Staatsgreep in Turkije

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Re: Staatsgreep in Turkije

Bericht door Cluny »

Gralgrathor schreef:
PietV. schreef:Ik heb er zelf ook enige moeite mee. Hier spreekt zoveel nationalisme uit dat ik me toch steeds meer afvraag wat hun eigenlijk bindt met Nederland. Ze wonen hier maar gedragen zich of dit Turkije is.
Hoewel ik de grens trek bij fanaticisme, het beschadingen van eigendommen en lastigvallen of verwonden van personen, kan ik toch ook wel weer enig begrip betrachten voor deze reactie van de genaturaliseerde Turken.

Stel dat ik naar Canada zou emigreren - ik zou daar waarschijnlijk aansluiting vinden bij een groep andere Nederlandse emigranten; we hebben tenslotte veel gemeen. Ik hoop dat dat niet ten koste zou gaan van mijn aansluiting bij de Canadese samenleving, maar dat ik een nauwer verband voel met mede-emigranten dan met autochtonen zal waarschijnlijk niemand verbazen. Stel dan bovendien dat er in Nederland iets zou gebeuren, een ramp, een WK gewonnen, wat dan ook - verbaast het dan iemand als ik met mede-allochtonen van Nederlandse afkomst met Nederlandse vlaggen de straat op ga?
vegan-revolution schreef:Het gaat hier om een steunbetuiging aan een tiran met expansieneigingen. Dat is toch wel even iets anders en in de verste verte niet te vergelijken met jouw voorbeeld.
..............kan ik toch ook wel weer enig begrip betrachten voor deze reactie van de genaturaliseerde Turken.
Ik heb dat begrip niet.

Overdreven nationalisme vermoordt uiteindelijk de vrijheid en democratie in een land. Dat extreem nationalismegedoe dat ook daadwerkelijk doet zie je bijvoorbeeld in de Russische Federatie en dus ook in Turkije. Wat mij betreft mag er een stukje demonstratievrijheid voor deze in Nederland verblijvende Turken worden ingeperkt als deze weer massaal de straten op willen gaan om hun steun te betuigen aan de despotenschoft Erdogan. Mij is het duidelijk dat met deze openlijke en onvoorwaardelijke steunbetuiging van de Turken aan de machtswellustige despotenschoft Erdogan de grens van Nederlands fatsoen ruimschoots is overschreden. Nederlandse overheid, volgende keer dergelijke buitenlandse uitingen van extreem nationalisme gewoon verbieden en ook daadwerkelijk ingrijpen indien nodig.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Vilaine schreef:
appelfflap schreef: 3e/4e generatie inwijkelingen.
Het zijn hun grootouders of misschien overgrootouders die uit Turkije kwamen. Ze kennen de verhalen nog. Is het dan niet logisch, dat ze zich meer betrokken bij de Turkse democratie dan de Nederlandse? Dat ze eerder juichen voor de Turkse president dan voor Nederlandse politici? Dat ze zich meer betrokken voelen bij Turkse verkiezingen dan bij de Nederlandse?
Nee, het is niet logisch dat ze meer betrokken zijn.
Overgrootouders van deze volwassen mannen zijn er al lang niet meer en de grootouders, die nog leven, zouden ook slechts uit nostalgie betrokken moeten zijn en niet meer dan bij verkiezingen van de regering van hun eigen verblijfplaats.

Maar zelfs als ze gewoon betrokken zijn, wat wel is te begrijpen en wat velen blijkbaar toch zijn.
Wat is de bedoeling van hier in Nederland met Turkse vlaggen te gaan lopen zwaaien om duidelijk politieke redenen?
Het enige wat zij laten zien en wat zij bereiken, is dat zij Nederland en de wereld tonen, dat zij zich puur turk voelen en verder niets hebben met de Nederlandse vlag.

