Glasvezelinternet KPN/Telfort - Experia Box vervangen

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Doppelgänger
Bevlogen

Glasvezelinternet KPN/Telfort - Experia Box vervangen

Bericht door Doppelgänger »

Voor de glasvezelgebruikers die last hebben van haperende hardware, of hun gedateerde hardware willen upgraden...

In januari 2015 heb ik mijn kabelinternet- en tv van Ziggo opgezegd en ben overgestapt naar glasvezel van KPN. Aanleiding was dat de harde schijf van de Cisco settopbox (het zapkastje :)) gecrasht was, twee maanden na het verlopen van de garantie. Hierdoor kon ik geen programma's meer opnemen. Wat zoekwerk leerde me al snel dat dit een veelvoorkomend probleem was bij het betreffende apparaat.

In onze woonwijk was het jaar daarvoor een glasvezelnetwerk aangelegd. Daarnaast neem je bij o.a. KPN programma's op in de cloud i.p.v. op een harde schijf, dus loop je ook niet het risico op een kapotte harddrive. De keuze was dus snel gemaakt, we stapten over naar KPN. De ontvangen hardware bestond uit een Arcadyan HMB2260 settopbox en de roemruchte Experia Box modemrouter, type V9. Nadat we vorig jaar zijn verhuisd heb ik dankzij een bijzonder aardige monteur ook nog een tijdje de veel nieuwere V10 gehad. Nooit problemen gehad met de hardware, maar we misten een tweede settopbox voor een tv op de slaapkamer. Helaas kun je de settopboxen van KPN niet in de winkel kopen, maar betaal je voor elke extra ontvanger € 5,- per maand huur. Dat was me wat te gortig, en na wat zoekwerk kwam ik erachter dat ik bij KNP-dochter Telfort wél een extra ontvanger bij het abonnement kreeg tegen dezelfde prijs als het KPN-abonnement met één ontvanger. Ik stapte in februari van dit jaar dus over naar Telfort.

Omdat Telfort een dochter is van KPN, maken ze gebruik van dezelfde hardware. Ik ontving ditmaal dus twee Arcadyan settopboxen en opnieuw een Experia Box. Helaas was dat nogal een downgrade t.o.v. de vorige, want we gingen van de V10 ineens naar een V8. Met internet over een UTP-kabel gaf dit geen problemen, maar tv-zenders bleven geregeld hangen, waardoor je heen en weer moest zappen om weer beeld te krijgen. Soms moest je de ontvanger zelfs helemaal herstarten. Ook de wifidekking was slechter geworden: de iPad had geregeld geen verbinding met het netwerk en boven kwam haast helemaal geen signaal meer door. Ook liet de snelheid te wensen over. Het was duidelijk dat dit aan de modemrouter lag. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat je deze kunt vervangen door eigen hardware. Nadat ik me ervan had vergewist dat ik dit echt zelf zou kunnen doen, heb ik de volgende apparatuur aangeschaft:

[1] Een ZyXEL GS1900-8 managed switch met VLAN-ondersteuning
[2] Een Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

Tv en internet komen als gecombineerd signaal binnen over de glasvezelkabel. De Experia Box scheidt deze vervolgens naar een apart tv- en internetsignaal (en eventueel telefoonsignaal, maar deze gebruik ik niet). Bij zowel KPN als Telfort loopt tv over VLAN4 en internet over VLAN34. Het enige verschil is het telefoonsignaal: KPN heeft daarvoor de aparte VLAN7 en bij Telfort is deze gecombineerd met internet over VLAN34. Bij Telfort is dit dus lastig te scheiden, maar dat maakt niet uit als je zoals wij toch geen gebruik wil maken van vaste telefonie. Ik heb dus eerst de Zyxelswitch aangesloten en aparte poorten ingesteld zoals uitgelegd in o.a. deze handleiding. De UTP-kabel voor de tv kon ik vervolgens direct aansluiten op de daarvoor ingestelde VLAN4-poort, deze hoeft niet meer in de modemrouter. Dat is handig als ik aan het prutsen ben met de instellingen van de modemrouter, omdat je die dan regelmatig moet herstarten. Omdat de tv rechtstreeks op de switch is aangesloten en niet op de router, valt de tv-verbinding niet weg.

De Netgearrouter heb ik vervolgens met een korte UTP-kabel op een van de VLAN34(internet/telefonie)-poorten van de Zyxelswitch aangesloten. De internetkabel van mijn pc ging in een van de poorten van de Netgearrouter. De Experia Box ligt nu ongebruikt op de grond in de meterkast.

