Bewustzijn en de causale geslotenheid van het universum.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Oldboy
Geregelde verschijning

Re: Bewustzijn en de causale geslotenheid van het universum.

Bericht door Oldboy »

Een van de intresantste dingen aan dit onderwerp vind ik het psychologisch aspect,

Want, je kunt op verschillende manieren omgaan met deze materie,

Je kunt het als onweerlegbaar beschouwen omwille van de logica,
Of je kunt het als een paradox beschouwen, omdat de logica in strijd is met je identiteit en je bewustzijn, spelen met de gedachte zonder te oordelen, zoals de site ;-)

Daarom stel ik me de vraag,

Is het mogelijk dat het bewustzijn hiervan simpelweg deze paradox oplost?
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Justinus schreef :
Elke bewustzijnsinstantie correleert met een bepaalde configuratie atomen in jouw hoofd. Die configuratie is op elke moment totaal willekeurig het resultaat van voorafgaande materiële oorzaken.
Als ze het resultaat zijn (de verschillende bewustzijnsinstanties) van voorafgaande materiële oorzaken, dan zijn ze interpreteerbaar. Ze zijn verbonden aan oorzaken en dus niet op elk moment totaal willekeurig. Het feit dat je aanhaalt dat ze correleren met bepaalde configuraties van atomen, impliceert ook weer dat ze niet op elk moment totaal willekeurig zijn. Ze staan in relatie met andere dingen. Je worstelt er duidelijk zelf mee. Wat bedoel je bvb met “totaal willekeurig” dat klinkt nogal dogmatisch. Wat is het verschil tussen totaal willekeurig, een beetje willekeurig en gewoon willekeurig?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Oldboy
Geregelde verschijning

Bericht door Oldboy »

Ik vind dit echt een leuke denkoefening, maar ik hou het open, ik probeer het van alle kanten te bekijken,

Waar ik ook aan denk is intentie, Call me stupid, maar als het echt zo is, waarom doen mensen die er in geloven dan nog de moeite om dat te bewijzen? Ik ben in de war op dat vlak, ik snap wel dat je het kunt bekijken als een paradox,

Volgens mij zit de fout in een rechtstreeks verband te zoeken tussen bewustzijn en materie, dat is kort door de bocht vind ik omdat we niet weten hoe het leven precies is ontstaan. Ik heb op het internet nog geen echt goeie definitie van bewustzijn gevonden. "De som van het aantal elektrische signalen in je hersens" en zo verder... Ik ben ook niet in staat om een goeie definitie voor bewustzijn te produceren, ik probeer wel maar het lukt me momenteel niet. Als ik dat niet kan dan zit ik voorlopig vast nu,
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Oldboy schreef: Waar ik ook aan denk is intentie, Call me stupid, maar als het echt zo is, waarom doen mensen die er in geloven dan nog de moeite om dat te bewijzen?
Krijg in deze ineens een associatie in de vorm van een stukje songtekst en dan vooral mijn indruk dat het voor velen makkelijker is te blijven geloven. Weet niet wat de songwriter bedoelde maar ik vind het fraai.

cause it's easier to try. Than to prove it can't be done. And it's easier to stay. Than to turn around and run. It's a blue world.
(the Moody Blues)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie