Bij de gratie Gods

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

Bij de gratie Gods

Bericht door kiks »

D66 wil af van "bij de gratie Gods"
DEN HAAG -
De tekst "bij de gratie Gods" wordt, als het aan D66 ligt, afgeschaft in wetten. Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven dient er vrijdag een voorstel voor in. D66 denkt er een meerderheid voor te vinden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2496 ... n=facebook

Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat een dergelijke formulering onderdeel was van wetten. 8-[
Ik ben benieuwd of dit er door komt, wie de tegenstemmers gaan zijn.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan van Lennip
Diehard

Re: Bij de gratie Gods

Bericht door Jan van Lennip »

kiks schreef: Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat een dergelijke formulering onderdeel was van wetten. 8-[
Het staat er echt.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik denk dat dat wel veranderd zal gaan worden.
Zelfde probleem als we hadden met de officiële eed afleggen.
En het zweren op de Bijbel.
Dat is nu veranderd en daar kun je een andere tekst voor kiezen "Dat beloof/verklaar ik" .

Ironisch genoeg voor anti-multicultiërs is dat een gevolg geweest van het accepteren van de diverse religies, die de laatste tig-jaren in grotere hoeveelheden dan vroeger ons land binnen kwamen en niet zozeer wegens de protesten van atheïsten.

Ik weet niet wat nu de grootste drijfveer zal zijn om het te veranderen.
In wetten staat nu "Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden". De soevereiniteit berust volgens deze tekst via de koning bij God, terwijl het volgens D66 bij alle burgers via het parlement is.
Misschien niet toevallig dat dit van D66 komt als bekend anti monarchie partij.
Ook gelovige anti monarchisten zouden dit hebben kunnen willen.
Dus dan ook geen speciaal seculiere/atheïstische reden.
Komt wel goed uit.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ik hoop voor D66 dat er inderdaad een meerderheid te vinden is. Met al die gedoogconstructies stemmen partijen soms anders dan ze eigenlijk in hun hoofd hebben zitten. Maar het is bizar dat ze iets waar geen enkel bewijs voor is aanroepen bij het ondertekenen van een wet. De volgende kan ik al raden het opschrift op de rand van een 2 euro munt, waar ik dus ook mee in mijn zak rondloop. Op dit moment is het weer een opschrift in het Duits. Pure symboliek en tamelijk onleesbaar maar het is een geste aan de gelovigen. En daarna de eed die de scheiding kerk-staat direct opheft als hij wordt uitgesproken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Gert-Jan Segers van de ChristenUnie heeft al getweet:
Gert-Jan Segers schreef: Klimaat, vluchtelingen, antisemitisme.. D66 gebruikt de luwte van het reces voor de aanpak van een pas echt groot probleem. #GratieGods
En van de Staaij is inmiddels ook wakker:
Cees van de Staaij schreef: Initiatiefvoorstel om 'bij de gratie Gods' te schrappen is symboolpolitiek van het slechtste soort."
Een reactie is erg leuk en scherp:"Het verzet daartegen is niet symbolisch? Kom nou"
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Waarom? schreef:Gert-Jan Segers van de ChristenUnie heeft al getweet:
Gert-Jan Segers schreef: Klimaat, vluchtelingen, antisemitisme.. D66 gebruikt de luwte van het reces voor de aanpak van een pas echt groot probleem. #GratieGods
En van de Staaij is inmiddels ook wakker:
Cees van de Staaij schreef: Initiatiefvoorstel om 'bij de gratie Gods' te schrappen is symboolpolitiek van het slechtste soort."
Een reactie is erg leuk en scherp:"Het verzet daartegen is niet symbolisch? Kom nou"
Zo'n opmerking van Gert-Jan Zegers en Cees laat inderdaad zien hoe ze hun geloof op willen leggen aan het overgrote deel van de niet gelovige medelanders. dus afschaffen bij gratie Gods

nog een fundamentalistische tweet van jan kloosterman

Jan Kloosterman ‏@JanKloosterman 5 u5 uur geleden
D66 wil af van „bij de gratie Gods” http://rd.nl/1.964418" onclick="window.open(this.href);return false; Bij de gratie van "democraten". Respectloos voorstel voor niet bestaand probleem
Martim Cymbron -
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

Dit had al in 1983 opgelost moeten worden m.i.
Wat ik hier zie is een zielige poging van een zielige partij om een hap uit de taart van anti religieuze sentimenten te nemen.
Waar is het verzet tegen art. 6 van de grondwet door deze partij ?
Waar was de verontwaardiging van deze partij toen ons aanstaande staatshoofd zijn vingertjes op stak en de onsterfelijke woorden sprak "zo waarlijk helpen mij god almachtig" .. ?
Politici .. gadverdamme mag ik een teiltje.
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Moet je het dan doen bij de gratie van een democratisch parlement?

