Aanslag tegen Charlie Hebdo

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Aanslag tegen Charlie Hebdo

Bericht door vegan-revolution »

DiMensie schreef:Wat is het nou?
Zijn de daders, de aanslagplegers verantwoordelijkheid voor hun wreedheden, of de Islam?
Natuurlijk zijn de aanslagplegers verantwoordelijk voor hun wreedheden, maar de kans op het ontstaan van zulke aanslagplegers wordt groter naarmate meer mensen het idee steunen dat de wandaden van Mohammed prima in orde waren.
DiMensie schreef:Is die held verantwoordelijk voor het redden van meer dan zes levens, of de Islam?
Natuurlijk is die held verantwoordelijk voor het redden van die levens, maar zijn moslim-zijn, waarmee impliciet de wandaden van Mohammed worden goedgekeurd, blijft daarmee nog steeds wel een negatieve factor die de kans vergroot op het ontstaan van aanslagplegers.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

pallieter schreef:In de groep "mensen" heb je een deel mannen en een deel vrouwen. Je hebt een deel mensen die groter zijn dan een meter 80 en mensen die dat niet zijn. Je hebt een deel mensen die moslim zijn en je hebt een deel mensen die dat niet zijn. Je hebt een deel mensen die goed zijn en je hebt een deel mensen die dat niet zijn. Waarom iemand goed of slecht is kan onwaarschijnlijk veel oorzaken hebben maar stellen dat de mensen uit het deel moslims slecht zijn, omdat de islam slecht is, is compleet idioot.
Over de hele breedte genomen : akkoord. Maar wat vind je dan van de volgende uitspraak van Steven Weinberg :
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.
Of een variant daarvan :
With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil — that takes religion.
vegan-revolution
Superposter

DiMensie schreef:Maar goed, is hetgeen wat de weduwe zegt waar:
Deze slachting had vermeden kunnen worden als we wat meer solidariteit hadden getoond?
We moeten ons inderdaad de vraag stellen waarom dat niet gebeurd is,
maar zou met wat meer solidariteit deze slachting vermeden hebben kunnen worden?
Je kunt niet hard stellen dat met wat meer solidariteit deze slachting vermeden had kunnen worden, maar ik denk wel dat de kans op het plaatsvinden van zo'n slachting een stuk kleiner zou zijn geweest wanneer mensen veel meer dan tot nu toe het geval is geweest moslims geconfronteerd hadden met het feit dat ze door hun moslim-zijn impliciet de wandaden van Mohammed goedkeuren.

Nog steeds heb ik de indruk dat christenen meer geconfronteerd worden met de implicaties van hun christen-zijn dan dat moslims geconfronteerd worden met de implicaties van hun moslim-zijn. En dat lijkt mij een uiterst slechte zaak!
vegan-revolution
Superposter

En wat denk je dat de ernst hiervan is :

Moslimleerlingen weigeren minuut stilte voor Charlie-slachtoffers
Op scholen en hoge scholen in Frankrijk weigerden veel studenten en leerlingen van moslim komaf mee te doen aan een minuut stilte ter herdenking van de slachtoffers van de aanslagen in Parijs. Leraren in regio’s waar veel religieuze spanningen zijn, hebben de minuut stilte afgelast om problemen te voorkomen.
Een hoogleraar filosofie van Esonne: ‘Het lukte me niet er een discussie over te beginnen’. Een leerling in Lille zei tegen zijn leraar dat hij ‘Over een Kalashnikov zou struikelen’. Op een basisschool in Seine-Saint Denis weigerde 80% van de leerlingen mee te doen aan een minuut stilte. De leraar die probeerde een gesprek daarover op gang te brengen: ‘Diverse van hen hebben complottheorieën’.
Een zesde klas leerling: ‘Begrijpt u het dan niet? Ze moeten niet proberen de profeet te tekenen’. Een leerling van een derde klas in het 13e arrondissement van Parijs: ‘Mevrouw, is het niet mogelijk die minuut stilte over te slaan? Ik wil niet samen zijn met dat soort mensen’. In deze klas waren acht leerlingen die de nationale dag van rouw afwezen.
In een collegezaal in Roubaix met 400 studenten klonk een luid gezoem bij het begin van de minuut stilte. De docente: ‘Ik werd begroet door studenten die zeiden: ‘Ze zijn voor mij gestorven’’.
Hier het oorspronkelijke (iets uitgebreidere) artikel in le Figaro : Charlie Hebdo : ces minutes de silence qui ont dérapé dans les écoles
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ook dat is niet verwonderlijk en in Nederland precies hetzelfde.
Zoals ik al eerder schreef: in november vorig jaar wees een onderzoek dat 80 % van de Turkse jongeren jihadistisch geweld tegen ongelovigen goedkeurt.
Mensen, wakker worden !
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Mijn broer/mijn zoon is een bloeddorstige gewetenloze moordenaar met godsdienstwaanzin. En hij is gedood in een kogelregen van de Franse politie.
Dat is het besef wat keihard binnen is gedrongen bij deze 2 vrouwen.
Foknieuws: Moeder en zus Coulibaly veroordelen aanslagen
"Wij veroordelen deze daden. Wij delen deze extreme ideeën absoluut niet. We hopen niet dat er een verband gelegd wordt tussen deze verschrikkelijke daden en de islam", aldus de vrouwen.
Hoewel ik best wel sympahie kan voelen met deze vrouwen moet ik toch even ingrijpen.
Er is wel degelijk een verband tussen deze verschrikkelijke daden en de islam.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Er is ook een mening, ook op dit forum, dat het een daad van barbaren is en niets met de islam te maken heeft. Ze zouden hetzelfde gedaan hebben, als ze christen, hindoe, boeddhist of atheïst waren geweest.
Pallieter schreef:Je hebt een deel mensen die moslim zijn en je hebt een deel mensen die dat niet zijn. Je hebt een deel mensen die goed zijn en je hebt een deel mensen die dat niet zijn. Waarom iemand goed of slecht is kan onwaarschijnlijk veel oorzaken hebben maar stellen dat de mensen uit het deel moslims slecht zijn, omdat de islam slecht is, is compleet idioot.
Overigens weet ik niet goed of P. met het zinnetje ".... omdat de islam slecht is..." bedoelt, dat de islam slecht is of dat het een 'bij wijze van spreke' was.
Ik kom trouwens hier nergens tegen, dat posters schrijven, dat moslims slecht zijn omdat de islam slecht is. Wel, dat de islam slecht is en er kennelijk mensen zijn, die zich moslim noemen en Allah prijzen, die zich laten inspireren door de islam om barbaarse daden te doen, al dan niet op basis van sharia of als eigen rechter.

Wellicht is het een andere topic: Wat zijn argumenten om de islam slecht, goed, of als andere religies te waarderen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

http://www.parool.nl/parool/nl/266/RELI ... odox.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop dat er binnenkort een goed onderzoek plaats zal vinden onder moslims over wat er gebeurd is in Frankrijk, maar ook over bijvoorbeeld Syrië.
Ik worstel zelf met huidige onderzoeken waaruit blijkt dat veel Turkse moslims tegen Assad zijn (omdat ze voor democratie zijn) en tegelijkertijd voor IS zijn (omdat IS tegen Assad strijdt). Alsof IS na de val van Assad een democratie zal stichten...
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

En dat terwijl Turkije zelf steeds minder democratisch en steeds islamitischer aan het worden is.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
vegan-revolution
Superposter

Cluny schreef:En dat terwijl Turkije zelf steeds minder democratisch en steeds islamitischer aan het worden is.
Wat je zegt. En daarmee kan veel verklaard worden aangaande de opstelling ten aanzien van de IS.

Afbeelding
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

vegan-revolution schreef: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

Of een variant daarvan :

With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil — that takes religion.
Bestaan er goede en slechte mensen? Ik vind dat een diep gelovige uitspraak (omdat het zo onaantoonbaar is, in tegenstelling tot goede en slechte acties). In mijn logica (...) zijn er mensen die goede en slechte dingen doen, meestal beide, in veranderende samenstellingen. Maar een inherente goed- of slechtheid, dat vind ik een gekke gedachte.
the possible ranks higher than the actual
vegan-revolution
Superposter

Je kunt niet uitsluiten dat sommige mensen van nature meer geneigd zijn tot het doen van slechte daden, zoals dat bijvoorbeeld ook geldt voor sommige psychopaten.
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

qualia schreef:
vegan-revolution schreef: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

Of een variant daarvan :

Bestaan er goede en slechte mensen? Ik vind dat een diep gelovige uitspraak (omdat het zo onaantoonbaar is, in tegenstelling tot goede en slechte acties). In mijn logica (...) zijn er mensen die goede en slechte dingen doen, meestal beide, in veranderende samenstellingen. Maar een inherente goed- of slechtheid, dat vind ik een gekke gedachte.
Je moet de quote die je aanhaalt nog eens goed doorlezen denk ik.
Heeft niets te maken met goede of slechte mensen maar met het gedrag van mensen onder invloed van religie.
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het overgrote merendeel van de moslims zal terreurdaden uit naam van de islam afkeuren. Min of meer begrijpelijk wordt er beroep op deze groep gedaan om zich uit te spreken. Maar is dat wel zo begrijpelijk als christenen bijvoorbeeld medewerkers van een abortuskliniek afknallen wordt er toch ook niet verwacht dat andere christenen hierop reageren? Ik denk wel dat het tijd wordt voor een verlichting binnen de islam maar de angst regeert( begrijpelijkerwijs) juist in die kringen waar dat het meest nodig is.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
vegan-revolution
Superposter

doctorwho schreef:Het overgrote merendeel van de moslims zal terreurdaden uit naam van de islam afkeuren.
Als dat zo is dan is dat mooi, maar laten ze zich dan tegelijkertijd ook eens uitspreken over hoe ze over de wandaden van Mohammed denken. Want als ze die wandaden namelijk goedkeuren handhaven ze daarmee nog steeds een voedingsbodem voor het plegen van terreurdaden.
Plaats reactie