dikkemick schreef:
Langzamerhand is men erachter gekomen dat moorden niet goed is, omdat men zelf immers ook niet vermoord zou willen worden.
Maar dat zijn geen harde data, dat is een subjectieve beleving. Niet minder waardevol, maar geen harde data.
Ik ben het trouwens hier helemaal mee eens, maar hiermee wordt de term "wetenschap" dus opgerekt ten opzichte van de eerdere definitie dat het om harde, objectieve data gaat die niemand kan ontkennen.
De evolutiedata zijn van een heel andere orde dan wat je hier nu stelt.
Persoonlijke gedachten worden dus meegewogen in moraliteit.
Er wordt onderzoek gedaan naar erfelijke eigenschappen (en omgeving) in combinatie met criminaliteit.
Op dit punt kan wetenschap dus prima helpen.
Maar of we daar wel of geen rekening mee houden is dan een subjectieve afweging. In Amerika worden geestelijk gehandicapten ook ter dood veroordeeld.
Dat de moraal onder mensen verandert heeft ook met de ontwikkeling van de hersenen en evolutie te maken. En dit zijn toch echt weer wetenschappelijke disciplines.
Klopt. Maar moraal verandert dus, terwijl de zwaartekracht onveranderd blijft.
Zo veranderen ook de gedachten over religie, veranderen religieuze ervaringen. Waar vroeger geloofd werd dat God ingreep, wordt dat nu veel minder gedaan.
Ook daar veranderen zaken, maar blijkbaar wordt dat niet opgepikt.
Wat betreft humor. De 1 zal andere "humor-banen" in zijn/haar brein hebben dan de ander. Ook humor is biologisch wel te verklaren. Maar dit hoeft humor niet minder leuk te maken!
Maar je kunt niet objectief vaststellen wat humor is. Het is en blijft een subjectieve beleving. Het kan zijn dat het wordt aangestuurd door hersendelen. Maar dat zou met religie ook het geval kunnen zijn.
Er moet wel meer zijn dan wetenschap als het op dit onderwerp aankomt, want waarom vinden mensen dit zo prettig?
Wie zegt dat ik het prettig vind.
Maar helaas is ook opwinding etc. weer prima evolutionair te verklaren m.b.v. scanners/meetapparatuur e.d.
Maar dan meet je dus wat een persoonlijke beleving doet in de hersenen.
Stel dat gemeten wordt dat gelovige mensen rustiger zijn en dat dat in de hersenen zichtbaar is, wat dan ? Zijn het dan nog steeds wanen ?
Ik ben er dus nog steeds niet achter hoe we op een ander manier informatie kunnen vergaren? Misschien is filosofie een uitkomst? Maar filosofie voorspelt geen Higgs boson.
Klopt.
Maar er is een verschil tussen kennis (evolutie, ouderdom aarde) en informatie (dan kan ook best gebaseerd zijn op subjectieve ervaringen).
Nogmaals voor alle duidelijkheid: ik heb niet voor niets het christendom achter mij gelaten, dus ik verdedig het christendom niet.
Mijn punt is waarom er aan religie zwaardere eisen worden gesteld dan aan al het andere ?
Maar op toch weer een beetje op het topic terug te komen. Religie/geloof is wel een toestand in het brein. En dit is zowel psychologisch als evolutionair te verklaren. Ziek ben je niet als je iets gelooft, maar het zegt absoluut niets over het waarheidsgehalte van je geloof en je zou dit onder ogen moeten kunnen zien.
Dat doe ik dus ook.
Mijn punt is: waarom zijn opwindingen bij seks geen wanen en is moraliteit geen waan, terwijl geloof dat per definitie wel zou zijn.
Geloof in iets is heel hardnekkig en zoals je op dit forum ook met enige regelmaat ziet. rede, logica en wetenschappelijke feiten hebben er geen invloed op. Maar zegt dat iets over het waarheidsgehalte van dat geloof, of over de toestand van de persoon?
Ook geloof in de wetenschap ?
Kijk eens naar het topic waarin uitspraken staan van nobelprijs winnaars en hoe daarop gereageerd wordt ? Wat zegt dat ?
Je vind het min of meer onacceptabel dat er geen bedoeling is. Geen doel. Geen achterliggende gedachte. Er moet meer zijn.
Ik zeg niet dat het er MOET zijn, ik hoop dat het er is. Het geeft wat mij betreft meer kleur aan het leven.
En als het er niet is, dan is het er niet. Zou ik wel teleurgesteld zijn, maar het is dan niet anders.
Maar wil dit zeggen dat er ook een waarom moet zijn, of dat dit toch wensdenken is van jezelf? ?
Ik houd zeker de mogelijkheid open dat het wensdenken van mijn kant is. En volgens mij ben ik (heel bescheiden) op dit forum degene die daar het meest open in is en alle mogelijkheden openhoudt, ook degene die ik minder leuk zou vinden.
Wijst er iets op een waarom? Zijn er manieren op achter dit 'waarom' te komen? Is geloof een goede betrouwbare manier
Orthodox geloof heeft bij mij in ieder geval tot niets geleid.