Europese Reli-trends

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen

Europese Reli-trends

Bericht door Gerard »

In Nrc een artkel van Trendwatcher Bakas en publicist Buwalda over hun boek:
De Toekomst van God, reli trends in Europa.
Het artikel is nog niet digitaal beschikbaar (morgen waarschijnlijk) en ik ga het nu niet meer helemaal overtypen.
Even een paar citaten uit het artikel:
God rukt op in Europa.
80% van de Europeanen bidt tot god of een andere hoger macht.
Zij zelf we agnost, maar we vinden dat europese politici zich bewuster moeten zijn van de aanzwellende religieuze onderstrroom.
Men moet zich erop voorbereiden dat de scheiding van kerk en staat minder vanzelfsprekend zal zijn
:twisted:
De VVD, de partij die is opgericht om de invloed van religie juist terug te dringen, heeft op dit moment een belijdende christen (liberaal protestants), Mark Rutte als leider.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

NRC schreef:Trendwatchers: God maakt zich breed in Europa
Kees Versteegh

Politici moeten rekening houden met toenemende religiositeit

Politici dienen de groeiende religieuze onderstroom in Europa te onderkennen, menen trendwatcher Bakas en publicist Buwalda. Ze schreven een boek over Europese reli-trends.

Tachtig procent van de twintigers in Europa bidt regelmatig tot God of een andere hogere macht. De christelijke orthodoxie in Oost-Europa trekt steeds meer jongeren. En podcastpriesters als Roderick Vonhögen inspireren op internet (www.catholicinsider.com) een groeiende groep Nederlandse jongens en meisjes.

God rukt op in Europa, concluderen trendwatcher Adjiedj Bakas en publicist Minne Buwalda in hun net gepubliceerde boek: De Toekomst van God, reli-trends in Europa. Hierin inventariseren ze 49 religieuze en spirituele fenomenen op het continent. God wordt daarbij breed opgevat. Deze is niet alleen de andere, transcedente Werkelijkheid zoals theologen hem eeuwenlang hebben geportretteerd. De God van Bakas en Buwalda is er ook voor wie met koeien wil knuffelen of tegen bomen wil praten. Zelf zijn ze agnost. We weten niet of God bestaat, zeggen Bakas, eerder auteur van de bestseller Megatrends Europe, en Buwalda - van huis uit filosoof. Maar ze vinden wel dat politici, journalisten en andere leden van de seculiere elite in Europa zich bewuster moeten zijn van de aanzwellende religieuze onderstroom op het continent.

Dat doen politici nu niet?

Bakas: Nee, ze laten zich te vaak verrassen door incidenten, zoals de Deense cartoonrel. Je zag het ook bij het creationisme-debat in het onderwijs [over de christelijke stroming die probeert de schepping te rijmen met moderne wetenschappelijke inzichten, red.]. Dat was aangezwengeld door islamitische studenten die allang in Nederland zijn. Politici wisten daar niet goed mee om te gaan.

Wat moeten ze dan doen? De religieuze retoriek van George Bush overnemen? Hoe moet het dan met de scheiding tussen kerk en staat?

Bakas: De scheiding van kerk en staat is ook mij dierbaar. De klok moet niet terug naar de tijd voor de Verlichting. Maar politici moeten zich erop voorbereiden dat de komende tien à vijftien jaar religieuze verschillen worden uitvergroot, dat er meer bewegingen komen die haat zaaien, en dat de scheiding tussen kerk en staat minder vanzelfsprekend zal zijn. :twisted: Ook politici moeten zich realiseren dat ze met die geloofsfactor moeten leren omgaan. Wat dat betreft is het een teken aan de wand dat de leiders van de drie grote partijen in Nederland - Balkenende, Bos en Rutte - alle drie gelovig zijn (zie inzet). Iemand als Frits Bolkestein beseft het belang van geloof wel. Hoewel agnost, zei hij: Je moet religie laten terugkomen om mensen houvast te geven. :twisted:

Was dat niet erg ongeloofwaardig van Bolkestein? Hij is lid van een partij die is opgericht om de invloed van religie juist terug te dringen.

Bakas: Toch heeft de VVD op dit moment een gelovig leider. Mark Rutte is belijdend christen, iets waar we zelf verrast over waren.

In jullie boek wordt herinnerd aan het verzet in het Europees Parlement, in 2004, tegen de benoeming van de conservatief-christelijke Italiaanse eurocommissaris Buttiglione. Wat deden seculiere politici daar fout?

Buwalda: We hebben kritiek op de naïviteit van de seculiere elite. Alsof ze voor eeuwig de macht in handen hebben. Ze beschouwen extreme geluiden tegen homos als achterhoedegevechten en deden alsof Buttiglione alleen stond. Maar hij heeft juist veel steun in Oost-Europese landen. Er zijn daar demonstraties door skinheads tegen homos die gesteund worden door priesters. :twisted:
Hadden ze Buttiglione dan moeten handhaven?

Bakas: Nee, dat niet. Zeker als homo sta ik niet aan zijn kant. Maar hij had zakelijker bejegend moeten worden.

Wat betekent dat voor de EU-Grondwet, mocht die worden herschreven? Wat moet er in de inleiding staan over religie in Europa?

Dat Europa niet alleen een continent is, maar ook een concept dat ergens voor staat: Verlichting en een zekere inspiratie vanuit godsdienst. Verder moeten de opstellers van de tekst toegeven dat onze wortels Grieks-Romeins zijn, maar dat we ons na Christus hebben laten koloniseren door het christendom. Na het nodige gepruttel zijn we daar nu best gelukkig mee. Dat betekent dat we hier een veelvormige cultuur hebben die we graag willen vasthouden en verdedigen tegen intolerantie.

CDA-leider Balkenende is gereformeerd opgevoed. Hij beschouwt God als een diepere bron, zei hij in 2002 in NRC Handelsblad. Daaraan ontleen je de kracht van je eigen bestaan. Het zit in je. Ik weet van jongs af aan wat het geloof in het leven is. Als je van een kerk bent, beschouw je de preek als een morele spiegel.
PvdA-leider Bos twijfelde erg of hij bij zijn aantreden als Tweede Kamerlid in 1998 de (christelijke) eed moest afleggen of de (seculiere) belofte. Ik kwam al jaren niet meer in de kerk, schrijft hij in zijn boek Dit land kan zoveel beter. Maar het werd toch de eed. Van sommige dingen kom je nooit los. Dat is in dit geval een last die ik graag draag.
VVD-leider Rutte is liberaal-protestants opgevoed. In het Reformatorisch Dagblad zei hij in 2005: Ik ga niet elke zondag naar de kerk, maar vind het wel belangrijk met die dingen bezig te zijn. Ik heb het meegekregen vanuit mijn opvoeding. Daar ben ik dankbaar voor, zij het dat ik soms twijfel of God bestaat. Het geloof blijft een worsteling voor mij.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Wouter Bos is óók een gelovige. Dat van Mark Rutte wist ik niet. Ik stem zowieso niet op de VVD, want die zijn voor kernenergie.
Ik stem op de Partij voor de Dieren, en het kan me niets schelen als mensen dat belachelijk vinden :lol:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
insomnia
Forum fan

Re: Europese Reli-trends

Bericht door insomnia »

Men moet zich erop voorbereiden dat de scheiding van kerk en staat minder vanzelfsprekend zal zijn
Deze discussie wordt ook nauwelijks gezocht, sterker nog, ik heb het idee dat ie altijd vermeden wordt.
Er is geen enkel partijprogramma dat secularisme als speerpunt heeft, terwijl een dergelijke partij mijn aandacht zou trekken.
C'est le ton qui fait la musique
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

insomnia schreef:
Deze discussie wordt ook nauwelijks gezocht, sterker nog, ik heb het idee dat ie altijd vermeden wordt.
Er is geen enkel partijprogramma dat secularisme als speerpunt heeft, terwijl een dergelijke partij mijn aandacht zou trekken.
Inderdaad Dit is voor mij ook een belangrijk thema omdat ik niet wil worden opgescheept met maatregelen of wetten die gebaseerd zijn op de sprookjes van welke religie dan ook en die mijn persoonlijke vrijheid beknotten. Met name het CDA heeft zich deze kabinets periode behoorlijk van haar conservatieve 'god rules the world' kant laten zien.
D66 was voor mij die partij maar sinds Pechtold partijleider is en secularisme voorvechster Lousewies het politieke toneel gaat verlaten is dat geen optie meer.
Daarom was ik blij met de uitspraken van Femke (zie een ander draadje)
Maar ik al eerst de partij programmas eens moeten doorlopen om te kijken waar ik me behalve het item van secularisme het meeste thuis voel.
Friedrich Nietzsche
JRV

Bericht door JRV »

Verontrustende feitjes, en ik dacht nog wel dat we het hier zo goed hadden.. Hoe frustrerend is dit? Het is toch onvoorstelbaar dat mensen in 2006 nog oprecht geloven in mythologie?
Marcus Scaurus
Forum fan

Bericht door Marcus Scaurus »

Ik ken christenen die roepen dat heel Nederland en Europa langzaam maar gestaag van 'Jezus vervuld' is, en dat de boodschap van God weer gehoord word. De cijfers spreken echter tegen: zowel de Britse als de Nederlandse jeugd heeft steeds minder behoefte aan het geloof. Toch nog een schrale troost :)
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Devious schreef:Wouter Bos is óók een gelovige. Dat van Mark Rutte wist ik niet. Ik stem zowieso niet op de VVD, want die zijn voor kernenergie.
Ik stem op de Partij voor de Dieren, en het kan me niets schelen als mensen dat belachelijk vinden :lol:
ik stem ook op de partij voor de dieren
paul rosemuller is ook gelovig
dat religie een steeds grotere onderstroom begint te worden werd al duidelijk in 2002 toen pim fortuyn in opkomst was
pim fortuyn was zich bewust van deze dimensie en liet dat ook doorschemeren
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Marcus Scaurus schreef:Ik ken christenen die roepen dat heel Nederland en Europa langzaam maar gestaag van 'Jezus vervuld' is, en dat de boodschap van God weer gehoord word. De cijfers spreken echter tegen: zowel de Britse als de Nederlandse jeugd heeft steeds minder behoefte aan het geloof. Toch nog een schrale troost :)
Als ik mijn religieuze vrienden een beetje mag geloven is het tijdelijk afgevlakt. Echter, er is geen grote nieuwe aanwas dus over ongeveer 30 jaar zet de daling opnieuw in als de generatie van voor 1960 massaal aan de andere kant van het gras ligt (ja, die zin is hard maar helaas gaat iedereen een keer dood)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

insomnia schreef:[Er is geen enkel partijprogramma dat secularisme als speerpunt heeft, terwijl een dergelijke partij mijn aandacht zou trekken.
Zo voel ik dat ook, maar zo'n partij is er niet in Nederland. Ik stel voor dat mensen als Lousewies van der Laan en Peter R. de Vries en zelfs misschien Femke Halsema samen zo'n partij oprichten.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
JRV

Bericht door JRV »

skeptic schreef:
insomnia schreef:[Er is geen enkel partijprogramma dat secularisme als speerpunt heeft, terwijl een dergelijke partij mijn aandacht zou trekken.
Zo voel ik dat ook, maar zo'n partij is er niet in Nederland. Ik stel voor dat mensen als Lousewies van der Laan en Peter R. de Vries en zelfs misschien Femke Halsema samen zo'n partij oprichten.
Hier is je Lousewies van der Laan:

"Gelooft u in God?

,,Ik heb aanvaard dat ik daar nooit echt uit zal komen. Het lijkt me heerlijk als je vol vertrouwen gelooft, en weet dat er een hiernamaals is waar je naar toe gaat als je je aan wat afspraken houdt. Dat geeft ongelofelijk veel rust. Ik sta heel erg open voor goddelijke ervaringen, denk altijd: kom maar op, ik heb maar een klein wondertje nodig en I'm yours. Ik weet het niet, ik heb wel het gevoel dat er iets is.''"

Vaag gelul, als je het mij vraagt. Wil ze gelovigen te vriend houden, of is ze echt zo'n walgelijke "ietsist"?
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

ik vind termen als vaag e.d. denigrerend
wat zij zegt is duidelijk genoeg
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

Devious schreef:Wouter Bos is óók een gelovige. Dat van Mark Rutte wist ik niet. Ik stem zowieso niet op de VVD, want die zijn voor kernenergie.
Gelukkig zijn mensen geen dieren. 8)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

mustafa schreef:ik vind termen als vaag e.d. denigrerend
wat zij zegt is duidelijk genoeg

Het open laten van wel en of niet is alleen duidelijk voor hen die er niets achter zoeken
Mustafa.
Zou zelfs duidelijk moeten zijn voor hen die niet aannemen dat er zoiets als I.D. zou kunnen bestaan.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Jessy schreef:Zou zelfs duidelijk moeten zijn voor hen die niet aannemen dat er zoiets als I.D. zou kunnen bestaan.
Kijk dit vind ik nou denigrerend.

Maar ik haal dan mijn schouders op zeker als een dergelijk statement in 1 adem gebracht wordt met ID.

PS.
"Hen" nemen niet aan dat ID niet zou kunnen bestaan omdat "ze" niet weten wat ID is.
Jij weet dat blijkbaar wel maar bent dan blijkbaar niet in staat wetenschappelijk te beschrijven?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Plaats reactie