zondvloedmythen

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

iznogoodh
Banned

Re: zondvloedmythen

Bericht door iznogoodh »

Blato schreef:Ik wil hier nog aan toevoegen dat de bijbel voor mij slechts 1 van de vele religieuze boeken is. Als we dan naar het zondvloed verhaal kijken, zien we dat dit over de gehele wereld terug te vinden is. Als wat? Als mythe natuurlijk. Alleen goedgelovigen of dwazen geloven dat deze verhalen letterlijk ooit zo gebeurd zijn.
Als de schrijvers van de heilige boeken nergens vertellen dat we de verhalen allegorisch moeten beschouwen, is dat geen onderbouwde stelling.
Je kunt het ze alvast kwalijk nemen dat ze zo iets hebben nagelaten, met als gevolg dat de meerderheid der mensen ze letterlijk is gaan nemen. En ze nemen ze met goede reden letterlijk want het volgt gewoon uit de manier waarop ze worden verteld, al die verhalen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Blato schreef:.

Er zijn meerdere profeten/gnostici/mystici geweest die "ons" vertelden dat we religieuze teksten VOORAL niet letterlijk moeten nemen. Dat jij als theoloog er daar niet 1 van kent van voor de 19e eeuw valt me vies tegen. Ik noem er één, een theoloog nota bene; Emanuel Swedenborg
.
Mmm zo te zien is de drogreden waarvan je Rereformed beticht in herhaling gevallen. :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Blato schreef:
Rereformed schreef:Voor een educated guess moet je dan ook aan education doen, in dit geval wat betreft de geschiedenis: vóór de 19e eeuw is er in de gehele geschiedenis van bijbeluitleg geen enkel voorbeeld te vinden waar beweerd wordt dat de zondvloed nooit letterlijk heeft plaatsgevonden, maar enkel bedoeld is als beeldspraak. Dat men er letterlijk in geloofde kom je daarentegen duizenden malen tegen.

... [knip] ...

Zoals ik al tegen Job zei: Wijs mij één bijbeluitlegger vóór de 19e eeuw aan die voorstelde dat de zondvloed nooit letterlijk heeft plaatsgevonden, maar enkel bedoeld was als allegorie.
Grappig een drogreden ad populum (zie het vetgedrukte).
Het ging om een educated guess, Blato. Ik heb je laten zien hoe zoiets gedaan wordt. Voor jouw opvatting komt er geen enkele steun uit welk tijdstip van de geschiedenis dan ook vóór de moderne tijd waarin men eindelijk door kreeg dat het verhaal onmogelijk waar kan zijn. De letterlijke opvatting is eenvoudig vanzelfsprekend in het verleden. Men mag er bijgevolg van uitgaan dat ook de schrijvers van het bijbelverhaal het zo opvatten.
Dat hun verhaal talloze details bevat, zoals afmetingen van de ark en het aantal dagen van regen en overstroming, stijgen en dalen van het water, maakt dit overigens ook al overduidelijk, waar Iznogoodh hierboven ook al op wees.

Er zijn meerdere profeten/gnostici/mystici geweest die "ons" vertelden dat we religieuze teksten VOORAL niet letterlijk moeten nemen. Dat jij als theoloog er daar niet 1 van kent van voor de 19e eeuw valt me vies tegen. Ik noem er één, een theoloog nota bene; Emanuel Swedenborg
Aardig geprobeerd, maar zelfs de fantast Swedenborg geloofde dat de zondvloed letterlijk had plaatsgevonden:

"Opdat ik zou weten, dat allen die ooit als mensen geboren werden en gestorven zijn van het begin der schepping af, in de hemel of in de hel zijn, werd het mij gegeven te spreken met enigen die vóór de zondvloed leefden; en ook met sommigen die na de zondvloed leefden. "

"Want op deze aardbol werd een laatste oordeel tweemaal tevoren gehouden; eenmaal zoals dat in het Woord als de zondvloed beschreven is, en de andere keer toen het door de Heer Zelf in de wereld gehouden werd..." (Het Laatste Oordeel)

"...Dit wil zeggen dat zij uit de geestelijke kennis van het geloof, een theoretische kennis bezaten over wat tot de liefde behoort. Bij de meeste van hen bleef het bij deze theoretische kennis. Deze verandering vond na de zondvloed plaats om te voorkomen dat de wereld ten onder zou gaan. Daar een natuurlijke aard, zoals de mensen van de Oudste Kerk die vóór de zondvloed hadden, tegenwoordig niet meer bestaat en ook niet kan worden verworven, is het niet eenvoudig om te begrijpen wat deze woorden nu echt betekenen. In de hemel is hun betekenis beslist wel bekend, want de engelen en de engelachtige geesten die 'hemels' worden genoemd, hebben dezelfde soort van natuurlijke aard als de geregenereerde mensen hadden die in de oudste tijd vóór de zondvloed leefden. De engelen en de engelachtige geesten die 'geestelijk' worden genoemd, bezitten net zo'n natuurlijke aard als de geregenereerde mensen van na de zondvloed. Beide soorten kennen onderling een zeer grote verscheidenheid." (Genesis)

Swedenborg was zelfs zo'n grote fantast dat hij beweerde dat de mensheid van voor de zondvloed niet ademde zoals wij gewend zijn:

"Maar wat aan de wereld nog onbekend is, en wellicht ongelooflijk klinkt; de mens van de Oudste Kerk bezat een innerlijke ademhaling en geen uitwendige, alleen een stille; vandaar spraken zij niet zo door middel van woorden als later en heden ten dage, maar zoals de engelen door middel van voorstellingen, welke zij konden uitdrukken door ontelbare veranderingen van de gezichtsuitdrukkingen; voornamelijk de lippen, waarin zich ontelbare reeksen van heden ten dage niet ontwikkelde spiervezels bevinden; daar deze toenmaals los en lenig waren, konden zij daarmee voorstellingen wekken, aanduiden en uitbeelden, zodat, wat thans een uur tijd zou eisen om het in gearticuleerde klanken of woorden uit te drukken, toen binnen een minuut kon gebeuren, en dit veel vollediger en duidelijker voor het bevattingsvermogen en het verstand van de aanwezigen dan ooit mogelijk zou zijn met woorden en reeksen van samengestelde woorden.
Dit klinkt misschien ongelooflijk, maar toch is het waar" (Genesis 607)
Ik wil hier nog aan toevoegen dat de bijbel voor mij slechts 1 van de vele religieuze boeken is. Als we dan naar het zondvloed verhaal kijken, zien we dat dit over de gehele wereld terug te vinden is. Als wat? Als mythe natuurlijk.
Alweer een loze bewering. Om maar dicht bij nieuwtestamentische opvattingen te blijven: de Grieken en de Romeinen bijvoorbeeld geloofden in een letterlijke vloed, meerdere zelfs, en de aarde was ook af en toe vernietigd door vuur.
"In many traditions the Ogygian flood is said to have covered the whole world and was so devastating that Attica remained without kings until the reign of Cecrops"
http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Greek_flood_myths" onclick="window.open(this.href);return false;.
Born OK the first time
Blato
Banned

Bericht door Blato »

In jouw wereldbeeld heb je helemaal gelijk, rereformed. Verder ga ik er geen enkele tijd er meer aan besteden.
Gnothi Seauton

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Blato schreef:In jouw wereldbeeld heb je helemaal gelijk, rereformed. Verder ga ik er geen enkele tijd er meer aan besteden.
Dat is wel een hele mooie manier om te zeggen dat je er niets tegen in kan brengen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Bonjour schreef:
Blato schreef:In jouw wereldbeeld heb je helemaal gelijk, rereformed. Verder ga ik er geen enkele tijd er meer aan besteden.
Dat is wel een hele mooie manier om te zeggen dat je er niets tegen in kan brengen.
Dat is exact het punt hier. Wanneer je niet wetenschappelijk op zoek bent naar waarheid, dan kun je eindigen op dezelfde manier als Swedenborg. Je kan het dan zo fantastisch uitleggen als waar je maar behoefte aan hebt en de engelen je vertellen, maar je staat dan alleen met je 'hogere inzichten'. Ze draaien enkel in je eigen hoofd rond. En zoiets is overigens heel gevaarlijk. Het schenkt je de waan dat je ver boven de massa verheven bent in je denken. Het maakt je ongelooflijk arrogant en volkomen doof voor wat de hele rest van de wereld zegt. De deur naar godsdienstwaanzin gaat dan wagenwijd open.
Born OK the first time
Blato
Banned

Bericht door Blato »

Bonjour schreef:
Ik herken, en van daaruit erken, dat er geen zinvol gesprek hierover te houden is tussen mensen zoals ik en mensen zoals rereformed. De wereldbeelden zijn te verschillend om communicatie te laten plaats vinden. Dan is het m.i. het verstandigste om daar maar mee op te houden.
Gnothi Seauton

