Wat is het doel van het leven?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Wat is het doel van het leven?

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: .... zal ik er wellicht (als ik de moed ervoor kan opbrengen) een einde aan maken.
Amen.
Vooral dat tussen haakjes. :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lanier schreef:Het doel van het leven is voortplanting en daarmee de soort in stand houden.
Wlke soort? Het leven omvat alle soorten.
Verder heeft het uiteraard geen doel. Het doet nu eenmaal wat het doet: leven. Het kan niet anders.
zie: het eeuwige leven
Ik wens u alle goeds
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Peter, dit topic gaat volgens mij om het individu, niet om leven in zijn totaliteit. Dus de mens plant zich voort om de mensheid in stand te houden.
Peter van Velzen
Site Admin

Ook het individuele leven heeft niet altijd een doel. In elk geval is het doel van mijn leven geen voortplanting, noch het in stand houden van de soort. Is het jouwe dat wel? Ik heb wel een doel IN mijn leven. Maar dat is niet de reden van mijn bestaan. Die is er namelijk niet. Wel allerlei oorzaken. Maar niemand heeft tevoren bedacht hoe het zou gaan. Redenen zijn verwachtingen voor de toekomst, omwile waarvan wij ons op een bepaalde manier gedragen. Aangezien wij echter geen van alle ons eigen bestaan tot stand hebben gebracht, heeft ons individuele leven geen doel. Ook dit leven moet geleefd worden en de doelen die wij er in najagen zijn van ons , maar wijzelf zijn niet onderdeel van enig doel.
Ik wens u alle goeds
bobthecynic

Bericht door bobthecynic »

doctorwho schreef:bobthecynic

welkom
thx, blij hier te zijn :)
bobthecynic

Peter van Velzen schreef:Ook het individuele leven heeft niet altijd een doel. In elk geval is het doel van mijn leven geen voortplanting, noch het in stand houden van de soort. Is het jouwe dat wel? Ik heb wel een doel IN mijn leven. Maar dat is niet de reden van mijn bestaan. Die is er namelijk niet. Wel allerlei oorzaken. Maar niemand heeft tevoren bedacht hoe het zou gaan. Redenen zijn verwachtingen voor de toekomst, omwile waarvan wij ons op een bepaalde manier gedragen. Aangezien wij echter geen van alle ons eigen bestaan tot stand hebben gebracht, heeft ons individuele leven geen doel. Ook dit leven moet geleefd worden en de doelen die wij er in najagen zijn van ons , maar wijzelf zijn niet onderdeel van enig doel.
Hier kan ik me wel in vinden. Ik vraag me ook wel eens af wat er zo erg is aan het uitsterven van een soort voor de soort zelf dan...nog geen klagende dodo gehoord :)
Ik zag ooit een docu over de eendagsvlieg, en daar sprak zo'n zinloosheid uit dat ik me af ging vragen waarom dat voor bijvoorbeeld de mens anders zou zijn; In de zin dat de eendagsvlieg 24 uur leeft na verpopping, niet eet enkel leeft voor de voortplanting.
Peter van Velzen
Site Admin

Niet alleen eendagsvliegen ook de meeste vlinders leven alleen voor de voortplanting. Veel hebben niet eens een mond, en ze kunnen dus niets eten. De voortplanting bij de mens is een heel gedoe. Het begint met melk en poepluiers, vervolgens komt een schoolopleiding die soms tot je 30e duurt, en dan kun je eindelijk aan je eigen gezin beginnen. Tot dat op de rails staat kunnen opa en oma maar beter stand-by zijn. Dus ben je al snel tot je 60e bezig. Inmiddels hebben we er gemiddeld nog dertig jaar extra aan vast geknoopt. Voor de meesten doorspekt met ziektes en gebreken, maar op de een of andere manier schijnen we het toch leuk te vinden. Wie de zinloosheid er van in ziet, schijnt depressief te zijn. Gezonde mensen hebben een flinke dosis hormonen die ons wijsmaken dat het leven prachtig is. Vooral die kleine poepluiervullers. Ik ben ook flink gedrogeerd. Waarvan een paar achterkleindochters gezellig profiteren :)
Ik wens u alle goeds
bobthecynic

Peter van Velzen schreef:....Ik ben ook flink gedrogeerd. Waarvan een paar achterkleindochters gezellig profiteren :)
Treffend geschreven, weet even niet meer te zeggen.
complete berichten quoten wordt niet op prijs gesteld. Zeker als je zelf niets te zeggen hebt, Vandaar ingekort
Peter van Velzen
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

bobthecynic schreef:
Hier kan ik me wel in vinden. Ik vraag me ook wel eens af wat er zo erg is aan het uitsterven van een soort voor de soort zelf dan...nog geen klagende dodo gehoord :)
Ik zag ooit een docu over de eendagsvlieg, en daar sprak zo'n zinloosheid uit dat ik me af ging vragen waarom dat voor bijvoorbeeld de mens anders zou zijn; In de zin dat de eendagsvlieg 24 uur leeft na verpopping, niet eet enkel leeft voor de voortplanting.
We zijn allemaal 1-dagsvliegen. En over enige tijd zijn we allemaal uitgestorven.
Het is het antroposofisch denken dat alles een doel met hebben.