Jan Kloosterman ‏@JanKloosterman 1 u1 uur geleden
Democraten hebben een probleem zonder norm buiten zichzelf: een democratie kan zichzelf opheffen of laten tiranniseren door de meerderheid.

Een theocratie heeft toch vele voordelen. Geregeerd worden door een liefhebbende god met voor eeuwig vastgelegde normen.
Neem toch een voorbeeld aan IS, Iran enz. Daar zullen ze nooit last hebben van democratie en tirannie.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wat is er mis met ?:

"Wij Willem-Alexander, bij de gratie van de bevolking, Koning der Nederlanden........".

Bij de meerderheid dan toch, zolang D66 zijn zin niet krijgt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Waarom? schreef:
Hun god is symbolisch tot het tegendeel bewezen is. Het keuze moment is altijd verkeerd, nu niet want we praten over het persoonsgebonden budget, tekort aan materieel bij de NS etc. Er worden op jaarbasis tientallen voorstellen ingediend waar niemand naar kraait, maar nu is het dus bal bij de gelovigen. Hun positie komt in gevaar??
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

PietV. schreef:
Waarom? schreef:
Hun god is symbolisch tot het tegendeel bewezen is. Het keuze moment is altijd verkeerd, nu niet want we praten over het persoonsgebonden budget, tekort aan materieel bij de NS etc. Er worden op jaarbasis tientallen voorstellen ingediend waar niemand naar kraait, maar nu is het dus bal bij de gelovigen. Hun positie komt in gevaar??
D66 had dit gewoon veel politieker moet aanpakken. :mrgreen:

Maak het multi-religeus : Wij Willem-Alexander, bij de gratie van Allah, Yaweh, Christelijke God(en) Wodan, Zeus , Landgenoten-die-niet-in-Goden-geloven, enz ,enz

Dat enz,enz, staat voor alle dingen die nog volgen, gebeurt ook bij de titels van zijne majesteit (die heeft er ook nogal wat , anders zou het een beetje veel ruimte in nemen.)

Ben benieuwd hoe op dit voorstel gereageerd zou worden....
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Waarom? schreef: D66 had dit gewoon veel politieker moet aanpakken. :mrgreen:
Of onopvallend, dus de kamervoorzitter heeft geen Bijbel, Koran of ander boek meer voor zich maar een E-reader.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Waarom? schreef: Maak het multi-religeus : Wij Willem-Alexander, bij de gratie van Allah, Yaweh, Christelijke God(en) Wodan, Zeus , Landgenoten-die-niet-in-Goden-geloven, enz ,enz
Waarom zijn alleen landgenoten die niet in Goden geloven gelijk aan goden?

Me dunkt dat de tekst moet luiden "bij de gratie van de kiezers".
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Dat is hem ook niet, want hij is niet gekozen door de kiezers.
Hij is koning door erfopvolging.

Inhoudelijk is de basis van het idee goed: er is in Nederland scheiding tussen kerk en staat en dus moet "bij de gratie gods" er uit.
Die zinsnede is er in gekomen vanwege de bijbelse tekst in Romeinen 13: ""Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God aangesteld."
Het lijkt me daarom juist om de hele zinsnede er uit te halen, want gebaseerd op de bijbel.
Als je er van zou maken "bij de gratie van het volk" , dan nog blijf je met een stuk dat is gebaseerd op de bijbel en dat moet je niet willen.

Maar ja, verder leven we nu in de 21e eeuw en er zijn wel meer zaken in de aanhef verouderd.
De gebruikte majesteitelijke meervoudsvorm en bezittelijk en zelfstandige voornaamwoord bijvoorbeeld, oftewel de woorden "Wij", "der" en "Nederlanden".
Dan moeten we er nog wat nieuws aan toevoegen.

Dan hou je dus over:
"Ik, Willem-Alexander, koning van #Nederland".
Doen !
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Peter van Velzen schreef: Me dunkt dat de tekst moet luiden "bij de gratie van de kiezers".
Bij de gratie van een paar stadhouders en karel V, zweer ik trouw aan mijn fans op Koningsdag.
Plaats reactie