Zwarte Piet (=Racisme?)

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Zwarte Piet (=Racisme?)

Bericht door Peter van Velzen »

Naar aanleiding van de poster van Loesje: Er schijnt een surinamer te bestaan die Piet Wortel heet.
Zoals zo vaak hangt het er maar van af wie je tegenkomt.
Lijkt me overigens geen rolmodel. . .
Ik wens u alle goeds
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ikzelf heb door mijn Indische origine een donkere huidskleur. Ik heb absoluut geen probleem met zwarte piet, welintegendeel. Ik vind het juist getuigen van diversiteit dat er een blanke en een zwarte samen leuke dingen doen. Dat zou in het echte leven ook meer mogen gebeuren, en dat dat niet zo vaak gebeurt ligt vaak aan de geslotenheid van bepaalde culturen van donkerhuidigen. (Marokanen die in getto's leven bijvoorbeeld).

Alleen zou het iets meer op voet van gelijkwaardigheid mogen tussen Sint en Piet... :wink: Dat zou de relatie ten goede komen. Soit, ik denk ook dat er velen zijn zoals ik die er zo over denken.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Voor degenen zonder kinderen in de juiste leeftijd: Het Sinterklaas journaal doet aardig zijn best om de traditie subtiel te wijzigen. Met een hunnebedsteentje kunnen de Pieten de deuren openmaken. Dan hoeven ze niet meer door de schoorsteen. En daardoor zijn ze waarschijnlijk straks niet steeds zwart.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Je maakt me nieuwsgierig Bonjour, maar ik heb geen idee waarover je het hebt. :?:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De zwarte pieten zijn toch zwart omdat ze door de schoorstenen heen moeten? Maar veel huizen hebben geen goede schoorstenen meer. In Meppel (de stad van de aankomst) heeft Sinterklaas een schat gekregen met allemaal hunebedstenen. Als je 's nachts driemaal met zo'n steen tegen een deur klopt gaat ie vanzelf open. Er is een steen voor iedere Piet. Dus geen gedoe meer met schoorstenen en wat dat voor gevolgen heeft moeten we nog afwachten. Want er is ook paniek, want de Pieten zijn de stenen weer kwijtgeraakt. Hoe zal dit aflopen? Krijgen alle kinderen hun cadeautjes wel? Om 6 uur is er weer een journaal.

Voor een uitgebreider verslag.
http://muziek-en-film.infonu.nl/televis ... -zapp.html

Het Sinterklaasjournaal is heel krachtig. Behalve dat de kinderen 's avonds het willen zien, zien ze het ook nog vaak op school. Wanneer het journaal de traditie wijzigt, wordt dat zo geaccepteerd door de kinderen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Hilarisch
Bonjour schreef: Het Sinterklaasjournaal is heel krachtig. Behalve dat de kinderen 's avonds het willen zien, zien ze het ook nog vaak op school. Wanneer het journaal de traditie wijzigt, wordt dat zo geaccepteerd door de kinderen.
En jij denkt dat kinderen zo naïef zijn? :wink:
Naadloos over van witte wieven stenen naar hunebed stenen. :lol:
Verschrikkelijk voor alle kinderen zonder hunebed stenen. :shock:
maandag 16 november 2015:
.. ondanks dat haar huis geen schoorsteen heeft. Hoe kan dat?
.... Bovendien kan hij niet meer door elke schoorsteen. Maar de Sint heeft een oplossing. Met een steen van de witte wieven kan de Huispiet alle deuren openen.

dinsdag 17 november 2015:
Sinterklaas is zijn ring nog steeds kwijt en dus wordt het lastig om alle schoencadeautjes op tijd te brengen. Met deze ring kan hij alle deuren van alle huizen openen en de cadeautjes afleveren.

Ze leveren namens de burgemeester van Meppel een pot af bij Sinterklaas. In de pot zit de schat van de witte wieven: stenen. Elke Piet heeft dan een steen en hoeft niet meer door de schoorsteen

woensdag 18 november 2015
De Pieten zijn op pad met hun hunebedstenen. Daarmee kunnen ze 's nachts deuren van alle huizen openen en schoencadeautjes afleveren. Eerst lijkt het niet te werken, maar na drie keer kloppen gaat de deur open.

donderdag 19 november 2015
Dieuwertje schakelde over naar de Huispiet met de vraag hoeveel Pieten Sinterklaas nu eigenlijk heeft. Hij gaat ze tellen. Dit doet hij door de hunebedstenen te tellen. Maar geen enkele Piet heeft nog een steen. Alle stenen liggen verspreid over het hele land. De Pieten kunnen dus geen cadeautjes meer langs brengen.

