Precies. Ik was een paar jaar geleden nog een voorstander. Nu nog steeds maar alleen maar vanwege de nostalgie die ik persoonlijk ervaar aan de zwarte pieten maar wanneer het feest veranderd is zal ik er ook niet mee zitten.Jagang schreef: Het is slechts een kleine aanpassing van een traditie, en geen afschaffing.
Zwarte Piet (=Racisme?)
Moderator: Moderators
Re: Zwarte Piet (=Racisme?)
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Ik denk dat zelfs wanneer er niemand in Nederland - of daarbuiten - aanstoot nam aan Zwarte Piet, we hem toch zouden moeten veranderen. Het is een residu van de slavernij en de blackface cultuur. Daar hoeven we niet trots op te zijn.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Lost and not found yet schreef
Alleen, kinderen wordt niet uitgelegd dat het folklore is, neen, alle moeite wordt gedaan tot het tegendeel: de Sint bestaat echt, komt (op televisie) aan met de boot uit Spanje en heeft niet één knecht (die toevallig donkerAfrikaans kan zijn), maar een heleboel die er zo uit zien; dan is het geen toeval meer , zoals je nog kunnen beweren in de traditie.
Dus wat ziet een kind dat dit spektakel gadeslaat en gelooft dat die Sint echt bestaat: een belangrijke indrukwekkende blanke man die omgeven wordt door vele helpers die allemaal hun gezicht zwart geschminkt hebben, zwart krullen pruik en geprononceerde rode lippen. Dus conclusie : als je een helper van de Sint wil zijn moet je eruit zien als een stereotype donkerAfrikaan. Of: de Sint wil nog steeds enkel helpers van die origine.
Als je de Sint gaat behandelen als een persoon waarin kinderen mogen geloven om wille van zijn goedheid, dan moet hij ook moreel waardig zijn als een echt bestaand persoon. Er is niemand, hoe belangrijk hij ook moge zijn, die in onze maatschappij zonder vermoedens van uitbuiting, discrimininatie, racisme iets gelijkaardigs zou kunnen doen: het enkel hebben van medewerkers van donkerAfrikaanse oorsprong. Een blanke werkgever die dan zou antwoorden : "het is gewoon traditie" kan enkel verwijzen naar de "traditie" van het Europees kolonialisme in Afrika. Idem dito de Sint als je hem zou vragen waarom hij enkel donkerAfrikaanse helpers heeft. De Sint zou kunnen antwoorden dat omdat zijn eerste knecht Afrikaans was de volgende dat ook moeten zijn (of die indruk geven door zich te schminken etc) maar dan maakt hij zich belachelijk. Er is geen redelijk en moreel aanvaardbaar antwoord op die vraag mogelijk. Behalve als het over één knecht gaat en het louter naspelen van een "historisch" gegeven. Dat is niet het geval.
Wat jij zegt komt erop neer dat kinderen zich geen vragen moeten stellen, hun verstand op nul zetten, en blind geloof en vertrouwen moet hebben in de goedheilig man. Van inprenting op jonge leeftijd van kwalijke stereotypen heb je duidelijk nog nooit gehoord, en slimme kinderen die vragen stellen die snoer je de mond: "het is traditie en dat moet je respecteren". Ja, hallo? "Het staat in de bijbel en dat moet je respecteren" is dan ook een goed argument zeker.
Stel je voor een planeet bevolkt door groen en roodhuidige mensen. Op die planeet hebben ze een gelijkaardig "sinterklaasfeest" en je ziet daar een filmpje van. De "Sint" , op paard, dan op troon, is groen en zijn helpers zijn rood geschminkt, dus in feite ook groenen. Zelfs indien het publiek voor 50% uit rode en groene mensen zou bestaan, zou ik niet twijfelen op de vraag welke huidskleur ik zou willen indien ik op deze planeet herboren moet worden. Hoe meer rode mensen in het publiek hoe meer macht ik de groenen toedenk in die maatschappij, die duidelijk geen democratie zal zijn. Als die rode mensen als meerderheid wel macht hebben, dan was het gespeelde ondenkbaar, behalve als ze de groenen verafgoden. Alleen al het feit dat de groenen zich niet willen laten kennen als "helper", en zich daarom rood schminken, wijst erop dat de roden zich wel als helper acceptabel moeten achten. Dat dit het gevolg of expressie van een onschuldige traditie is, is heel ongeloofwaardig, ik zou het risico niet nemen, groen is de optie.
Conclusie: de enige reden dat zwarte piet zich nog zwart schminkt is omdat de meerderheid hier blank is, of de minderheid nog niet sterk genoeg. Er is geen fatsoenlijk antwoord mogelijk op de vraag (van bv een Afrikaans in de Sint gelovend kindje) waarom de helpers van de Sint per sé er donkerAfrikaans moeten uitzien. Je kan de vraag natuurljk afwimpelen, zoals jij doet.
Indien het zou aanzetten tot slavernij was het al lang afgeschaft, het klopt dat dit fout is, , maar is het probleem niet. Het probleem zit in ook niet in de traditie, of beter gezegd de folklore, op zich: het naspelen voor kinderen van een vrijgevige kindvriendelijke bisschop die lang geleden leefde en die verondersteld wordt een donkerAfrikaanse knecht gehad te hebben, die ook nagespeeld wordt, en dus op de "echte" moet gelijken.Ik pleit ervoor om het Sinterklaasfeest gewoon aan te houden zoals het was! Zoals het traditioneel was, en laat de mensen die er tegen zijn zich maar aanpassen aan de tradities hier. Klaar toch? Het Sinterklaasfeest inclusief zwarte pieten zet imo absoluut niet aan tot racisme of slavernij! Heeft iemand daar trouwens onderzoek naar gedaan? Denk je echt dat de kinderen, voor wie dit leuke feest bedoeld is, het woord racisme kunnen opschrijven of zelfs maar begrijpen? En, bestaat er nog slavernij in Nederland? Dus lekker laten wat het is, en de paar eenlingen die dat niet willen kunnen het Sinteklaasfeest ook NIET vieren! Wel weer jammer voor hun kinderen dan.
Alleen, kinderen wordt niet uitgelegd dat het folklore is, neen, alle moeite wordt gedaan tot het tegendeel: de Sint bestaat echt, komt (op televisie) aan met de boot uit Spanje en heeft niet één knecht (die toevallig donkerAfrikaans kan zijn), maar een heleboel die er zo uit zien; dan is het geen toeval meer , zoals je nog kunnen beweren in de traditie.
Dus wat ziet een kind dat dit spektakel gadeslaat en gelooft dat die Sint echt bestaat: een belangrijke indrukwekkende blanke man die omgeven wordt door vele helpers die allemaal hun gezicht zwart geschminkt hebben, zwart krullen pruik en geprononceerde rode lippen. Dus conclusie : als je een helper van de Sint wil zijn moet je eruit zien als een stereotype donkerAfrikaan. Of: de Sint wil nog steeds enkel helpers van die origine.
Als je de Sint gaat behandelen als een persoon waarin kinderen mogen geloven om wille van zijn goedheid, dan moet hij ook moreel waardig zijn als een echt bestaand persoon. Er is niemand, hoe belangrijk hij ook moge zijn, die in onze maatschappij zonder vermoedens van uitbuiting, discrimininatie, racisme iets gelijkaardigs zou kunnen doen: het enkel hebben van medewerkers van donkerAfrikaanse oorsprong. Een blanke werkgever die dan zou antwoorden : "het is gewoon traditie" kan enkel verwijzen naar de "traditie" van het Europees kolonialisme in Afrika. Idem dito de Sint als je hem zou vragen waarom hij enkel donkerAfrikaanse helpers heeft. De Sint zou kunnen antwoorden dat omdat zijn eerste knecht Afrikaans was de volgende dat ook moeten zijn (of die indruk geven door zich te schminken etc) maar dan maakt hij zich belachelijk. Er is geen redelijk en moreel aanvaardbaar antwoord op die vraag mogelijk. Behalve als het over één knecht gaat en het louter naspelen van een "historisch" gegeven. Dat is niet het geval.
Wat jij zegt komt erop neer dat kinderen zich geen vragen moeten stellen, hun verstand op nul zetten, en blind geloof en vertrouwen moet hebben in de goedheilig man. Van inprenting op jonge leeftijd van kwalijke stereotypen heb je duidelijk nog nooit gehoord, en slimme kinderen die vragen stellen die snoer je de mond: "het is traditie en dat moet je respecteren". Ja, hallo? "Het staat in de bijbel en dat moet je respecteren" is dan ook een goed argument zeker.