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Wat een slappe reactie!
Je probeert intimiderend je gelijk te krijgen en wordt vervolgens in je hemd gezet. 8*)
Deze reactie laat zien dat je daar niet mee om kunt gaan.
Tsja hoogmoed ....
Jouw wereldbeeld staat buiten de realiteit en dat is pijnlijk aangetoond, dus als er iemand is die het niet waard is om nog enige tijd aan te besteden ben jij het wel.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Blato schreef:
deugniet schreef:Waarschijnlijk heb je als Asperger een hoge intelligentie.
Klopt, ik kwam in aanmerking voor lidmaatschap van MENSA
.
Nu de toetsing-comissie deze draad gelezen heeft kan je dat wel op je buik schrijven :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Zijn postings en zoals hij daarin overkomt, past imo goed in het asperger spectrum.
Op zich ook wel interessant om te zien en om het hem niet al te kwaljk te nemen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Blato schreef: De wereldbeelden zijn te verschillend om communicatie te laten plaats vinden. Dan is het m.i. het verstandigste om daar maar mee op te houden.
Dit heeft niets met wereldbeelden te maken. Het gaat om onderbouwen van je mening. Rereformed laat zien dat jij je eigen mening geeft, maar die niet weet te onderbouwen. Om een mening gelijk een wereldbeeld te noemen vind ik tamelijk overdreven. Een niet onderbouwde mening over hoe de wereld in elkaar zit, zou ik eerder fantasiewereld noemen.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Blato schreef: Ik wil hier nog aan toevoegen dat de bijbel voor mij slechts 1 van de vele religieuze boeken is. Als we dan naar het zondvloed verhaal kijken, zien we dat dit over de gehele wereld terug te vinden is. Als wat? Als mythe natuurlijk. Alleen goedgelovigen of dwazen geloven dat deze verhalen letterlijk ooit zo gebeurd zijn.
Ohh die zijn er in overvloed, dat het in verschillende tijdperken heeft plaats gevonden (uit overlevering) maakt voor hen niet uit, men leest dat er door verschillende volkeren over een soortement van zondvloed wordt verteld en verder wordt er niet gelezen, want dat komt niet in het straatje van pas.

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=3752" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

overstromingen zijn een normaal natuurverschijnsel
als je 10j geleden in Azie was met kerst dan zou je kunnen denken dat de aarde aan het vergaan was. Ga een paar eeuwen terug in de tijd en dan wordt dat een zondvloed.
dergelijke overstromingen van dei omvang (en groter) gebeuren eens in de zovele jaren.
als ge natuurlijk nog niets van platentektoniek afweet is "een straf van god" een heel plausibele verklaring
Blato
Banned

Bericht door Blato »

Bonjour schreef:
Blato schreef: De wereldbeelden zijn te verschillend om communicatie te laten plaats vinden. Dan is het m.i. het verstandigste om daar maar mee op te houden.
Dit heeft niets met wereldbeelden te maken.
Oh ja hoor, dat heeft het wel. Als je bijvoorbeeld Plato citeert uit een werk wat academisch algemeen gezien wordt als een filosofische mythe en zegt dat dit letterlijk geïnterpreteerd moet worden, ben je blijkbaar voor de realiteit niet meer te bereiken. En ik ga daar ook geen verdere moeite voor doen. Jullie voelen je goed in waanbeelden en het wereldbeeld wat daaruit ontstaat biedt jullie een veilig toevluchtsoord. Het zij zo dan. Het ga je goed.
Gnothi Seauton

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Blato schreef: Jullie voelen je goed in waanbeelden en het wereldbeeld wat daaruit ontstaat biedt jullie een veilig toevluchtsoord. Het zij zo dan. Het ga je goed.
Het punt blijft dat wij ons 'waanbeeld' kunnen beargumenteren, terwijl jij vaag blijft over jouw waanbeeld.
Want in tegenstelling tot wat jij zegt over Plato werd en wordt de Bijbel niet gezien als iets wat je van kaft tot kaft niet letterlijk moet nemen.
De stroming om teksten niet letterlijk te nemen is ontstaan nadat gebleken is dat er letterlijk ontstaan staat. Omdat dit voor velen onaanvaardbaar was, is er een uitweg gezocht, die jij, zonder enig bewijs aanhangt. Het siert je dan ook niet met termen als waanbeeld te gaan schermen, want dat krijg je gelijk terug op je bord.
Plaats reactie