Willempie schreef:
Je kunt het e.e.a. met elkaar vergelijken. Gewoon je verstand gebruiken.
Gewoon je verstand gebruiken! Als je dat doet, hoe kun je dan tot de conclusie komen dat jouw god bestaat en een andere niet? Misschien is mijn duivelse god (Lucifer) wel de almachtige enige echte en verleidt hij jullie tot het verkeerde geloof.
Waar blijft overigens je ene goede reden voor het bestaan van god? Want dat is de titel van dit topic.
Dit is je antwoord, vriend:
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM schreef:
Is het nu de bedoeling beleefd te blijven tegen iemand die zowel genesis als de zondvloed als waar gebeurd beschouwen?
Waarom niet? Juist, als je zeker bent van de waarheid kun je beleefd en tolerant zijn naar andersdenkenden.
Ik vind wel dat velen hier daar wat van je kunnen leren ja
Vooral jij!
Ga je boek afmaken.
Als je verder niets wilt of kunt bijdragen aan dit topic kun je je tijd ergens anders door gaan brengen?
Karssenberg schreef:Juist, als je zeker bent van de waarheid kun je beleefd en tolerant zijn naar andersdenkenden.
Juist als je weet dat de fantastische verhalen die je voor waar aan anderen probeert te slijten slechts berusten op mythische fantasie en bewezen wetenschappelijk onmogelijk zijn, zou je ze voor je moeten houden en niet mensen hun intelligentie beledigen.
Indien je werkelijk denkt dat er wetenschappelijk gezien geen problemen zijn met genesis en de zondvloed dan moeten we daar in ander topic maar eens over discussieren.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
HenkM schreef:
Is het nu de bedoeling beleefd te blijven tegen iemand die zowel genesis als de zondvloed als waar gebeurd beschouwen?
Waarom niet? Juist, als je zeker bent van de waarheid kun je beleefd en tolerant zijn naar andersdenkenden.
Na 10x uitleggen raakt het geduld enigszins uitgeput, Renske ... eh ... Henk.
Dit gaat niet om meningen. Het is duidelijk en wetenschappelijk vast gesteld dat er geen wereldwijde vloed is geweest (ooit) en nog duidelijker is de wereld niet in 6 dagen geschapen. Noch in 6 eeuwen. Noch in 6000 jaar. Mogelijk wel in 666 jaar.
Het is al helemaal duidelijk gemaakt wat de bijbel behelst. Zoals je zelf al zei: een zeer gevaarlijk boek. (zoals de geschiedenis van de laatste 2000 jaar overduidelijk aantoont)
Iemand die zich aan dergelijke fabels vastklampt is inderdaad te beklagen. En verdient eerder meelij dan hoon.
Behalve dan wanneer die ook kinderen daarmee opzadelt. Dat is onvergeeflijk
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Ik zie drie nieuwe reacties van je sinds mijn laatste post, maar nog geen antwoord op mijn, volgens mij toch heel legitieme, vragen. Dit zal uiteraard per ongeluk gebeurd zijn, maar zou je ze voor de zekerheid nog even willen beantwoorden? Bij voorbaat dank.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
dikkemick schreef:
Wij zijn hier, in tegenstelling tot de gelovigen, niet zeker van onze waarheid. Alleen geloven betekent 100% zeker weten.
Geloven betekent 100% zeker weten? Waar haal je dat vandaan? Geloven zegt juist dat je het niet weet. Geloven is een afweging. Weten is geen afweging.
Vraag dat maar aan Karssenberg. Die zegt twijfels te hebben en kritisch te zijn, maar meent daar geen pest van! Hij WEET!! Want ALS hij durft te twijfelen en kritisch is, dan had hij nu Willempie de les gelezen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Als je verder niets wilt of kunt bijdragen aan dit topic kun je je tijd ergens anders door gaan brengen?
Je zit in mijn topic, mij te vertellen dat ik er niks te zoeken heb? Rare snuiter. M'n boek gaat overigens prima hoor. Zit al op 20 pagina's.
Jouw topic?!
Laat me raden, het is jouw topic omdat jij het gestart hebt?
En dat geeft je dan dus het recht om er in te doen wat je wilt?
Als je in EEN topic je wrok en onvrede over forumgebruikers gaat uiten ben je off-topic bezig en heb je er niets te zoeken, of het topic nou wel of niet door jou geopend is.
Laatst gewijzigd door Erik op 08 feb 2015 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
dikkemick schreef:
Wij zijn hier, in tegenstelling tot de gelovigen, niet zeker van onze waarheid. Alleen geloven betekent 100% zeker weten.
Geloven betekent 100% zeker weten? Waar haal je dat vandaan? Geloven zegt juist dat je het niet weet. Geloven is een afweging. Weten is geen afweging.