Stel je voor een planeet bevolkt door groen en roodhuidige mensen. Op die planeet hebben ze een gelijkaardig "sinterklaasfeest" en je ziet daar een filmpje van. De "Sint" , op paard, dan op troon, is groen en zijn helpers zijn rood geschminkt, dus in feite ook groenen. Zelfs indien het publiek voor 50% uit rode en groene mensen zou bestaan, zou ik niet twijfelen op de vraag welke huidskleur ik zou willen indien ik op deze planeet herboren moet worden. Hoe meer rode mensen in het publiek hoe meer macht ik de groenen toedenk in die maatschappij, die duidelijk geen democratie zal zijn. Als die rode mensen als meerderheid wel macht hebben, dan was het gespeelde ondenkbaar, behalve als ze de groenen verafgoden. Alleen al het feit dat de groenen zich niet willen laten kennen als "helper", en zich daarom rood schminken, wijst erop dat de roden zich wel als helper acceptabel moeten achten. Dat dit het gevolg of expressie van een onschuldige traditie is, is heel ongeloofwaardig, ik zou het risico niet nemen, groen is de optie.
Conclusie: de enige reden dat zwarte piet zich nog zwart schminkt is omdat de meerderheid hier blank is, of de minderheid nog niet sterk genoeg. Er is geen fatsoenlijk antwoord mogelijk op de vraag (van bv een Afrikaans in de Sint gelovend kindje) waarom de helpers van de Sint per sé er donkerAfrikaans moeten uitzien. Je kan de vraag natuurljk afwimpelen, zoals jij doet.
Laten we "Sinterklaas en Zwarte Piet" veranderen in Sinterklaas en hoofd/eerste Zwarte Piet met een hoop hulp Pieten in allerlei kleurtjes. Die heten dan ook geen zwarte Piet.
Dan wordt er meteen ook niet meer gesminkt natuurlijk
Maar dan moet de hoofd Piet natuurlijk wel echt zwart zijn, dus dan ook hij geen smink.
Als zij aankomen op de Stoomboot zijn er dus allerlei kleuren.
Maar dan moeten ook alle verhaaltjes over zwarte hulppieten veranderen en ook de illustraties.
De nieuwe hulppieten zijn smeerpoetsen, helemaal onder de roet vegen van de schoorsteen.
Daar kan ik me dan wel weer in vinden.
Oh nee, toch niet.
Bij hoeveel kinderen in Nederland zijn er geen schoorstenen meer?
Geen schoentjes meer voor de schoorsteen.
Bovendien al die hulppieten leken eerst echte Pieten, dus mannen.
Maar vaak gespeeld door vrouwen.
Op de scholen bijna uitsluitend.
Hoe lossen we dat op?
Hulp Pieten en Petra's ?
Weet je wat we doen????????
We schaffen het hele Sinterklaasfeest maar af, want bisschoppen zijn ook allang uit de mode.
Stoomboten zijn slecht voor het milieu en zijn motorbootjes geworden.
Het is het feest van het snoepgoed en dat is het hele jaar door al slecht voor de tanden.
En niemand krijgt nog met de roe, ook wordt ermee gedreigd.
Het lijkt de hel wel, alsmaar dreigen, maar in de praktijk moeten we dat niet zo zien.
De context hè?
Hoezo, welke context?
Sinterklaas is uit ververvlogen tijden, maar dat mogen we nu niet meer letterlijk zo nemen en dus ook niet meer als zodanig herdenken.
Zelfs de winkels doen al meer aan de Kerstman en geld voor reclame maken wordt al heel weinig uitgegeven met Sinterklaas.
Sinterklaas is oubollig en uit de tijd.
Wordt straks misschien zelfs verboden, want rascistisch hé, en dat kan echt niet meer.
Net als die boeken over Maarten Luther. Altijd al verdonkeremaand.
Verdwijnen de Sinterklaasboekjes ook naar de kelders van de bibliotheken, net als de oude Sjors en Sjimmies.
De oplossing:
We geven alleen nog maar cadeautjes met de Kerst.
Al die allochtonen kenden Sinterklaas toch al niet.
Is er gelijk een probleem minder bij de ouders van de kleintjes.
Wat doen we?:
Cadeaus met Sinterklaas of met de Kerst of allebei.
Maar één keer pakjesavond en iedereen, ook de ouderen doen weer mee.
Maar dan moet de hoofd Piet natuurlijk wel echt zwart zijn, dus dan ook hij geen smink.
Als zij aankomen op de Stoomboot zijn er dus allerlei kleuren.
Maar dan moeten ook alle verhaaltjes over zwarte hulppieten veranderen en ook de illustraties.
De nieuwe hulppieten zijn smeerpoetsen, helemaal onder de roet vegen van de schoorsteen.
Daar kan ik me dan wel weer in vinden.
Oh nee, toch niet.
Bij hoeveel kinderen in Nederland zijn er geen schoorstenen meer?
Geen schoentjes meer voor de schoorsteen.

