HJW schreef:Wil je antwoorden hebben die nog verder teruggaan, waarom is er een Big Bang geweest, waarom bestaat er überhaupt iets? dan staan we zoals al vele malen is opgemerkt voor een raadsel.
Klopt. En over die vragen hebben we het.
Nee, over die vragen heb ik en al je gesprekspartners het
niet, omdat ze zich nederig neerleggen bij het feit dat er raadsels zijn die we niet kunnen oplossen. Enkel jij wil verder gaan en denkt een Schepper-God te kunnen postuleren, hetgeen volgens jou een antwoord op 'waarom' zou kunnen zijn. Voor het eerste heb je geen enkel houtsnijdend argument en het tweede is een illusie.
Aangezien je nog steeds niet begrijpt wat redeneren op basis van drogredeneringen is, raad ik je aan naar Matt Dillahunty en Aron Ra te luisteren. Misschien is het verhelderend:
https://www.youtube.com/watch?v=1mwMluf3CjY" onclick="window.open(this.href);return false;
HJW schreef:Religie heeft ook hierop antwoorden willen geven, maar zinnige antwoorden heeft de religie nooit kunnen geven.
Dat is een subjectief oordeel.
Inderdaad. Omdat het verzinsels van de mens zijn, dus geen antwoorden die wetenschappelijk verantwoord zijn en gebaseerd op bewijsmateriaal, behoren ze tot wat wij cultuur en kunst noemen. Menselijke gedachtenspinsels. Over subjectieve gedachtenspinsels vellen we subjectieve oordelen.
HJW schreef:Waarom is de mens er?
-Wel, om Mij bezig te houden natuurlijk en om Mij te lofprijzen.
-Het is inderdaad een vergissing, maar uiteindelijk zul je van het bestaan verlost worden.
Tja, allemaal antwoorden (ook de volgende) om er een satire van te maken. Jammer.
Niks satire. Het is letterlijk wat men religie millennia lang, en ook nu nog, veelvuldig hoort uitspreken. Het eerste vanuit het christendom het tweede vanuit het Boeddhisme. Als je wil kan ik het nog aanvullen met het Islamitische antwoord: "De mens is gemaakt om te getuigen dat God Heer is." Het koranvers 51:56 geeft nog een beter antwoord: "Ik heb de mensen en de djinn slechts geschapen om Mij te dienen." "What is there more to say?" geeft de religieuze mens als afterthought op dit vers. Heb je bovendien meteen ook het antwoord op waarom de djinns geschapen zijn.
O wacht, hier nog een geweldig christelijk antwoord: "Hij schiep ons uit onvoorstelbare liefde!" Ja, dat zal het zijn. Heb je meteen ook het antwoord op waarom er parasieten, kanker en aardbevingen zijn. "Yes, God loved us before he even created us. It's impossible to get our heads around that idea, but it's true; that's what "everlasting" love means."
O wacht ik weet een nóg beter antwoord: "God schiep ons mensen om zijn eeuwig plan te vervullen". "I could write pages and pages about this, but suffice it to say that God, in his infinite wisdom, chose to make us a part of his eternal plan."
Je mag beweren dat je - uitgaande van een Schepper-God - met betere gedachtenspinsels kunt aankomen, be my guest. Graag beginnen met "Waarom bestaat God?"
Ik kijk namelijk al een jaar of dertien uit naar het antwoord. Ooit heeft God in een gesprek dit tegen me gezegd:
-Waarom ben Ik? Het is allemaal best leuk en aardig voor jullie mensen dat Ik jullie doel en inhoud van het leven ben, maar wat is het doel en de inhoud van mijn bestaan? Ik verveel me afschuwelijk met al die aanbidding van lui die geen idee hebben van mijn ellendig bestaan, maar mij slechts nodig hebben om dit of dat te krijgen. Jullie hebben tenminste iets te doen. Jullie voelen je zwak en onvolmaakt. Jullie hebben iets om naartoe te streven. Maar Ik, wat moet Ik nu deze godganse eeuwigheid? 't Is natuurlijk een leuk gevoel om perfect te zijn, maar het geeft me niets meer om te doen. Zoals gezegd, van kwarken tot sterrennevels loopt alles op rolletjes. Scheppen is voor mij net zoiets als even gapen voor jullie. Ik zou net als Vivaldi natuurlijk duizend keer opnieuw hetzelfde kunnen scheppen, maar omdat Ik God ben weet Ik dat zoiets beneden mijn peil is. Ik heb alles wat perfect is al in één keer gemaakt. Er valt voor iemand zo perfect als Ik nooit iets bij te schaven of opnieuw te doen. Geloof me, Ik heb geen redenen om te bestaan, het is allemaal zinloos! Waar heb Ik jullie lof, prijs en eer voor nodig? Ik ben van eeuwigheid dezelfde. Ik zou het dus niet hebben kunnen vermijden anders te zijn, bijvoorbeeld niet oneindig goed te zijn, of niet oneindig wijs. Ik heb dit alles nu eenmaal, zonder dat het maar ook iets met Mijn wil of wens te maken zou hebben. Ik ben tenslotte niet geproduceerd en heb geen begin. Wat Ik ben, ben Ik van alle eeuwigheid en zal Ik altijd zijn. Onveranderd, onveranderbaar. Ik maak nooit vooruitgang en verandering door, ben van begin tot eind perfect. Ik vraag dan ook: Waarom willen jullie Mij altijd prijzen? Ik kan echt niet anders zijn dan Ik eeuwig ben. Waarom aanbidden jullie Mij? Ik heb nooit iets hoeven leren, Me nooit iets hoeven te ontzeggen, ben nooit door iets of iemand in verzoeking gebracht, heb nooit last gehad van angst, heb nooit hoop nodig gehad en heb geen behoeften. Wat moet Ik met jullie lof voor wat Ik ben? Eigenlijk schaam ik me vreselijk voor mezelf, omdat Ik het zoveel gemakkelijker heb als jullie.
HJW schreef:Het is de bezigheid van de mens die zichzelf heeft opgeblazen tot iets waar het hele universum om moet draaien.
Waar stel ik dat het universum om de mens draait ?
Heb ik het over jou? Ik heb het over het religieuze denken. Dat is nooit verder gekomen dan antwoorden te bieden die enkel en alleen op de mens betrekking hebben.