Wij stellen natuurlijk wel persoonlijke doelen in dit leven en die zijn voor iedereen anders.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Je bedoelt waarschijnlijk antropocentrisch ? :)
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HankS schreef:
:lol: Dat denk ik ook!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Toch antroposofisch, denk ik.
Bij antropocentrisch stel ik me de mens voor als zichzelf als middelpunt denkend.
Dat zegt op zich niet zoveel over hoe zij denken over doelen.
De antroposoof ziet zichzelf eerder als onderdeel van een geheel.
Levend en lerend vanuit de historie (ook in eerdere incarnaties) in de het heden en met een herkansing in de toekomst.
Doel: Groeiend naar een hoger bewustzijn.

Een antroposofie adept heeft me ooit weleens verteld, dat volgens Rudolf Steiner het zelfs geen toeval is, als er een dakpan op je hoofd valt omdat je het zelf hebt gewild.
Dat ook dit een doel had, zoals alles wat je meemaakt.

Laat hij nou niet begrepen hebben wat dat te betekenen had en ik wel.
Maar wel mij zeggen, dat dit niet kon omdat ik pas één keer op hun bijeenkomst was.
Dat de meeste mensen daarvoor al zijn boeken gelezen hadden moeten hebben of het vaak maar gewoon moesten aannemen. :shock:

Dat was meteen ook de laatste keer, dat ik daar was. :lol:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Maria schreef: Dat was meteen ook de laatste keer, dat ik daar was. :lol:
In de jaren zeventig had ik een grote groentetuin en was ik gecharmeerd van biologisch tuinieren. Gezond eten voor de familie.
Ik kocht een boekje over biologisch tuinieren en kwam zo in aanraking met de Rudolf Steiner methode. Dat ging goed tot ik een koeien hoorn gevuld met gier bij een bepaalde maanstand in de composthoop moest begraven. Dat was waar ik afscheid van de Steiner methode nam. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

HankS schreef:
Ik hoop van niet. Antropocentrisch betekent de mens centraal stellen (met name in plaats van god). Dat heeft niets met een doel te maken. Behalve dan dat de mens het wezen is dt zich het meest opvallend doelen stelt. Meer meningen hierover in de draad Antropocentrisme

Antroposofisch lijkt me ook - maar iets minder - verkeerd. Antroposofie is een vorm van idealisme, en gaat er dus van uit dat er een geestelijke wereld bestaat, die niet slechts een aspect is van de materiële wereld. Dat hoeft ook niets met doelen te maken te hebben, behalve dan dat doelen uiteraard ideeën zijn. Zij zouden dus onafhankelijk van de materiële wereld kunnen bestaan. Dat is slechts in zovere waar, dat er onjuiste ideeën bestaan. die niet stroken met de materiële werkelijkheid. Maar ze worden net als alle ideeën gevormd in (met name menselijke) hersenen.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Doelen die worden gesteld door mensen zijn per definitie altijd ideeën ervan en erover.
Op een andere manier kun je de vraag niet beantwoorden.
Dus als antwoord op de topicvraag is het een correct antwoord.

http://www.doodeenvoudig.nl/bibliotheek ... troposofie" onclick="window.open(this.href);return false;
Theosofie: zeven sferen
Volgens de theosofie zijn we geestelijke, eeuwige wezens, gevangen in een lijf. Wanneer we sterven, worden we bevrijd van de ‘ketenen van het lichaam’. Ons karakter verandert daarbij niet.
........
De theosofie gaat, net als de Indiase religies, uit van karma dat de wedergeboorte bepaalt. Als je vrij bent van karma en de hoogste sfeer in het hiernamaals bereikt hebt, kan je reïncarneren om de schepping te helpen vervullen.
Het uiteindelijke doel van de schepping is de volmaaktheid van de mensen op alle zijnsniveaus.

Antroposofie: ontwikkeling van de mensheid

Zoals je na een nacht slapen nog steeds dezelfde persoon bent als de vorige dag, zo ben je na de periode tussen dood en geboorte nog steeds hetzelfde individu als voordat je stierf. Je bent alleen wat ervaringen rijker.
Het doel van het leven is volgens de antroposofie dat je je ontwikkelt, en voor totale ontwikkeling zijn meerdere levens nodig. ......

Het doel in de antroposofie is een wereld vol wijsheid, vrijheid en liefde.

Door persoonlijke ontwikkeling zal de totale mensheid zich ontwikkelen.
Anders dan antropocentrisch wat op zich een bepaalde manier van staan in de wereld betekent.
De plaats waarin je jezelf stelt tov. van die wereld.

De antroposofie beantwoordt, net als een religie, aan de wens een doel te hebben in het leven en houdt dat doel in.
Een totale levensbeschouwing met daaraan gekoppeld een heel speciale levenswijze.
Voor veel levensbeschouwingen geldt, in mindere mate voor theïstische religies, dat mensen daarin op een antropocentrische wijze kunnen staan of anderszins.
Individueel of groepsgewijs of binnen cultuur bepaald.
Bij theosofie lijkt antropocentrisme minder evident, juist omdat het de mens ziet als onderdeel van het geheel.
Maar feitelijk is het denken wel antropocentrisch, omdat het doel is, als individuele mens hierboven uit te groeien.
Zoals ook bij het boeddhisme, waar het grotendeel op is gestoeld.
Plaats reactie