Bovendien al die hulppieten leken eerst echte Pieten, dus mannen.
Maar vaak gespeeld door vrouwen.
Op de scholen bijna uitsluitend.
Hoe lossen we dat op?
Hulp Pieten en Petra's ?

Weet je wat we doen????????
We schaffen het hele Sinterklaasfeest maar af, want bisschoppen zijn ook allang uit de mode.
Stoomboten zijn slecht voor het milieu en zijn motorbootjes geworden.
Het is het feest van het snoepgoed en dat is het hele jaar door al slecht voor de tanden.
En niemand krijgt nog met de roe, ook wordt ermee gedreigd.
Het lijkt de hel wel, alsmaar dreigen, maar in de praktijk moeten we dat niet zo zien.
De context hè?
Hoezo, welke context?
Sinterklaas is uit ververvlogen tijden, maar dat mogen we nu niet meer letterlijk zo nemen en dus ook niet meer als zodanig herdenken.

Zelfs de winkels doen al meer aan de Kerstman en geld voor reclame maken wordt al heel weinig uitgegeven met Sinterklaas.
Sinterklaas is oubollig en uit de tijd.
Wordt straks misschien zelfs verboden, want rascistisch hé, en dat kan echt niet meer.

Net als die boeken over Maarten Luther. Altijd al verdonkeremaand.
Verdwijnen de Sinterklaasboekjes ook naar de kelders van de bibliotheken, net als de oude Sjors en Sjimmies.
De oplossing:
We geven alleen nog maar cadeautjes met de Kerst.
Al die allochtonen kenden Sinterklaas toch al niet.
Is er gelijk een probleem minder bij de ouders van de kleintjes.
Wat doen we?:
Cadeaus met Sinterklaas of met de Kerst of allebei.
Maar één keer pakjesavond en iedereen, ook de ouderen doen weer mee.

Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Helemaal geen slecht idee, een blanke sint met een afrikaans CEO, volgens de traditie/folklore, en bonte Pieten. Als die hoofdpiet de enige is die volledig in het zwart is gekleed, is geen verwarring mogelijk met de afrikaanse/donkerhuidige bonte Pieten. Enkel nog een naam zoeken voor de vrouwelijke "Pieten". Ik zie geen probleem met schmink (zie mijn vorige post)Maria schreef:Laten we "Sinterklaas en Zwarte Piet" veranderen in Sinterklaas en hoofd/eerste Zwarte Piet met een hoop hulp Pieten in allerlei kleurtjes. Die heten dan ook geen zwarte Piet.
Een heel gezicht zwarte sminken en zwarte handschoenen zijn volledig overbodig.
De hoofdpiet, de baas van alle pieten en vertrouwensman van Sint, die het boek onder zijn hoede heeft, moet door een neger worden gespeeld.
Anders gaat mijn hele verhaal niet op.
Natuurlijk zullen de Pieten in de illustraties en verhaaltjes wel zwart/vuil moeten zijn van al het roet.
Maar dat alleen als ze ook daadwerkelijk door de schoorsteen zijn gekropen en niet als ze op straat snoep uitdelen.
De hoofdpiet, de baas van alle pieten en vertrouwensman van Sint, die het boek onder zijn hoede heeft, moet door een neger worden gespeeld.
Anders gaat mijn hele verhaal niet op.