Ze verklaren daarmee zichzef tot gast en logée.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor »

vegan-revolution schreef:Het gaat hier om een steunbetuiging aan een tiran met expansieneigingen.
Zo zie jij dat, en zo zie ik dat. Maar zo zien zij dat niet: Erdogan heeft handig de media en de sympathieën bespeeld, en het overgrote deel van de Turken ziet hem als 'the good guy', niet als de gast die hard op weg is een totalitair en theocratisch regime te installeren in Turkije.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Maria schreef: Het enige wat zij laten zien en wat zij bereiken, is dat zij Nederland en de wereld tonen, dat zij zich puur turk voelen en verder niets hebben met de Nederlandse vlag.
Ze verklaren daarmee zichzef tot gast en logée.
niet noodzakelijk

als jij naar Australië verhuist en Ndl wint binnen 50j het Wk ben je ook blij, gebeurt er dan in NDl een staatsgreep dan zal je dat niet koud laten. Hoe je reageert is cultureel bepaalt, er is gene goede of slechte manier (het moet gewoon binnen het wettelijk kader blijven)

Dit logische gedrag, die betrokkenheid, onmiddellijk catalogeren alsof je maar logée zou zijn en beweren dat je na 50j niets met Australië zou hebben? Dat klopt natuurlijk gewoon niet, ook je kinderen daar in AUStraliË zullen zich in dat geval nog betrokken voelen met jouw thuisland.

wat jij van Erdogan vindt doet er niet toe, de Turken vinden hem goed en stemmen voor hem.
Ik vind dat jammer maar dat moet je respecteren
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Appels # Peren
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
appelfflap
Banned

Cluny schreef:Appels # Peren
Peter daar in Thailand volgt z'n thuisland ook nog altijd hé, die verbondenheid zie je overal terug (sport, politiek, cultuur, taal,...) en er is geen genetisch verschil tussen Peter in Thailand, de fictieve Maria in Australië of de Turk in Amsterdam.

Het zijn dus gewoon allemaal appels en beweren dat Peter niets heeft met Thailand zou hebben omdat hij in het Nederlands communiceert en nog steeds pindakaas eet? da's natuurlijk onzin
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

appelfflap schreef: als jij naar Australië verhuist en Ndl wint binnen 50j het Wk ben je ook blij, gebeurt er dan in NDl een staatsgreep dan zal je dat niet koud laten. Hoe je reageert is cultureel bepaalt, er is gene goede of slechte manier (het moet gewoon binnen het wettelijk kader blijven)
@ Appelfflap, ik zou willen, dat je wat beter las.
Ik heb NB. nog speciaal de woorden onderstreept, om mijn bedoeling maar goed over te laten komen.
Je negeert dat gewoon. :shock:
wat jij van Erdogan vindt doet er niet toe, de Turken vinden hem goed en stemmen voor hem.
Ik vind dat jammer maar dat moet je respecteren
Waar reageer je nu op?
Op iets wat ik schreef?
Waarom zou ik anders denken?
Iedereen die stemrecht heeft, mag stemmen zoals hij wil.

Jammer vinden?.
Dat mag jij vinden, maar waarom zou ik?
Het is hun goed recht.

Zolang zij hun keuzes over wat er vlg. hen in Turkije moet gebeuren, maar niet hier in Nederland aan ons op willen dringen.
En in hun vlaggenvertoon, zie ik die wens.
En daar hoef ik niet blij om te zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De demonstrerende turken met Peter vergelijken is een beetje appels en peren. Peter is op latere leeftijd naar Thailand gegaan en is denk ik geen Thai. Van hem kan ik me nog voorstellen, dat hij stenen gooiend naar de politie en auto's in brand stekend de Thaise straten doorgaat als Wilders de verkiezingen wint.
De Turken zijn in de meeste gevallen Nederlander, in Nederland geboren en uit Nederlandse ouders, die in Nederland geboren zijn van Turks/Nederlandse (groot) ouders die in Turkije geboren zijn.

De vraag is dus, is het redelijk, dat Nederlanders met (over)grootouders uit een land, dat ze alleen kennen vakantie, zich veel meer betrokken voelen bij jet land van hun voorouders dan bij het land waarin ze wonen en waarvan ze de nationaliteit hebben.

