Willempie schreef:[quote="axxyanus"
Wat ik zeg is dat het principieel onaantoonbaar is. Het is zoiets als een gebogen rechte lijn.[
Eigenlijk wilde ik niet hier reageren omdat ik een leek ben maar hier kan ik me toch even niet beheersen. Wat je hier in wezen zegt is dat macro-evolutie niet aantoonbaar is. Je bevestigt Montem dus. Macro-evolutie is inderdaad niet aantoonbaar. Maar het is wel een onderdeel van de verregaande claims van de evolutieleer.
Het lijkt er op dat je het verschil niet begrijpt tussen enerzijds
niet aantoonbaar en anderzijds
principieel niet aantoonbaar.
Uit het eerste kunnen we iets leren van de werkelijkheid. Als we niet kunnen aantonen dat iemand alcohol gedronken heeft, mogen we aannemen dat de laatste maal dat hij een redelijk hoeveelheid alcohol gedronken heeft een bepaalde tijd geleden is.
Het tweede leert ons niet over de werkelijkheid. Het tweede wil zeggen dat de betekenissen die gehanteerd worden om iets te beschrijven tegenstrijdig zijn, zodat wat er ook in de werkelijkheid plaatsvind, het nooit aan voorwaarden zal voldoen. Zoals het principieel onmogelijk is om een concave driehoek te tekenen. (met de normale betekenissen die we aan
concaaf en
driehoek geven.
Dat Ghunter geen driehoek kan tekenen zegt ons iets over Ghunter. Dat Thijs geen concave driehoek kan tekenen zegt ons niets over Thijs.
Marcro-evolutie zoals die term gebruikt wordt door Montem valt onder het principieel onmogelijke. De test die hij voorstelt om te testen of macro-evolutie heeft plaatsgevonden, kan in principe nooit een positief resultaat opleveren. Net zoals wanneer je naar deur zoekt die tegelijk langer is dan 3 meter en minder lang dan 1 meter. Je gaat nooit zo'n deur vinden maar dat zegt niets over de bestaande deuren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman