Een andere zienswijze op de vluchtelingencrisis

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MaartenV
Bevlogen

Een andere zienswijze op de vluchtelingencrisis

Bericht door MaartenV »

De crisissen zijn een opportuniteit en een noodzaak om globaal te gaan kijken naar onszelf als mensheid.
Wij tegenover zij moet door elk individu vervangen worden door 'wij met z'n allen op deze wereld' in ons aller denken.
Wij, met z'n allen', moeten onszelf zien als in dezelfde schuit zittend: planeet Aarde. Naties verdwijnen, de lijnen op de kaart worden uitgegomd, één wereldgemeenschap komt als steeds meer samenwerkende eenheid in het vizier voor elk individu.
Deze crisis is een kans om ons met z'n allen een globaliseringsdenken eigen te maken, waarbij de ander één van ons is.
Wat doen wij, als groep samenwerkenden, wanneer er onder ons zijn die niets hebben en anderen die te over hebben. Wij herverdelen dan tot ieder aan boord over hetzelfde minimum beschikt. De sterken geven aan de zwakkeren en de zwakkeren zijn dankbaar en zullen later, op hun beurt, als sterkere, ook geven aan de zwakkeren aan boord van diezelfde schuit.
Dat is de ethische houding die voortvloeit uit een noodsituatie die hangende is.
Jij boet bewust in aan luxe in je leven om de ander ,die niks heeft of niks dreigt te hebben te voorzien van de basis. Zodat iedereen minstens over de basis beschikt: regelmatig gezond eten, een dak boven het hoofd, rechtsbescherming.
Inzitten met het mensenrecht van de andere, is pas echte humanistische ethiek.
Ieder moet dit planeetdenken zichzelf eigen gaan maken in de tijden die komen. Globaliteit en wereldburgerschap en het verdwijnen van naties zullen ons tot een volwassen wereldcommune moeten vormen.

Helaas vereist kapitalisme in plaats van samenwerking onderlinge competetie. Kapitalisme zegeviert bij egoïsme van het individu (zie Ayn Rand e.a.). Terwijl het vormen van een commune van met elkaar samenwerkende wereldburgers samen, aan globale doelstellingen, dé oplossing is voor globale vraagstukken, waarvoor kapitalisme een instrument kan zijn, maar geen doel op zich.

De wereldproblemen zullen ons als wereld verenigen, in plaats van verdelen. Naties zullen erdoor verdwijnen en de lijnen op de kaart zullen worden uitgegomd. De wereldgemeenschap zal tegen heug en meug zichzelf ontdekken als in dezelfde schuit zittend (planeet Aarde) waarbij samenwerking aan globale doelen en een gemeenschappelijke wereldmoraal verwervend de uitdagingen zullen zijn voor de al te nabije toekomst. De crisis zal een katalisator daartoe zijn.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Re: Een andere zienswijze op de vluchtelingencrisis

Bericht door MaartenV »

Ik wil eraan toevoegen dat het volgens mij een wetmatigheid is in de evolutie van een planeetvolk: samen als één gemeenschap naar buiten toe, naar andere planeetwezens toe, zich profileren als één levensgemeenschap. De voorwaarde daartoe is dat we een gemeenschappelijke moraal ontwikkelen en gemeenschappelijke omgangswijzen als levende wezens op deze planeet.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mooie filosofische wijze van denken vond ik het eerste bericht.
Het zou zo mooi kunnen zijn als we een positieve draai zouden kunnen geven aan al die negatieviteit die de mensen overkomt.
Als je dit als onderdeel kunt zien van alle rampen en crises en oorlogen.

Alleen de realiteit is dat mensen, juist bij dreiging en gevaar, gaan onderscheiden in wat wel en wat niet bedreigend is.
En gaan zoeken naar een eigen groep en eigen milieu.
Juist in dat soort situaties is er een hang naar nationalisme.
Dat heeft de geschiedenis bewezen.

Alleen in tijden van rust en vrede zijn we nieuwsgierig en bereid het wat meer vreemde en verontrustende te willen benaderen uit nieuwsgierigheid ipv. met argwaan en zelfs vijandigheid.
In perioden van pais en vrede, als we alles hebben wat we noodzakelijk hebben voor zekerheid in het leven, zijn we bereid "de ander" te accepteren, als ook even waardevol als onszelf en onze eigen groep.
En dus allen die daar ook behoefte aan hebben te omarmen.

Jammer dat je dit nu refereert aan de vluchtelingen crisis, waardoor ik dit hele verhaal als iets heel engs ga zien.
Direct moet denken aan uitspraken als wel eens gedaan wordt als mensen niet neer tevreden zijn.
Dat er weer eens een oorlog nodig is.
Dat mensen in tijden van nood elkaar ook op kunnen zoeken en leren wat het is zelf in nood te zijn en wat het betekent elkaar te helpen.

Ligt dat alleen aan mij?
Misschien.
Misschien heb ik al teveel gehoord en gelezen in deze wereld om onbevangen te zijn.

Ik ga nog een stap verder, wat ook al gedurende de mensheid is gezegd.
De almachtige of de hogere macht of het alziend oog, noem het zoals je wil, heeft een bedoeling met al die rampen en crises.
Het zijn de mensen, die dit als leermomenten moeten zien.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef:Ik wil eraan toevoegen dat het volgens mij een wetmatigheid is in de evolutie van een planeetvolk: samen als één gemeenschap naar buiten toe, naar andere planeetwezens toe, zich profileren als één levensgemeenschap. De voorwaarde daartoe is dat we een gemeenschappelijke moraal ontwikkelen en gemeenschappelijke omgangswijzen als levende wezens op deze planeet.
Jammer van deze toevoeging.
Ik heb hier geen enkele voeling mee.
Zie dit dus absoluut niet als een toegift dit op deze manier te beschrijven.
Doet voor mij zelfs alleen maar afbreuk aan de eerdere zienswijze.

Maar misschien is het voor mij alleen maar onbegrijpelijk, omdat je het zo moeilijk omschrijft.
Wat bedoeling je hiermee?
Wat is het planeetvolk anders dan "de hele mensheid"
Wat bedoel je met andere planeetwezens in deze context?
Alle leven op aarde behalve het planeetvolk?
Inclusief de gorilla en de schimmel?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

MaartenV schreef: Terwijl het vormen van een commune van met elkaar samenwerkende wereldburgers samen, aan globale doelstellingen, dé oplossing is voor globale vraagstukken, waarvoor kapitalisme een instrument kan zijn, maar geen doel op zich.
.
Ik weet er een mooie nam voor: Communisme. Past ook een mooi lied bij:

Ontwaakt verworpenen der aarde,
Ontwaakt, verdoemd' in 's hongers sfeer.
Reed'lijk willlen stroomt over de aarde
En die stroom rijst al meer en meer!
Sterft, gij oude vormen en gedachten,
Slaafgeboor'nen, ontwaakt, ontwaakt,
De wereld steunt op nieuwe krachten,
Begeerte heeft ons aangeraakt!

Makkers, ten laatste male,
tot den strijd ons geschaard,
En d'Internationale
Zal morgen heersen op aard! (2x)

De staat verdrukt, de wet is logen
De rijkaard leeft zelfzuchtig voort
Tot het merg wordt d'arme uitgezogen
En zijn recht is een ijdel woord
Wij zijn het moe naar and'rer wil te leven
Broeders, hoort hoe gelijkheid spreekt:
Geen recht, waar plicht is opgeheven,
Geen plicht, leert zij, waar recht ontbreekt.

De heersers door duivelse listen
Bedwelmen ons met bloed'ge damp.
Broeders, strijdt niet meer voor and'rer twisten
Breekt de rijen! Hier is uw kamp!
Gij die ons tot helden wilt maken,
O, barbaren, denkt wat ge doet
Wij hebben waap'nen hen te raken,
Die dorstig schijnen naar ons bloed!
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Maria schreef:
MaartenV schreef:Ik wil eraan toevoegen dat het volgens mij een wetmatigheid is in de evolutie van een planeetvolk: samen als één gemeenschap naar buiten toe, naar andere planeetwezens toe, zich profileren als één levensgemeenschap. De voorwaarde daartoe is dat we een gemeenschappelijke moraal ontwikkelen en gemeenschappelijke omgangswijzen als levende wezens op deze planeet.
Jammer van deze toevoeging.
Ik heb hier geen enkele voeling mee.
Zie dit dus absoluut niet als een toegift dit op deze manier te beschrijven.
Doet voor mij zelfs alleen maar afbreuk aan de eerdere zienswijze.

Maar misschien is het voor mij alleen maar onbegrijpelijk, omdat je het zo moeilijk omschrijft.
Wat bedoeling je hiermee?
Wat is het planeetvolk anders dan "de hele mensheid"
Wat bedoel je met andere planeetwezens in deze context?
Alle leven op aarde behalve het planeetvolk?
Inclusief de gorilla en de schimmel?
Wel, ik heb het niet goed verwoord, zie ik. Wat ik bedoel is: in het bredere perspectief zal er een dag komen dat wij tegenover zij staan die een geheel andere familie zijn op biologisch gebied.
'Wij' identificeren ons tijdens een dergelijke ontmoeting met alle levende wezens die dezelfde gemeenschappelijke voorouder delen met een specifiek soort DNA-structuur die eenzelfde planeet bewonen tegenover 'zij' die uit een een geheel andere DNA-structuur voortkomen en een geheel andere planeet bewonen. Maar dat is een stadium waar we nog lang niet aan toe zijn.

Mijn voornaamste punt is vooral dat we voor globale doelstellingen m.b.t. het belang van de mensheid, we een gemeenschappelijke aanpak nodig hebben en waarvoor een soort wereldbroeder- en zusterschap de voorwaarde is.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Een gezamelijke moraal ontwikkelen met alle levensvormen waarmee wij een voorouder gemeen hebben (dat i s zover ik weet al het leven op aarde!) zal niet lukken. Je zult je moeten beperken tot degenen met wie we hierover van gedachte kunnen wisselen. Tot nu tot behoren die alle tot de soort Homo Sapiens (Sapiens) of zoals ik haar noem "de na-aap".

We kunnen wel andere wezens binnen die moraal een plaats geven, maar we zullen die moraal niet met ze kunnen delen.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie