Hoe ik van atheïst een christen werd.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Hoe ik van atheïst een christen werd.

Bericht door Dat beloof ik »

Alleen nu moeten de schepselen dat nog aanvaarden, durven ze God te vertrouwen?
En dat zullen ze ook, want dat is Gods wil. God mist nimmer zijn doel, Hij is Almachtig en dat zegt wat
Deze twee beweringen zijn tegengesteld en dus klopt je redenatie niet.
Ofwel het ligt aan de schepselen, ofwel god is almachtig en bepaalt.
Maak in spaghettimonstersnaam een keus, maar wat je nu stelt in gewoon onzin.

Als in de bijbel gesproken wordt over eeuwig leven, dan is dat vooral kwalitatief, niet kwantitatief.
Ook is is onzin. Kwantitatief eeuwig leven ??? Je zegt maar wat, zet wat woorden achter elkaaar, maar komt vreemd over.
Het is buitengewoon goed om God te vertrouwen en deel te nemen aan het "leven van de eeuw"
Je staat hier niet voor een zaal vol gelovigen. Wees duidelijk Wat wil je hier in spaghettimonstersnaam mee zeggen ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

allereerst mijn waardering omdat je de moed hebt je verhaal te posten alhier. Maar ik heb toch enkele vragen. LAten we beginnen met deze ;

fundi schreef :
Hij is Almachtig en dat zegt wat
Kan je dat even uitleggen aub, wat is almachtig?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Fundi schreef: Er is één God de Schepper, of laten we minstens aannemen dat dit de meest plausibele aanname is.
Als die Schepper zijn schepsels naar hun doel wil brengen, is dat via Zijn weg.
Of via zijn wegen.....meervoud.
Voorbijziend aan de mistgordijnen die het christendom soms opwerpt, is de boodschap dat God zich met zijn schepping verzoend heeft door Christus (ie. God zelf).
Wat dat betreft is er één weg, want er is één God. De kwestie is: is die ene God te vertrouwen, durft men dat?
Durf jij God dusdanig te vertrouwen dat hij meerdere wegen heeft uitgestippeld ?
Of vertrouw je toch liever op het christendom ?
Als God meer is dan het christendom en ook islam en boeddhisme omvat, vertrouw jij God dan nog ?
Ik denk niet dat anderen in de knel komen, maar uiteindelijk wel zullen moeten uitkomen bij die ene God en zijn verzoening die Hij al lang tot stand heeft gebracht.
Er komen er aardig wat in de knel door het christendom.
En ik heb niets met verzoening. Ik geloof niet in het oordeel en zonder oordeel is verzoening overbodig.
Het zou idioot zijn om te denken dat God alleen van christenen houdt,
Zou het ook idioot zijn om te denken dat alleen christenen behouden blijven ?
‘De genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen’
Dan hoef je dus geen christen te zijn om er deel van uit te maken. Een moslim of een boeddhist krijgt dan hetzelfde heil, dus die hoeven geen christen te worden.
Het is buitengewoon goed om God te vertrouwen en deel te nemen aan het "leven van de eeuw". Als het christendom werkelijk zou beseffen wat God in petto heeft, zou het heel wat vrolijker worden!
Dat klopt. Het Godsbeeld dat in het christendom gebezigd wordt is wat mij betreft achterhaald, met duivel en oordeel en gered moeten worden.
Ik ervaar het goddelijke inderdaad als veel vrolijker dan in het christendom is toegestaan.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

fundi schreef:Religie vond ik uiteraard verwerpelijk en achterlijk.
Waarom dan?
En waarom uiteraard?
fundi schreef:God is iets dat bij de primitieve geschiedenis van de mens hoort.
Het valt mij op dat je je in je atheïstische tijd uitsluitend beperkte tot atheïstisch zijn t.o.v. de christelijke god.
Of zie ik dat verkeerd?
fundi schreef:Natuurwetenschap, evolutie theorie, verklaart immers alles wat je nodig hebt te weten.
Wat verklaard het nu, nu je gelovig bent?
fundi schreef: Dit droeg ik dan ook met verve uit naar vrienden en kennissen. En omdat ik aardig wat verstand van zaken had, maakte dat indruk, iets wat ik dan wel weer prettig vond.
Maar waarom had je de behoefte dat te doen dan?
Ik heb als atheïst nooi de behoefte gehad om mijn kennis omtrent de evolutietheorie uit te dragen naar anderen, tenzij ze mij daar om vragen.
Het is evangeliserend gedrag waar ik nu juist een afkeer van heb.
fundi schreef:Ik denk dat mijn opvattingen van toen herkenbaar zullen zijn voor de meeste lezers op dit forum.
Nee niet echt.
fundi schreef:Toen ik het las wist ik dat het waarheid was.
Hoe wist je dat dan?
Had je alle andere scheppingsverhalen van andere geloven ook gelezen dan?
Met je wetenschappelijke kennis had je moeten weten dat wat daar geschreven staat niet mogelijk is.

