ik ga slapen, ik ben moe

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

ingenieus
Geregelde verschijning

ik ga slapen, ik ben moe

Bericht door ingenieus »

Gisteren bij vrienden op kraambezoek. Hing een tegeltje aan de muur met het welbekende ik ga slapen, ik ben moe liedje voor het slapen gaan. Bij het zien van de eerste regels zit de wijs direct in m'n hoofd.
Ik las het tweede couplet weer eens: "'t Boze dat ik heb gedaan, zie het Heere toch niet aan. Schoon mijn zonden vele zijn, maak om Jezus wil mij rein." En dat laat je een tweejarig kind dan zingen...

Afbeelding

Schoon mijn zonden vele zijn? "Wat voor vele zonden doet een kind van 2 eigenlijk?" vroeg ik. Waarop er wat vreemd naar me gekeken werd. Gewoon doorlopen mensen, niets aan de hand... Het boeiendst vind ik eigenlijk zelfs dat ik dit opeens allemaal aan het zien ben, alsof ik een andere bril op heb gezet. Dit laat je je kind toch niet zingen?
PietV.
Erelid

Re: ik ga slapen, ik ben moe

Bericht door PietV. »

Indoctrinatie, het kind zal het nog duizenden keren opzeggen. En ik ken nog veel volwassenen die 's-avonds op hun knieën naast het bed zitten en hetzelfde versje opdreunen. Het is trouwens de fysieke taak van ouders om over een kind te waken en het uitbesteden aan een onzichtbaar wezen dat is natuurlijk de weg van de minste weerstand.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Vind de Metallica versie beter. :D

"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mijn moeder hield niet van dat vreselijke dominees taaltje om haar kind het avondgebedje te leren.
Daarom "Ik ga slapen ik ben moe.".
Het werd niet gezongen maar opgezegd.
Al ken ik wel de wijs van wsl. school.

Haar zuster en broer waren echter veel behoudender.
In de "de tale Kanaäns"
Een gebed wat ik leerde als ik bij mijn tante logeerde.
Begon met de woorden: zie vet/cursief.
Verder ken ik het niet meer.
Voor wie nog niet wist wat dat inhoudt:
http://www.theologienet.nl/westerbeke/c ... ijving.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Och, dat tot dat einde het gebed van de kerk uw gebed in waarheid mocht
worden: 'Heere, bekeer mij, dan zal ik bekeerd zijn, trek mij, dan zal ik U nalopen.' En
zullen we de eisen, waar we allen van nature onder liggen, krijgen te beantwoorden, dan
zullen we aan ons diepe ongeluk moeten ontdekt worden, opdat we die dierbare Jezus
zullen nodig krijgen,
Zoek op steekwoord "nalopen".
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ingenieus schreef:"'t Boze dat ik heb gedaan, zie het Heere toch niet aan. Schoon mijn zonden vele zijn, maak om Jezus wil mij rein
Ik denk in mijn herinnering, vanaf mijn achtste, dat ik zelf woorden toevoegde:
"Vergeef mij mijn zonden en ook die ik niet meer weet, want iedereen doet toch zonde, elke dag weer?"

Ik denk tot mijn 10e, want toen kwamen er nog veel dingen bij en kregen andere gedachten mede de overhand.
Vragen over hoe dat nou eigenlijk zat met wat ik leerde op school met dierkunde.
Maar steeds eindigend met het antwoord dat ik altijd kreeg, en mezelf ook had aangeleerd:
"Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, maar in dat wat nodig is om zalig te worden, is de Bijbel duidelijk."
En
"Van vragen stellen, waar je toch nooit antwoord op zult krijgen, is nog nooit iemand wijzer geworden."
Het boeiendst vind ik eigenlijk zelfs dat ik dit opeens allemaal aan het zien ben, alsof ik een andere bril op heb gezet.
:)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Voor mij ook heel herkenbaar en had het ook pas door toen ik niet meer geloofde. Nu kom ik met bidden nooit verder dan: Onze vader, die in de hemelen zijt.......blijf daar! :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Jeugdsentiment !

