sinds dat het atheïsme in de hoofden van de mensen is....
Moderator: Moderators
sinds dat het atheïsme in de hoofden van de mensen is....
De katholieke kerk moedigt aan tot het geven aan de armen, aan mensen in nood.
Sinds dat mensen atheïst worden wereldwijd en niet meer geloven dat er een God toekijkt, kunnen we getuigen zijn van volgende experimenten:
https://www.youtube.com/watch?v=2Rsc-2oMB0s" onclick="window.open(this.href);return false;
Men ziet zijn medemens in nood gewoonweg niet meer staan. En men vindt dat de normaalste zaak van de wereld.
Sinds dat mensen atheïst worden wereldwijd en niet meer geloven dat er een God toekijkt, kunnen we getuigen zijn van volgende experimenten:
https://www.youtube.com/watch?v=2Rsc-2oMB0s" onclick="window.open(this.href);return false;
Men ziet zijn medemens in nood gewoonweg niet meer staan. En men vindt dat de normaalste zaak van de wereld.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Re: sinds dat het atheïsme in de hoofden van de mensen is...
Overal aan de orde van de dag in Amerika.Men ziet zijn medemens in nood gewoonweg niet meer staan. En men vindt dat de normaalste zaak van de wereld.
Waar zie je dit in landen met echt een goede sociale wetgevingen?
Meestal seculier.
Wat heeft dit dus met atheïsme te maken?
Hier kan ik zo bloedlink om worden.
Gaan wij al die conservatieve christelijk Amerikaanse fundamentalisten napraten, die niets overhebben voor niet christenen?
Dit gebeurt in een land waar juist de conservatieve cq christelijke partij geen sociale wetten willen ondersteunen.
Geen ondersteuning via de regering willen.
Met het argument dat zij zelf via de kerken zoveel doen aan armoede bestrijding.
En dat klopt ook.
Maar dan alleen uitkeren aan mensen binnen hun eigen kerk en aan de groeperingen waaraan zij hun geld willen besteden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Deze zag ik half november op Facebook
Ik was zo boos dat ik bij uitzondering een reactie schreef:
Ik was zo boos dat ik bij uitzondering een reactie schreef:
Ik schreef:Shame on you, to have homeless children anyway. A country that cals itself the most rich country in the world. I can imagine that if you don't care for your own children, you do not care for all the children in the world, who are not only homeless but alsoo are hungry and lost there parents and family. It's logical, that you scream: FIRST WE.

Maria schreef:Overal aan de orde van de dag in Amerika.Men ziet zijn medemens in nood gewoonweg niet meer staan. En men vindt dat de normaalste zaak van de wereld.
Waar zie je dit in landen met echt een goede sociale wetgevingen?
Meestal seculier.
Wat heeft dit dus met atheïsme te maken?
Hier kan ik zo bloedlink om worden.![]()
Gaan wij al die conservatieve christelijk Amerikaanse fundamentalisten napraten, die niets overhebben voor niet christenen?
Dit gebeurt in een land waar juist de conservatieve cq christelijke partij geen sociale wetten willen ondersteunen.
Geen ondersteuning via de regering willen.
Met het argument dat zij zelf via de kerken zoveel doen aan armoede bestrijding.
En dat klopt ook.
Maar dan alleen uitkeren aan mensen binnen hun eigen kerk en aan de groeperingen waaraan zij hun geld willen besteden.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar toch denk ik dat de meesten die daar voorbij lopen geen christenen zijn. Een Christen stapt naar zijn medemens toe en helpt hem in nood. Als Christen weet je immers dat god toekijkt. Maar eens die druk wegvalt, waarom zou je nog helpen, denken deze voorbijgangers.
Zo'n sociaal experiment hebben ze hier in België ook eens gedaan. Geen kat die hulp aanbood, totdat men wist dat er een filmploeg stond te filmen. Plots ging men de noodlottige ter hulp schieten.
Uiteindelijk is het 'ieder voor zich'. Het eigen vege lijf is prioritair geworden. Er zijn geen hogere redenen meer om altruïstisc te zijn. Je wordt voor onnozel versleten als je een dakloze te hulp schiet.
Zo'n sociaal experiment hebben ze hier in België ook eens gedaan. Geen kat die hulp aanbood, totdat men wist dat er een filmploeg stond te filmen. Plots ging men de noodlottige ter hulp schieten.
Uiteindelijk is het 'ieder voor zich'. Het eigen vege lijf is prioritair geworden. Er zijn geen hogere redenen meer om altruïstisc te zijn. Je wordt voor onnozel versleten als je een dakloze te hulp schiet.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
-
appelfflap
- Banned
MaartenV schreef:
Een Christen stapt naar zijn medemens toe en helpt hem in nood.
doe eens een realitycheck?
begin bij het jaar 0
Onzin.MaartenV schreef:Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar toch denk ik dat de meesten die daar voorbij lopen geen christenen zijn. Een Christen stapt naar zijn medemens toe en helpt hem in nood.
In Europa, daar waar wel goede sociale wetten zijn, denkt men eerder.
"Daar heb je weer zo'n beroepsbedelaartje hier gebracht door Roemenen."
Ook christenen.
Bedelende kinderen zijn in Nederland een zeldzaamheid en incidenten.
En dat is niet omdat we zo'n christelijk land zijn.
Amerika is dat wel.!!!!
In Nederland en veel andere landen is trouwens bedelen door de wet verboden, al is het moeilijk het echt te bestrijden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedelen#Wettelijke_status" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaa ... 8441.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;
Als jij anders beweert, dan zul je met onderzoeken en cijfers moeten komen.
Allemaal atheïsten?Zo'n sociaal experiment hebben ze hier in België ook eens gedaan. Geen kat die hulp aanbood
MaartenV,MaartenV schreef:Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar toch denk ik dat de meesten die daar voorbij lopen geen christenen zijn. Een Christen stapt naar zijn medemens toe en helpt hem in nood. Als Christen weet je immers dat god toekijkt. Maar eens die druk wegvalt, waarom zou je nog helpen, denken deze voorbijgangers.
Dus jij doet goed omdat god meekijkt?..... Als je wist dat god niet meekijkt dan ga je dus het kwade doen?.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Vind het ronduit beledigend te stellen dat alleen christenen helpen in nood.MaartenV schreef:Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar toch denk ik dat de meesten die daar voorbij lopen geen christenen zijn. Een Christen stapt naar zijn medemens toe en helpt hem in nood. Als Christen weet je immers dat god toekijkt. Maar eens die druk wegvalt, waarom zou je nog helpen, denken deze voorbijgangers.
Ik als vrijdenker zal ook als de nood aan de man is helpen, daar heb ik geen God voor nodig.
Alleen is het heden ten dage onmogelijk voor een individu iedereen te helpen, dus moet je prioriteiten stellen.
Bovendien loop ik er niet mee te koop.
O ja, niet eens zo heel lang geleden een kind uit het water gehaald, omdat de (christen)moeder niet oplette.
Wel bos bloemen gekregen en de woorden God zij met u. Waarop ik antwoordde waar was hij toen je kind het water in fietste.
Jochie van jaar of 3 a 4 op een kinderfietsje.
Ik vertel het hier, maar je hoort mij er verder niet over.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Zelfs als je eerste aanname correct zou zijn, toont dit filmpje dat je ongelijk hebt wat betreft dat laatste.MaartenV schreef:Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar toch denk ik dat de meesten die daar voorbij lopen geen christenen zijn. Een Christen stapt naar zijn medemens toe en helpt hem in nood.
Laten we even aannemen dat maar 10% van de mensen die daar voorbij lopen een christen is. [Dat is IMO een grove onderschatting aangezien het in de VS gefilmd werd]. Dan zijn de meesten die daar voorbij lopen geen christenen. Maar 10% van de mensen die daar voorbij lopen, dat is nog steeds een beduidend grote groep mensen.
Als we aannemen dat er 10 personen per minuut langs dat kind stapten, dan zou dat neerkomen op 600 mensen per uur
en gemiddeld 60 christenen die binnen dat uur dat kind genegeerd hebben. Dus dit fimpje toont ons dat je niet op christenen moet rekenen als je in nood bent.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Misschien zijn atheïsten niet zo "geil" op aandacht en geven ze het liever aan grote organisaties die efficiënt te werk gaan en grote en langdurige projecten aan gaan of ze richten zelf iets op zoals Bill Gates, Warren Buffett, George Soros, Mark Zuckerberg e.v.a.. Hiernaast kan het ook zijn dat atheïsten meer waarde hechten aan een goed sociaal vangnet en hier dus via belastingheffing een bijdrage aan willen leveren. Zoals in Noorwegen, Finland, Zweden en Denemarken.MaartenV schreef:
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Uiteindelijk doet je motief er niet toe. Het feit dat je helpt is relevant. En met een toekijkende god is de druk groter en zal je helpen. Wanneer god niet meer toekijkt, kan je uit die sociale experimenten afleiden wat de mens geneigd is te doen.Waarom? schreef:MaartenV,MaartenV schreef:Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar toch denk ik dat de meesten die daar voorbij lopen geen christenen zijn. Een Christen stapt naar zijn medemens toe en helpt hem in nood. Als Christen weet je immers dat god toekijkt. Maar eens die druk wegvalt, waarom zou je nog helpen, denken deze voorbijgangers.
Dus jij doet goed omdat god meekijkt?..... Als je wist dat god niet meekijkt dan ga je dus het kwade doen?.
In de Christelijke leer is er een regel die zegt 'dat je je linkerhand niet mag laten weten wat je rechterhand doet.PietV. schreef:Misschien zijn atheïsten niet zo "geil" op aandacht en geven ze het liever aan grote organisaties die efficiënt te werk gaan en grote en langdurige projecten aan gaan of ze richten zelf iets op zoals Bill Gates, Warren Buffett, George Soros, Mark Zuckerberg e.v.a.. Hiernaast kan het ook zijn dat atheïsten meer waarde hechten aan een goed sociaal vangnet en hier dus via belastingheffing een bijdrage aan willen leveren. Zoals in Noorwegen, Finland, Zweden en Denemarken.MaartenV schreef:
-
appelfflap
- Banned
en veroordelenMaartenV schreef: En met een toekijkende god is de druk groter en zal je helpen. .
en uitsluiten
en folteren (er is toch niets ergers als de hel)
en verkrachten
...
dat je en,e ahdnboek nodig hebt om goede dingen te doen en de druk van een buitenstaander zegt natuurlijk ook iets
Nooit iets van gemerkt tijdens de rondgang van de pong of collecteschalen. In de diverse christelijke blaadjes met titels als Manna, christenen voor Israël etc.MaartenV schreef:
In de Christelijke leer is er een regel die zegt 'dat je je linkerhand niet mag laten weten wat je rechterhand doet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!