel meer mensen vermoed ik.axxyanus schreef: Wat bedoelde jij eigenlijk juist met "niets mee doen"?
Hebben we allemaal niet af en toe zulke gedachtes?
Maar gelukkig is er maar een klein deel van de mensen die dat ook in praktijk brengt, er iets mee doet.
Ik ben van mening dat de meeste en meest gevaarlijke gekken niet opgesloten zitten, en dat komt volgens mij juist omdat ze zo moeilijk te herkennen zijn. Want hoe weet je wat er in iemand omgaat totdat hij/zij actie onderneemt ?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)