Ik ken alleen het eerste couplet.
Jaar in jaar uit opgedreund.

Los van dat: Gelovigen varen vaak zo blind op traditie, dat ze vaak niet meer weten wat de inhoud is.
Het kan daarom nooit kwaad ze af en toe te confronteren met datgene waar ze in geloven.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dat beloof ik schreef: Het kan daarom nooit kwaad ze af en toe te confronteren met datgene waar ze in geloven.
En dan het liefst met directe Bijbelteksten. :evil3:
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Ik zong me in slaap met alleen de eerste twee versjes, de rest komt me onbekend voor.
Van zonde, hel en verdoemenis had je nog geen flauw benul, het kan heel goed zijn dat het op die leeftijd een veilig gevoel gaf een trouwe Vader in de hemel te hebben die 's nachts over je waakte.
Dat daarmee de grondslag wordt gelegd voor een Godsgeloof is minder fraai, het kost velen heel wat moeite om dat op latere leeftijd uitgewist te krijgen ondanks dat er geen argumenten zijn te geloven dat er hoog in de hemel een God zou zijn en die ook nog eens over je de wacht zou houden.
NB: Doe wel en zie niet om.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

De tekst doet me indirect denken aan al die internaten waar de gelovige jongetjes massaal werden verkracht door priesters. Hoe zou de tekst van hen hebben geklonken.

"Ik ga slapen ik ben moe
sluit mijn beide oogjes toe
Heer houdt u ook deze nacht
getrouw de wacht als de broeder mij om drie uur weer verkracht".
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Ik ken(de) het hele versje; duizendmaal gezongen.
Heb nooit stil gestaan bij 'het boze dat ik heb gedaan'. Heb zelfs tot ver in mijn tienerjaren nooit echt diep nagedacht over wat er dan ook maar in de kerk werd gezegd. Godsdienst is voor de meesten een gewoonte, onderdeel van het dagelijks leven net als eten, TV kijken, werken etc.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik sta versteld!
Ik heb nooit gedacht dat de titel van dit onderwerp in dit subforum on topic kon zijn.
Mijn tweejarige achterkleindochter heeft vele ondeugden, maar dat zij die heeft, beseft ze nog nauwelijks. Day moet men haar nog leren. Het idee, dat een godheid zich daar iets van aan zou trekken, komt mij absurd voor. Mijn moeder zou het nooit bedacht hebben. . . . .
Ik wens u alle goeds
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

ingenieus schreef:Schoon mijn zonden vele zijn? "Wat voor vele zonden doet een kind van 2 eigenlijk?" vroeg ik. Waarop er wat vreemd naar me gekeken werd. Gewoon doorlopen mensen, niets aan de hand... Het boeiendst vind ik eigenlijk zelfs dat ik dit opeens allemaal aan het zien ben, alsof ik een andere bril op heb gezet. Dit laat je je kind toch niet zingen?
Ik leer m'n kinderen dit ook zingen. Precies over hetgeen je schrijft, heb ik inderdaad wel bedacht of ik ze dat wil laten zingen. En ik denk inderdaad dat je ze dat prima kunt laten zingen. Mijn praktische ervaring is simpelweg dat als kinderen kunnen zingen, dat ze dan ook allang dingen doen die prima als zonde zijn te bestempelen. Uiteraard zijn er allerlei redenen waarom ze dat doen, maar dat maakt het nog niet goed. En zolang ze het niet kunnen zingen, zing ik het over mezelf :D
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Daar doe je verkeerd aan! Leer ze liever welk gedrag je niet waardeert en welk wel. Daar hebben ze wat aan!
Ik wens u alle goeds
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Peter van Velzen schreef:Daar doe je verkeerd aan! Leer ze liever welk gedrag je niet waardeert en welk wel. Daar hebben ze wat aan!
Het 1 sluit het ander niet uit toch?

En aan vergeving van zonden heb je ook wat :D
Plaats reactie