Vraag dat maar aan Karssenberg. Die zegt twijfels te hebben en kritisch te zijn, maar meent daar geen pest van! Hij WEET!! Want ALS hij durft te twijfelen en kritisch is, dan had hij nu Willempie de les gelezen.
Nee, hij denkt niet dat hij god is.
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
dikkemick schreef:Vraag dat maar aan Karssenberg. Die zegt twijfels te hebben en kritisch te zijn, maar meent daar geen pest van! Hij WEET!! Want ALS hij durft te twijfelen en kritisch is, dan had hij nu Willempie de les gelezen.
Zo weten ze o.a. dat ook wij God/Jezus kunnen vinden als we het maar hard genoeg zouden willen/ons er maar ver genoeg voor open stellen.
Dan moeten we natuurlijk wel even onze ogen dichtknijpen voor het feit dat dit dan zou gelden voor iedere religieuze, spirituele of anderszins onverifieerbare claim die je maar kunt bedenken...maar een kniesoor die daarop let.
Laatst gewijzigd door Doppelgänger op 08 feb 2015 20:50, 3 keer totaal gewijzigd.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Je zit in mijn topic, mij te vertellen dat ik er niks te zoeken heb? Rare snuiter. M'n boek gaat overigens prima hoor. Zit al op 20 pagina's.
Jouw topic?!
Laat me raden, het is jouw topic omdat jij het gestart hebt?
En dat geeft je dan dus het recht om er in te doen wat je wilt?
Als je in EEN topic je wrok en onvrede over forumgebruikers gaat uiten ben je off-topic bezig en heb je er niets te zoeken, of het topic nou wel of niet door jouw geopend is.
Wat een frustratie knul. Kan je nu weer on topic gaan??
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
HenkM schreef:
Met beleefd zijn ben ik het helemaal mee eens maar ik had liever dat je op argumenten in ging die jouw geloof op losse schroeven zouden moeten zetten als ze steekhoudend zijn.
En er zijn er weer heel wat gepasseerd die je vast allemaal gelezen hebt.
We zijn hier toch niet om elkaar over de bol te aaien maar om je eigen standpunt te verduidelijken.
Dat jij ondanks alles altijd zal blijven geloven of in elk geval de schijn zal blijven ophouden is ons inmiddels wel duidelijk maar daarmee heb je de tegenargumenten niet weerlegd en dat zou je doel van je aanwezigheid hier moeten zijn.
Laatst gewijzigd door writer op 08 feb 2015 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
dikkemick schreef:Vraag dat maar aan Karssenberg. Die zegt twijfels te hebben en kritisch te zijn, maar meent daar geen pest van! Hij WEET!! Want ALS hij durft te twijfelen en kritisch is, dan had hij nu Willempie de les gelezen.
Zo weten ze o.a. dat ook wij God/Jezus kunnen vinden als we het maar hard genoeg zouden willen/ons er maar ver genoeg voor open stellen.
Dan moeten we natuurlijk wel even onze ogen dichtknijpen voor het feit dat dit dan zou gelden voor iedere religieuze, spirituele of anderszins onverifieerbare claim die je maar kunt bedenken...maar een kniesoor die daarop let.
Elke theorie is gebaseerd op deels verificatie en deels een visie. Dus in jouw optiek, kun je praktisch nergens over praten. Je kunt enkel spreken over feiten als je er conclusies aan verbind, en die conclusies zijn vaak gebaseerd op aanname. Wetenschap komt juist voort uit een visie die anderen tot nog toe niet hadden, en die visie kun je gebruiken om te kijken of het de gaten opvult die ergens zitten. Vanuit dat punt krijg je vaak vooruitgang. Visie of inzichten vanuit een ander perspectief kunnen zeer waardevol zijn. Jij lijkt te pleiten voor een wetenschap die alles al weet, waar niks meer te ontdekken valt.
A.T. Jist schreef:Visie of inzichten vanuit een ander perspectief kunnen zeer waardevol zijn.
Kan ik uit deze reactie opmaken dat je niet meer geheel achter je openingsvraag/redenering staat?
A.T. Jist schreef:Ik ben toch echt benieuwd naar de redenen die men heeft om een geloof in god te rechtvaardigen.
Vaak komt het neer op de logica van oorzaak en gevolg. Men kan zich niet voorstellen dat er iets uit niets is ontstaan.
Dus elke gevolg moet een oorzaak hebben. Maar waarom stopt diezelfde logica die mensen overtuigd van het bestaan van god dan bij god? Waarom heeft die geen oorzaak nodig? Waarom kan men dan wel ineens accepteren dat er of iets uit niets is ontstaan, of dat er altijd iets is geweest?
Ik zou dan zeggen dat een visie of inzichten vanuit het perspectief van een godgelovige misschien wel zeer waardevol kunnen zijn.
Of kun je het daar niet mee eens zijn?