In januari 2015 heb ik mijn kabelinternet- en tv van Ziggo opgezegd en ben overgestapt naar glasvezel van KPN. Aanleiding was dat de harde schijf van de Cisco settopbox (het zapkastje
In onze woonwijk was het jaar daarvoor een glasvezelnetwerk aangelegd. Daarnaast neem je bij o.a. KPN programma's op in de cloud i.p.v. op een harde schijf, dus loop je ook niet het risico op een kapotte harddrive. De keuze was dus snel gemaakt, we stapten over naar KPN. De ontvangen hardware bestond uit een Arcadyan HMB2260 settopbox en de roemruchte Experia Box modemrouter, type V9. Nadat we vorig jaar zijn verhuisd heb ik dankzij een bijzonder aardige monteur ook nog een tijdje de veel nieuwere V10 gehad. Nooit problemen gehad met de hardware, maar we misten een tweede settopbox voor een tv op de slaapkamer. Helaas kun je de settopboxen van KPN niet in de winkel kopen, maar betaal je voor elke extra ontvanger € 5,- per maand huur. Dat was me wat te gortig, en na wat zoekwerk kwam ik erachter dat ik bij KNP-dochter Telfort wél een extra ontvanger bij het abonnement kreeg tegen dezelfde prijs als het KPN-abonnement met één ontvanger. Ik stapte in februari van dit jaar dus over naar Telfort.
Omdat Telfort een dochter is van KPN, maken ze gebruik van dezelfde hardware. Ik ontving ditmaal dus twee Arcadyan settopboxen en opnieuw een Experia Box. Helaas was dat nogal een downgrade t.o.v. de vorige, want we gingen van de V10 ineens naar een V8. Met internet over een UTP-kabel gaf dit geen problemen, maar tv-zenders bleven geregeld hangen, waardoor je heen en weer moest zappen om weer beeld te krijgen. Soms moest je de ontvanger zelfs helemaal herstarten. Ook de wifidekking was slechter geworden: de iPad had geregeld geen verbinding met het netwerk en boven kwam haast helemaal geen signaal meer door. Ook liet de snelheid te wensen over. Het was duidelijk dat dit aan de modemrouter lag. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat je deze kunt vervangen door eigen hardware. Nadat ik me ervan had vergewist dat ik dit echt zelf zou kunnen doen, heb ik de volgende apparatuur aangeschaft:
[1] Een ZyXEL GS1900-8 managed switch met VLAN-ondersteuning
[2] Een Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router
Tv en internet komen als gecombineerd signaal binnen over de glasvezelkabel. De Experia Box scheidt deze vervolgens naar een apart tv- en internetsignaal (en eventueel telefoonsignaal, maar deze gebruik ik niet). Bij zowel KPN als Telfort loopt tv over VLAN4 en internet over VLAN34. Het enige verschil is het telefoonsignaal: KPN heeft daarvoor de aparte VLAN7 en bij Telfort is deze gecombineerd met internet over VLAN34. Bij Telfort is dit dus lastig te scheiden, maar dat maakt niet uit als je zoals wij toch geen gebruik wil maken van vaste telefonie. Ik heb dus eerst de Zyxelswitch aangesloten en aparte poorten ingesteld zoals uitgelegd in o.a. deze handleiding. De UTP-kabel voor de tv kon ik vervolgens direct aansluiten op de daarvoor ingestelde VLAN4-poort, deze hoeft niet meer in de modemrouter. Dat is handig als ik aan het prutsen ben met de instellingen van de modemrouter, omdat je die dan regelmatig moet herstarten. Omdat de tv rechtstreeks op de switch is aangesloten en niet op de router, valt de tv-verbinding niet weg.
De Netgearrouter heb ik vervolgens met een korte UTP-kabel op een van de VLAN34(internet/telefonie)-poorten van de Zyxelswitch aangesloten. De internetkabel van mijn pc ging in een van de poorten van de Netgearrouter. De Experia Box ligt nu ongebruikt op de grond in de meterkast.
Resultaat: geen storingen meer op de tv. De wifidekking is enorm verbeterd en draadloos internet is een stuk sneller geworden door de hogere snelheden die de Netgear modemrouter ondersteunt. De totale investering hiervoor bedroeg ongeveer € 235,-, maar dat had veel goedkoper gekund als ik genoegen had genomen met goedkopere hardware met wat minder functionaliteit. Met een budget van zo'n € 100,- kan het namelijk ook.
Zijn er nog meer glasvezelabonnees op het forum? Wat zijn jullie ervaringen?