Resultaat: geen storingen meer op de tv. De wifidekking is enorm verbeterd en draadloos internet is een stuk sneller geworden door de hogere snelheden die de Netgear modemrouter ondersteunt. De totale investering hiervoor bedroeg ongeveer € 235,-, maar dat had veel goedkoper gekund als ik genoegen had genomen met goedkopere hardware met wat minder functionaliteit. Met een budget van zo'n € 100,- kan het namelijk ook.

Zijn er nog meer glasvezelabonnees op het forum? Wat zijn jullie ervaringen?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Fenomeen
Superposter

Re: Glasvezelinternet KPN/Telfort - Experia Box vervangen

Bericht door Fenomeen »

Heb KPN over VDSL dus kan over jouw ervaringen niks zeggen.
Fritzbox + switch.

Luxe keuze, maar het ziet er goed uit.
Nou je toch geld aan't uitgeven bent, is een NAS niks voor je?
Poorten genoeg. :)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Doppelgänger
Bevlogen

Het had inderdaad goedkoper gekund, maar hier kan ik denk ik wel een hele tijd mee vooruit. En ik ben juist heel slecht in het uitgeven van geld. Ook hierover heb ik weer tijden lopen peinzen voordat ik de knoop doorhakte. Computerapparatuur is zo ongeveer het enige waar ik zonder hartepijn geld aan spendeer. :lol:

Een NAS staat wel op m'n verlanglijstje, maar vooralsnog heb ik het geld er niet voor over. Wel heb ik m'n 2TB externe HD op een van de USB-poorten van de router aangesloten, zodat ik films e.d. nu ook makkelijk vanaf de mediaspeler kan benaderen. USB 3.0 nog wel, maar helaas is de harddisk USB 2.0. Het is misschien goedkoper om eerst eens naar een USB 3.0 compatibele externe HD te kijken, dat is waarschijnlijk al snel genoeg.

VDSL met Fritzbox? Nice. Hoe bevalt dat? Veel verschil met de oorspronkelijke modemrouter?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Oude speedtouch van het net/kpn voldoet nog steeds. Glasvezel kennen we in het buitengebied niet maar kan zien wat ik wil via de npo app en een mini computertje met kodi :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Doppelgänger schreef: VDSL met Fritzbox? Nice. Hoe bevalt dat? Veel verschil met de oorspronkelijke modemrouter?
Ik schreef per ongeluk KPN maar ik heb XS4All en die leveren standaard een Fritzbox.
De Experiabox ken ik niet zo goed.
Is het telefoongedeelte nog steeds dichtgetimmerd zodat je er geen eigen VOIP provider in kan zetten?
Dat was voor mij een must, heb 3 VOIP providers.
Doppelgänger
Bevlogen

Fenomeen schreef:Ik schreef per ongeluk KPN maar ik heb XS4All en die leveren standaard een Fritzbox.
Ah, die leveren dus wél standaard een kwaliteitsrouter.
Fenomeen schreef:De Experiabox ken ik niet zo goed. Is het telefoongedeelte nog steeds dichtgetimmerd zodat je er geen eigen VOIP provider in kan zetten? Dat was voor mij een must, heb 3 VOIP providers.
Ja, vanwege 'beveiligingsredenen'. Zakelijke klanten hebben die optie echter wel. Ik las op het KPN-forum dat het met de slecht beveiligde SIP-server voor consumenten mogelijk zou zijn om twee uitgaande gesprekken te voeren, waarvan er maar één geregistreerd en dus gefactureerd werd. En stel je toch eens voor dat je die paar euro misloopt van die enkeling met genoeg kennis van VOIP die daar misbruik van maakt. The horror! Blijkbaar was het voor KPN goedkoper om de VOIP-mogelijkheid te blokkeren dan om de server beter te beveiligen. KPN richt zich dan ook vooral op de zakelijke markt, daar valt veel meer geld te verdienen. De consument, met name die met iets meer verstand van modemrouters, kan doodvallen.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Doppelgänger schreef:
Fenomeen schreef:Ik schreef per ongeluk KPN maar ik heb XS4All en die leveren standaard een Fritzbox.
Ah, die leveren dus wél standaard een kwaliteitsrouter.
Yep, de tv ontvanger daarentegen moet ik 1 keer per maand resetten, rebooten, lief toespreken aanzwengelen en als het meezit heb ik binnen een half uur weer beeld.
'beveiligingsredenen'
:D

Ik betaal 12 euro per 4 maanden en bel daarmee onbeperkt naar vaste nummers in Europa, wat ik veel doe.
Daarom was die VOIP een must.
Plaats reactie