Breidt Rusland invloedssfeer verder uit? Tot binnen de EU?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

DiMensie

Breidt Rusland invloedssfeer verder uit? Tot binnen de EU?

Bericht door DiMensie »

.
Grexit en flirt met Hongarije: gaat Rusland de invloedssfeer verder uitbreiden?
.
  • Afbeelding
    • Illustratie van 'Grexit', de mogelijkheid dat Griekenland uit de eurozone stapt Beeld ANP / Lex van Lieshout
Bron

Wellicht ben ik wat voorbarig, maar nu het wat rustiger dreigt te worden in Oost Oekraïne zou het mij niets verbazen als Rusland toe zal slaan om hun invloedssfeer uit te breiden tot diep in de EU: Griekenland staat tenslotte aan de vooravond van 'Grexit' en Hongarije flirt al een tijdje langer met Poetin. Het zal me in ieder geval niets verbazen als Griekenland 'de Rusland-troef' zal uitspelen in de onderhandelingen,
maar met de huidge hardline houding van Duitsland
kan het natuurlijk ook zomaar gebeuren dat 'Grexit' dalik een feit wordt en waarom zou Griekenland dan de uitgestoken hand van Rusland weigeren als ze daarmee kunnen voorkomen nog verder weg te zinken?
En dan is daar ook nog altijd Cyprus natuurlijk.
.
Hongarije, Griekenland en Cyprus die zich opwerpen
als brug die Rusland en Europa [weer] op elkaar aan kunnen sluiten?
"Een brug van vrede en samenwerking" noemde Tsipras dat tijdens een persconferentie op Cyprus.
      • Wie weet!?!?!
        • :?:
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Breidt Rusland invloedssfeer verder uit? Tot binnen de E

Bericht door Peter van Velzen »

Rusland binnen de EU zou een hoop problemen uit de wereld helpen. . .
Ik wens u alle goeds
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Breidt de NATO en de EU invloedssfeer verder uit tot binnen de Russische Federatie?
hier een kaartje:
Afbeelding
hier op wereldschaal:
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Peter van Velzen schreef:Rusland binnen de EU zou een hoop problemen uit de wereld helpen. . .
Ja.
Het zou eveneens een hoop problemen kunnen veroorzaken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Jagang schreef:
Peter van Velzen schreef:Rusland binnen de EU zou een hoop problemen uit de wereld helpen. . .
Ja.
Het zou eveneens een hoop problemen kunnen veroorzaken.
Desalniettemin vindt ik dat Rusland en (de rest van) Europa moeten samenwerken.
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

De twee zouden een prachtige aanvulling op elkaar zijn.
En die kant ging het jaren op.
Wat zij niet zo hebben hebben wij en andersom.

Dit wat er nu is gebeurd is dood- en dood-jammer.
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
DiMensie

Bericht door DiMensie »

.
Humor, overwonnen droefheid, de leukste manier ter nuancering:

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Peter van Velzen schreef:Desalniettemin vindt ik dat Rusland en (de rest van) Europa moeten samenwerken.
Samenwerking impliceert geen EU lidmaatschap.
Daar is Rusland om te beginnen al veel te groot voor, zodat het zou uitdraaien op een informele annexatie.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Jagang schreef:
Peter van Velzen schreef:Desalniettemin vindt ik dat Rusland en (de rest van) Europa moeten samenwerken.
Samenwerking impliceert geen EU lidmaatschap.
Daar is Rusland om te beginnen al veel te groot voor, zodat het zou uitdraaien op een informele annexatie.
Je verliest de economische realiteit uit het oog, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd koninkrijk hebben ieder een grotere economie dan Rusland. Italië's economie is ongeveer even groot. Als geheel is de economie can de E.G. ongeveer 8 x zo groot de Russische. bron
Ik wens u alle goeds
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Maar hebben nu de landen met de grootste economie, of met de grootste bevolking de meeste medezeggenschap?
Het antwoord zegt overigens ook veel over het democratisch gehalte van het Europese project..
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Jagang schreef:Maar hebben nu de landen met de grootste economie, of met de grootste bevolking de meeste medezeggenschap?
Het antwoord zegt overigens ook veel over het democratisch gehalte van het Europese project..
In het Europees parlement telt de omvang van de bevolking, maar in de praktijk kan één enkel land de boel blokkeren. Gek genoeg is dat altijd een van de grote landen . . . .

