zondvloedmythen

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Blato
Banned

Re: zondvloedmythen

Bericht door Blato »

Het niet letterlijk interpreteren van religieuze teksten is al duizenden jaren oud. Dat jullie daar liever de ogen voor sluiten, snap ik. Al weer een inconvenient truth.

Het klopt dat het overgrote deel van "gelovigen" de teksten veelal letterlijk nemen. Om dat als bewijs te nemen dat dit de juiste manier is, is een overduidelijke ad populum. Fijne dag verder, ik ga "even" een uitgebreide Indonesische maaltijd bereiden.
Gnothi Seauton

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Laten we eens een expert erbij nemen. Een bijbelschrijver zelf. Als die het niet weet, kunnen we het hele boek tenslotte gelijk wel in de kliko gooien.
Paulus
Romeinen 5 schreef: 12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.

14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.

15 Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift, want indien, door de misdaad van een, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van een mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.

16 En niet, gelijk de schuld was door den een, die gezondigd heeft, alzo is de gift; want de schuld is wel uit een misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking.

17 Want indien door de misdaad van een de dood geheerst heeft door dien enen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.
Ik lees dat Adam een overtreding heeft begaan. Dat hij en Mozes dood zijn gegaan. Dit lijkt mij erg letterlijk.
Jezus wordt letterlijk met Adam vergeleken. Eén persoon is verantwoordelijk voor de zonde in de wereld en één man gaat het oplossen.
Een persoon in een mythe kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de zonde in de wereld.

Verslik je niet in je eten, zoals je je in de Bijbel verslikt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Bonjour schreef:Laten we eens een expert erbij nemen. Een bijbelschrijver zelf. Als die het niet weet, kunnen we het hele boek tenslotte gelijk wel in de kliko gooien.
Paulus.
Zoals ik hierboven al aangaf nemen de andere nieuwtestamentische schrijvers het zondvloedverhaal ook letterlijk.
Blato schreef:Het niet letterlijk interpreteren van religieuze teksten is al duizenden jaren oud. Dat jullie daar liever de ogen voor sluiten, snap ik. Al weer een inconvenient truth.
Inconvient truths worden hierboven jou aangezegd. Je legt de feiten die je aangezegd worden naast je neer.
Je leest mijn bijdragen bovendien maar bar slecht. Dat er naast de letterlijke ook een geestelijke lering voor de gelovige uit eigen (latere) tijd werd gezocht is bekend en wordt helemaal door niemand ontkend. Zoals ik in een bijdrage waar ik een link naar gaf liet weten somt Thomas van Aquino het in de middeleeuwen (zich beroepend op Augustinus) het zo op:

"Thus in Holy Writ no confusion results, for all the senses are founded on one — the literal — from which alone can any argument be drawn, and not from those intended in allegory, as Augustine says (Epis. 48). Nevertheless, nothing of Holy Scripture perishes on account of this, since nothing necessary to faith is contained under the spiritual sense which is not elsewhere put forward by the Scripture in its literal sense."
Om uitgebreider te zien wat Aquino erover te zeggen heeft lees het hele hoofdstuk: Summa Theologica, Artikel 10 Of in de heilige schrift een woord meerdere betekenissen kan hebben)
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Off-topic bijdragen afgesplitst: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 90#p472690" onclick="window.open(this.href);return false; Discussie gaat over zondvloedmythen.
Born OK the first time
Blato
Banned

Bericht door Blato »

neutraal schreef:Maar nu graag ontopic. Hoe weerleggen jullie het feit dat bijna alle volken de overlevering van een wereldwijde vloed hebben?
Zoals door jou zelf aangegeven, interpreteer ik 'weerleggen' hierboven in je quote als 'verklaren'.

De verklaring is simpel, dit verhaal wijst naar een geestelijk principe welk tijdloos werkend is. Dit principe (en andere zoals de babylonische spraakverwarring en het zogenaamde "paradijs") is door "geestelijk zienden", mensen dus die zich bekwaamd hebben om het "zintuig" bewustzijn (zelfkennis, gnothi seauton) te doorgronden, ontdekt. Deze mensen waren en zijn er in elke cultuur en elke plek op aarde. Dat is de verklaring waarom deze zondvloed mythe overal op aarde, in zo veel verschillende culturen, gevonden wordt.
Gnothi Seauton

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik heb er genoeg van. Je krijgt een babbelbox account. Als je daar een degelijke onderbouwing hebt gegeven, mag je terug.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

neutraal schreef:Maar nu graag ontopic. Hoe weerleggen jullie het feit dat bijna alle volken de overlevering van een wereldwijde vloed hebben?
In verschillende tijdperken.
Het verhaal van Ziusudra, de held die aan de zondvloed ontsnapte op een boot van riet en bitumen, die hij op last van watergod Enki maakte, dateert al uit het 4e millennium v.Chr. en lijkt model voor Noach te hebben gestaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Neutraal heeft het hier op Freethinker allang voor gezien gehouden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Cluny schreef:Neutraal heeft het hier op Freethinker allang voor gezien gehouden.
Zijn vraag is daarbij niet vervallen.
Born OK the first time
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Het antwoord is niet zo ingewikkeld. Alle grote beschavingen die we kennen, zijn ontstaan vlakbij belangrijke waterwegen. Bijv. de Nijl, de Eufraat, de Tigris, de Amazone. De voordelen van makkelijk transport, watervoorraad, bevloeiïng van de planten zijn duidelijk. Dit ging gepaard met frequente overstromingen, die vruchtbare grond aanvoerden, maar ook zorgden voor modderverschuivingen, overstromingen, ziektes en het wegspoelen van de gewassen. Koppel dit aan het feit dat geen van die volken enig idee had hoe groot de aarde was, en dan heb je een recept voor dit soort verhalen. In Zuid-Amerika schijnen hele steden te zijn weggespoeld door het letterlijke kantelen van de oevers van het Titicaca meer, dit door tectonische activiteit. Lijkt mij logisch dat hierover verhalen werden geschreven. Denk maar eens aan de St. Elizabeth vloed, die in Nederland grote schade toebracht. Maar toen wisten ze hier al meer over de omvang van de aarde.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Overigens wel opvallend dat 'valse' religies zomaar ineens relevant zijn als ze gebruikt kunnen worden om bijbelse claims te onderschrijven.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Plaats reactie