Zou ik het redelijk vinden, als de Australische kinderen van mijn kleinkinderen (die in Australië geboren zijn) zich anti-Australisch opstellen, maar feestend door de straten gaan als iemand als Wilders de verkiezingen wint. Toeterend en met de Nederlandse vlag zwaaien, als Nederland een voetbal wedstrijd wint.

Wanneer voelt een nazaat van een emigrant zich Nederlander (of welke nationaliteit dan ook).
Ikzelf ben 6de generatie van een Franse emigrant. Ik heb niets met Frankrijk, zelfs niet als ze Europees kampioen worden, behalve als mooi (vakantie) land.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Volgens mij draait het in dit topic niet om de verbondenheid van 3e of 4e generatie Turken in Nederland met het ‘moederland’, maar om de staatsgreep in Turkije.

We weten eigenlijk nog maar weinig over de beweegredenen van de coupplegers. Het beste en meest zorgwekkende artikel wat ik kon vinden is dit:
http://www.trouw.nl/tr/nl/39561/Couppog ... llen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarin stond nog niet eens vermeld dat ook generaal Bekir Ercan Van was opgepakt in verband met de mislukte couppoging. Hij was de commandant van de luchtmachtbasis Incirlik in de buurt van Adana. Deze luchmachtbasis is niet alleen belangrijk voor de Amerikanen voor de strijd tegen IS; er liggen 50 tot 100 Amerikaanse kernwapens opgeslagen…

Turkije lijkt te gaan afstevenen op een dictatuur (Erdogan aan de macht) of te vervallen in anarchie (Erdogan vermoord). Wat is de beste optie?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Zijn er nog tussenoplossingen? Echter ik vermoed dat er na de zoveelste zuivering nog iets gaat plaatsvinden. Het omturnen van de grondwet. De AK partij kan verder gaan met dit project. http://www.volkskrant.nl/buitenland/par ... ~a4289719/" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

1. Het gedrag van de Turkse Nederlanders n.a.v. de couppoging komt door enorme angst, woede en onzekerheid. Als je je een beetje kan verplaatsen in een ander dan snap je het. In deze minder leuke tijden met volop aanslagen in Europa en Turkije stond niemand te wachten op nog een dreun in het gezicht. De couppoging voelde dan ook als een steek in de rug.
Die nacht ging het niet over Erdogan of zijn aanhangers, het ging over overleven. Voor het gevoel van de Turken ging het om de overleving van Turkije. Na deze nacht, als de coup zou slagen, zou een lange periode met chaos komen. Misschien een burgeroorlog.

2. De vraag wanneer de Turkse Nederlanders dit gedrag niet meer zullen vertonen is twijfelachtig. Dat is wanneer de eerste generatie volledig is verdwenen. Momenteel hebben de meeste gezinnen dankzij de eerste generatie ouders nog banden met familieleden in Turkije. Het heeft in ieder geval niet te maken met integratie.
Probleem is ook de manier van nieuwsvergaring en berichtgeving van de persagentschappen. Die nemen vooral nieuws aan van Turken die Turkije en de Turken ten diepste haten. De Nederlandse media nemen het voor waar aan en brengen het eenzijdige selectieve nieuws. De autochtone Nederlandse burgers spuien hun gal op social sites over Turkije en Erdogan, gebaseerd op de manipulatieve berichtgeving. De Nederlandse Turken op hun beurt lezen wat de autochtonen schrijven en worden woeden om zoveel onbegrip en onrecht, want want...ja om wat? OMDAT zij heel anders nieuws zien op de Turkse tv, Turks verstaan en echte verhalen horen van familieleden in Turkije. Maar ze zien 1 ding over het hoofd en dat is dat autochtonen heel anders nieuws horen. Nederlanders horen maar een percentage wat er gebeurt.
Bijvoorbeeld in Nederlands nieuws lijkt het wel of het over Erdogan aanhangers vs rest is in Turkije. Maar dat is niet zo.
99% van de bevolking was tegen de coup. Of ze nu pro of anti Erdogan waren, Koerd of Alawiet, moslim of seculier en alle combinaties. Niemand wilde jaren onzekerheid, een tweede Irak of Syrie of een burgeroorlog. Niemand wilde dat zijn miljoen lira over een jaar 10 lira waard zou worden, niemand wilde dat miljoenen mensen zouden sterven. Het ging over het voortbestaan van Turkije, de mogelijke en gevreesde opdeling van Turkije.

3. De coupplegers dachten dat ze net als vroeger de macht zouden kunnen overnemen. Er is verbazend weinig nodig om het voor elkaar te krijgen, althans vroeger. In 1961 namen 37 officieren de macht over van heel Turkije.
Zoals ik zei de berichtgeving in het westen is summier. Op de Turkse televisie en later uit getuigenverhalen (bijna iedereen heeft een familielid in het leger) kon je echt zien wat er gebeurde. Een van de eerste dingen die de coupplegers deden was een elite politieeenheid van 17 man bombarderen en doden, regeringsgebouw bombarderen en de geheime dienst bombarderen. Wie doet dat nou? Eigen volk doden, en dan wel meteen beginnen met de trots en eliteeenheden? Dat bedoelde ik in punt 2 van mensen die Turken en Turkije ten diepste haten. En zo tolerant is Turkije, om mensen met een andere afkomst dan Turk toch de kans en mogelijkheid te geven om in de hoogste posities te komen. Maar helaas hebben ze het vertrouwen dat in hen is gesteld verloochend.
De 20-jarige dienstplichtige militairen wisten niet wat te doen en waren uitermate verward. Van de ene kant moesten ze luisteren naar hun superieuren die hen bevalen om met scherp te schieten en de protesteerders te overrijden, wat ze ook deden en van de andere kant, het gros, weigerden ze om te schieten op hun eigen volk. Vandaar dat de menigte snel de militairen snel kon overmeesteren, als ze al niet vrijwillig hun wapens hadden neergelegd. Voornamelijk hierom is de coup mislukt, het was zeker niet in scene gezet door middel van 20 miljoen acteurs.
Het vliegtuig van Erdogan kon door zich door voor te doen als een burgervliegtuig veilig landen in Istanbul. De premier Yildirim moest via diverse ventwegen ontkomen aan controles van militairen.
Diverse soldaten, officieren en generaals werden door de coupplegers onschadelijk gemaakt. Een hoge officier van het coupkamp kwam met zijn troepen de kamer van een andere binnen en zei dat hij vanaf nu de baas was en schoot de pro regering officier een kogel door zijn hoofd.
De F16 's bleven van ongeveer 21:00 uur tot de volgende ochtend 6:00 in de lucht. Afgezien van dat ze eigen mensen bombardeerden (wie bombardeert nou zijn eigen volk?) is het natuurlijk heel helder dat de V. S toch iets met de coup te maken had, hoewel ze dat stellig ontkennen natuurlijk. De tankvliegtuig was opgestegen vanuit de V. S basis Incirlik om de F16's te laten bijtanken. Zonder de toestemming van hen kan je daar nog geen vlieger oplaten. 1+1=2.
Alle oppositiepartijen, vriend en vijand spraken hun steun uit voor de 'Dictator'.
Ging het eerst niet over Erdogan, nu gaat het wel over hem. Hij is geliefder dan ooit, althans bij de bevolking. De Koerden in Oost En West Turkije verklaarden openlijk dat ze voor hem wilden sterven. Totaal ander resultaat dan wat de coupplegers in gedachten hadden.
appelfflap
Banned

Jabba de Hut schreef:De Koerden in Oost En West Turkije verklaarden openlijk dat ze voor hem wilden sterven.
het gros van je bericht is te volgen
de gekleurde berichtgeving en het gebreke aan empathie in mekaar

maar bovenstaand zinnetje slaat nergens op.
de Koerden willen een eigen staat, die willen niet voor een leider/regering sterven die hen dat belet
Plaats reactie