Hoe dan ook als Rusland aan de voorwaarden voor lidmaatschap zou voldoen, dan zou dat geen verkeerde ontwikkeling zijn.
Ik wens u alle goeds
DiMensie

Re: Breidt Rusland invloedssfeer verder uit? Tot binnen EU?

Bericht door DiMensie »

NOS schreef:
Tsipras begint bezoek aan Moskou
Vandaag, 04:24 Buitenland

De Griekse premier Tsipras is gisteravond laat aangekomen in Moskou voor een tweedaags bezoek. Vandaag staat meteen al een ontmoeting met president Poetin op het programma. De twee zullen onder meer praten over manieren om de economische banden tussen Rusland en Griekenland aan te halen.

Of ook over concrete financiële steun voor het noodlijdende Griekenland wordt gesproken, is niet duidelijk. Volgens de Russische krant Kommersant overweegt Rusland om de gasprijs voor Griekenland te verlagen. Griekse media melden dat Tsipras vooral hoopt op een einde van de boycot van groenten en fruit.
***knip***

Bron
DiMensie

Bericht door DiMensie »

NOS schreef:
Tsipras: nieuwe lente in betrekkingen met Rusland
Vandaag, 16:33 Buitenland

De Griekse premier Tsipras en de Russische president Poetin hebben op een gezamenlijke persconferentie gezegd dat de relatie tussen de twee landen een nieuwe fase ingaat. De twee leiders kondigden een intensieve samenwerking aan op het gebied van de handel, de energie en het toerisme.
Tsipras zei dat de lente is ingetreden in de onderlinge relatie.
***knip***

Bron
Poetin vond het nodig om aan te geven hij er niet op uit is de Europese bondgenoten tegen elkaar uit te spelen en voor Griekenland geen uitzondering te maken wat betreft het embargo op perziken, aardbeien en andere producten.
De Russen hebben er voor gezorgd dat tijdens de persconferentie de EU vlag tussen de nationale vlaggen stond ...
Ook verklaarde Poetin dat Tsipras niet om economische of financiële hulp heeft gevraagd.

Ik denk dat Poetin met dat diplomatieke toneel wil bereiken dat de EU uit zichzelf de sancties opheft, zodat hij zich vervolgens in Rusland kan profileren als winnaar van de economische oorlog. Volgens mij gaat Griekenland tijdens de volgende stemronde in de EU ten aanzien van de sancties jegens Rusland tegen stemmen
en aangezien de EU de sancties tegen Rusland alleen kan verlengen bij unanimiteit
lijkt mij dat die sancties sowieso hun langste tijd hebben gehad
.
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

DiMensie schreef: Volgens mij gaat Griekenland tijdens de volgende stemronde in de EU ten aanzien van de sancties jegens Rusland tegen stemmen en aangezien de EU de sancties tegen Rusland alleen kan verlengen bij unanimiteit
lijkt mij dat die sancties sowieso hun langste tijd hebben gehad.
Het is een van de weinige kaarten die de Griekse regering in handen heeft. Economisch hebben ze vrijwel geen kaarten en de meeste eurolanden zijn niet bereid tot enige concessie aan Griekenland. Vandaar dat ze weinig andere mogelijkheden hebben dan dreigen met toenadering tot Rusland. In die gedachte moet ook de aankondiging van de Griekse regering worden gezien dat ze vluchtelingen die naar Europa willen niet langer zullen tegenhouden. En dat Europa dus 'overspoeld' zou worden met illegalen.

Het is voornamelijk een geopolitiek toneelstuk en het zal de Europese lijn ten aanzien van Rusland niet veranderen. Daar is Griekenland te onbelangrijk voor, en daar vindt Griekenland Rusland te onbelangrijk voor. Die vinden de schuldencrisis belangrijk. En om die op te lossen wordt alles uit de kast getrokken.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
DiMensie

Bericht door DiMensie »

NOS schreef:
Russisch-Chinese oefening in Middellandse Zee
Vandaag, 13:08 Buitenland

***knip***
Westerse commentatoren zien de oefening als een signaal van Moskou dat de Russen in China een machtige bondgenoot hebben. Rusland is al langer bezig de economische en militaire banden met China aan te halen.

Bron
Tien Russische en Chinese oorlogsschepen doorkruizen Europees NAVO gebied, te weten doorheen Turkije en Griekenland, en zijn vervolgens een tiendaagse gezamenlijke oefening begonnen in de Middellandse Zee.
Dat is pal tegen de grenzen van Europa aan. Over invloed uitbreiden gesproken ...
Plaats reactie