dat beloof ik schreef:
fundi schreef:
Alleen nu moeten de schepselen dat nog aanvaarden, durven ze God te vertrouwen?
...
En dat zullen ze ook, want dat is Gods wil. God mist nimmer zijn doel, Hij is Almachtig en dat zegt wat
Deze twee beweringen zijn tegengesteld en dus klopt je redenatie niet.
Ofwel het ligt aan de schepselen, ofwel god is almachtig en bepaalt.
Maak in spaghettimonstersnaam een keus, maar wat je nu stelt in gewoon onzin.
Vrije wil is hierbij belangrijk.
God kiest ervoor om vrije wil toe te staan. En dat is veel waard, zonder vrije wil was het een toneelstukje.
Maar God weet ook dat iedereen
uiteindelijk vrijelijk voor God zal kiezen.
Ook is is onzin. Kwantitatief eeuwig leven ??? Je zegt maar wat, zet wat woorden achter elkaaar, maar komt vreemd over.
Als dit voor het eerst is dat je hiervan hoort, dan kan ik me voorstellen dat je nogal verwonderd bent en je afvraagt waar ik het in vredesnaam over heb.
Hier valt ook nogal wat over te zeggen. Kort samengevat:
Het woord dat vaak als eeuwig wordt vertaald, heeft in het grieks helemaal niet de betekenis van oneindig. Het duidt een eindige periode aan.
Eeuwige straf of eeuwig leven moet daarom niet zomaar als oneindige straf of leven worden vertaald.
Het is de straf die voor die periode geldt, of het leven dat voor die periode geldt.
De bijbel spreekt over meerdere van die (eindige) perioden.
In een ander topic heb ik dat ook al eens gemeld. Ook in de begintijd van de christelijke kerk, werd een oneindige hel bepaald niet algemeen geaccepteerd. (waarom zou dat zijn als het woord dat nu steevast voor 'eeuwig' wordt vertaald dat ook werkelijk zou betekenen? )
Pas eeuwen later werd de oneindige hel als kerkelijke waarheid neergezet.
fundi schreef:
Het is buitengewoon goed om God te vertrouwen en deel te nemen aan het "leven van de eeuw"
Je staat hier niet voor een zaal vol gelovigen. Wees duidelijk Wat wil je hier in spaghettimonstersnaam mee zeggen ?
Ik zal het in mijn woorden beschrijven:
God zegt: "Ik red, vertrouw me. Dan heb je deel aan het leven in de eeuw (periode) die gaat komen. Het is niet nodig om onder een oordeel te komen, want Ik biedt genade aan".
Dat is heel kort samengevat het evangelie. Als mensen op dat aanbod ingaan, krijgen wat ze is belooft: genade. Dus niet dat ze beter zijn dan de rest, maar omdat ze simpelweg Gods genade aanvaarden.
Mensen die dat niet willen, worden geoordeeld. Ieder wordt wel rechtvaardig geoordeeld. Als je niets verkeerd doet, heb je niets te vrezen.
Maar dat loopt meestal toch niet oke, want ik vrees dat wij mensen het in werkelijkheid niet goed doen. Niet als mensheid, maar ook niet als individu.
De consequentie van het oordeel is dat je dat zult gaan inzien.
Op een gegeven moment, en ik heb geen idee hoelang dat duurt en wellicht verschilt dat voor ieder, zien mensen in dat het dragen van de consequenties terecht was en dat ze genade van God werkelijk nodig hebben.
Verreweg het beste is daarom om in dit leven de genade van God te accepteren. Dat voorkomt veel ellende. Uiteindelijk zal het toch gebeuren, dus waarom niet nu?
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)