Ik krijg niet echt het idee dat je je echt verdiept hebt in andere goden.
Verder vind ik het heel vreemd dat je direct na Genesis 1 tot de conclusie kon komen dat de christelijke god bestaat en alle andere goden dus niet, EN je vervolgens alle wetenschappelijke kennis die je had opgedaan zonder blikken of blozen overboord hebt gegooid.
Blijkbaar werkt dat bij het merendeel van de atheïsten niet zo, waarom niet denk jij?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

fundi schreef:Er is één God de Schepper, of laten we minstens aannemen dat dit de meest plausibele aanname is.
Er is geen enkele valide reden om dat aan te nemen.
fundi schreef:‘De genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen’
Dus niemand hoeft te geloven in de christelijke god?
Dan ben ik denk klaar met de discussie en rest mij enkel nog te zeggen "Veel geluk met je geloof".
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Fundi schreef:Op een avond had hij zijn bijbel op tafel laten liggen. Ik dacht: "laat ik daar dan maar eens in kijken, zodat ik de belachelijke leugens die er in staan kan ontzenuwen". Daar zal ik mijn broer dan eens flink mee confronteren.

Tja, dan dus maar vooraan beginnen. Ik las Genesis 1.

Er gebeurde iets merkwaardigs. Toen ik het las wist ik dat het waarheid was. Een besef dat het gezag had van een soort die ik niet kende.
Zeer ongeloofwaardig. Ook zeer herkenbaar. Dit soort verhalen heb ik eerder gelezen.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Fundi schreef:Ik kon twee dingen doen. Negeren wat er gebeurd was en terug naar de veilige haven van mijn atheïsme, of erkennen dat dit het woord van God is. Ik koos voor het laatste, want ik wist in mijn hart dat dit het juiste was.
Dat je iemand niet gelooft tot daar aan toe maar dat is nog geen reden om iemand van liegen te beschuldigen.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Atheïsme biedt geen "veilige haven".

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

kiks schreef:Atheïsme biedt geen "veilige haven".

Groet

kiks
Er is geen reden om op korte tijd, gewoon te herhalen wat je in esstentie net al te kennen hebt gegeven
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Mijn broer was aangegrepen door de film "Jesus Christ Superstar". Hij had zelfs daardoor nota bene een bijbel gekocht, waar die ook nog in ging lezen.
Ik vond dat natuurlijk totaal helemaal niks en probeerde hem te overtuigen dat dit waanzin was. Maar het lukte me niet. Hij bleef maar volharden met zijn, in mijn ogen, sprookjes verhalen.

Op een avond had hij zijn bijbel op tafel laten liggen. Ik dacht: "laat ik daar dan maar eens in kijken, zodat ik de belachelijke leugens die er in staan kan ontzenuwen". Daar zal ik mijn broer dan eens flink mee confronteren.

Tja, dan dus maar vooraan beginnen. Ik las Genesis 1.

Er gebeurde iets merkwaardigs. Toen ik het las wist ik dat het waarheid was. Een besef dat het gezag had van een soort die ik niet kende.
Je hebt geluk gehad.
Als je broer moslim was geworden, had jij de Koran gelezen en wist je dat het de waarheid was en was jij zelf dus ook moslim geworden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hoe komt het dat ik, na het lezen van Genesis niet geraakt ben door God? Ik lijk een zelfde atheist als jij was voor je roeping.
Lees ik verkeerd?
Zoekt God geen contact met mij (wel met jou?)