Natuurlijk zullen de Pieten in de illustraties en verhaaltjes wel zwart/vuil moeten zijn van al het roet.
Maar dat alleen als ze ook daadwerkelijk door de schoorsteen zijn gekropen en niet als ze op straat snoep uitdelen.
ja, ik heb het over mijn post waarin ik schreef:
Alle problemen worden opgelost vanals je Zwarte Piet beoordeelt op zijn kledij en niet zijn uiterlijk: zwarte pofbroek en hemd, zwarte mantel, zwarte muts. De pruik mag in alle kleuren zijn. Het gezicht kan geschminkt worden zoals kinderen doen op een feestje, Zwarte Pieten met bloemengezicht, met kattegezicht, etc...
Het concept van hoofdpiet was mij ontgaan toen ik dit schreef. Wordt dat altijd geacht dezelfde Piet te zijn?
Ik sta nogal weigerachtig tegen het vastpinnen van een afkomst op de rol, zowel van de Pieten als de Sint/Hoofdpiet. Hoe meer je dat relativeert hoe beter. Dat de hoofdpiet zwarte kledij heeft en enkel daarom als hoofdpiet wordt erkend geniet de voorkeur boven wat ik net voordien postte. Het zou dus best zijn dat deze hoofdpiet zich wel schminkt, maar in iets fantasieachtigs waardoor kinderen niet meer afgeleid worden door de vraag wat zijn afkomst zou kunnen zijn. En ook accepteren dat deze er steeds anders zal uitzien qua uiterlijk. De overige Pieten mogen hetzelfde doen, maar dragen dan overwegend gekleurde kledij, en zeker geen zwarte muts.
Alle problemen worden opgelost vanals je Zwarte Piet beoordeelt op zijn kledij en niet zijn uiterlijk: zwarte pofbroek en hemd, zwarte mantel, zwarte muts. De pruik mag in alle kleuren zijn. Het gezicht kan geschminkt worden zoals kinderen doen op een feestje, Zwarte Pieten met bloemengezicht, met kattegezicht, etc...
Het concept van hoofdpiet was mij ontgaan toen ik dit schreef. Wordt dat altijd geacht dezelfde Piet te zijn?
Ik sta nogal weigerachtig tegen het vastpinnen van een afkomst op de rol, zowel van de Pieten als de Sint/Hoofdpiet. Hoe meer je dat relativeert hoe beter. Dat de hoofdpiet zwarte kledij heeft en enkel daarom als hoofdpiet wordt erkend geniet de voorkeur boven wat ik net voordien postte. Het zou dus best zijn dat deze hoofdpiet zich wel schminkt, maar in iets fantasieachtigs waardoor kinderen niet meer afgeleid worden door de vraag wat zijn afkomst zou kunnen zijn. En ook accepteren dat deze er steeds anders zal uitzien qua uiterlijk. De overige Pieten mogen hetzelfde doen, maar dragen dan overwegend gekleurde kledij, en zeker geen zwarte muts.
Nee.Athum schreef: Het concept van hoofdpiet was mij ontgaan toen ik dit schreef. Wordt dat altijd geacht dezelfde Piet te zijn?
Maar wel een moor, dus donker tot zwart van kleur.

De kledij is meestal heel kleurig en echt niet alleen zwart.
Alleen zwart in de zin van vuil, als hij door een schoorsteen is gekropen.
Ik weet niet of het modern Nederlands is, maar in mijn kindertijd zag je zwart, als je vuil was.
Dat is ook de oorspronkelijke roetmop, de schoorsteenveger.
Daar werd vroeger de neger mee vergeleken.
Ik denk dat je dan een ander feestje moet verzinnen, met een andere naam en een ander verhaal.De pruik mag in alle kleuren zijn. Het gezicht kan geschminkt worden zoals kinderen doen op een feestje, Zwarte Pieten met bloemengezicht, met kattegezicht

Als het uiterlijk van de Pieten essentieel is, dan wel ja. Er is geen enkele goede reden waarom dat zo zou zijn.Ik denk dat je dan een ander feestje moet verzinnen, met een andere naam en een ander verhaal.
Het merkwaardige is dat zwarte piet in Nederland wel als racisme word gezien terwijl in in Iran een soortgelijk feest met ook een zwarte piet (Hatzji Firoez )Door de VN onder wereld erfgoed valt.
Volwassenen maken zich teveel zorgen of het verhaal hierna nog wel helemaal consistent is.
Kinderen zijn best bereid om een verhaal aan te nemen dat niet helemaal klopt, alleen al omdat ze er baat bij hebben.
Met cadeautjes is hun geloof snel gekocht.
Kinderen zijn best bereid om een verhaal aan te nemen dat niet helemaal klopt, alleen al omdat ze er baat bij hebben.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Laten we daarom de traditie gewoon voortzetten. En voor de beledigden en gekwetsten onder ons, er is altijd nog een uitleg van dominee Gremdraat:Jagang schreef:Volwassenen maken zich teveel zorgen of het verhaal hierna nog wel helemaal consistent is.
http://youtu.be/VNWmzwHCIRE" onclick="window.open(this.href);return false;

Ps, wel wat gedateerd, maar met de kern ben ik het zeker eens, ook al is het een parodie!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Ik heb het toch niet gehad over afschaffen?lost and not found yet! schreef:Laten we daarom de traditie gewoon voortzetten.
Ik had het slechts over een wijziging.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Het is toch wel een mooie traditie om een blanke, wijze heilig man de baas te laten spelen over een groep Moors uitziende helpers die dat nog leuk vinden ook. Moren (= islamitische bevolking van het middeleeuwse Spanje) die zich vrijwillig onderwerpen aan een katholiek leider, het moet de natte droom van elke Europese middeleeuwer geweest zijn.