zaterdag 21 november 2015
Dolores gaat naar het huis van de kinderen waar de hunebedsteen op de deurmat is gelegd. Ze gaat kijken of de Pieten langs zijn geweest. En het blijkt gelukt te zijn. De kinderen hebben cadeautjes in hun schoenen. De Pieten hebben de hunebedsteen meegenomen. Daarom gaan de kinderen een nieuwe hunebedsteen zoeken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maria schreef:En jij denkt dat kinderen zo naïef zijn? :wink:
Ja. De doelgroep wel. Gelukkig wel. Anders was deze nep-Sint al door de mand gevallen.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Ik ben de hele Zwarte Piet-discussie helemaal zat. Het Sinterklaasfeest wordt nu al jaren vergald.

Zwarte Piet is een sprookjesfiguur, net als dat Sinterklaas dat is. Toevallig is Zwarte Piet zwart.
Als mensen zich met Zwarte Piet gaan vergelijken vanwege de kleur, de oorbellen of de lippen (of met de veer in zijn hoofddeksel), en vervolgens gekwetst zijn door dit sprookjesfiguur is dat hun eigen probleem.
Dan moeten zij zich maar niet identificeren met Zwarte Piet, met een sprookjesfiguur van dat andere sprookjesfiguur die Sinterklaas heet.

Ik kan met mijn overgewicht wel van mijn theewater raken als ik in de Efteling met Holle Bolle Gijs wordt geconfronteerd. Maar het verschil is dat ik mij niet met Holle Bolle Gijs identificeer. En dan nog...
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
RobertP
Geregelde verschijning

Zwarte Piet: Net zoiets als walvisvaart of stierenvechten

Bericht door RobertP »

Spreek je over de duivel, trap je op z’n staart… Vandaag een artikel op CNN over Zwarte Piet: http://www.cnn.com/2015/11/30/world/bla ... index.html

Dit is een korte samenvatting van de historie (bron: wikipedia):
  • Voor Christus: Germaanse traditie van Wodan op wit paard met zwarte raven. Net als de kesrtboom dus een adaptatie van eerdere gebruiken.
  • 270-343 na Christus: Sint Nicolaas is bisschop in Turkije. Hij doet wat vermeende wonderen, o.a. voorkomt dat een paar meisjes in de prostitutie moeten wegens gebrek aan bruidsschat.
  • Nicolaas wordt beschermheilige van zeelieden, kinderen, vissers, kooplui, omroepers, dieven, brouwers, boogschutters, apothekers, Rusland, Griekenland, en meer. Jaja, katholicisme heeft een pantheon vol heiligen, voor ieder wat wils. In Amsterdam is hij populair door de zeevaart en handel.
  • Middeleeuwse afbeeldingen van sint Nicolaas soms met een zwarte getemde duivel. De duivel geketend en moet zijn baas moet helpen. Het is naar goed-oudtestamentische traditie een slaaf: oorlogsbuit na de overwinning door het goede. De slaaf is niet zijn officieel heiligenattribuut.
  • 17e eeuw: in Duitsland heet de knecht ‘Ruprecht’, maar is niet zwart.
  • Nederland Eind 18e eeuw nog wel slaaf en met een keten vast, en wordt soms een Moor. Wat later worden sint en en zijn knecht softere kindervrienden. Die spaanse slag is waarschijnlijk een exotische mode van die tijd.
  • 1850: Sintverhaal wordt voor het eerst opgeschreven in een boek door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman. De knecht is dan ook een negerkarikatuur, maar heet nog geen Piet. Hij draagt een exotisch spaans-moors page-kostuum. Opeens is er een boot-en-Spanje-verhaal.
  • 1891: Nicolaas' knecht heet voor het eerst officieel Piet. Sint heeft maar een knecht.
  • In de jaren 30-40 van de 20e eeuw zijn er voor het eerst sinterklaas-intochten. Later in de eeuw zijn er steeds meer Pieten.
  • de 2e helft van de 20e eeuw: De eerste poging tot ‘witwassen' van Piet. De Piet-is-zwart-door-de-schoorsteenverhalen zijn recent.
Zwarte Piet is een beetje als de walvisvaart of stierenvechten: Vroeger was het geen totaal probleem. Maar nu wel voor het grootste deel van de wereld. Het heeft wel 90% steun in de plaats waar het folklore is. Eerst vond ik de kritiek ook flauwekul: 'moet kunnen' want traditie. Maar nu ik al een tijdje in de USA woon vind ik dat het echt niet meer kan. Voor een buitenstaander is het net als deze folklore

.
Plaats reactie