(Zo is Francis Collins tot geloof gekomen na het zien van een bevroren waterval. Is DIT de manier om betrouwbare kennis op te doen en te vertrouwen op dit soort gevoels-stuipen? Gaat God zo met mensen om? Door wondertjes te verrichten voor de 1 en Zijn ogen te sluiten voor de ander?
Laatst gewijzigd door dikkemick op 14 jun 2015 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Fundi schreef:Berjan, dit is naar eer en geweten mijn verslag. Ik zou niet weten waarom ik daarover zou moeten liegen.
Hoi,

ik heb geleerd dat ik niet mag oordelen voordat ik iemand ken, maar dit komt mij gewoon te ongeloofwaardig over. Veel christenen zeggen op atheistische vrijdenkersfora dat ze vroeger ook zo waren. Alleen om meer gewicht in de schaal te leggen denk ik. Zoals anderen al opmerkten schrijf je allemaal zaken die geen atheist zo duidelijk zou stellen. Het lijkt erop alsof je al een antitheist was voordat je met geloof in aanraking gekomen bent.

Zoals ik al zei is het ook ongeloofwaardig dat je na het lezen van een hoofdstuk al om was. Wat wel kan is dat het een proces was, maar dat je dit in 30 jaar vergeten bent. Je hebt gehoord dat mensen in een flits tot geloof kwamen en dat heb je toen jezelf wijs gemaakt dat dit jou ook overkomen was.
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Rereformed schreef: Ik vind het met deze uitleg nog steeds even vreemd. Het 'concept' God is op zich geen reden om met 'verwerpelijk, achterlijk en domheid ten top' te betitelen. Het is voor de meeste godgelovers enkel een soort 'laatste oorzaak'. En met tot geloof komen wordt 'God uit de geschiedenis' er niet frisser en fruitiger op, laat staan minder verwerpelijk.
Vanuit de geschiedenis wist ik van het bestaan van christendom, islam etc.
Mijn mening was dat het vooral een stel idioten waren, die om een of andere vaag idee over een godheid elkaar de hersens insloegen. Mensen op de brandstapel zette, allerlei gedrag en meningen naar willekeur afstraften. Echt iets behorend tot het verleden, waar we in de nieuwe tijd van wetenschap niet al te veel aandacht meer aan zouden moeten besteden.
En hoe zou je enig idee van 'curieuze christenen' kunnen hebben met zo'n achtergrond?
Wat ik me nog goed kan herinneren was de bus naar de gymzaal. Onderweg stapten leerlingen van de "school met de bijbel" in. Een raar bleek volkje vond ik het.
Ik ben vijftig jaar van mijn leven christen geweest en zoals de meeste christenen liep ik er echt niet mee te koop. De meeste mensen, of ze nu atheist of gelovig zijn, respecteren elkaar in het dagelijks leven en doen hun best om elkaar niet te kwetsen. Het enige curieuze wat mensen aan mij zouden opmerken was hooguit dat ik niet rookte of dronk of disco's bezocht, nooit vloekte, maar meestal piano speelde of een boek las en op zondagmorgen naar een kerk ging. Je zegt er ook nog achteraan dat je er geen contact mee wilde hebben. En ook 'curieus' is nog een wereld verwijderd van de drie betitelingen die je gebruikte.
Ik zat in een totaal andere wereld als jij, ik kende geen kerk of gelovigen. Figuren zoals jij had ik toendertijd gewoon niet voor vol aangezien. Misschien vind je dat een vooroordeel (en terecht), maar ik had geen aanleiding dat anders te zien.
Woorden als 'verwerpelijk, achterlijk en het toppunt van domheid' zijn extreme uitdrukkingen die iemand alleen geeft wanneer hij/zij er ten volle mee bekend is en er alle reden toe heeft, oftewel er op en top mee bekend is en ervaring mee heeft, om zich er zo over uit te laten.
Tja, achteraf denk ik dat ik nogal zelfingenomen was met mijn gevoel van superioriteit. Ik had Kennis en zij hadden een ancient bijgeloof waar ze blijkbaar nog aan vast zaten. Religie was iets wat ik verder gewoon niet serieus nam. Waarom zou ik me er in verdiepen als ik al bijvoorbaat wist dat ze het afleggen tegen de wetenschap.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Fundi schreef:[......... Het zou idioot zijn om te denken dat God alleen van christenen houdt........
Je zal je verhaal best wel naar eer en geweten hebben opgeschreven, ook al zet ik er hier en daar wel wat vraagtekens bij. Als mensen echter zeggen dat God van hen houdt geloof ik daar helemaal niets van. Maar als jij je er prettiger bij voelt je in te beelden dat een figuur uit een boek van je houdt doe je daar niemand te kort mee zolang je maar met beide benen op de grond blijft staan en de realiteit van het echte leven niet uit het oog verliest.
Ik ken meer mensen die menen dat God tot hen gesproken heeft en dat moment houden ze angstvallig vast, bang anders in een gat te vallen. Dat vasthouden lukt hen door zo veel mogelijk in de bijbel te lezen en elk woord wat God in de bijbel tot zijn knechten gesproken heeft op zichzelf te betrekken, zo houden ze de (denkbeeldige) band intact.
NB: Doe wel en zie niet om.
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

dat beloof ik schreef:
fundi schreef:
...
En dat zullen ze ook, want dat is Gods wil. God mist nimmer zijn doel, Hij is Almachtig en dat zegt wat
Deze twee beweringen zijn tegengesteld en dus klopt je redenatie niet.
Ofwel het ligt aan de schepselen, ofwel god is almachtig en bepaalt.
Maak in spaghettimonstersnaam een keus, maar wat je nu stelt in gewoon onzin.
Vrije wil is hierbij belangrijk.
God kiest ervoor om vrije wil toe te staan. En dat is veel waard, zonder vrije wil was het een toneelstukje.
Maar God weet ook dat iedereen uiteindelijk vrijelijk voor God zal kiezen.
Ook is is onzin. Kwantitatief eeuwig leven ??? Je zegt maar wat, zet wat woorden achter elkaaar, maar komt vreemd over.
Als dit voor het eerst is dat je hiervan hoort, dan kan ik me voorstellen dat je nogal verwonderd bent en je afvraagt waar ik het in vredesnaam over heb.

Hier valt ook nogal wat over te zeggen. Kort samengevat:
Het woord dat vaak als eeuwig wordt vertaald, heeft in het grieks helemaal niet de betekenis van oneindig. Het duidt een eindige periode aan.
Eeuwige straf of eeuwig leven moet daarom niet zomaar als oneindige straf of leven worden vertaald.
Het is de straf die voor die periode geldt, of het leven dat voor die periode geldt.
De bijbel spreekt over meerdere van die (eindige) perioden.

In een ander topic heb ik dat ook al eens gemeld. Ook in de begintijd van de christelijke kerk, werd een oneindige hel bepaald niet algemeen geaccepteerd. (waarom zou dat zijn als het woord dat nu steevast voor 'eeuwig' wordt vertaald dat ook werkelijk zou betekenen? )
Pas eeuwen later werd de oneindige hel als kerkelijke waarheid neergezet.
fundi schreef: Het is buitengewoon goed om God te vertrouwen en deel te nemen aan het "leven van de eeuw"
Je staat hier niet voor een zaal vol gelovigen. Wees duidelijk Wat wil je hier in spaghettimonstersnaam mee zeggen ?
Ik zal het in mijn woorden beschrijven:

God zegt: "Ik red, vertrouw me. Dan heb je deel aan het leven in de eeuw (periode) die gaat komen. Het is niet nodig om onder een oordeel te komen, want Ik biedt genade aan".
Dat is heel kort samengevat het evangelie. Als mensen op dat aanbod ingaan, krijgen wat ze is belooft: genade. Dus niet dat ze beter zijn dan de rest, maar omdat ze simpelweg Gods genade aanvaarden.

Mensen die dat niet willen, worden geoordeeld. Ieder wordt wel rechtvaardig geoordeeld. Als je niets verkeerd doet, heb je niets te vrezen.
Maar dat loopt meestal toch niet oke, want ik vrees dat wij mensen het in werkelijkheid niet goed doen. Niet als mensheid, maar ook niet als individu.
De consequentie van het oordeel is dat je dat zult gaan inzien.

Op een gegeven moment, en ik heb geen idee hoelang dat duurt en wellicht verschilt dat voor ieder, zien mensen in dat het dragen van de consequenties terecht was en dat ze genade van God werkelijk nodig hebben.

Verreweg het beste is daarom om in dit leven de genade van God te accepteren. Dat voorkomt veel ellende. Uiteindelijk zal het toch gebeuren, dus waarom niet nu?
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Plaats reactie